Jonsbo V8 är Mini ITX-chassi med frontmonterad jättefläkt

Permalänk
Medlem
Skrivet av immutable:

Ser riktigt intressant ut, men jag tycker insugshålen för den massiva frontfläkten är i minsta laget?

Jepp, jag hade samma tanke. Väldigt restriktiga små lufthål längs kanterna av frontpanelen och sen sitter fläkten väldigt nära fronten så den knappt kan dra in luft från sidorna alls misstänker jag.
Synd, då det är en bra grundidé! Men man kanske kan modda lite?

Skrivet av ValdrGalga:

Var sitter nätagget? Man ser nätbrunnen och en intern kabel som går iväg, men vart?

Nätagget sitter mittemot grafikkortet, mot fronten till.
Du ser nätaggsburen här, bortanför HDD buren, längst bort (uppe till höger) i bild:

Skrivet av Söderbäck:

Jag har en node 304. Det hade helt klart varit trevligt med en 200mm insug istället för 2st 92mm.
Men det största bekymret (som jag upplever iaf) är inte insuget. Det är att få ut värmen från grafikkortet. Med en stor processorkylare framför utblåsfläkten så måste all värme från grafikkortet också passera processorns kylflänsar innan det kommer ur chassit.

Finns sanning i det, men det beror nog en del på hur biffig CPU-kylare man har.. Om det finns tillräcklig glipa mellan CPU-kylare och bakfläkt, och om bakfläkten har lagom högt varv, så lär den kunna suga ut en del luft utan att det behöver passera genom CPU:n... (tror jag)
Men det finns ju takmontering också som du är inne på, så man kan ju testa båda lösningarna

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av tBiorrith:

Tre cylindrar??!!! Jag vet inte ens var jag ska börja

Du får ju tänka på att chassit bara väger några kilo!

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Skrivet av tBiorrith:

Tre cylindrar??!!! Jag vet inte ens var jag ska börja

Den kunde ha varit en boxersexa, men han kör inte med SLi.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

Synd man täpper till hela fronten, som någon skrev längre upp hoppas jag GN testar den. Annars gillar jag det.

Permalänk

Täpper till? Du har ju minst 40cm^2 i intaget. Ser inga som helst problem med fronten. Däremot alla perforeringar i sidan på chassit. Det blir fulare och vette fan om det blir bättre heller.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Täpper till? Du har ju minst 40cm^2 i intaget. Ser inga som helst problem med fronten.

Mja, kolla igen: fläkten sticker ut från fronten av chassiet så mycket, så den måste ligga nästan dikt an mot frontplåten i praktiken.

Se bild här så ser du hur den putar ur nästan lika mycket som panelen för USB-kontakterna... Och frontplåten ligger ju sen i princip rakt på de kontakterna.
Dvs insugs-arean du har att spela på är i praktiken begränsad till några millimeter kring hela fläktens omkrets, utöver restriktionerna i fronten. Det lär inte vara speciellt effektivt...
Man kanske kan experimentera med att inte sätta på chassiet hela vägen och se hur det påverkar ventilationen i fronten, men det är väl ingen vettig lösning sen i praktiken misstänker jag. Och det är nog svårt att modda in mer hål i fronten framför fläkten utan att det blir fult eller ljudligt.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av aliassund:

Vänta nu, de designar med formfaktor så att de kan ha en 200mm fläkt men samtidigt begränsas man av en liten fläkt i SFX aggregatet?

Du missade vattenkylningslösningen med 2stk utblås uppåt?

Permalänk
Medlem

Bara borra 14 miljoner småhål i fronten så blir det bra. Vad skall man med en 200mm fläkt till om den ändå blir kvävd?

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Du missade vattenkylningslösningen med 2stk utblås uppåt?

Du missade nog poängen som @aliassund ville göra:
även om du kan använda en stor 200mm fläkt i fronten och en stor 140mm fläkt i bak i chassiet, så måste du ändå ha en relativt liten (och därmed potentiellt högfrekvent och ljudlig) fläkt i nätagget... Och om den överröstar de större fläktarna så tappar lite man poängen med stödet för stora fläktarna.

Jag ser inte det som en dealbreaker, OM de flesta SFX-L nätagg får plats i praktiken.
De har tillräcklig fläktstorlek för att kunna vara hyfsat tysta under last.

Det är konstigt att Jonsbo satt en 125 mm gräns för nätagg, då det inte verkar finnas några tydliga fysiska hinder från att nyttja nästa hela höjden av chassit... (minus utrymme i toppen för att rymma kablar osv)
Så det är lite oklart om det där är ett problem eller inte. Behövs nog tester

Ser det inte ut som ett SFX-L agg bakom plåten på den här bilden??

Agget ser ut att sitta nästan onödigt långt ner...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Tre cylindrar??!!! Jag vet inte ens var jag ska börja

Här tex?

https://teknikensvarld.se/koenigsegg-gemera-plats-for-fyra-pe...

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Tycker om designet förrutom fronten förstås, men den kan man ju modda. En ett-och-etthalv-gångs Silverstone Sugo. Ca en A4 sida högt.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Du missade nog poängen som @aliassund ville göra:
även om du kan använda en stor 200mm fläkt i fronten och en stor 140mm fläkt i bak i chassiet, så måste du ändå ha en relativt liten (och därmed potentiellt högfrekvent och ljudlig) fläkt i nätagget... Och om den överröstar de större fläktarna så tappar lite man poängen med stödet för stora fläktarna.

Jag ser inte det som en dealbreaker, OM de flesta SFX-L nätagg får plats i praktiken.
De har tillräcklig fläktstorlek för att kunna vara hyfsat tysta under last.

Det är konstigt att Jonsbo satt en 125 mm gräns för nätagg, då det inte verkar finnas några tydliga fysiska hinder från att nyttja nästa hela höjden av chassit... (minus utrymme i toppen för att rymma kablar osv)
Så det är lite oklart om det där är ett problem eller inte. Behövs nog tester

Ser det inte ut som ett SFX-L agg bakom plåten på den här bilden??
https://www.jonsbo.com/UploadFiles/20207255452.jpg
Agget ser ut att sitta nästan onödigt långt ner...

Enligt artikeln funkar sfx-l på högst 125mm, medan de flesta är 130mm. Sfx-l på under 130mm tenderar att ha 92mm fläktar, så poängen försvinner lite.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Jag har kör lite Toyota och Opel med tre cylindrar. Föredrar fortfarande en radfyra med jämnade motorgång.
Har inte fått provköra Koeniseggs nya modell ännu....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Enligt artikeln funkar sfx-l på högst 125mm, medan de flesta är 130mm.

Ja, jag skrev om 125 mm begränsningen i texten du citerade
Och jag undrar som sagt om den begränsningen stämmer i verkligheten. Isåfall är PSU-monteringen helt enkelt dåligt designad: det borde finnas plats på höjden för SFX-L!
Vi får se när det kommer tester...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Bra tänk, men hade gärna sett en kortare mer kubisk version också.
Finns ju faktisk vettiga grafikkort i ITX-storlek (även om jag önskar att de vore fler).

Finns Raijintek Metis Evo som är mer kubformad med 200mm fläkt i fronten, men det chassiet har lite andra begränsningar (dålig AIO support bland annat). https://www.overclockers.co.uk/raijintek-metis-evo-mini-itx-c...

Köpte själv ovan chassie för mitt första bygge för ca en månad sedan, tyvärr är det rätt begränsat utbud för 200mm (Noctua finns, men RGB utbudet är klart sämre). Såklart hängde det ihop en del med dålig lagerföring just när jag handlade också men generellt sett mindre att välja bland.

Visa signatur

A Man with One Watch Knows What Time It Is; a Man with Two Watches Is Never Quite Sure

Ghost S1 arctic white | B450 | RX6600XT | 3700X | NH-9Lx65 | 16Gb | WD 1Tb | Seagate 5Tb

Permalänk
Medlem

Snyggt chassi men varför i hela friden sabbar dom allt med den där front IO från 2005?

Permalänk
Inaktiv

Måste säga att trots ett par knepiga designval gillar jag hur produkten ser ut. Största problemet är formfaktorn för PC som omöjliggör en mer kompakt lösning. Detta chassi är stort.

Vi kommer aldrig få en lösning som är lika kompakt som Xbox Series X om inget stort händer för PC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Måste säga att trots ett par knepiga designval gillar jag hur produkten ser ut. Största problemet är formfaktorn för PC som omöjliggör en mer kompakt lösning. Detta chassi är stort.

Vi kommer aldrig få en lösning som är lika kompakt som Xbox Series X om inget stort händer för PC.

Ta en titt på HG OSMI, det mäter 255 mm på höjden och 180 mm i sida/djup. Xbox Series X har motsvarande mått 301 mm x 151mm. Håller dock med om att pc-tillverkarna är frånsprugna. Vill personligen se fler flödesoptimerade småchassin, gärna med luftkanaler. Ett smakprov: https://builds.gg/brq/air-flow-optimized-node-202-n202af-2637...

https://www.spartexpc.com/product/osmi-cases/

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - GTX 1070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av eas@tetris:

Ta en titt på HG OSMI, det mäter 255 mm på höjden och 180 mm i sida/djup. Xbox Series X har motsvarande mått 301 mm x 151mm. Håller dock med om att pc-tillverkarna är frånsprugna. Vill personligen se fler flödesoptimerade småchassin, gärna med luftkanaler. Ett smakprov: https://builds.gg/brq/air-flow-optimized-node-202-n202af-2637...

https://www.spartexpc.com/product/osmi-cases/

https://i.pinimg.com/originals/db/3c/ef/db3cef1ed65a1c8fc94d0a7cef3d5cf4.png

Detta var inte heller helt fel, även om priset verkligen är i överkant för egen del.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Måste säga att trots ett par knepiga designval gillar jag hur produkten ser ut. Största problemet är formfaktorn för PC som omöjliggör en mer kompakt lösning. Detta chassi är stort.

Vi kommer aldrig få en lösning som är lika kompakt som Xbox Series X om inget stort händer för PC.

Det finns nog chassin som är mindre än XSX redan i dagsläget. Problemet är ju många gånger att man vill behålla en viss kompabilitet, och en variation av modulära delar gör ju chassin större.

XSX är 301*151*151mm, alltså strax under 7 liter. Som jämförelse är Velka 7 strax under 6 liter, och tar fullstora grafikkort och SFX-nätagg.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

@Sando bra jämförelse där med Velka. Dock efter att ha sett LTT's video är jag rätt säker på att det inte är ett chassi jag skulle vilja bygga i, sättet man "viker ihop" chassit känns lite så där för min del. Är nog ingen som helst fara, jag skulle dock vara livrädd för att typ....böja sönder det.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

@Sando bra jämförelse där med Velka. Dock efter att ha sett LTT's video är jag rätt säker på att det inte är ett chassi jag skulle vilja bygga i, sättet man "viker ihop" chassit känns lite så där för min del. Är nog ingen som helst fara, jag skulle dock vara livrädd för att typ....böja sönder det.
https://m.youtube.com/watch?v=tFmb5h1lN-w

Jag vet inte riktigt hur stor skillnaden är i kvalitet och stabilitet, men de börjar leverera en ny modell (Velka 7) nu i juli, vilken är en uppdatering av Velka 5. Det är ett av de chassin jag själv håller ögonen på till nästa bygge.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av eas@tetris:

Ta en titt på HG OSMI, det mäter 255 mm på höjden och 180 mm i sida/djup. Xbox Series X har motsvarande mått 301 mm x 151mm. Håller dock med om att pc-tillverkarna är frånsprugna. Vill personligen se fler flödesoptimerade småchassin, gärna med luftkanaler. Ett smakprov: https://builds.gg/brq/air-flow-optimized-node-202-n202af-2637...

https://www.spartexpc.com/product/osmi-cases/

https://i.pinimg.com/originals/db/3c/ef/db3cef1ed65a1c8fc94d0a7cef3d5cf4.png

Osmin var läcker faktiskt.

Instämmer, hoppas på att man fortsätter arbeta på chassiutvecklingen. Hade jag haft möjlighet så hade jag nog börjat med det som hobbyprojekt. Eller iallafall bygga något jag själv vill använda. Kör både en Ncase M1 och en Define R5 i dagsläget. Gillar Ncase mer men dess största brist, för mig, är begränsning på grafikkortets storlek. Jag vill ha all prestanda jag kan få, vill inte kompromissa på det området.

Skrivet av Sando:

Det finns nog chassin som är mindre än XSX redan i dagsläget. Problemet är ju många gånger att man vill behålla en viss kompabilitet, och en variation av modulära delar gör ju chassin större.

XSX är 301*151*151mm, alltså strax under 7 liter. Som jämförelse är Velka 7 strax under 6 liter, och tar fullstora grafikkort och SFX-nätagg.

Sant, mycket är ju kompatibiliteten och ITX som formfaktor. NUC'ar och liknande går att få mindre men då är det kompromisser typ överallt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Osmin var läcker faktiskt.

Instämmer, hoppas på att man fortsätter arbeta på chassiutvecklingen. Hade jag haft möjlighet så hade jag nog börjat med det som hobbyprojekt. Eller iallafall bygga något jag själv vill använda. Kör både en Ncase M1 och en Define R5 i dagsläget. Gillar Ncase mer men dess största brist, för mig, är begränsning på grafikkortets storlek. Jag vill ha all prestanda jag kan få, vill inte kompromissa på det området.

Sant, mycket är ju kompatibiliteten och ITX som formfaktor. NUC'ar och liknande går att få mindre men då är det kompromisser typ överallt.

Nu fick jag dåligt samvete. Chassin är ett av mina intressen och jag har tillgång till vattenskär, CNC, 3D-skrivare och annat på Chalmers men har aldrig fått tummen ur. Har till och med läst diverse simulering och produktutveckling. Innan jag tar examen skall jag skapa ett eget chassi.

Tillverkaren Sliger har produkter med få kompromisser, spana in SM-serien. De olika modellerna rymmer allt från referenskort till 3-slotskort och 280 mm-radiatorer.

http://www.sliger.com/products/cases/

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - GTX 1070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

såfall är PSU-monteringen helt enkelt dåligt designad: det borde finnas plats på höjden för SFX-L!

Jag tänker att fläkten bör kyla nätagget bra och då de flesta (alla?) Sfxagg är semipassiva så bör det inte låta alls (: eller?

Det restriktiva flödet i fronten ser jag också som problematiskt förstås men det bör väl vara dimensionerat för att kunna kyla allt kan man tycka.

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emrik:

Jag tänker att fläkten bör kyla nätagget bra och då de flesta (alla?) Sfxagg är semipassiva så bör det inte låta alls (: eller?

Baserat på bilderna så verkar PSU-buren vara byggd för att agget ska ta luft "utifrån". (från sidan av chassit)
Åtminstone med HDD-buren på plats så är insidan av PSU-buren väldigt solid, så 200mm fläkten lär inte assistera speciellt mycket med PSU-kylningen...
Å andra sidan lär agget inte få in speciellt mycket varm luft från andra komponenter

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.