Ångrar ni hur mycket pengar ni lägger på teknik?

Permalänk
Skrivet av Chromatic:

Not really, ett par bra hörlurar eller en bra extern mikrofon kan hålla i 100+ år.

I double dare you... 🙂

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

I double dare you... 🙂

Pfft, jag hoppas inte jag blir 100+!
Vill fan få slut på det långt innan

Permalänk
Medlem

Märkt att jag ofta ångrar att jag inte köpte värre(dyrare) varianten av något, även om jag inte behöver det. jag dras mellan att det håller längre och att då får jag köpa nytt tidigare.
sitter nu på ett 1080 kort och där börjar det bli dags för en uppgradering. drar nog på lite pengar den här gången då det var länge sedan det blev nytt.
även där resonerar jag lite att har inte uppgraderat något på flera år kan jag fläska på med lite mer än om jag bytt något relativt ofta.
intressen är alltid dyra eftersom när man har ett intresse så är det nästan alltid de dyrare segmenten inom det intresset som är intressanta.
har i nuläget en 3000 cpu med ett gammalt 370 mobo. så moderkortet kan få sig en uppgradering och även en ny billig 4000 cpu om det är stor skillnad.
grafik kortet brukade jag byta ca vartannat år när det var lite konkurrens på den marknaden och det hände lite saker, nu har både släppen och prestandan stagnerat lite men hoppas på att de nya korten bjuder på bra alternativ från båda lagen. budget brukar ligga på runt 8k så eftersom det gått över 4 år nu så kan jag nog dubbla den budgeten och det verkar inte som topp kort kommer hamna under 10k på ett bra tag igen.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Bildexpert

Det är väldigt sällan jag ångrar ett köp på grund av priset. Däremot kan jag ångra onödiga köp, dvs sånt jag kan klara mig utan. Och av det skälet har jag blivit mer kritisk till hur jag spenderar pengar de sista åren.

Om jag vet från första början att jag kommer vara nöjd med mitt köp, kan det högre priset motiveras mycket mer så än om jag vet att det inte spelar någon roll att jag köper något billigare eller simplare. För vissa är halva nöjet att byta ut sina prylar och prova nytt årligen, vilket jag inte tar ifrån någon. Men att kunna sitta nöjd och inte känna behov av att byta ut något är eftersträvansvärt för min del. Och sitter jag nöjd känner jag att priset oftast är skit samma såvida vi inte pratar helt absurda summor pengar givetvis.

Oppon gick väl på drygt 9500 kr inkl regionchip, vilket kanske låter galet för vissa. Själv har jag dock alltid känt att den var värd de pengarna.

Permalänk
Medlem

Jag vill knappast tänka på hur mycket man lagt på teknik genom åren...

Hittade nyligen kvittot för min första SSD, den välkända "Intel X25-M 160 GB" som kostade så lite som... 4 495 kronor på NetOnNet. Minns att den finansierades med en fjärdedel av första "riktiga lönen" (dvs inte frilansarvode) jag fick efter gymnasiet, så måste ha varit hösten 2009. Den SSD:n har dock fått slita på bra länge nu så den har nog givit mig bra värde, och den fungerar än idag faktiskt.

Lämnar man datorer för en stund och kollar på tex när det gäller kameror, objektiv och tillbehör, ja där måste jag lätt vara över 50 000-60 000 genom åren vid det här laget, och då är det enbart en "rolig hobby" som inte utövas särskilt ofta längre (tyvärr).

Så jag får nog säga att jag har en viss ångest över hur mycket man har spenderat "bara för att ha" genom åren. Men å andra sidan så har jag haft otroligt kul tusentals timmar, träffat personer över internet varav några sedan har blivit riktigt nära vänner.

Det känns som att jag kommer att ha svårt att sova nu inatt...

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Vad lägger du pengarna på annars?

Lägger dom mest på hög

Resor brukar vara något som jag tycker är värt att spendera mycket på.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk

Spenderar inte så mycket pengar på teknik och oftast är det bra och genomtänkta köp. Det jag ångrar mest det är tiden jag spenderar framför datorn .

Permalänk
Avstängd

Köper ofta på impuls, de gånger jag varit avstängd här på Sweclockers har jag sparat väldigt mycket pengar på att inte handla på marknaden!

Nej, kan inte påstå att jag ångrar några teknikinköp. Då handlar jag ändå ganska mycket. Både till min hobby som är att samla gamla datorer, TV-spel och annan rolig elektronik från 70-80-talen och nya prylar. Så nog blåser man rejält med pengar. Tack och lov så bokför jag inget så jag slipper veta vilka belopp det hamnar på

Men alla är ju olika, en del går ju igång på att spara pengar på banken/investera, en del på bilar, kläder, teknik eller resor. Något måste man ju göra med sina pengar, inte tänker jag snåla och gnida för att lämna över ett gigantiskt arv till mina efterkommande. De får nöja sig med några få miljoner, de kan göra lite själva tycker jag nog!

Det jag ångrar dock är sådant som jag borde ha sparat och inte gjort mig av med. Som en Commodore C65, en Atari Panther och så vidare. Både för att de har stigit enormt i värde men även för att det är svårt, nästan omöjligt att få tag på igen om man skulle vilja.

Permalänk
Skrivet av thom.g:

Lägger dom mest på hög

Resor brukar vara något som jag tycker är värt att spendera mycket på.

Hur mycket det ungefär i runda slängar?

Permalänk
Proffsmoddare

Lägger väldigt lite pengar på teknik. Har en workstation från 2013 som jag fick gratis, en beg Thinkpad köpt för 500:- år 2012, en midrange-tv anno 2008 och telefonen har jag fått från jobbet.

Hade jag velat köpa nya/bättre grejer så hade jag kunnat, men varför köpa nytt om det man har funkar fint och räcker till utan problem?

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Medlem

Enda datorköpet jag ångrar är min gaming laptop. Köpte den på Webhallen för ~4 BTC när BTC var värd ~700 usd/st, ville spela D3 och PoE utan lagg. Hade jag inte köpt den hade jag behållit mina BTC och såhär i efterhand hade ju det varit snäppet smartare....

Värsta är att jag lirade väl D3 en helg på laptopen sen var jag less och fortsatte med spel som gamla laptopen fixade utan problem. Spel som t ex Faster Than Light, Binding of Isaac etc.

Men laptopen är ju kanon, funkar än för lite mer krävande spel. Lite väl dyr dock beroende på hur man ser på det, BTC var väl och vände på ~16k usd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Absolut, jag lägger runt 100000 om året på teknik och minst 50% av det är helt i onödan. Jag uppgraderar moderkort,CPU och GPU varje generation fast behovet inte finns. Jag har 3 gaming burkar, 3 st servers. Som alla ska underhållas. Jag byter mobil varje år, oftast toppmodeller för 9K+ osv.

Och trots det har jag aldrig riktigt tid att sitta bakom skärmen eller utnyttja grejerna pga. life.

Det här är till stora delar jag.

På senare år har jag köpt alldeles för mycket, men har ju intresset för det och just nu ekonomin för det också. Det är mitt intresse och man får väl säga att datorer är ett förhållandevis billigt intresse ändå. Tur man inte har bilar som intresse eller liknande, då drar fan pengarna iväg fort..
Jag fortsätter dock ofta nyttja de gamla datorerna jag har, gör om dom till en server t.ex. Min "gamla" dator som nu är ungefär 2 år gammal är nu en server med en mängd docker-containers körandes och några vm. Har låtit Windows 10 köras helt virtuellt med GPU Passthrough och då var jag tvungen att ha en "primär" dator som jag kör linux på och däremed blev det inköp av en ny dator..
Så här håller det på, och min hjärna motiverar mina inköp hela tiden även fast det troligtvis är en del onödigt ibland.
Jag köper dock sällan det allra dyraste utan gör research och köper det som ger mest back for the buck, så jag håller ner utgifterna på så sätt. Senaste CPU:n blev en Ryzen 5 3600 och min gamla är en Ryzen 1700, så de är ungefär likvärdiga. Köpte inte nya datorn för att jag behövde en snabbare och bättre dator, utan för att min gamla dator behövde köra en del tjänster som blev för mycket att köra på sin primära dator som man också startar om då och då. (Inte kul när man kör den som server)

Men nej, jag ångrar väl egentligen inte så mycket köp. Har användning för det jag köper så då fyller det väl en funktion.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av beejac:

Har börjat sätta av pengar till ett separat konto för just inköp av teknikprylar. Finns det inte pengar där så får jag inte köpa något som bara är till mig själv.

Gör detsamma Perfekt att ha ett "prylkonto" man sparar på, då får man inte såå dåligt samvete när man köper något nytt.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

Spenderar inte alls mycket längre då tiden vid datorn som småbarnsfar är högst begränsad för min del. Blir förmodligen ett bygge iår dock, mina grejer börjar bli alltför gamla

Även jag är småbarnsfar till två små knattar, och tiden finns knappt där, men likt förbaskat spenderas det en del på nya grejer.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |