Vega 56/64 fortfarande relevant?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

På tradera såg jag två vega 64 ena med Blower kylare det är uppe i 2529kr och det andra är asus strix det är uppe i 3200kr just nu.

Tradera är ju helt sjukt. Folk budar upp till nära nypris på begagnade saker

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_dubbdäck:

Tradera är ju helt sjukt. Folk budar upp till nära nypris på begagnade saker

Jo jag vet att man får mycket bättre betalt på tradera än här på Sweclockers. Brukar därför själv nyttja just tradera för att sälja.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Vega 56 Sapphire Pulse (samsung minne) här. Med rätt undervolt och överklockning ligger prestandan mellan en gtx 1070ti och gtx 1080. Energiförbrukningen ligger på runt 230w.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Häggen:

Det verkar som det främst är strömförbrukningen som talar emot Vega korten? Sen vet man ju inte heller om de får lika bra och långt stöd som gcn arkitekturen har fått. Kan tänkas de riktar mera krut på rx5000 serien och nyare.

Ställ in strömsparprofil i Radeon Wattman och Vega blir helt okej vad gäller energiförbrukning. Du tappar ca 5% prestanda, men säg mig när man faktiskt märker av det i realiteten. Sedan så har ju AMD faktiskt lagt till några nya finesser till Vega som först kom till Navi, men något mer än så blir det väl inte. Tiden har runnit förbi stackars Vega.

Nu har du ju förvisso köpt ett annat kort ser jag, ville bara säga detta...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Häggen:

Hej! Funderar på att köpa ett Vega 56 eller 64 kort. Finns en som säljer gamla mining kort finns både som ref och eftermarknadskylare av olika märken i prisklasserna 180-250 euro.
Har lite siktat in mig på Sapphire rx Vega 64 nitro för 240 euro. Känns som det är bra pris/prestanda ? Eller börjar dessa kort redan bli för gamla?

Spelar i 1440p och 60hz mest gamla spel cs go, Diablo 3, sc2, nu också tomb raider när det fanns gratis på Steam.

Mitt system i övrigt är en Phenom ll x4 965 @3.8 GHz, Asus 990fx sabertooth, 16gb ram, Corsair tx650 watt psu.

Medveten om att det blir en STOR flaskhals men iaf bättre prestanda än HD7870 borde det ju bli. Sen blir det nog ett ryzen system framöver men skall vänta in 4000 serien.

Jag köpte vega 64 i början av året, ångrar inget, kör allt Ultra i 1080p med minst 80fps så det flyter på finfint. Så länge det ej sker stutter så är jag nöjd.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7