Hur funkar blandade DHCP och fasta IP adresser?

Permalänk
Medlem

Hur funkar blandade DHCP och fasta IP adresser?

Hej!

Har en rätt banal fråga som jag undrar över.
Normalt låter man ju enheterna plocka IP adresser fritt när man
exempelvis startar om en router som i mitt fall är en TP-link Archer C3200.
Nu har jag ett par IP kameror där jag ställt in dom som DHCP klienter.
Det innebär att jag tappar kamerorna när de får nya IP adresser eftersom Synology Surveillance som är min
programvara för övervakning behöver IP för att hitta kamerorna.
Går jag in i routern och kollar vilka nya adresser som delats ut så funkar allt igen.
Det går givetvis att ställa in fasta adresser på min IP kamera.
Men vad händer då när jag startar om routern vid ex strömavbrott?
Checkar routern om det finns någon enhet som har fast IP adress och delar först ut dessa?
Det verkar ju logiskt men jag hittar inte den infon någonstans.
Annars tänker man sig att routern "råkar" ge min tv samma IP-adress som min kameras fasta?
Jag ser att på routern kan man begränsa DHCP adresspool. (192.168.0.100-192.168.0.200)
Ska jag lägga kamerans IP adress utanför gränsen .200 ?
Eller ska jag ändra scoopet till 0-190 och lägga kameran på ex 191?
Är 200 adresser max eller bara en random siffra för att det brukar räcka.

Är inget nätverksproffs men jag tror ni greppar min fråga....

Permalänk
Medlem

I många routrar kan man binda en specfik IP mot en enhets MAC-adress så den alltid får samma, ävdn efter strömavbrott.

Mpnga enheter kan göra en förfrågan på den IP adress de blivit tilldelade för att undvika att det blir konflikter, men räkna inte med att det alltid fungerar.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av IngemarB:

Jag ser att på routern kan man begränsa DHCP adresspool. (192.168.0.100-192.168.0.200)
Ska jag lägga kamerans IP adress utanför gränsen .200 ?
Eller ska jag ändra scoopet till 0-190 och lägga kameran på ex 191?
Är 200 adresser max eller bara en random siffra för att det brukar räcka.

255 är max för vardera av de fyra oktetterna (bytes) i en IPv4-adress (men du kan nog inte använda just 255 för en specifik enhet, utan 192.168.0.255 lär vara ditt näts broadcastadress).

Du borde kunna ställa in mindre än 100 eller mer än 200 på de enheter som ska ha statiska adresser, så borde det funka. Poolen ska kunna vara 192.168.0.100–192.168.0.200 som den är.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av IngemarB:

Annars tänker man sig att routern "råkar" ge min tv samma IP-adress som min kameras fasta?
Jag ser att på routern kan man begränsa DHCP adresspool. (192.168.0.100-192.168.0.200)
Ska jag lägga kamerans IP adress utanför gränsen .200 ?
Eller ska jag ändra scoopet till 0-190 och lägga kameran på ex 191?
Är 200 adresser max eller bara en random siffra för att det brukar räcka.

Hej,
Ja precis som du föreslår så lägger du fasta adresser utanför dhcp scopetes range. Spelar ingen roll hur du sätter spannet, men om du utgår från det som är inställt nu kan du ju lägga fasta adresser under .100 eller efter .200.
Antar att du har en /24 mask på ditt subnät vilket ger dig adresser mellan .1 och .254.

Visa signatur

Technörd

Permalänk
Medlem

Du borde kunna reservera adresserna i din router. Jag har en TP-Link Archer C7 och i den kan jag reservera adresser på MAC på enheterna och då får dom alltid samma och routern kommer då inte heller att försöka dela ut dessa.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Man måste på något sätt konfigurera DHCP servern så att den inte delar ut de IP-adresser som man har allokerat manuellt.
Eller så kan konfigurera DHCP servern så att en enhet med en given MAC-address alltid ges samma IP-address.

Den kan normalt inte känna av vilka addresser som är i bruk, men att begränsa adresspoolen borde fungera alldels utmärkt - enheter med fast IP bör då ges addresser som ligger utanför den poolen som DHCP servern använder.

Permalänk
Medlem

Nu hittade jag bara en emulator för din Router, men du ska in på routerns inställningar -> Fliken Advanced -> Network -> DHCP.

Under Address reservation ska du kunna reservera adresser till klienter som är uppkopplade just nu, om det sedan går välja direkt från "Client list" eller om man måste lägga till dem manuellt ser jag inte i emulatorn.

Permalänk
Medlem

Det fungerar ungefär som du tror. Oftast får en enhet samma ip-adress igen när den frågar en dhcp-server efter en ip-adress, men det är inget man kan garantera utan det kan som i ditt fall bli så att dina kameror får nya adresser.
Precis som du misstänkte så bör du inte sätta en fast ip-adress som ligger inom den adresspool som du har inställt på dhcp i din router då det finns risk för att det blir krockar.

Låt adresspoolen vara 100-200, och så kan du lägga kamerorna på t.ex. 50-99.

Bästa alternativet (om det går att göra i din router) är annars att man reserverar en adress i dhcp till en viss mac-adress som i ditt fall då tillhör en kamera. Då kommer kameran alltid att få den ip-adressen när den frågar din router efter ip. Då slipper du göra ändringar på själva kamerorna, och behövs något ändras i framtiden (ny router, ny dns eller liknande) så kan man ändra i routern och behöver inte göra det i varje kamera.

Permalänk
Medlem

Jag har gjort på lite olika sätt..

En variant är att du sätter DHCP range på t ex 1-128, sen sätter du dina enheter med fast IP på adresser ovanför det.
En enhet som inte är konfigurerad att använda DHCP utan istället en statisk adress frågar inte DHCP efter IP och DHCP bryr sig inte.

Nästa alternativ som jag använder hemma nu, är att i stort sett alla fasta enheter här hemma har sin MAC-adress knuten till en IP i DHCP konfigen. Då delar DHCP fortfarande ut adresser, men de enheter jag vill ha koll på får alltid samma.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Nu hittade jag bara en emulator för din Router, men du ska in på routerns inställningar -> Fliken Advanced -> Network -> DHCP.

Under Address reservation ska du kunna reservera adresser till klienter som är uppkopplade just nu, om det sedan går välja direkt från "Client list" eller om man måste lägga till dem manuellt ser jag inte i emulatorn.

Det funkade alldeles utmärkt precis som du skrev och det kändes lite elegantare att reservera adresserna även om
det säkert hade funkat såsom andra beskriver att lägga kamerorna på fast adress utanför DHCP scoopet.
Såg inte heller att man kunde lägga till enheterna genom att bocka för dom utan jag skrev i allt manuellt.
Har nu startat om två ggr och allt fungerar perfekt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henric73:

Det fungerar ungefär som du tror. Oftast får en enhet samma ip-adress igen när den frågar en dhcp-server efter en ip-adress, men det är inget man kan garantera utan det kan som i ditt fall bli så att dina kameror får nya adresser.
Precis som du misstänkte så bör du inte sätta en fast ip-adress som ligger inom den adresspool som du har inställt på dhcp i din router då det finns risk för att det blir krockar.

Låt adresspoolen vara 100-200, och så kan du lägga kamerorna på t.ex. 50-99.

Bästa alternativet (om det går att göra i din router) är annars att man reserverar en adress i dhcp till en viss mac-adress som i ditt fall då tillhör en kamera. Då kommer kameran alltid att få den ip-adressen när den frågar din router efter ip. Då slipper du göra ändringar på själva kamerorna, och behövs något ändras i framtiden (ny router, ny dns eller liknande) så kan man ändra i routern och behöver inte göra det i varje kamera.

Det gick att göra och var faktiskt riktigt smidigt.
Håller med om att det är bra att slippa kamerans ganska ålderstigna gränsssnitt....