Fartkameror i tunnlar i Stockholm??

Permalänk

Fartkameror i tunnlar i Stockholm??

Hej. Körde för första gången bil i Stockholm i helgen. Åkte från Enköping till norrtälje över Sollentuna. Åkte igenom någon tunnel och blev tagen av något som liknade en lila laser? 2 gånger om jag minns rätt. Låg uppe i 120-130. Vad var det för kamera jag körde förbi? Fartkamera? Eller var det trängselskatten? Blev väldigt orolig över detta, tyckte inte att jag såg någon skylt men efter en snabb googling: https://trafiken.nu/stockholm/arkiv/2018/juni/norra-och-sodra... Så tolkar jag det som att skyltarna kan sitta långt i förväg, typ innan tunneln börjar. Ligger körkortet risigt till nu? Tog körkort i augusti och prövotiden är ju 2 år...

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk

Det är lugnt, inte helt säker på exakt var du såg dessa kameror men det är inga fartkameror på dessa vägar utan endast på landsvägar. Gissar du körde E18. Du ser dessutom hur det blixtrar till när de tar bilden. Kameror finns överallt för sos larm, trafikverket o s v. De finns i alla tunnlar i sthlm men det är ej fartkameror.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HickeHiskelig:

Hej. Körde för första gången bil i Stockholm i helgen. Åkte från Enköping till norrtälje över Sollentuna. Åkte igenom någon tunnel och blev tagen av något som liknade en lila laser? 2 gånger om jag minns rätt. Låg uppe i 120-130. Vad var det för kamera jag körde förbi? Fartkamera? Eller var det trängselskatten? Blev väldigt orolig över detta, tyckte inte att jag såg någon skylt men efter en snabb googling: https://trafiken.nu/stockholm/arkiv/2018/juni/norra-och-sodra... Så tolkar jag det som att skyltarna kan sitta långt i förväg, typ innan tunneln börjar. Ligger körkortet risigt till nu? Tog körkort i augusti och prövotiden är ju 2 år...

Kanske ska ta det lite lugnt , inte kul att bli av med kortet så tidigt

Permalänk
Medlem

Ja det sitter fartkameror i tunnlarna, sitter skyltar som varnar precis innan man kör in i dem. Dock kört många för fort där, men kanske inte så fort som du.

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem

De violetta ”kamerorna” är mätare för miljön i tunnlarna, mäter CO och No.

Permalänk
Medlem

Det är någon form av miljöutrustning om jag tolkar platsen rätt. Sitter väggmonterade i en tunnel och skjuter lila/röd laser.

Visa signatur

Chassi: Louqe Ghost S1 | CPU: AMD Ryzen 7 7700X | Kylare: Cooler Master MasterLiquid Lite 240 | Ram: Kingston Fury Beast RGB 32GB 6000MHz | GPU: AMD Radeon RX 6800 | MB: ROG STRIX X670E-I GAMING WIFI | PSU: Corsair SF750 Platinum | SSD: Samsung 970 EVO 1TB + Intel 660p 1TB | Skärm: Acer Nitro XV252QF@390hz | Ljud: HD650+Røde AI-1 | KB: Hemmabygge 60% | Mus: Logitech PRO X Superlight 2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av papa_keno:

Det är lugnt, inte helt säker på exakt var du såg dessa kameror men det är inga fartkameror på dessa vägar utan endast på landsvägar. Gissar du körde E18. Du ser dessutom hur det blixtrar till när de tar bilden. Kameror finns överallt för sos larm, trafikverket o s v. De finns i alla tunnlar i sthlm men det är ej fartkameror.

Men det sitter ju fartkameror med blixt i tunnlarna, södra länken t ex. Sen huruvida de ger böter kan jag inte svara på.

Till TS så är det väl vare sig 120 eller 130km/h på vägarna kring stan så varför hetsa, spec du som har så färskt kort borde väl verkligen veta att man ska hålla sig till vad som står på skyltarna? 😂

Permalänk
Medlem
Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem

Det är pågående inspelning av nya Big Brtother säsongen

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av HickeHiskelig:

Hej. Körde för första gången bil i Stockholm i helgen. Åkte från Enköping till norrtälje över Sollentuna.

Som sagts, det är inga fartkameror den vägen. Däremot om du åkt över Upplands Väsby och Vallentuna i stället.

Permalänk
Avstängd

Vore väl bra om det var en fartkamera så du lär dig att inte köra för fort.

Permalänk
Medlem

Det finns fartkameror i tunneln ut till Lidingö och även io Södra länken, det lila du pratar om ts är däremot inte någon fartkamera. Mot Norrtälje i en av tunnlarna beroende på vilken väg man väljer orkar inte beskriva så sitter det några lila lampor.

Blir du träffad av en fartkamera blixtrar det till, blev själv fotad när jag åkte mot city från Lidingö och det blixtrade till så rejält att jag blev smått skraj.

Vet inte vilken nytta dom där kamerorna ska göra när alla ligger i 90 ish, inte en jäkel bryr sig dagtid i Stockholmstrafiken.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

Har inte hört någonstans i bekantskapskretsen att någon har får fartbot för just tunnlarna kring Stockholm - finns andra vägar det är betydligt större risk att göra 'score' på - 50 och 70 vägarna utanför och parallellet E4/E18....

Men detta innebär inte att man skall köra som biltjuv och speciellt inte med relativt nytt körkort i fickan - ta det lugnt i fortsättningen.

kör du E4 söder från stockholm ut så kan jag lova dig att de har bra koll på bilarna hela vägen till i alla fall Södertälje - varenda meter, för där är det nämligen radar som övervakar sträckorna och med avancerad databehandling sätter ihop dessa så att det är som en S/V-bild på hela sträckan med alla fordon som rör sig i realtid och vanliga kameror emellanåt för att se vad det är för något inkl. regplåten. Dessa radar är dock inte avsedda för att följa och jaga fortkörare utan för att se om folk eller djur rör sig på vägen eller om någon fordon blir stående - stannar man för tex. bränsletorsk så kommer det inte dröja allt för länge innan en TMA-bil kommer och fråga vad du behöver hjälp med och agerar sköld medans du tankar i din reservdunk om det är på den sidan mot trafiken (nej det är inte alls kul att göra det när bilar blåser förbi i +120 km på enstaka dm avstånd från ryggen - jag har provat...)

Permalänk
Medlem

Det finns inga fartkameror på Norrortsleden (265), däremot violetta sensorer finns, vilket tidigare nämnts.

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av HickeHiskelig:

Ligger körkortet risigt till nu? Tog körkort i augusti och prövotiden är ju 2 år...

För det första så funderar jag lite över hur folk tänker när de medvetet kör för fort och sedan blir orolig över eventuella konsekvenser. Är man så pass orolig över konsekvenserna att man måste starta en tråd om huruvida man åkt fast eller inte, istället för att bara vänta, så kanske man inte är mogen nog att bryta mot reglerna?

Tråkig gubbpredikan kanske du tycker men jag håller inte med. Däremot vill jag även påstå att om du intne ens haft körkort ett år så är du inte en sådan bra förare som du tror att du är. Hastighetsbegränsingarna finns av en anledning, tro det eller ej. Det finns tillfällen man kan köra för fort, jag gör det själv emellanåt. Däremot ska en relativt färsk förare som dessutom kör på en helt okänd väg hålla sig till hastighetsbegränsningarna. Speciellt om ni hade lika taskigt väder som vi haft närma västra sidan av Sverige.

En annan sak jag inte riktigt förstår är att alla tror att körkortet ryker vid minsta lilla lagöverträdelse bara för att man har prövotid. Det stämmer inte. Jag vet att "alla" säger att körkortet ryker för minsta lilla vilket är konstigt eftersom vem som helst som har google och en halvminut över kan se att det inte stämmer.

Det som händer om du t.ex. kör 100 km/h på en 80väg under goda förhållanden är att du för böter, oavsett om du har prövotid eller inte. Det som menas med prövotid är att om du av någon anledning förlorar körkortet så måste du göra om teoriprovet och uppkörningen, det är allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

För det första så funderar jag lite över hur folk tänker när de medvetet kör för fort och sedan blir orolig över eventuella konsekvenser. Är man så pass orolig över konsekvenserna att man måste starta en tråd om huruvida man åkt fast eller inte, istället för att bara vänta, så kanske man inte är mogen nog att bryta mot reglerna?

Tråkig gubbpredikan kanske du tycker men jag håller inte med. Däremot vill jag även påstå att om du intne ens haft körkort ett år så är du inte en sådan bra förare som du tror att du är. Hastighetsbegränsingarna finns av en anledning, tro det eller ej. Det finns tillfällen man kan köra för fort, jag gör det själv emellanåt. Däremot ska en relativt färsk förare som dessutom kör på en helt okänd väg hålla sig till hastighetsbegränsningarna. Speciellt om ni hade lika taskigt väder som vi haft närma västra sidan av Sverige.

En annan sak jag inte riktigt förstår är att alla tror att körkortet ryker vid minsta lilla lagöverträdelse bara för att man har prövotid. Det stämmer inte. Jag vet att "alla" säger att körkortet ryker för minsta lilla vilket är konstigt eftersom vem som helst som har google och en halvminut över kan se att det inte stämmer.

Det som händer om du t.ex. kör 100 km/h på en 80väg under goda förhållanden är att du för böter, oavsett om du har prövotid eller inte. Det som menas med prövotid är att om du av någon anledning förlorar körkortet så måste du göra om teoriprovet och uppkörningen, det är allt.

Låg TS i 120-130 på en 70 sträcka (nya tunneln som börjar vid infarten solna/ST Eriksplan har fartkameror) så lär han definitivt bli av med körkortet då han körde mer än 30 km för fort, oavsett prövotid eller inte.
Bra tycker jag!

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HickeHiskelig:

Hej. Körde för första gången bil i Stockholm i helgen. Åkte från Enköping till norrtälje över Sollentuna. Åkte igenom någon tunnel och blev tagen av något som liknade en lila laser? 2 gånger om jag minns rätt. Låg uppe i 120-130. Vad var det för kamera jag körde förbi? Fartkamera? Eller var det trängselskatten? Blev väldigt orolig över detta, tyckte inte att jag såg någon skylt men efter en snabb googling: https://trafiken.nu/stockholm/arkiv/2018/juni/norra-och-sodra... Så tolkar jag det som att skyltarna kan sitta långt i förväg, typ innan tunneln börjar. Ligger körkortet risigt till nu? Tog körkort i augusti och prövotiden är ju 2 år...

Om det var en kamera hoppas jag att den gjorde sitt jobb, då kanske du lär dig något.

Permalänk
Medlem

@HickeHiskelig: Prövotiden gör inte att du blir av med körkortet pga fortkörning.

Däremot, om du gör något som ÅTERKALLAR ditt körkort (kör skitfort, smiter från olycka, kör onykter) så får du inte tillbaka det. Efter prövotiden kan man ha tur och få tillbaka körkort inom 12 månader och slipper då ta om det.

Men en fortkörningsbot, säg 15 för snabt på 80 väg ger dig bara en böter som alla andra.

Permalänk
Medlem

Köra 120 på 70 väg. Hoppas det var en kamera dig vill jag inte möta i trafiken. Hur snabbt kör du på 30 vägar vid skolor? 70-80km/h?
Du har dessutom haft kortet under ett år? Dom verkar ge kort till vem som helst nuförtiden...

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av papa_keno:

Det är lugnt, inte helt säker på exakt var du såg dessa kameror men det är inga fartkameror på dessa vägar utan endast på landsvägar. Gissar du körde E18. Du ser dessutom hur det blixtrar till när de tar bilden. Kameror finns överallt för sos larm, trafikverket o s v. De finns i alla tunnlar i sthlm men det är ej fartkameror.

Det finns fartkameror i norra och södra länken.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Jag hoppas du åker dit och blir av med körkortet, du är uppenbart inte mogen nog.

Permalänk
Medlem

Man blir aldrig av med körkortet av en fartkamera, krävs polisman på plats för det. Fartkamerorna ger enbart böter, oberoende av hur fort man kört förbi dom.

Men om TS åtgår till att köra epa på sin bondgård och funderar lite över vad det var de egentligen sa om unga killar och höga hastigheter på risk1:an så är vi stockholmare evigt tacksamma!

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Permalänk

Okej, vilken tur. Verkar som om jag klarade mig denna gång. Kamerorna var som sagt lila och satt på väggen, inte taket. 2 stycken rätt tätt inpå varandra. Tänkte att det var lila ljus istället för blixt då det var i en mörk tunnel

Jo det gick lite fort, hade kört 40+mil när jag körde in i tunneln den dagen så tålamodet hade fått nog. Måste lägga till att det var otroligt lite trafik vid denna tidpunkt, även för mig som är ”lantis”

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av papa_keno:

Den länken visar dock inte kamerorna inne i Norra och Södra länken för kännedom

Skrivet av HickeHiskelig:

Okej, vilken tur. Verkar som om jag klarade mig denna gång. Kamerorna var som sagt lila och satt på väggen, inte taket. 2 stycken rätt tätt inpå varandra. Tänkte att det var lila ljus istället för blixt då det var i en mörk tunnel

Jo det gick lite fort, hade kört 40+mil när jag körde in i tunneln den dagen så tålamodet hade fått nog. Måste lägga till att det var otroligt lite trafik vid denna tidpunkt, även för mig som är ”lantis”

Så länge du inte åkt i Norra eller Södra länken så kan den länken som Pappa_keno länkar till hjälpa dig.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av HickeHiskelig:

Jo det gick lite fort, hade kört 40+mil när jag körde in i tunneln den dagen så tålamodet hade fått nog. Måste lägga till att det var otroligt lite trafik vid denna tidpunkt, även för mig som är ”lantis”

Ett tips, skit i att dra ursäkter, iaf otroligt dåliga sådanna, såvida du inte hade kört någon till akuten eller liknande så det bäst att hålla käft.

Permalänk
Medlem

Finn bara ett ord...

...för ett sådant tilltag...REN IDIOTI. Vad lär dom ut nu förtiden på Bilskolorna? Finns inte många vägar i 08 området där man får köra över 120...lagligt.( om ens några) Definitivt inte i nån av våra tunnlar. Tur att det inte hände en olycka....ovesentligt om det var lite trafik. Hade det blivit straffat så hade du antagligen fått väldigt saftiga böter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

För det första så funderar jag lite över hur folk tänker när de medvetet kör för fort och sedan blir orolig över eventuella konsekvenser. Är man så pass orolig över konsekvenserna att man måste starta en tråd om huruvida man åkt fast eller inte, istället för att bara vänta, så kanske man inte är mogen nog att bryta mot reglerna?

Det värsta är ju att hen inte oroar sig för de allvarliga konsekvenserna utan bara att hen ska bli av med körkortet. Att ligga i 130 på en 70 väg är ett bra sätt att ha ihjäl folk, men det bryr sig hen inte om. Bara att körkortet kanske skulle ryka.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av YarisCam:

...för ett sådant tilltag...REN IDIOTI. Vad lär dom ut nu förtiden på Bilskolorna? Finns inte många vägar i 08 området där man får köra över 120...lagligt.( om ens några) Definitivt inte i nån av våra tunnlar. Tur att det inte hände en olycka....ovesentligt om det var lite trafik. Hade det blivit straffat så hade du antagligen fått väldigt saftiga böter

Jo, eller hur, att bumpa upp ett 2 år gammalt inlägg och bara vara lite allmänt arg i känns som att man kanske fått sitt datakörkort i cornflakespaketet?

(Annars håller jag så klart med dig i sak.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av YarisCam:

...för ett sådant tilltag...REN IDIOTI. Vad lär dom ut nu förtiden på Bilskolorna? Finns inte många vägar i 08 området där man får köra över 120...lagligt.( om ens några) Definitivt inte i nån av våra tunnlar. Tur att det inte hände en olycka....ovesentligt om det var lite trafik. Hade det blivit straffat så hade du antagligen fått väldigt saftiga böter

Välkommen till forumet! Registrerade du dig idag för att kommentera på en 2 år gammal tråd?

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX