MC - förstahoj, körkort och utrustning [Samlingstråd]

Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Toppen, jag misstänkte att jag kan gå på det som står i manualen men bättre att fråga och få lite inputs från förare också. Manualerna brukar ju vara extremt lugnt satta också.

Som andra har sagt, gå enligt manualen och var jättenoga med första servicen så att den blir gjord i tid, brukar vara efter 100 mil. Jag hade gjort ett extra oljebyte innan dess bara för att skölja ur ev skit så snabbt som möjligt.

Skrivet av Halogen:

Som andra har sagt, gå enligt manualen och var jättenoga med första servicen så att den blir gjord i tid, brukar vara efter 100 mil. Jag hade gjort ett extra oljebyte innan dess bara för att skölja ur ev skit så snabbt som möjligt.

Yup, 100 mil samt 600 mil enligt försäljaren. Ska ta reda på om jag har en auktoriserad verkstad här eller om jag måste åka 9 mil till närmsta ÅF.

Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Hehe, jag slog nyss till på en 2019 Suzuki GSX S750 med 0 mil på mätaren och 5 års garanti för 85900. Bra mycket dyrare än jag först hade tänkt mig men skönt med tryggheten garanti osv ger. Och snygg är den också (personligt såklart).
Hämtas på fredag.

Edit: Om någon har tips på hur man kör in en MC bäst och hur länge det håller i sig så tar jag gärna emot tips.
Vad jag förstått så är det 1. Låt den inte varva för lågt. 2. Redline inte hela tiden. 3. Försök få in alla var, nånstans mellan 2500-nästan redline för att få motorn redo för hela registret?

https://pro.bbcdn.io/af/af047c62-d92b-471c-a35a-9f73c947bc8d?rule=legacy-full2

Följ för fan inte manualen när du kör in - dels är det inte bra och dels är det så jävla tråkigt att hålla på så när du har en helt ny hoj!! Kör lugnt 1-2 mil så att oljan sprider sig, sen börja pressa den mot redline, och sen låt den motorbromsa hårt ned. Gör detta på lite olika växlar till och från på typ en landsväg i 4-5 mil sen är det bara att köra precis som du vill. När du kör så hårt så sätter sig kolvarna ordentligt och du slupper läckage runt dom som blir om du fegkör enligt manual. Gör också ett oljebyte redan efter runt 20 mil så du får ur all skit som blir. Sen självklart 100 mils servicen på aukt. verkstad.

Motorerna körs hårt på redline redan i fabrik när dom är helt nya.

Jag har kört in 2st hojar på detta sättet och min kollega har kört in 8st hojar på det här sättet och har aldrig varit några problem.

*Edit, hittade ett svar från en bekant som jag mailade när jag skulle köpa min första nya hoj, han jobbar på aukt. hojverkstad:

"Jag hade gjort i stort sett så som Motoman säger, dvs direkt när jag hämtat hojen/bilen etc:
Varmkört lugnt och fint
Accelererat upp mot rödvarv och sen motorbromsat ner och repeterat så länge det går. Spelar ingen större roll vilken växel utan välj lämplig
Tänk på att det faktiskt är full gas som gäller om du kan samt ingen gas vid motorbroms.
Håll på så länge du kan.

Det viktigaste är väl att inte åka omkring på sexan i 70 och ligga med samma varv hela tiden, dvs segdra.

Mina bilar/motorcyklar har inte dragit någon olja alls mellan servicarna och har gått klart bättre än kompisars hojar som är inkörda enligt manualen :)"

Senast redigerat 2020-07-01 15:21
Skrivet av isbjoern:

Följ för fan inte manualen när du kör in - dels är det inte bra och dels är det så jävla tråkigt att hålla på så när du har en helt ny hoj!! Kör lugnt 1-2 mil så att oljan sprider sig, sen börja pressa den mot redline, och sen låt den motorbromsa hårt ned. Gör detta på lite olika växlar till och från på typ en landsväg i 4-5 mil sen är det bara att köra precis som du vill. När du kör så hårt så sätter sig kolvarna ordentligt och du slupper läckage runt dom som blir om du fegkör enligt manual. Gör också ett oljebyte redan efter runt 20 mil så du får ur all skit som blir. Sen självklart 100 mils servicen på aukt. verkstad.

Motorerna körs hårt på redline redan i fabrik när dom är helt nya.

Jag har kört in 2st hojar på detta sättet och min kollega har kört in 8st hojar på det här sättet och har aldrig varit några problem.

*Edit, hittade ett svar från en bekant som jag mailade när jag skulle köpa min första nya hoj, han jobbar på aukt. hojverkstad:

"Jag hade gjort i stort sett så som Motoman säger, dvs direkt när jag hämtat hojen/bilen etc:
Varmkört lugnt och fint
Accelererat upp mot rödvarv och sen motorbromsat ner och repeterat så länge det går. Spelar ingen större roll vilken växel utan välj lämplig
Tänk på att det faktiskt är full gas som gäller om du kan samt ingen gas vid motorbroms.
Håll på så länge du kan.

Det viktigaste är väl att inte åka omkring på sexan i 70 och ligga med samma varv hela tiden, dvs segdra.

Mina bilar/motorcyklar har inte dragit någon olja alls mellan servicarna och har gått klart bättre än kompisars hojar som är inkörda enligt manualen :)"

Jag har inte tänkt "fegköra" utan ha ett mellanting som verkar mest lämpligt. Dock så har jag varken utrustning eller kunskap att byta oljan själv så att byta direkt vid 20 mil känns ganska dyrt att göra på verkstad. Visserligen har jag funderingar att faktiskt lära mig men jag har inte heller någon vän som kan motorcyklar. De vänner jag har är bilintresserade och kör gamla volvos även i vuxen ålder och skiter fullständigt (inte helt sant) i bilarna så länge de rullar.

@Sh4d0wfi3nd: Det är väldigt enkelt.
Beställ passande filter och olja på ebay eller liknande (står i manualen vad du ska ha) och sen är det bara att lossa en mutter så att oljan rinner ut och sen en till mutter för att sätta in nya filtret.

Det är svårare att byta en lampa i en modern bil skulle jag vilja säga. Finns hundratals tutorials på youtube dessutom

Skrivet av isbjoern:

@Sh4d0wfi3nd: Det är väldigt enkelt.
Beställ passande filter och olja på ebay eller liknande (står i manualen vad du ska ha) och sen är det bara att lossa en mutter så att oljan rinner ut och sen en till mutter för att sätta in nya filtret.

Det är svårare att byta en lampa i en modern bil skulle jag vilja säga. Finns hundratals tutorials på youtube dessutom

Behöver man hylsnyckel eller liknande med vridmoment? För jag har enbart biltemas billiga kit hemma för lite allround grejer. Har ju inte fått cykeln ännu så har inte tillgång till manualen.

Senast redigerat 2020-07-01 15:58
Skrivet av isbjoern:

Följ för fan inte manualen när du kör in - dels är det inte bra

Varför inte? Följer du den om du ska göra underhåll? Om du ska renovera? Litar du heller inte på toleranser, oljemängd, oljetyp, osv i manualen? Varför har dem skrivit så i manualen?

Skrivet av isbjoern:

och dels är det så jävla tråkigt att hålla på så när du har en helt ny hoj!!

Knappast en bra anledning va?

Skrivet av isbjoern:

Kör lugnt 1-2 mil så att oljan sprider sig

Om du behöver köra så långt för att oljan ska sprida sig i din motor tror jag det kan vara något fel på den.

Skrivet av isbjoern:

sen börja pressa den mot redline, och sen låt den motorbromsa hårt ned. Gör detta på lite olika växlar till och från på typ en landsväg i 4-5 mil sen är det bara att köra precis som du vill. När du kör så hårt så sätter sig kolvarna ordentligt och du slupper läckage runt dom som blir om du fegkör enligt manual.

Vissa hojar gör 100+ vid redline på 1an! Ska dom också göra såhär? Var skulle man lyckas med det? På kurviga landsvägar med trafik ska man åka 120-150-180+, det låter säkert.
Hur menar du att kolvarna "sätter sig" och varför funkar det endast med redline-körning?
Manualen säger heller inte att man ska fegköra, den säger endast att man ska hålla sig under ett visst varvtal och inte köra med fullt öppen trottel. Däremot får du absolut varva på men med trotteln öppen till 75-80%.

Skrivet av isbjoern:

Motorerna körs hårt på redline redan i fabrik när dom är helt nya.

Det är inte en inkörning, det är inte med last och det är inte under lång tid. Det är ett test för att se att motorn inte skär eller går sönder vid full fart.

Skrivet av isbjoern:

Jag har kört in 2st hojar på detta sättet och min kollega har kört in 8st hojar på det här sättet och har aldrig varit några problem.

Och under hur lång tid ägde ni dessa hojar och hur långt kördes dem? Vilka tester och hur ofta gjorde ni för att kolla slitage på motorerna? Vad jämförde ni mot?

Skrivet av isbjoern:

[b]*Edit, hittade ett svar från en bekant som jag mailade när jag skulle köpa min första nya hoj, han jobbar på aukt. hojverkstad:

"Jag hade gjort i stort sett så som Motoman säger, dvs direkt när jag hämtat hojen/bilen etc:
Varmkört lugnt och fint
Accelererat upp mot rödvarv och sen motorbromsat ner och repeterat så länge det går. Spelar ingen större roll vilken växel utan välj lämplig
Tänk på att det faktiskt är full gas som gäller om du kan samt ingen gas vid motorbroms.
Håll på så länge du kan.

Har du kontaktinformation till den personen eller är det bara en anekdot? Vilken roll har den personen på den firman?

Skrivet av isbjoern:

Mina bilar/motorcyklar har inte dragit någon olja alls mellan servicarna och har gått klart bättre än kompisars hojar som är inkörda enligt manualen :)"[/b]

Igen, hur har du testat och jämfört det? Har ni haft exakt samma hojar? Låter som hittepå.

Oljefilter kan du nog skippa vid 20 mil tänker jag, då det ändå byts vid 100 mil.

Ska du mecka lite själv i framtiden är en momentnyckel bra att ha. Kolla vilket moment oljepluggen ska dras med i manualen. Ha något att samla upp oljan i. Det går fort att byta

Skrivet av glemmy:

Oljefilter kan du nog skippa vid 20 mil tänker jag, då det ändå byts vid 100 mil.

Ska du mecka lite själv i framtiden är en momentnyckel bra att ha. Kolla vilket moment oljepluggen ska dras med i manualen. Ha något att samla upp oljan i. Det går fort att byta

Tack, då får jag kika på det framöver. Jag läste runt och många byter inte ens vid 100 mil utan närmare 1000 mil för första service (Engelska texter så gissar på USA mest) vilket låter heltokigt. Jag kommer följa 100 - 600 - 1000 mil enligt Suzukis order för att behålla garantin. Så får jag se om / när jag byter mellan 100 och 600 helt enkelt.

Skrivet av isbjoern:

Följ för fan inte manualen när du kör in - dels är det inte bra och dels är det så jävla tråkigt att hålla på så när du har en helt ny hoj!! Kör lugnt 1-2 mil så att oljan sprider sig, sen börja pressa den mot redline, och sen låt den motorbromsa hårt ned. Gör detta på lite olika växlar till och från på typ en landsväg i 4-5 mil sen är det bara att köra precis som du vill. När du kör så hårt så sätter sig kolvarna ordentligt och du slupper läckage runt dom som blir om du fegkör enligt manual. Gör också ett oljebyte redan efter runt 20 mil så du får ur all skit som blir. Sen självklart 100 mils servicen på aukt. verkstad.

Motorerna körs hårt på redline redan i fabrik när dom är helt nya.

Jag har kört in 2st hojar på detta sättet och min kollega har kört in 8st hojar på det här sättet och har aldrig varit några problem.

*Edit, hittade ett svar från en bekant som jag mailade när jag skulle köpa min första nya hoj, han jobbar på aukt. hojverkstad:

"Jag hade gjort i stort sett så som Motoman säger, dvs direkt när jag hämtat hojen/bilen etc:
Varmkört lugnt och fint
Accelererat upp mot rödvarv och sen motorbromsat ner och repeterat så länge det går. Spelar ingen större roll vilken växel utan välj lämplig
Tänk på att det faktiskt är full gas som gäller om du kan samt ingen gas vid motorbroms.
Håll på så länge du kan.

Det viktigaste är väl att inte åka omkring på sexan i 70 och ligga med samma varv hela tiden, dvs segdra.

Mina bilar/motorcyklar har inte dragit någon olja alls mellan servicarna och har gått klart bättre än kompisars hojar som är inkörda enligt manualen :)"

Så du menar att Suzuki går ut med felaktig information som rent av är skadligt? Med garanti dessutom?

Om något skulle övertyga mig så behövs nog två isärplockade motorer (med bilder) som rullat några tusen mil vardera som påvisar en visuell skillnad. Det är lite svårt att välja en metod som använts på 10 okända hojar av okänd årsmodell framför miljontals hojar av tillverkaren.

Om det nu skulle hända något, oavsett om det beror på inkörningen eller inte, så är det ju inte så kul att svara på frågan vad som hände: nja, jag körde på 1:an på 11000 rpm på vägen hem från butiken och sedan slutade eländet att fungera.

I vilket fall så har aldrig något motorfordon i min ägo visat några konstigheter genom att följa manualen.

@Isbjoern, en ny motor ska dra en aning olja som faktiskt är en indikering att cylindrarna smörjs ordentligt, om cylindrarna är blankslipade av hård belastning eller många gångtimmar drar dom ingenting vilket inte är så hälsosamt och kan leda till eskalerande slitage. Det är något man åtgärdar genom att ”hona” cylindrarna vid renovering.

En normal inkörningsperiod enligt tillverkarnas rekommendation är till för att bibehålla oljefilmen medans kolvringarna slits in varsamt mot cylinderväggarna för att uppnå optimal tätning och smörjningseffekt innan man belastar motorn i högre grad.

Senast redigerat 2020-07-01 18:53

Är min xj6 inte är rätt cykel för mig? Jag har letat mig mer och mer till grusvägar på sistone, men känner verkligen att mina däck är en svag punkt där.

Ska jag byta däck på xj6an eller skaffa en till cykel som är mer lämpad för grus och dylikt? Ligger långt ifrån gränsen på asfalt som det är nu, men väldigt nära på grus...

Jag har dock fortfarande _väldigt_ kul på asfalt med xj6:an

Så, en cykel till eller bara andra däck på min nuvarande, vad tror ni?

PS. Letat och insett att det inte finnns däck som jag vill ha
Tips på vilka cyklar jag ska kolla på? max 140kkr. 0-8år gamla

Senast redigerat 2020-07-04 21:14

@Nauie xj6 är ju inte så mycket att komma med för att piska på grusvägar oavsett däck. Skulle säga en till hojj eller en du kan göra både med. Rent generellt så är en offroadhojj bättre kompromiss på grus och asfalterad väg än vad en onroadhojj är. Något mittemellan är ju "scrambler" modellerna som finns.

Skrivet av sunnis:

@Nauie xj6 är ju inte så mycket att komma med för att piska på grusvägar oavsett däck. Skulle säga en till hojj eller en du kan göra både med. Rent generellt så är en offroadhojj bättre kompromiss på grus och asfalterad väg än vad en onroadhojj är. Något mittemellan är ju "scrambler" modellerna som finns.

Mja, precis vad jag kommit fram till, men är det en KTM Adventure, Yamaha Tenere, Honda Africa Twin, Suzuki V-Storm etc etc.
Något som fungerar bra på asfalt men som inte blir en flaskhals på grus eller traktorstigen. Något som ligger närmare min gamla CRF450 än XJ6:an, men som duger på väg också.

@Nauie

Spelar inte så stor roll alla nämnda är ju bra på sina sätt. Suzuki har väl senaste åren inte varit speciellt populära i Sverige. Vad är det för storlek du är ute till att börja med och prisklass? Lätt adventure, mellan eller tung? De du nämner är ju rätt olika.

Skrivet av sunnis:

@Nauie

Spelar inte så stor roll alla nämnda är ju bra på sina sätt. Suzuki har väl senaste åren inte varit speciellt populära i Sverige. Vad är det för storlek du är ute till att börja med och prisklass? Lätt adventure, mellan eller tung? De du nämner är ju rätt olika.

Jag är lagomt nog 182cm och väger runt 90g och är i ganska bra form så storlek är inte så viktigt
Prisklass som jag nämnde tidigare max 140kkr men har inget emot begagnat upp till 8 år, så tittar på allt, men hittar inget.

Gärna en som fungerar bra på längre turer också. Dvs bra körställning i sätet.

Skrivet av Nauie:

Jag är lagomt nog 182cm och väger runt 90g och är i ganska bra form så storlek är inte så viktigt
Prisklass som jag nämnde tidigare max 140kkr men har inget emot begagnat upp till 8 år, så tittar på allt, men hittar inget.

Gärna en som fungerar bra på längre turer också. Dvs bra körställning i sätet.

Jo men, tämligen stor skillnad att brottas med en BMW 1200GS på en stig jämfört mot en Husqvarna 701 även om man är bra i form. Frågan om man vill ha en tjock-adventure eller en smidig adventure eller en som ligger i gränslandet till Enduro.

Men med den budgeten och långtursegenskaper så tycker jag KTM 790 Adventure S/R ligger bra till. Yamaha Tenere är ju också bra men som nyköp tycker jag hellre en KTM 790. Tenere 700 blev tyvärr ett snålbygge med 2010 teknik. F850GS och Triumph Tiger 800 är nice också, men de har 17" bakhjul, inget jag gillar och betydligt klenare utbud av roliga däck. Tenere 700 har ju sina fördelar också.

Hade jag bytt idag så hade det blivit ett Husqvarna 701 2019 årsmodell (med den längre 4cs gaffeln) extra monterat rally-fairing kit med Hella LED och Selle Dalla Valle sadel och lite fräna CNC frästa alu-delar här och där.

Skrivet av sunnis:

Jo men, tämligen stor skillnad att brottas med en BMW 1200GS på en stig jämfört mot en Husqvarna 701 även om man är bra i form. Frågan om man vill ha en tjock-adventure eller en smidig adventure eller en som ligger i gränslandet till Enduro.

Men med den budgeten och långtursegenskaper så tycker jag KTM 790 Adventure S/R ligger bra till. Yamaha Tenere är ju också bra men som nyköp tycker jag hellre en KTM 790. Tenere 700 blev tyvärr ett snålbygge med 2010 teknik. F850GS och Triumph Tiger 800 är nice också, men de har 17" bakhjul, inget jag gillar och betydligt klenare utbud av roliga däck. Tenere 700 har ju sina fördelar också.

Hade jag bytt idag så hade det blivit ett Husqvarna 701 2019 årsmodell (med den längre 4cs gaffeln) extra monterat rally-fairing kit med Hella LED och Selle Dalla Valle sadel och lite fräna CNC frästa alu-delar här och där.

Okej, effekten på min 600cc xj6 har effekt så det skulle räcka, så säg mellan 400-800cc och upp till 250Kg. Så fortfarande en stor hög att välja bland. Antar att jag får ta och boka provkörningar helt enkelt.

Lite för stor djungel där ute, vore enklare om det vore som med att välja processor

Skrivet av sunnis:

Jo men, tämligen stor skillnad att brottas med en BMW 1200GS på en stig jämfört mot en Husqvarna 701 även om man är bra i form. Frågan om man vill ha en tjock-adventure eller en smidig adventure eller en som ligger i gränslandet till Enduro.

Men med den budgeten och långtursegenskaper så tycker jag KTM 790 Adventure S/R ligger bra till. Yamaha Tenere är ju också bra men som nyköp tycker jag hellre en KTM 790. Tenere 700 blev tyvärr ett snålbygge med 2010 teknik. F850GS och Triumph Tiger 800 är nice också, men de har 17" bakhjul, inget jag gillar och betydligt klenare utbud av roliga däck. Tenere 700 har ju sina fördelar också.

Hade jag bytt idag så hade det blivit ett Husqvarna 701 2019 årsmodell (med den längre 4cs gaffeln) extra monterat rally-fairing kit med Hella LED och Selle Dalla Valle sadel och lite fräna CNC frästa alu-delar här och där.

Hur kan en Tenere 700 bli ett "2010" bygge då den har en CP2 motor som lanserades 2014 i sin första form ?

Har haft körkort sen 2012 och jag har haft en del diverse hojjar. Funderar på att återgå till en sporthoj igen och har hittat en sådan men lite fundersam till om det är värt att köpa en från 2007 som gått strax uppemot 6000mil.

* Vad hade ni funderat på att se över och viktigast satt se över innan man slår till?
* Vilka större servicekostnader kan man dras med uppemot dessa miltal?

Skrivet av Nucky:

Har haft körkort sen 2012 och jag har haft en del diverse hojjar. Funderar på att återgå till en sporthoj igen och har hittat en sådan men lite fundersam till om det är värt att köpa en från 2007 som gått strax uppemot 6000mil.

* Vad hade ni funderat på att se över och viktigast satt se över innan man slår till?
* Vilka större servicekostnader kan man dras med uppemot dessa miltal?

En 2007, 6000 mil, beror helt på ägare och hoj.

Vid dom milen / år är exemplarets skick viktigare än modellen.
Men en japansk hoj vid dom milen / år är i regel bättre än Europeiskt / Italienskt.

Skrivet av AkUs:

Hur kan en Tenere 700 bli ett "2010" bygge då den har en CP2 motor som lanserades 2014 i sin första form ?

Ingen ride-by-wire, endast monochrom LCD display, saknar kurv-ABS, MTC, offroad-ABS, olika gas och körlägen. Ingen quickshift.

Sen är det endel snål-lösningar som t.ex stålsving. Lite väl enkla fjädringskomponenter.

Ja, lite 2010 är det. Men det är ju inte per automatik dåligt för det utan lockar sin skara av köpare.