Microsoft Edge importerar data från andra webbläsare utan tillåtelse

Permalänk
Medlem

Måste bara fråga helt ärligt:
Förutsätter man idag, som datoranvändare (mobil, platta, hemautomation, Smart-TV mm. inkluderat), att ens val och integritet respekteras?
Eller sitter man mest med invanda och kanske lite falska förhoppningar/antagelser när det här blir en nyhet?

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Frågan är hur säker så kallad öppen källkod är och hur noga koden ständigt kollas av. Hur den inspekteras för att hitta hål att plocka ur information om användaren.

Hade jag suttit i ledningen för exempelvis CIA eller KGB hade jag sett till att bygga upp en bild av att open source var säkert för att locka in paranoida och på andra vis avvikande människor att köra mjukvara som ger skenet av att vara sanerat och säkert medans vi egentligen läser allt.
Personer som exempelvis Stallman skulle vara vår agent.

För vi vet ju alla att FOSS folket inte sitter och läser källkod hela dagarna.

Skrivet av medbor:

Dessutom ganska svårt att se från källkod exakt vad som händer när programmet körs

I i princip har ni rätt, men det är stor skillnad på kod som utvecklas/kollas på av många personer mot några enstaka. Det är säkrare att använda FOSS-verktyg som är mer populära och välanvända. Ofta är stora företag inblandade som även använder dessa verktygen på något sätt. Företag som absolut är väldigt noggranna med säkerheten i produkterna för att inte själva utsättas för risker. Det är också väldigt många som analyserar FOSS-verktyg för att hitta säkerhetshål och brister. Det går att söka efter CVE:er (Common vulnerabilities and exposures) för verktyg och olika versioner av dessa. Man kan så klart aldrig vara 100% säker, men jag tar mycket hellre det än bara litar blint på proprietär kod som ingen annan än utgivarna kan granska (och eventuella länders myndigheter).

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI 4090 Suprim Liquid X | Gigabyte Aorus X570 XTREME | 64GB Vengeance RGB Pro 3600MHz | Corsair MP600 M.2 - 500GB | Corsair MP600 M.2 - 2TB | Samsung 970 EVO 1TB M.2 | EVGA Supernova G2 1300W | Phanteks Eclipse P500A DRGB | Alienware 34" QD-OLED – AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Frågan är hur säker så kallad öppen källkod är och hur noga koden ständigt kollas av. Hur den inspekteras för att hitta hål att plocka ur information om användaren.

Hade jag suttit i ledningen för exempelvis CIA eller KGB hade jag sett till att bygga upp en bild av att open source var säkert för att locka in paranoida och på andra vis avvikande människor att köra mjukvara som ger skenet av att vara sanerat och säkert medans vi egentligen läser allt.
Personer som exempelvis Stallman skulle vara vår agent.

För vi vet ju alla att FOSS folket inte sitter och läser källkod hela dagarna.

Det har också varit fall där det försökts smygas in fulkod. Senast var det väl Huawei, om jag minns rätt, som försökte smyga in osäker kod i kärnan. Nu verkar det ha varit ett taffligt försök som direkt blev påkommet, men det finns inga garantier för att alla försök upptäcks.

Permalänk
Medlem
Skrivet av monster08:

För Apple är ju den stora snälla i sammanhanget.

Ja. I sammanhanget. Frågor på det? Tycker du att Apple har större privacy leaks än Microsoft, Google eller Facebook?

Skrivet av anon78208:

Har inte Använt Apple-produkter på sisådär 15 år, men även om mitt intryck är att det inte är riktigt så illa ställt som MS i just detta sammanhang så finns det massor av andra grejer som man kan kritisera Apple för (walled garden, right to repair, etc.). Oavsett så är även Apple proprietär, stängd och inlåst mjukvara, så det finns egentligen ingen garanti för att Apple inte skulle kunna bli precis lika illa.

Jag anser att Windows 10 är spyware. Jag anser inte nödvändigtvis att Windows 95 (mitt första Windows) var spyware. Att Windows 10 blivit spyware är en naturlig utveckling som grundar sig i att det är stängd, proprietär och icke-fri mjukvara. Det finns ingenting som säger att inte Apple kommer gå samma väg. Den enda riktiga garantin man har emot dessa hot är att tekniken är fri, öppen och transparent.

Ger dock fullständigt medhåll angående Google och Facebook. Bojkotta dessa! De är inte bara hot emot vår personliga integritet, utan även mot våra grundläggande värderingar, demokrati och våra mänskliga rättigheter.

Man kan kritisera Apple för en hel drös med saker.. men privacy issues är inte direkt en av dom - vilket hela denna nyhet handlade om. Därav att Apple, i nuläget, är hästlängder bättre än alla dom 3 jag skrev.

Men ja, du har rätt, det finns ingenting som säger att dom inte komma gå samma väg. Svårt att sia om framtiden
Om dom går samma väg, så kommer jag ställa mig emot Apple också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanax:

Ja. I sammanhanget. Frågor på det? Tycker du att Apple har större privacy leaks än Microsoft, Google eller Facebook?

Man kan kritisera Apple för en hel drös med saker.. men privacy issues är inte direkt en av dom - vilket hela denna nyhet handlade om. Därav att Apple, i nuläget, är hästlängder bättre än alla dom 3 jag skrev.

Men ja, du har rätt, det finns ingenting som säger att dom inte komma gå samma väg. Svårt att sia om framtiden
Om dom går samma väg, så kommer jag ställa mig emot Apple också.

Antar att du inte räknar Icloud leaks som Apple privacy leaks, tycker de är värre än att min browser skickar data på mitt surfande till Google Microsoft eller Facebook...

Visa signatur

Fractal Torrent | Intel Core i9-11900KF | G.Skill Trident Z Neo 3600Mhz | Asus ROG Maximus Hero XIII | Asus RTX 3080 STRIX | Corsair AX1200i |Samsung 970 EVO M.2 250gb | Asus ROG Swift PG267Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av zlang:

Antar att du inte räknar Icloud leaks som Apple privacy leaks, tycker de är värre än att min browser skickar data på mitt surfande till Google Microsoft eller Facebook...

Du menar folk som har dåliga lösenord eller blir utsatta för targeted hacking? Inte iCloud's fel och heller inte en privacy issue.

Permalänk
Medlem

Själv avinstallerade jag det direkt då det hade installerat sig själv och Edge låg öppet på startskärmen när jag kom hem från jobbet. Fick inte ens välja att installera eller inte, det gjorde Microsoft ändå.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Inaktiv

Samma här. Windows sa att det behövde starta om för att installera en uppdatering och fick göra så. Väl tillbaka upptogs hela skärmen av Edge. Meddelade glatt att man importerat mitt förråd av länkar och rapporterat till Microsoft. Kul. Gick inte att bara avsluta Edge. Enda valet var "Fortsätt". Gick in i Aktivitetshanteran för att avlsuta processen. Windows sa att det inte var tillåtet men i god buggig Windows-stil stoppades processen ändå. Fy fan vilken skit och vilket skitigt beteende.

Att Microsoft är en svuren fiende är något som jag tydligen behövde bli påmind om.

Avinstallerar nu Windows och kör in Ubuntu.

Återupptar min gamla bojkott av allt som har med Microsoft att göra.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon214822:

Samma här. Windows sa att det behövde starta om för att installera en uppdatering och fick göra så. Väl tillbaka upptogs hela skärmen av Edge. Meddelade glatt att man importerat mitt förråd av länkar och rapporterat till Microsoft. Kul. Gick inte att bara avsluta Edge. Enda valet var "Fortsätt". Gick in i Aktivitetshanteran för att avlsuta processen. Windows sa att det inte var tillåtet men i god buggig Windows-stil stoppades processen ändå. Fy fan vilken skit och vilket skitigt beteende.

Att Microsoft är en svuren fiende är något som jag tydligen behövde bli påmind om.

Avinstallerar nu Windows och kör in Ubuntu.

Återupptar min gamla bojkott av allt som har med Microsoft att göra.

Var ju bara att stänga av med krysset, snälla nån.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon5930:

Var ju bara att stänga av med krysset, snälla nån.

Fungerade inte. Utgråat.

Windows avinstallerat. Kör numera Ubuntu.

Kanske skall berätta att det var en oaktiverad Windows-installation jag körde på prov för att testa hur bra det fungerade och hur Microsoft betedde sig. Att den var oaktiverad kanske gjorde att Microsoft tyckte att dom kunde vara lite extra påflugna.

Hursomhelst, provet gav utfallet att Windows är lika mystiskt buggigt som förut, liksom att Microsoft beter sig lika självsvåldigt som förut.

Ut åkte Windows.

Permalänk
Inaktiv

Kör Dual Boot och använder bara Firerfox i både Linux och Windows, Windows har jag för spel och inget annat.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon214822:

Fungerade inte. Utgråat.

Windows avinstallerat. Kör numera Ubuntu.

Kanske skall berätta att det var en oaktiverad Windows-installation jag körde på prov för att testa hur bra det fungerade och hur Microsoft betedde sig. Att den var oaktiverad kanske gjorde att Microsoft tyckte att dom kunde vara lite extra påflugna.

Hursomhelst, provet gav utfallet att Windows är lika mystiskt buggigt som förut, liksom att Microsoft beter sig lika självsvåldigt som förut.

Ut åkte Windows.

Nu har jag aktiverat Windows och var bara att klicka bort. Har heller inte fått frågan igen.

Misstänker att problemet inte är Windows utan att du egentligen mest bara vill köra Linux. Hoppas du trivs bättre där.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon5930:

Nu har jag aktiverat Windows och var bara att klicka bort. Har heller inte fått frågan igen.

Misstänker att problemet inte är Windows utan att du egentligen mest bara vill köra Linux. Hoppas du trivs bättre där.

Helst kör jag Mac. Sitter bara med två gamla och rätt utslitna Mac och väntar på att de nya ARM-baserade finns att köpa. I den skarven hankar jag mig fram med ett hembygge laddat med blandade OS. Mest en fråga om vilken nackdel jag vill leva med.