Finns det någon form av kraschlogg i Android?

Permalänk
Medlem

Finns det någon form av kraschlogg i Android?

Likt blåskärmsdumpar i Windows så söker jag efter något liknande i Android. Har sökt en del men hittar bara vart kraschloggar för individuella appar är; jag letar alltså efter loggar när hela operativsystemet kraschar (och telefonen bootar om).

Finns det?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Tror det är märke-specifikt. Behövde skicka in lite loggar till OnePlus, så fick en snabbguide om hur jag kom åt deras och vilka dom ville ha.

Visa signatur

Stationär: MSI Gaming GTX 980ti | Asus Prime Z370-A | Intel i7 8700K | G.Skill TridentZ 16GB
Laptop: MacBook Pro 2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Likt blåskärmsdumpar i Windows så söker jag efter något liknande i Android. Har sökt en del men hittar bara vart kraschloggar för individuella appar är; jag letar alltså efter loggar när hela operativsystemet kraschar (och telefonen bootar om).

Finns det?

Vad jag hittade är att loggarna finns i root och med andra ord att det krävs det root access för att komma åt dom.

Edit: Kanske går att skapa/komma åt från antingen ADB eller Utvecklaralternativ, kolla om här är något som kan hjälpa dig.
https://academy.test.io/en/articles/2541912-crash-logs-on-mob...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Vad jag hittade är att loggarna finns i root och med andra ord att det krävs det root access för att komma åt dom.

Edit: Kanske går att skapa/komma åt från antingen ADB eller Utvecklaralternativ, kolla om här är något som kan hjälpa dig.
https://academy.test.io/en/articles/2541912-crash-logs-on-mob...

Jag har root, men det är inte heller riktigt vad jag söker.

Problemet jag har är att min telefon plötsligt fryser ett par sekunder innan den stänger av sig och startar om. Och det sker vad jag kan se, totalt slumpmässigt. Ibland när jag använder den, ibland när den ligger och vilar och ibland på laddning, oavsett antal laddade %. Det är skapligt irriterande och jag vill veta om det är knas på min mjukvara och det därav är lönt att leta på ny (från e.x LineageOS) eller om det är något hårdvarufel som gör det.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841