Jobb på distans? Så fixar du riktigt stabilt trådlöst nätverk i hela hemmet

Permalänk
Lego Master

@Yoshman:

Ingen fara.
Men ingen standard är ju bättre än sina implementationer. Jag har själv haft ett par enheter som haft alldeles för kissiga wifi-kretsar som överhettats och fått drivrutinsproblem. Mina TP-Link Deco M5 hade säkert rett ut att köras i rent mesh-läge, men för att kunna så när som möjligt garantera stabiliteten har jag kablat upp hela baknätet istället, och allt som kan kopplas med sladd, gör det.

Undantaget nu, när jag sitter med laptopen vid köksbordet (precis som jag tidigare noterade att jag INTE skulle göra... ).

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RogerF:

Hej!
Att byta ut allt och sedan leva ett glatt internetliv är ju bra.
Jag har dåligt Wifi i min lägenhet. Jag skulle vilja ha ett bättre Wifi nät.
Men, om man har som mig.
Bor i en bostadsrättsförening som redan har köpt en speciell router som styrs från en internetleverantör.
Routern har ett eget nät för TV som är anslutet till fasta portar i routern och sedan är kopplade till fasta nätverksuttag i lägenheten som hanterar TV nätet.
Denna router har även egna uttag för fast telefon som man får ett telefonnummer till från en speciell router port.
Utan denna router fungerar inte mycket. Vad är bäst då att göra?

Är det Telias skitrouter du pratar om är det ju bara dra en ethernetkabel till valfri ny router > stänga av Wi-Fi funktionen på operatörs router.

Permalänk

Jag har ett ganska stort 2-vån hus (124+124 kvm) med betong mellan våningarna, vad skulle ni rekommendera för wifi uppsättning för att täcka hela huset (och gärna altanen) med wifi? Har en Asus RT-AC66U tror jag den heter idag, något som går att bygga på?

Permalänk

När ska ni uppdatera guiden för att installera Ubuntu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av galenmyra:

Jag har ett ganska stort 2-vån hus (124+124 kvm) med betong mellan våningarna, vad skulle ni rekommendera för wifi uppsättning för att täcka hela huset (och gärna altanen) med wifi? Har en Asus RT-AC66U tror jag den heter idag, något som går att bygga på?

Asus har ett ganska bra system för att ansluta flera routrar i ett mesh nätverk kallat AiMesh. Går att blanda olika modeller från Asus med stöd för den funktionen.

Permalänk
Medlem

Lärorikt

Permalänk
Medlem

Vet inte om det nämns i guiden, men något som jag tycker är bra är att sänka transmission power.
Det finns en mängd fördelar med det, Wifi standarden är baserad på delning inte på tävling så en högre transmission power kommer inte ge högre hastighet om du bor i en lite lägenhet.
Själv så har jag helt stängt av 2.4Ghz wifi och kör 5Ghz med endast 10mw detta ger samma höga hastighet men stör också grannarnas internet mindre.

Kan också tipsa om OpenWrt för den som vill köra open source mjukvara på sin router.

Visa signatur

KTH student, programmerare, arch användare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Måttband:

Mitt bästa köp har varit Ubiquiti accespunkt och en Edgerouter. Svajigt trådlöst är ett minne blott.

Samma här. Kommer aldrig att rekommendera en "Gaming" router över hårdvara dedikerad för sitt ändamål, dvs router/switch för sig och wifi/AP för sig. Det går inte riktigt att jämföra.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av xobust:

Själv så har jag helt stängt av 2.4Ghz wifi och kör 5Ghz med endast 10mw detta ger samma höga hastighet men stör också grannarnas internet mindre.

Kan också tipsa om OpenWrt för den som vill köra open source mjukvara på sin router.

Stänga av 2.4Ghz wifi gör fördelen med att grannars internet stör mindre? Det förbättrar inte stabiliteten eller hastigheten på ditt internet? Och logga du in på routern för att stänga av det?

Skrivet av HoboCop:

Samma här. Kommer aldrig att rekommendera en "Gaming" router över hårdvara dedikerad för sitt ändamål, dvs router/switch för sig och wifi/AP för sig. Det går inte riktigt att jämföra.

Kan du ge ett exempel på en typisk "Gaming" router och det andra som du tycker är bättre? För en som inte är så insatt i det hela.

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bewise:

Stänga av 2.4Ghz wifi gör fördelen med att grannars internet stör mindre? Det förbättrar inte stabiliteten eller hastigheten på ditt internet? Och logga du in på routern för att stänga av det?

Genom att sänka din transmission power så hjälper du andra eftersom de inte behöver
dela frekvensutrymmet med dig. Det borde gå att ställa in på de flästa routrar, fortsätt att sänka
signalstrykan tills den punkten längt bort från routern slutar ha signal.

Denhär bloggen har måga tips om att optimera wifi:
https://metis.fi/en/2017/10/txpower/

Visa signatur

KTH student, programmerare, arch användare

Permalänk
Medlem
Skrivet av xobust:

Genom att sänka din transmission power så hjälper du andra eftersom de inte behöver
dela frekvensutrymmet med dig. Det borde gå att ställa in på de flästa routrar, fortsätt att sänka
signalstrykan tills den punkten längt bort från routern slutar ha signal.

Denhär bloggen har måga tips om att optimera wifi:
https://metis.fi/en/2017/10/txpower/

Intressant, finns väl inte direkt någon skada med att göra så, jag bor i en etta så styrkan kan säkert sänkas med råge 👍 Och använder mig bara av 5Ghz.

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av xobust:

Genom att sänka din transmission power så hjälper du andra eftersom de inte behöver
dela frekvensutrymmet med dig. Det borde gå att ställa in på de flästa routrar, fortsätt att sänka
signalstrykan tills den punkten längt bort från routern slutar ha signal.

Denhär bloggen har måga tips om att optimera wifi:
https://metis.fi/en/2017/10/txpower/

Lite sent svar men har provat gjort som du tipsade om och ändrade på routerns Transmit Power till low nyligen, verkar då ha lika bra Wi-Fi på mobilen. Bor i en etta så jag behöver ingen lång räckvidd.
Har inte slagit av 2.4ghz på grund av att jag har tagit tillbaka min första router (D-link DIR-635) som mina föräldrar har haft i sitt tvåvåningshus, den var uppe på övervåningen kopplad till en annan trådlös router som var på nedervåningen. Vi tog bort båda dom två routrarna och satte dit på nedervåningen min Asus RT-AC68U som jag hade i min lägenhet, jag blev väldigt förvånad att den fixar det så pass mycket bättre både med hastigheter, stabilitet och räckvidd trots att den är för sig själv!

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed