Permalänk
Musikälskare

Ett av dom bästa köper jag har gjort, bor högst upp och värmen strålar ner från vinden (är verkligen som en bastu om man går upp där)

Utan AC hade det varit omöjligt att vara i lägenheten, det kostar lite extra nån månad om året och den låter en del men så är det

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon910:

29 idag, 2 bärs och en skållhet laptop i duell med sonen på quake champions, behöver man säga att det blev 20-1 till sonen...........

Tycker att Quake 2 är bättre, hade vart skoj om man hittar ett gäng som vill spela.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Solen är min gud! 🌞

Permalänk
Medlem
Skrivet av hg:

Hur ofta går du och sätter dig på en uteservering och tar en öl när det är -17C ute?

Nej tacka vet jag sommar och värme, då kan man vara ute och göra vad man vill och behöver man gå från insidan till utsidan tar det några sekunder att dra på sig ett par skor. På vintern kan man bara sitta inne och trycka och varje gång man ska ut är det ett jäkla arbete med kläder i flera lager att dra på sig. Usch.

Beror ju på var man bor också. Här i Göteborg är det väldigt milt nästan hela året. Om man har normala kläder på sig inomhus, så är det bara skor och jacka som behövs förutom kanske 3-6 veckor per vinter när mössa och vantar kan vara skönt. Och då är jag ändå frusen av mig.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av hg:

Hur ofta går du och sätter dig på en uteservering och tar en öl när det är -17C ute?

Nej tacka vet jag sommar och värme, då kan man vara ute och göra vad man vill och behöver man gå från insidan till utsidan tar det några sekunder att dra på sig ett par skor. På vintern kan man bara sitta inne och trycka och varje gång man ska ut är det ett jäkla arbete med kläder i flera lager att dra på sig. Usch.

Vad gör en uteservering bättre än inneservering?

Aldrig förstått problemet vissa har med vintern, man drar på sig en jacka och ett par skor istället för bara skor. Hade jag gillat sommar och värme hade jag inte bott i Norden, då hade jag flyttat till typ Kalifornien. Tycker det är konstigt att folk inte flyttar till varmare ställen om de nu gillar sommar så mycket men inte gillar vintern.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aktsu:

Vad gör en uteservering bättre än inneservering?

Aldrig förstått problemet vissa har med vintern, man drar på sig en jacka och ett par skor istället för bara skor. Hade jag gillat sommar och värme hade jag inte bott i Norden, då hade jag flyttat till typ Kalifornien. Tycker det är konstigt att folk inte flyttar till varmare ställen om de nu gillar sommar så mycket men inte gillar vintern.

Så enkelt är det väl inte att uproota hela sitt liv bara för att man gillar sommaren?

Du vet att folk, generellt, har vänner och familj va? För att inte prata om den ekonomiska aspekten.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

@Lagerlöf: Vet nu inte hur enkelt det är att få Familj och Vänner till utservering på vinter heller.

Denna diskussion lär inte komma nån vart utan att prata punkter istället för slogans.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Så enkelt är det väl inte att uproota hela sitt liv bara för att man gillar sommaren?

Du vet att folk, generellt, har vänner och familj va? För att inte prata om den ekonomiska aspekten.

Enkelt nej men inte heller direkt svårt. Om man lever för 2-3 månader per år så som han jag svarade (och många andra jag pratat med) verkade göra är ju dock valet enkelt i min bok, då flyttar man.

Själv är jag tvärtom, jag sitter inne och trycker på sommaren men är ute och gör saker på vintern så för mig passar det rätt bra att bo i Sverige. Det är den största anledningen till varför jag inte flyttar utomlands.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av hg:

Hur ofta går du och sätter dig på en uteservering och tar en öl när det är -17C ute?

Nej tacka vet jag sommar och värme, då kan man vara ute och göra vad man vill och behöver man gå från insidan till utsidan tar det några sekunder att dra på sig ett par skor. På vintern kan man bara sitta inne och trycka och varje gång man ska ut är det ett jäkla arbete med kläder i flera lager att dra på sig. Usch.

Du har hört att öl går att dricka inne med va?
To each his own, jag säger inte att jag vill flytta till mellersta Norrland bara för det är sommar (fast de har visst värmerekord där med, så det hade ju inte hjälpt...). Men värme tär på mig på ett annat sätt än kyla.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk

Varmt hela veckan typ +24 +25 i skuggan och badtemp +25 fram till idag, nu +16 i skuggan och badtemp +23 dock varmt i solen (är en mil utanför Umeå vid en sjö).

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem

Det låter mycket högre om datorn när man har igång alla fläktar på max

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefanp67:

Varmt hela veckan typ +24 +25 i skuggan och badtemp +25 fram till idag, nu +16 i skuggan och badtemp +23 dock varmt i solen (är en mil utanför Umeå vid en sjö).

Haha var nöjd med det. 31c i skuggan sedan flera dagar i Västerås och 21c på natten .....

Visa signatur

Fractal Design Define C - ASUS TUF GAMING Z490-PLUS WI-FI - Intel i7-11700k - Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz 4x8GB - MSI GeForce RTX 3080 VENTUS 3X PLUS 10G OC - Corsair CX750M 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Enkelt nej men inte heller direkt svårt. Om man lever för 2-3 månader per år så som han jag svarade (och många andra jag pratat med) verkade göra är ju dock valet enkelt i min bok, då flyttar man.

Själv är jag tvärtom, jag sitter inne och trycker på sommaren men är ute och gör saker på vintern så för mig passar det rätt bra att bo i Sverige. Det är den största anledningen till varför jag inte flyttar utomlands.

Med din logik så skulle du iställrt kanske flytta upp till
Grönland? Jag hatar vintern, men älskar sverige. Sommar i 2-4 månader räcker för att jag ska trivas tillräckligt här uppe. Jag håller även med killen som skrev ovanför dig, jag tycker många gör mycket mer saker tillsammans på sommaren. Vintern sitter dom flesta (i mitt umgänge) mest hemma. Och bjuder man hem någon eller bli hembjudwn brukar det bara involvera en middag inomhus å sen hem

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Avstängd

Passa på att njuta av de få vintrar vi har kvar dock...

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Du missförstod. Naturligtvis får jag lov att ha öppet, men att ha ett fönster öppet oövervakat i markplan är helt uteslutet ur säkerhetssynpunkt. Hade jag bott 1-2 våningar upp hade det varit acceptabelt.

Låter som om ett hemlarm med rörelsedetektorer kanske vore något för dig?
Visst stoppar det inte en eventuell tjuv från att komma in, men har du dessutom en siren som larmar när han kliver in genom fönstret lär han gå fort ut igen samma väg.

Visa signatur

Processor: Intel i7-13700K överklockad + EK vattenblock Moderkort: Asus Z790-E Strix Grafikkort: Nvidia RTX4090 FE + EK vattenblock RAM: G.Skill Trident DDR5 6400MHz CL32 Trident Z5 32GB Systemdisk: Samsung Evo 980 NVME 2TB M.2 Spel SSD: 2 x Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB Övrigt SSD: Crucial P3 4TB M.2 PCIe Gen 3 NVMe SSD Skärm: Dell Alienware AW3418DW 34" 3440x1440p G-Sync + Dell Alienware AW3423DW 34" 3440x1440p G-Sync Ultimate VR: Valve Index + FBT

Permalänk
Medlem

Det skulle regna ~14mm och åska nu, med en temp på ca 20 enl SMHI. Det är 25+, har inte åskat eller regnat en droppe än. Kastar de ett gäng 1d20 när de ska förutspå vädret, eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olaeli:

Låter som om ett hemlarm med rörelsedetektorer kanske vore något för dig?
Visst stoppar det inte en eventuell tjuv från att komma in, men har du dessutom en siren som larmar när han kliver in genom fönstret lär han gå fort ut igen samma väg.

Nej, det skulle inte passa mig. Stängt är det enda som är ok för mig.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Efter förra årets kalla sommar tänkte jag att det inte var värt att skaffa AC... Jag hade fel....
Min mentala förmåga när tempen stiger till 30c är säkert 25%

Permalänk
Medlem

Herregud vad skönt med lite svalare väder nu och en vecka framöver verkar det som.
Efter sett såväl GPU och CPU temp högre än vanligt blev jag tvungen att dra igång datorn och ställa den på köksbordet bredvid öppet fönster. Att se CPU temp gå ner till 21c ger skälen ro!

Visa signatur

Fractal Design Define C - ASUS TUF GAMING Z490-PLUS WI-FI - Intel i7-11700k - Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz 4x8GB - MSI GeForce RTX 3080 VENTUS 3X PLUS 10G OC - Corsair CX750M 750W

Permalänk
Medlem

Ser illa ut framöver, 12 grader och regn nu Varit runt 15C de senaste dagarna och ser inte ut att bli över 20C de närmsta veckorna heller.

För 2 veckor sen var det 30 grader. I want it back!

Permalänk
Avstängd

Får hoppas det vänder om två veckor igen när vi skall ha semester!

Permalänk
Skrivet av Myllerman:

Efter förra årets kalla sommar tänkte jag att det inte var värt att skaffa AC... Jag hade fel....
Min mentala förmåga när tempen stiger till 30c är säkert 25%

Måste ha varit ett väldigt dåligt köp nu när temperaturen knappt orkar över 10 grader!

Permalänk
Medlem

Kallaste natten på 44 år i fjällen, -3 till -7. Värnar du om miljön? Då är kärnkraft bäst och jobba för att begränsa antal människor på jorden.

Politik borttagen /Moderator
Permalänk
Medlem
Skrivet av hg:

Ser illa ut framöver, 12 grader och regn nu Varit runt 15C de senaste dagarna och ser inte ut att bli över 20C de närmsta veckorna heller.

För 2 veckor sen var det 30 grader. I want it back!

Som den vintermänniska jag är så är detta välkommet 😂

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Måste ha varit ett väldigt dåligt köp nu när temperaturen knappt orkar över 10 grader!

Hehe, inte köpt nån ännu men ser att det kan tolkas så av texten jag skrev. Nu får jag helt klart fundera ytterligare om det är värt för du har rätt nu är sommarvärmen som bortblåst och det ser ut som det ska regna och vara mulet ett bra tag framåt.. (i sthlm åtminstone.)

Permalänk
Medlem

Jahapp, hoppas inte det var allt av årets sommar. Nu är det regn och kyla igen. Jag som avskyr kyla.
I går var det så kallt att jag tog fram vinterunderstället. I juli!! Helt jäkla otroligt.
Jag är väldig frusen av mig normalt och mår som bäst när det är runt 30 grader.
Nä, jag hoppas värmen kommer tillbaka så jag iallfall kan få njuta av värme några veckor till.

Visa signatur

i7 6700K @4,2GHz|Be-Quiet Pure Rock|Palit GTX 1070 |Vengeance 2x8GB @2666MHz|SSD 850 EVO 250GB|WD Red 2TB|Asus Z170 Pro Gaming|Fractal Design R5 (vit)|Fractal Design Intergra@650w| Logitech G15|Logitech Mx518||Logitech G25|

Permalänk
Medlem

@Tenchi: 16-18°C dagtid här nu. Ganska lagom, då det fortfarande är runt 25°C inomhus. Bra semesterväder för min del.

Permalänk
Medlem

sommaren är över sedan nästan 2 veckor och det skall dessutom regna i exakt 1-2 veckor till. Temperaturer under plus 15 kommer det vara under nästan hela Juli. Igår var det plus 12, så snart är det vinter igen. Ni som gnäller att det är för varmt, nu får ni som ni ville vinter/höst under hela juli istället =). Bra va?

Permalänk
Medlem

Jag förstår mig inte på folk som köper AC för att det är 29 grader 3 dagar om år.

Men nåja, gör som ni vill.

Edit: Nåja, undantag är väl om man är väldigt gammal eller har någon långvarig sjukdom

Permalänk
Medlem

Ganska lagom sommar här i Prag, +21-28 och soligt för det mesta. Har varit en del åska också. Då jag inte har AC i lägenheten köpte jag en Honeywell Swamp Cooler till hemmakontoret, precis lagom när det blir varmare än ca +24. Typ som fläkt med lite extra kylning, sänker tempen i rummet med ca 3-5 grader. Slipper dra rör.

Dold text

https://www.youtube.com/watch?v=4sYeWn8J4LU