ROG Strix Radeon RX 5700XT 8GB OC felaktigt monterade kylare.

Permalänk
Medlem

Verkar dom att kortet kommer tidigast imorgon, eventuellt kanske i nästa vecka. Har inte hänt något med beställningen än så länge. Står 3-5 dagar och det har jsg räknat med så jag väntar tålmodigt.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Jag har också beställt ett på Elgiganten efter stor tvekan.

Tror ni jag kan köra denna GPU tillfredsställande med en CPU i7 6700K 4,2 GHz och 16 GB RAM 3200 MHz på en Asus ROG Swift PG279QZ 27" 1440p bildskärm?

Permalänk
Medlem

Fick hem mitt 5700Xt som jag beställde från elgiganten idag, hade numret 90YV0D90-M0NA00... Blir nog att lämna tillbaka den i helgen och beställa ett annat kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av noygen:

Fick hem mitt 5700Xt som jag beställde från elgiganten idag, hade numret 90YV0D90-M0NA00... Blir nog att lämna tillbaka den i helgen och beställa ett annat kort.

Tråkigt då blir det ingen beställning för min del 😬

Visa signatur

X570 Asus Crosshair VIII Dark Hero/ Ryzen 5800X3D / 32GB 3200 MHz CL16/Noctua U12A/ 7800 XT Nitro + / Kingston KC3000 1TB x2, /Corsair RM850X V3/ Asus 27GP850P/ Samsung Odyssey G5 27”/ Fractel Design North

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kezzo:

Tråkigt då blir det ingen beställning för min del 😬

Jag kanske bara hade otur, de hade ändå över 100 i lager hehe

Permalänk
Inaktiv

Är nog de gamla som säljes billigt

Permalänk
Medlem

Korten är nu borttagna, vet inte vad som hänt. Skall hämta mitt senare idag. Kanske är det så att flera uppmärksammat att de kan ha fel och då blir det naturligtvis en administration och kostnad att fixa dessa för Elgiganten tänker jag. Är det så att jag också får ett av de gamla korten så funderar jag på att bara begära att de fixar det alternativt skickar den nyare varianten.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Hur kan de ens tillåtas sälja korten med kända defekten, det är ju inget litet fel direkt...

Asus själva verkar ju inte bry sig så mycket heller, arrogansen ligger ju på en löjlig nivå hos dem just nu.

En recall borde ha gjorts innan årsskiftet, på samtliga kort... Tråkigt för dem som inte ens vet om felet och sitter med 50% av verkliga prestandan då kortet throttlar när den inte får kontakt med hälften av komponenterna.

Permalänk
Medlem

Ja, var själv nära att beställa ett... Tänkte att om det bara är för långa skruvar så jag jag fixa det lätt, men har de fortfarande problem (utebliven?) med kylning av VMR(?) så orkar jag inte med.
En gnutta glad att jag väntade tills de hann ta bort dem ås jag inte gjorde ett dumt köp

Permalänk
Medlem

@breakc man: det är dom långa skruvarna på dem, fixade det själv med en fjäder från en penna jag klippte till rätt längd och nu ligger dem på ca 86c vid load så funkar fint, men endå tråkigt när man lägger dessa pengar

Permalänk
Inaktiv

Kommer säkert påverka andrahandsvärde om köparen vet om detta och vill kolla vilket serienr korten har.

Permalänk
Medlem

Nu så är kortet uppe igen på elgiganten till kompis pris endast 6390:-
Det roliga är att det står spara 2400:-
De insåg väl att kortet var för billigt med den gamla batchen
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/datorkomp...

Permalänk
Hjälpsam

@Oliver91 tips på moddning är bäst än så länge.
#18434819

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

@Oliver91 tips på moddning är bäst än så länge.
#18434819

Det var inte en bra fix för junction tempsen stack åt helvete ändå och kortet har nu varit på RMA hos komplett och "utbyteskort" är påväg tillbaka.

Däremot sänktes GPU tempen av detta men är väl VRM kylningen som fortfarande inte får tillräcklig kontakt.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

@thomson: Nu är korten nere på 3990:- igen. Inte hämtat mitt ännu,, inväntar fler paket som kommer imorgon så tar alla samtidigt.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

@thomson: Nu är korten nere på 3990:- igen. Inte hämtat mitt ännu,, inväntar fler paket som kommer imorgon så tar alla samtidigt.

Vad håller dom på med 🤣🤣

Visa signatur

X570 Asus Crosshair VIII Dark Hero/ Ryzen 5800X3D / 32GB 3200 MHz CL16/Noctua U12A/ 7800 XT Nitro + / Kingston KC3000 1TB x2, /Corsair RM850X V3/ Asus 27GP850P/ Samsung Odyssey G5 27”/ Fractel Design North

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kezzo:

Vad håller dom på med 🤣🤣

Tydligen så är det inte Elgiganten som säljer korten utan en samarbetspartner. Försökte lämna tillbaka kortet igår i butik men gick inte för de kunde inte göra en återbetalning. Måste ringa supporten så de kan kreditera köpet. Verkar konstigt trots att jag betalade det direkt med Swish.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

@thomson: Nu är korten nere på 3990:- igen. Inte hämtat mitt ännu,, inväntar fler paket som kommer imorgon så tar alla samtidigt.

Då är ordningen återställd med priset
Jag funderar om man ska slå till och hoppas på att få rätt batch.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GuuFi:

Hur kan de ens tillåtas sälja korten med kända defekten, det är ju inget litet fel direkt...

Asus själva verkar ju inte bry sig så mycket heller, arrogansen ligger ju på en löjlig nivå hos dem just nu.

En recall borde ha gjorts innan årsskiftet, på samtliga kort...

Feh. Är standardbeteende för ASUS skulle jag säga. Mina Strix Vega64 har halva den översta VRM stickandes utanför kylflänsen. Det felet kunde man se på bilder från de första recensionerna månader innan kortet till slut kom ut i butik. Så de bryr sig ungefär 0% om kvalitet därborta skulle jag säga. Det är bara snack och blå dunster. Deras mjukvara är totalt skräp också, dåligt formgiven och sällan uppdaterad.

Deras UEFI är kryptisk och dåligt utformad. Aura Sync-mjukvaran deras sabbade SPDIF-minnena på folks DIMM-moduler i månader innan de besvärade sig med att fixa problemet. AI Suite vill inte hitta deras egna Vega grafikkort, så jag kan inte styra chassifläktarnas hastighet efter GPU-temperatur. Har varit så i över två år nu utan att de fixat.

Typ två veckor efter du köpt en grej av ASUS är det som att alla dina pengar du gett dem inte längre räknas. Programvarustödet försvinner för din hårdvara i nya versioner av AI Suite och liknande, fel som finns kvar från tidigare rättas aldrig osv.

Är riktigt trött på dem just nu! :/

Permalänk
Medlem

Även kortet Elgiganten skickade till mig har Part No.: 90YV0D90-M0NA00 (Universal)

Permalänk
Medlem

Även mitt kort är 90YV0D90-M0NA00 och då är frågan om det kanske är samma partnummer även på de korrigerade korten. Nån nämnde annan färg på värmekuddar, är det ett tecken t.ex.? Har inte öppnat lådan än utan skall försöka forska lite i det först. Försökt rotat runt på reddit men inte hittat något ännu.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Valonen:

Även mitt kort är 90YV0D90-M0NA00 och då är frågan om det kanske är samma partnummer även på de korrigerade korten. Nån nämnde annan färg på värmekuddar, är det ett tecken t.ex.? Har inte öppnat lådan än utan skall försöka forska lite i det först. Försökt rotat runt på reddit men inte hittat något ännu.

Vet ej hur det är med kuddarna men man ser direkt att kylaren inte ligger imot vrm.
Kolla bilder och film här.

http://imgur.com/gallery/NdTRPDk

Permalänk
Medlem

@anon298854: Japp, det var tydligt! Missat att kolla filmen.

Fasen vill ju öppna kortet och kolla hur det står till men vågar fan inte för att slippa returproblem. Ge mig styrka med era kloka råd så att jag vågar kolla upp.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

@Ister: Japp, det var tydligt! Missat att kolla filmen.

Fasen vill ju öppna kortet och kolla hur det står till men vågar fan inte för att slippa returproblem. Ge mig styrka med era kloka råd så att jag vågar kolla upp.

Enligt Elgiganten
https://www.elgiganten.se/cms/elgiganten-kundgaranti/garantie...

*** Prova hemma i 30 dagar
50 dagar för alla klubbmedlemmar!

Ibland är det svårt att veta om en produkt är helt rätt för dig - därför erbjuder Elgiganten 30 dagars Öppet Köp. För klubbmedlemmar gäller hela 50 dagar! Under denna period får du testa produkten, så att du kan känna dig trygg med att du gjort rätt val. Om produkten du köpt inte motsvarar dina förväntningar är du välkommen att lämna tillbaka den och få pengarna tillbaka.

Om du vill nyttja öppet köp och returnera en produkt är det viktigt att förstå hur denna kundgaranti fungerar. De allra flesta av våra produkter kan testas och returneras, med några specifika undantag som listas här. Vi ställer också vissa krav på i vilket skick en produkt ska vara vid retur.

Om du vill nyttja Öppet Köp är det viktigt att du bekantar dig med följande:

Ta med dig kvittot vid ett återköp.
En returnerad produkt måste vara i samma skick som då den köptes. Vi tar inte emot returer av produkter som har spår av omfattande användning eller med synliga skador eller repor.
Produkten måste vara noggrant rengjord.
Vi uppmuntrar våra kunder att behålla originalförpackningen.

Undantag:

Tjänster, kök, presentkort, på-köpet-produkter samt produkter med abonnemang,
Dessa produkter kan endast lämnas tillbaka i obruten förpackning: mobiltelefoner, programvara, spel, film och hygienartiklar (tandvård-, hårvård-, kroppsvård- och hårborttagningsprodukter, in-ear hörlurar och bluetooth headset). För produkter som laddas ner digitalt är ångerrätten förbrukad när du har fått åtkomst till licensnyckeln.
Produkter sålda av partners på Elgiganten Marketplace, omfattas av partnerns returrätt. Du måste då kontakta återförsäljaren vi säljer föremålet för direkt för avtal om retur.

Undantag för återköp hos Elgiganten Phonehouse: Phonehouse har ett begränsat sortiment och kan endast göra återköp på produkter ur det egna sortimentet, som omfattar följande produktgrupper: mobiltelefoner, tillbehör till mobiltelefoner, mobila trådlösa högtalare, surfplattor, aktivitetsarmband, tränings-, smart- och barnklockor. Du kan alltid besöka ett Elgiganten varuhus där vi gör återköp på samtliga produkter sålda i någon av alla våra butiker. Gäller även produkter köpta på www.elgiganten.se Har du frågor gällande öppet köp kontakta vårt kundcenter på 0771-115 115

Permalänk
Medlem

Detta kort säljs fortfarande för 3995, frågan är hur länge. Det känns som ett mycket bra pris för det kortet (förutsatt att kylningen fungerar). Att byta ut några skruvar och komplettera med plastbrickor kan jag göra. Det är även någonting man lätt kan återställa om kortet måste returneras.

Fråga är ifall det är värt risken. VRM och minnen är något varmare än likvärdiga kort, men tydligen fortfarande innanför en säker gräns.

Jag har idag ett GTX970 och skulle man kunna få ett 5700xt Strix (med lite moddning) för 3995 vore detta en bra tisdag.

EDIT: Eller ska man satsa på ett PowerColor Radeon RX 5700 XT för 4299? Kanskle går att klocka lite.

Visa signatur

Asus Prime B360M-A | i7-9600K | Asus ROG STRIX RX5700 XT | Corsair Vengeance LPX Black 2x8Gb 2666Mhz | Kingston A2000 M.2 1Tb | 2x Barracuda Q1 SSD 960Gb

Permalänk
Medlem

@_boriz:

jag sitter på en Tuf modell av korrtet och sen jag fixade fjädrar till skruvarna har jag haft bra temps, dock håller ajg ett extra öga flr att det ska stanna så.

Personligen hade jag nog tagit powercolor så man slipper det helt eftersom att det hanteras sjukt dåligt av asus själva. annars funkar det ju bra om man vill mixtra med kortet

Permalänk
Medlem
Skrivet av _boriz:

Detta kort säljs fortfarande för 3995, frågan är hur länge. Det känns som ett mycket bra pris för det kortet (förutsatt att kylningen fungerar). Att byta ut några skruvar och komplettera med plastbrickor kan jag göra. Det är även någonting man lätt kan återställa om kortet måste returneras.

Fråga är ifall det är värt risken. VRM och minnen är något varmare än likvärdiga kort, men tydligen fortfarande innanför en säker gräns.

Jag har idag ett GTX970 och skulle man kunna få ett 5700xt Strix (med lite moddning) för 3995 vore detta en bra tisdag.

EDIT: Eller ska man satsa på ett PowerColor Radeon RX 5700 XT för 4299? Kanskle går att klocka lite.

För 300:- mer är powercolor-kortet en no brainer imo

Skrivet av Genostra:

@_boriz:

jag sitter på en Tuf modell av korrtet och sen jag fixade fjädrar till skruvarna har jag haft bra temps, dock håller ajg ett extra öga flr att det ska stanna så.

Personligen hade jag nog tagit powercolor så man slipper det helt eftersom att det hanteras sjukt dåligt av asus själva. annars funkar det ju bra om man vill mixtra med kortet

Har du bra temps även på minnena? Jag köpte ett Asus TUF RX 5700 XT och hade egentligen inte ens höga temperaturer på minnen (endast under extremt stresstest) eller på själva gpu'n men fick ändå inte den prestanda jag förväntade mig. Klickade sen hem ett Saphire pulse RX 5700 XT för 3890:- och det var enorm skillnad, fick till exempel 100(!) fps mer i csgo benchmark. Vet inte vad det var som inte funkade för mig med det kortet, men det var helt enkelt inte bra. Trist eftersom jag gillade utseendet på det mer än mitt nuvarande kort.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Inaktiv

Jag har beställt ett 5700 xt rog från ElGiganten. , tror det kommer i morgon och kan följa upp här sen.

Permalänk
Medlem

Vore intressant att se resultat med annan kylare. Är trots allt många som har en tredjepartskylare sen innan att montera och kylflänsar.

Tänker att om det går bra så kan det kortet bli ett kap för dom begagnat då priset p g a kylaren måste vara lägre än övriga.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Jag mailade ASUS och de svara att jag skulle lämna in det till Elgiganten och utnyttja garantin för att få skruvarna utbytta. Det kommer jag inte att göra. Jag tänker lämna tillbaka kortet och begära pengarna tillbaka. Detta är andra köpet som involverar både Asus och Elgiganten som har strulat. Kommer hålla mig ifrån båda framöver.