Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Du försöker väl inte påstå att kyla inte påverkar batterier i elbilar? I såna fall får du gärna förklara varför elbilar bryter mot fysikens lagar.

Det finns säkert de som kan ge ett mer utförligt svar, men tänk på att elbilar ser till att värma batterierna till lämplig temperatur för att de ska fungera optimalt. Det är bland annat temperaturregleringen av elbilsbatterier som gör att de inte slits på samma sätt som batteriet i din telefon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@Aktsu: tycker det borde gå väldigt bra att använda. Särskilt då deras tapp på 20% vid 0C matchar det norska vintertestet exakt. Har du något som motbevisar mer än din åsikt får du väldigt gärna länka det och utbilda oss andra.

Du försöker väl inte påstå att kyla inte påverkar batterier i elbilar? I såna fall får du gärna förklara varför elbilar bryter mot fysikens lagar.

Nej det funkar inte bra att använda det på det sättet just för du jämför scenarion med hundratals variabler som alla är olika, de har ju inte ens kört på samma ställe i samma hastighet. Det behöver jag inte visa källa på för det är grundläggande statistik.

Och nej det är inte det jag påstår, men kyla kan inte bryta mot fysikens lagar och trolla bort energi utan den måste spenderas på något. Och det är enkelt att mäta hur mycket energi som spenderas på t.ex. värme och då kommer man fram till att den inte drar speciellt mycket mer bara på grund av kyla.

Permalänk
Medlem

@alpha: Som du sa, du har inte kört utanför Stockholm för det mesta. Tror du att batterierna håller sig varma och mysiga utan att behöva mer energi även om det är -25 utomhus när du kör?

@Aktsu fast det handlar inte om värme inuti bilen, faktum är att om det är kallt ute kommer batterierna kontinuerligt behöva värmas och det kommer krävas mer energi desto kallare det blir. Det blir smärtsamt tydligt att du inte kört utanför Stockholm då du tror att det blir sämre före desto kallare det blir också, snarare blir det bättre före då det snöar mindre och vägarna blir hårdare vid lägre temperatur.

Flera tusen datapoints kommer också jämna ut mindre skillnader och ge ett ganska realistiskt resultat. Din ståndpunkt innebär dock att all forskning förutom kliniska experiment är värdelösa men det kan du väl ändå inte tycka?

Jag ber dig återigen länka något som motsäger det jag länkat, har gjort det flera gånger men du säger bara att det är fel och beskriver din subjektiva upplevelse som sen universal sanning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@Aktsu fast det handlar inte om värme inuti bilen, faktum är att om det är kallt ute kommer batterierna kontinuerligt behöva värmas och det kommer krävas mer energi desto kallare det blir. Det blir smärtsamt tydligt att du inte kört utanför Stockholm då du tror att det blir sämre före desto kallare det blir också, snarare blir det bättre före då det snöar mindre och vägarna blir hårdare vid lägre temperatur.

Batteripaketet är väldigt bra isolerat och värms i de flesta fall av spillvärme från transmissionen så det krävs inte alls speciellt mycket värme för att det skall vara på en okej nivå, kör man motorväg räcker det lätt. Och jag vet inte var du bor men jag har aldrig varit med om att det är torr asfalt utan något på vägen hela vintrarna, det är det iaf inte där jag kört i -25. Det räcker som sagt med blöt väg efter regn för att påverka förbrukningen märkbart så minsta ojämnheter kommer påverka mycket.

Skrivet av Gainsgoblin:

Flera tusen datapoints kommer också jämna ut mindre skillnader och ge ett ganska realistiskt resultat. Din ståndpunkt innebär dock att all forskning förutom kliniska experiment är värdelösa men det kan du väl ändå inte tycka?

Nej det är inte så det fungerar alls, bara för att du har många tusen datapunkter så kan du inte ta resultatet och ta en av hundratals variabler (där vissa korrelerar kraftigt samt dessutom kommer förklara räckvidd mer än den du valt ut) och hävda att den förklarar hela resultatet (vilket är vad de gjort).

Du har helt enkelt inte länkat en källa som säger något om hur temperatur som ensam variabel påverkar utan den enda slutsats vi kan dra av detta är att folk har fått kortare räckvidd på vintern kontra sommaren, exakt varför detta skett kan vi inte dra en slutsats om baserat på det som presenteras. Att räckvidden är kortare på vintern eller att kyla påverkar motsätter sig nog ingen men att som du (med ”stöd” av din länk) hävda att temperaturen är den enda orsaken kan det inte vara många som tror på.

Hade de gjort en regressionsanalys på det hela hade vi kunnat prata om temperaturens påverkan (eftersom vi då hade vetat lite om vilka variabler som korrelerar, förklaringsgrad osv) men det har de inte gjort här. Om du inte kan förstå hur det skiljer sig från faktiska statistiska undersökningar (som forskningen grundar sig i) så får du helt enkelt läsa lite matematisk statistik.

Men nu är vi rätt långt ifrån topic så vi kanske helt enkelt får ”agree to disagree”.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@alpha: Som du sa, du har inte kört utanför Stockholm för det mesta. Tror du att batterierna håller sig varma och mysiga utan att behöva mer energi även om det är -25 utomhus när du kör?

Jag kör mestadels i Stockholm och Svealand, ibland till västkusten. Om det skulle uppstå problem vid just -25 C så har jag inte egen erfarenhet av det - därav min notis om vilken typ av vinter jag har erfarenhet av att köra i.

Det är säkert en del som "läst på Internet" att elbilar inte fungerar på vintern. Poängen med mitt inlägg var främst att dela med mig av mina erfarenheter av den typen av vinter som de flesta läsarna här faktiskt upplever. Det går självklart att hitta förutsättningar som inte jag personligen har testat och det finns säkerligen andra som mer än gärna delar med sig av just sina erfarenheter.

Ja, batteriet blir varmt även på vintern. Batteriet blir varmt när det används och det är inget konstigt med det - så fungerar i princip alla batterier. Dessutom - när man förvärmer bilen så värms även batteriet.

Det scenario jag beskrev med mycket korta körningar belyser just att det går åt mer energi att värma bilen (både kupén och batteriet) och hur mycket kortare räckvidden blir.

Återigen, vid långkörningar är detta ett mindre problem eftersom motorvägskörning håller batteriet varmt, även om det tar en stund innan batteriet uppnår optimal temperatur. Vad är då problemet med att köra medan batteriet ännu inte har uppnått optimal temperatur?
1) Regenereringen (ta till vara på bromsenergi) blir svagare. Det är främst användbart vid statskörning, inte på motorvägar.
2) Om man kör en elbil med kraftiga motorer kommer man också märka att man inte kan få ut maximal motoreffekt direkt, utan då får man köra en stund först. Vid många minusgrader och vinterväglag kör man dock försiktigt i allmänhet så det är sällan ett problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bio2tech:

Finns det nån Model Y att kolla på i Stockholmsområdet eller väntar alla på att produktionen ska starta i Europa?

Det finns tydligen en i Göteborg nu, importerad av Volvo.

Skrivet av bio2tech:

Kan ju hoppas på lite sänkta priser. Men jag tar nog hellre att vi blir av med corona om jag kunde välja.

Självklart - det gäller nog oss alla.

/M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mighty Mic:

Det finns tydligen en i Göteborg nu, importerad av Volvo.

Självklart - det gäller nog oss alla.

/M

Lite långt till Göteborg för nåt som inte är aktuellt än på länge för mig.
Kul att det är Volvo som köpt in den. Kan gissa att de kommer plocka isär den i småbitar, men det skulle vara roligare om det är nån på företaget som ska ha den som tjänstebil.

Permalänk
Medlem

Volkswagen Trio på Meb plattformen som jag tror vanliga konsumenter kommer köpa 2021.

Skoda Enyaq, Vw ID4 & Audi E-tron Q4.

Tror ni att Tesla Modell Y, kommer väljas före dessa ?

Ska bli spännande & se prisskillnaderna mellan dessa med liknande utrustning & batteri.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Skrivet av bio2tech:

Lite långt till Göteborg för nåt som inte är aktuellt än på länge för mig.
Kul att det är Volvo som köpt in den. Kan gissa att de kommer plocka isär den i småbitar, men det skulle vara roligare om det är nån på företaget som ska ha den som tjänstebil.

Tanken är inte helt långsökt faktiskt. Minns när Stephen Elop var CEO hos Nokia, han ville inte att Nokias anställda skulle ha Nokiatelefoner utan ha andra mobiler istället, så att de anställda fick intryck och idéer av andra.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonymous FTW:

Tanken är inte helt långsökt faktiskt. Minns när Stephen Elop var CEO hos Nokia, han ville inte att Nokias anställda skulle ha Nokiatelefoner utan ha andra mobiler istället, så att de anställda fick intryck och idéer av andra.

Ni tänker rätt men ändå fel. Det finns inte i universum att nån kommer ha den som tjänstebil, men den kommer garanterat köras av väldigt många.
Har jobbat själv med reverse engineering och benchmarking för fordonsindustrin både hemma och nere i europa, vi gjorde bland annat gen 1 Model S analysen åt VAG tidigt 2014 (slutsatsen var att bilen kanske inte är 100% mogen nu, men kan bli oerhört farlig om några år, titta vem som fick rätt såhär i efterhand... Och VAG bara pissade bort tiden).
OEM:erna själva köper gärna in bilar som ett internt benchmarkingteam får köra några veckor och skriva analys på, sedan brukar det gå ut till nyckelpersoner som har ansvar för helfordonsegenskaper som körbarhet som får köra bilen.
Ofta har man sedan kvar den för att alla små grupper ska kunna boka tid med den och kika på hur de gjort med motsvarande funktioner som man själv håller på med. Detta är intressant för i princip alla. Allt som man gör som ingenjör är byggt på avvägningar och att få kika på hur en konkurrent prioriterat och löst ett problem är väldigt givande. Särskilt om det är en best in class konkurrent som Tesla.
Den bilen lär leva kvar några år, plocka isär i atomer kommer förmodligen underleverantörer göra. Det finns ett par större företag i europa som sysslar oerhört ingående med detta. Allt ifrån analys av strategier för energianvändning och körbarhet, det var mer vår grej, till företag som pysslar bara med tillverkningstekniska och cost engineering analyser.
FEV, AVL, Ricardo pysslar mest med helfordonsnivå och egenskaper, A2MAC1 är mig veterligen nummer ett på mer teardowns och benchmarking av form, material, vikt, osv på ren hårdvara.

Visa signatur

8700K 5Ghz | 32GB 3200Mhz | 2080Ti 11GB | Phanteks Enthoo | Asus PG27AQ

Permalänk
Medlem

Sedan kommer Nissan Ariya 15 Juli premiär på internet.
Utmanare i samma segment som Vw trio & Tesla modell Y + Bmw ix3 känns som väldigt populärt modell område.
https://alltomelbil.se/nissan-paminner-en-vecka-kvar-till-pre...

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Bmw Ix3 är tydligen beställbar och tillverkas i Kina.

Kollar man video så ser man att det bygger på en fossil grundplatta som Polestar 2 när man ser batteripacket uppbyggnad & att man använder kardantunneln till batteri utrymme.

Jag själv föredrar Elektrisk plattform med platt golv byggt från grunden som en Elbil istället för att använda en gammal existerande fossil grundplatta så man måste anpassa bilen efter grundplattan.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av crumpets:

Ni tänker rätt men ändå fel. Det finns inte i universum att nån kommer ha den som tjänstebil, men den kommer garanterat köras av väldigt många.
Har jobbat själv med reverse engineering och benchmarking för fordonsindustrin både hemma och nere i europa, vi gjorde bland annat gen 1 Model S analysen åt VAG tidigt 2014 (slutsatsen var att bilen kanske inte är 100% mogen nu, men kan bli oerhört farlig om några år, titta vem som fick rätt såhär i efterhand... Och VAG bara pissade bort tiden).
OEM:erna själva köper gärna in bilar som ett internt benchmarkingteam får köra några veckor och skriva analys på, sedan brukar det gå ut till nyckelpersoner som har ansvar för helfordonsegenskaper som körbarhet som får köra bilen.
Ofta har man sedan kvar den för att alla små grupper ska kunna boka tid med den och kika på hur de gjort med motsvarande funktioner som man själv håller på med. Detta är intressant för i princip alla. Allt som man gör som ingenjör är byggt på avvägningar och att få kika på hur en konkurrent prioriterat och löst ett problem är väldigt givande. Särskilt om det är en best in class konkurrent som Tesla.
Den bilen lär leva kvar några år, plocka isär i atomer kommer förmodligen underleverantörer göra. Det finns ett par större företag i europa som sysslar oerhört ingående med detta. Allt ifrån analys av strategier för energianvändning och körbarhet, det var mer vår grej, till företag som pysslar bara med tillverkningstekniska och cost engineering analyser.
FEV, AVL, Ricardo pysslar mest med helfordonsnivå och egenskaper, A2MAC1 är mig veterligen nummer ett på mer teardowns och benchmarking av form, material, vikt, osv på ren hårdvara.

Jag besökte avdelningen "Konkurrentbilar" för rätt många år sedan. Det var kanske 2000-2002 eller så, och jag tror de höll på att konstruera C30 för de hade en A3:a där i småbitar. Så Volvo gör i alla fall ganska mycket sådana här analyser internt. Sen hade de säkerligen fler exemplar som hårdtestades på provbana och så innan demontering, men den jag såg var helt ny. Underleverantörer vet jag inte, men många bygger ju motsvarande delar till konkurrenterna också så de behöver kanske inte analysera så mycket.

Permalänk
Medlem

Tesla Modell Y LR, 49 990 Usd priset sänks med 3K Usd.
Tänk på att USA priserna är innan Vat som tillkommer på priset.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Angående tidigare diskussion om elbilars räckviddstapp i kyla så har Polestar släppt en räckviddskalkylator. Enligt den (samt Polestar-personal på plats i deras Polestar Space) bekräftas det att elbilar dras med ett icke försumbar räckviddstapp i kyla (om nu inte andra elbilsfabrikanter löst det på något magiskt sätt).

Enligt Polestars kalkylator så har bilen 47 mils räckvidd på landsväg vid 25 grader utomhus (alltså närmast optimala förutsättningar för batteriet).
Sjunker tempen till 5 grader minskar räckvidden till 44 mil, vid -15 grader är den 41 mil. Detta med AC avslagen i vart av fallen.

Så vid -15 ligger alltså räckviddstappet på runt 12-13% (jämfört med optimala förhållanden), utan att då ta med uppvärmning av kupén samt eventuellt sämre väglag. Om man tycker detta är mycket eller inte är upp till var och en att avgöra, men det kan nog knappas anses vara försumbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Angående tidigare diskussion om elbilars räckviddstapp i kyla så har Polestar släppt en räckviddskalkylator. Enligt den (samt Polestar-personal på plats i deras Polestar Space) bekräftas det att elbilar dras med ett icke försumbar räckviddstapp i kyla (om nu inte andra elbilsfabrikanter löst det på något magiskt sätt).

Enligt Polestars kalkylator så har bilen 47 mils räckvidd på landsväg vid 25 grader utomhus (alltså närmast optimala förutsättningar för batteriet).
Sjunker tempen till 5 grader minskar räckvidden till 44 mil, vid -15 grader är den 41 mil. Detta med AC avslagen i vart av fallen.

Så vid -15 ligger alltså räckviddstappet på runt 12-13% (jämfört med optimala förhållanden), utan att då ta med uppvärmning av kupén samt eventuellt sämre väglag. Om man tycker detta är mycket eller inte är upp till var och en att avgöra, men det kan nog knappas anses vara försumbart.

Låter riktigt bra enligt mig då min Volvo V70D4 15 säkert drog 25-30% mer om du jämför dessa grader.

Vintern kräver mer energi och ganska logiskt

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

@Jonas79: Då hade du nog ett rejält fel på din bil eller så kallstartade du den bara och körde 3 kilometer.
Vinterns förbrukning på en dieselpendlarbil landade på 0,43 och det har varit kallt här, sommartid ligger den på 0,4. Bensinbilen gick upp till 0,56 istället för 0,53 som den ligger på nu under sommartid.

Själv tycker jag det låter lovande däremot, upp till bevis på det och jag är väl lite mer benägen att tro att volvo löst kylan bättre än tesla men det är mina fördomar. Det är ju egentligen samma teknik.
Lite nyfiken på hur dom definierar landsväg och motorväg däremot, landsväg går ju mellan 70-100 numera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@Jonas79: Då hade du nog ett rejält fel på din bil eller så kallstartade du den bara och körde 3 kilometer.
Vinterns förbrukning på en dieselpendlarbil landade på 0,43 och det har varit kallt här, sommartid ligger den på 0,4. Bensinbilen gick upp till 0,56 istället för 0,53 som den ligger på nu under sommartid.

Själv tycker jag det låter lovande däremot, upp till bevis på det och jag är väl lite mer benägen att tro att volvo löst kylan bättre än tesla men det är mina fördomar. Det är ju egentligen samma teknik.
Lite nyfiken på hur dom definierar landsväg och motorväg däremot, landsväg går ju mellan 70-100 numera.

Jobb pendla 8 km med dieselvärmare och dubbdäck så japp bara korta sträckor som jag jämförde på denna skillnaden.
Dieselvärmaren tar också en del av den energin så klart.

Likadant på en V70 D5 16 att den drog mer på vintern inom staden för fordonsansvarig.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Låter riktigt bra enligt mig då min Volvo V70D4 15 säkert drog 25-30% mer om du jämför dessa grader.

Vintern kräver mer energi och ganska logiskt

Fast en diesel borde inte dra nämnvärt mycket mer bara för att det är kallt ute. Värmeutveckling är nämligen en biprodukt av förbränningen, så den bör således klarar sig på sin egen spillvärme. Något som inte gäller för elbilar.

Däremot, som påtalats i tråden, så påverkar underlaget, dubbdäck och dylikt också förbrukningen. Denna påverkan bör dock vara lika för elbil och fossilbil. Skillnaden blir således att fossilbilen kan värma upp sina komponenter och kupé med spillvärme, medans elbilen måste "slösa" en del av sin energi för att uppnå samma sak, vilket borde resultera i att räckvidden vintertid påverkas mer i en elbil än fossildriven dito.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blomman90:

Fast en diesel borde inte dra nämnvärt mycket mer bara för att det är kallt ute. Värmeutveckling är nämligen en biprodukt av förbränningen, så den bör således klarar sig på sin egen spillvärme. Något som inte gäller för elbilar.

Däremot, som påtalats i tråden, så påverkar underlaget, dubbdäck och dylikt också förbrukningen. Denna påverkan bör dock vara lika för elbil och fossilbil. Skillnaden blir således att fossilbilen kan värma upp sina komponenter och kupé med spillvärme, medans elbilen måste "slösa" en del av sin energi för att uppnå samma sak, vilket borde resultera i att räckvidden vintertid påverkas med i en elbil än fossildriven dito.

Du har inte fel men det finns ju flera aspekter att ta hänsyn till. Motoroljan är exempelvis mycket trögare vid lägre temperaturer så det blir tyngre att dra runt motorn. Den påverkan minskar förstås när motorn värms upp men kan ändå påverka rätt mycket innan dess. Speciellt för en modern diesel som tar lång tid på sig att värmas upp. Syreinnehållet i luften påverkar också förstås och effekten av luftmotståndet ökar ju i den tjockare kalla luften. Åt andra hållet påverkar exempelvis att kallare och därmed hårdare däck rullar lättare.

Permalänk
Medlem

20 Juli så kan man boka den normala versionen av Vw Id 3.
https://electrek.co/2020/07/13/volkswagen-vw-id-3-electric-ca...

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Angående tidigare diskussion om elbilars räckviddstapp i kyla så har Polestar släppt en räckviddskalkylator. Enligt den (samt Polestar-personal på plats i deras Polestar Space) bekräftas det att elbilar dras med ett icke försumbar räckviddstapp i kyla (om nu inte andra elbilsfabrikanter löst det på något magiskt sätt).

Enligt Polestars kalkylator så har bilen 47 mils räckvidd på landsväg vid 25 grader utomhus (alltså närmast optimala förutsättningar för batteriet).
Sjunker tempen till 5 grader minskar räckvidden till 44 mil, vid -15 grader är den 41 mil. Detta med AC avslagen i vart av fallen.

Så vid -15 ligger alltså räckviddstappet på runt 12-13% (jämfört med optimala förhållanden), utan att då ta med uppvärmning av kupén samt eventuellt sämre väglag. Om man tycker detta är mycket eller inte är upp till var och en att avgöra, men det kan nog knappas anses vara försumbart.

Det kan omöjligt stämma då de rapporter jag läst så kommer den knappt 25 mil på motorväg under optimala förhållanden vilket bör innebära 32-35 på landsväg.
Verkar knappt slå en M3 SR+ i räckvidd trots över 50% större batteri.

Tesla visar varför de har världens högsta värdering bland bilföretag.
Spelar ju ingen roll om du har ett fett batteri när bilen drar mer än en traktor.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem

Volkswagen slutar inte förvåna mig på deras mjukvaru problem & tydligen har dom sparkat förra ansvariga lika med gamla Vd.

Nya mjukvarukillen har inte ens kodat hahaha
https://cleantechnica.com/2020/07/13/volkswagens-top-software...

"I don’t see anything in Markus Duesmann’s history that tell me he understands software well. He’s a mechanical engineer who has moved around the industry in various non-software roles"

Volkswagen Os som ska in i dessa bilar som tagit sådan tid.
Dom har satsat enorma belopp men man behöver rätt personal på rätt plats också

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Så vid -15 ligger alltså räckviddstappet på runt 12-13% (jämfört med optimala förhållanden), utan att då ta med uppvärmning av kupén samt eventuellt sämre väglag. Om man tycker detta är mycket eller inte är upp till var och en att avgöra, men det kan nog knappas anses vara försumbart.

Det är nog inte utan uppvärmning av kupén utan med uppvärmning av kupén. Detta med tanke på att om man slår på AC i kalkylatorn så drar den av 1 mil i räckvidd och vid landsvägskörningen de specat skulle det bli ca 500W i uppvärmning om det var medräknat och så lite lär det inte dra.

Sen lär man inte komma de siffrorna oavsett i verkligheten enligt de tester som kommit ut.

Permalänk
Medlem

Har haft en begagnad Tesla Model S ett tag nu och är otroligt nöjd. Skaffade den framför allt för att jag vill köra miljövänligt, men en begagnad då jag ville se att den fungerar för mina behov och inte förlora så mycket om den inte skulle göra det. Vad kan jag säga? Körglädje ut i fingerspetsarna, bekväm, mycket utrymme och lastutrymmet är ju helt otroligt. Ladd-ångesten är som bortblåst och man ser bara fram mot nästa gång man ska iväg.

Teslas laddnätverk är super, även om man ibland får stå i kö eller att det är någon annan laddare bredvid, där det står en annan el-bil på tvären och blockerar den lediga supercharger-laddplatsen. Japp, varit med om det.
De gånger det behövts, så finns det laddare överallt i nästan alla orter verkar det som. Laddade ner appen "PlugShare", som visar alla publika laddstolpar och vilken typ det är. Hur smidigt som helst... Enda osmidiga är att man måste ha femtioelva olika appar och RFID-kort/brickor, då det inte finns någon gemensam ladd-struktur mellan elbolagen. Borde ju gå att fixa ett laddkort/id-handling som fungerar på alla laddare tycker jag...?
Har kört runt 1000mil i dagsläget och kostnaden för min laddning landar på runt 60kr för testning av publik laddning och runt 300kr för hemma-laddning. Resten har varit gratis supercharging/publika laddstolpar.

Rent ekonomiskt så räknade jag på att den Teslan skulle bli ungefär 4000kr billigare per månad, mot vad min Volvo XC70 kostade. Då räknade jag in allt + att jag laddade hemma... och en körsträcka på 5000mil/år.

Har en nyare diesel-SUV också, men den står och rostar ihop, då frugan tagit Teslan istället. Vi pratade om det häromdagen, att vi kanske måste ut och "rasta" den lite emellanåt i alla fall.
Blir väl att sälja den framöver och skaffa en till mindre elbil.. köra fosilbil känns som något i det förgångna nu.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av DaBone:

Har haft en begagnad Tesla Model S ett tag nu och är otroligt nöjd. Skaffade den framför allt för att jag vill köra miljövänligt, men en begagnad då jag ville se att den fungerar för mina behov och inte förlora så mycket om den inte skulle göra det. Vad kan jag säga? Körglädje ut i fingerspetsarna, bekväm, mycket utrymme och lastutrymmet är ju helt otroligt. Ladd-ångesten är som bortblåst och man ser bara fram mot nästa gång man ska iväg.

Teslas laddnätverk är super, även om man ibland får stå i kö eller att det är någon annan laddare bredvid, där det står en annan el-bil på tvären och blockerar den lediga supercharger-laddplatsen. Japp, varit med om det.
De gånger det behövts, så finns det laddare överallt i nästan alla orter verkar det som. Laddade ner appen "PlugShare", som visar alla publika laddstolpar och vilken typ det är. Hur smidigt som helst... Enda osmidiga är att man måste ha femtioelva olika appar och RFID-kort/brickor, då det inte finns någon gemensam ladd-struktur mellan elbolagen. Borde ju gå att fixa ett laddkort/id-handling som fungerar på alla laddare tycker jag...?
Har kört runt 1000mil i dagsläget och kostnaden för min laddning landar på runt 60kr för testning av publik laddning och runt 300kr för hemma-laddning. Resten har varit gratis supercharging/publika laddstolpar.

Rent ekonomiskt så räknade jag på att den Teslan skulle bli ungefär 4000kr billigare per månad, mot vad min Volvo XC70 kostade. Då räknade jag in allt + att jag laddade hemma... och en körsträcka på 5000mil/år.

Har en nyare diesel-SUV också, men den står och rostar ihop, då frugan tagit Teslan istället. Vi pratade om det häromdagen, att vi kanske måste ut och "rasta" den lite emellanåt i alla fall.
Blir väl att sälja den framöver och skaffa en till mindre elbil.. köra fosilbil känns som något i det förgångna nu.

Roligt att höra! Vilken modell av S blev det?

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

@Jonas79:
Skoda Enyaq tycker jag verkar mycket intressant. Att den kan dra rimligt på släp och lasta vettigt är värdefullt för mig. Sedan återstår ju att se vad de skall ha betalt för den men kanske att den landar i den rimligare kategorin?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Roligt att höra! Vilken modell av S blev det?

90D med premium interiör, luftfjädring, 4wd, 525hk.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Argammon:

@Jonas79:
Skoda Enyaq tycker jag verkar mycket intressant. Att den kan dra rimligt på släp och lasta vettigt är värdefullt för mig. Sedan återstår ju att se vad de skall ha betalt för den men kanske att den landar i den rimligare kategorin?

Trion ryktas att börja på 40K Euro som grundpris.

30K Euro grundpris på Id 3 ska bli 350K SEK om detta stämmer vet vi om 1 vecka.

Men kollar man E-up, Skoda Citigo & Seat Mi så skiljer det Up till 15K SEK mellan dessa 3 systerbilarna.

Delar jag & ggr med samma värde blir det 467K grund priset borde hamna på.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Här i elbil-land så har vi det problemet att det är fruktansvärda köer att ladda bilen längs vägarna, förrutom Tesla som ju har eget nätverk. Bara av den anledningen vill jag ha Tesla, men det är också den enda. Det är så många fabriksfel, ja rent fysiska fel på mängder med Tesla här. Det har blivit bättre, men det var inte mer än ett år sedan det tog upp till 6 månader att få bilen fixad på verkstaden. Kul bil, men jäklar vilket lotteri att köpa en.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz