Jonsbo V8 är Mini ITX-chassi med frontmonterad jättefläkt

Permalänk
Melding Plague

Jonsbo V8 är Mini ITX-chassi med frontmonterad jättefläkt

Genom att tumma på litenheten visar Jonsbo ett Mini ITX-chassi med plats för rejält grafikkort och en 200-millimetersfläkt.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Trevligt chassi

Permalänk
Medlem

Intressant lösning Kan ju vara kanon om man kör ITX eller DTX men inte nödvänfigtvis gör det för att det ska vara så litet chassi det bara går, utan för att det skall vara ett "mindre" chassi men ändå ha gott om plats och fett med luftflöde.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Ser ut som en snabb dator.
Vroom vroom

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

Bra tänk, men hade gärna sett en kortare mer kubisk version också.
Finns ju faktisk vettiga grafikkort i ITX-storlek (även om jag önskar att de vore fler).

Permalänk
Medlem

Layouten påminner om vad ett Bitfenix Prodigy borde ha varit från första början, ser lovande ut detta!

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Intressant lösning Kan ju vara kanon om man kör ITX eller DTX men inte nödvänfigtvis gör det för att det ska vara så litet chassi det bara går, utan för att det skall vara ett "mindre" chassi men ändå ha gott om plats och fett med luftflöde.

Ja detta är precis vad jag letar efter, vill kunna ställa upp chassit på skrivbordet då jag köpt ett höj och sänkbart skrivbord men vill kunna få in min Noctua d15.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Ja detta är precis vad jag letar efter, vill kunna ställa upp chassit på skrivbordet då jag köpt ett höj och sänkbart skrivbord men vill kunna få in min Noctua d15.

Lär bli en rätt fin vindtunnel

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

@Ozzed: ja med en 200mm i fronten lär man kunna köra allt på riktigt låga varvtal ☺️

Permalänk
Medlem

Detta! får bli mitt nästa chassi, oavsett vad 👍

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Ser riktigt intressant ut, men jag tycker insugshålen för den massiva frontfläkten är i minsta laget?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Medlem

Kul, jag tycker generellt att datorlådor och fläkttillverkare borde fokusera mer på 200 mm-fläktar, även (eller kanske särskilt) i fullstora lådor. T.ex. populära FD Define är ju 240 mm bred och borde utan problem rymma två 200 mm-fläktar i fronten. En 200 mm-fläkt motsvarar nästan precis två 140 mm-fläktar i yta. Sen en tid tillbaka finns det ändå ett rimligt utbud med bl.a. en Noctua.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

@Ozzed: ja med en 200mm i fronten lär man kunna köra allt på riktigt låga varvtal ☺️

Ja, synd bara att de inte lyckas klämma in en 200mm i bak också, men då skulle man väl behöva öka på måtten såpass mycket att det inte är värt det, och positivt lufttryck i lådan minskar ju damm så det är väl egentligen bara bra Lär bli tyst och fint, och det är ju inte ofta som grafikkortet kan gå med låga varvtal i ett så litet chassi så det känns som att de tänkt till ordentligt och man får det bästa av två världar här

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Ligger det verkligen rätt i tiden att pressa in en stor hårddiskbur med 2x3,5 å 1x2,5? För mig hade det verkat rimligare att gömma några 2,5” platser på något listigt ställe å plocka bort buren för bättre luftflöde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Ja detta är precis vad jag letar efter, vill kunna ställa upp chassit på skrivbordet då jag köpt ett höj och sänkbart skrivbord men vill kunna få in min Noctua d15.

Precis vad jag tänkte, vill inte kompromissa med komponenter och luftflödet eller tvingas köra vattenkylning.

Permalänk

Var sitter nätagget? Man ser nätbrunnen och en intern kabel som går iväg, men vart?

Permalänk
Entusiast

Inte helt olikt hur Microsoft gjort med Series X

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Något större än fractal design node 304. Vet inte om det är bra eller dåligt.
Den borde vara mindre kompromisser på men node 304 är redan 20 liter...mitt nya tower mATX in win 301 är 25.4L och jansbo blir 25.3L...

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Kul med nya chassin, men inget som lockar mig att öppna lädret.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem

Jag tror det blir svårt att hålla nere temperaturen i chassit när man i princip blockerat hela frontfläkten.

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har en node 304. Det hade helt klart varit trevligt med en 200mm insug istället för 2st 92mm.
Men det största bekymret (som jag upplever iaf) är inte insuget. Det är att få ut värmen från grafikkortet. Med en stor processorkylare framför utblåsfläkten så måste all värme från grafikkortet också passera processorns kylflänsar innan det kommer ur chassit.

Därför tycker jag nog det är mer intressant med utblåsalternativet i toppen än den större insugsfläkten.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Väntar på att Gamers Nexus grillar luftgenomströmningen

Visa signatur
Permalänk
Medlem

De skulle ställt den på baken och låtit den torna istället a la Mac Pro.

Bättre footprint på skrivbordet och värmen hade flödat åt det håll det naturligt vill färdas.
Förstår personligen inte poängen med alla dessa små lådor som ändå tar tämligen mycket plats på ett skrivbord. Ändå poängen är väl om man vill ha den i en hylla av något slag?

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem

Tyvärr är ju nästan hela frontens luftgenomflöde blockerat.
Bra tänkt, men tydligen inte färdigtänkt.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Gillar inte formfaktorn riktigt. Höjden spelar inte så stor roll. Djupet och bredden är det som gör att det kan va värt att betala extra för att få lågprofil tycker jag. Annars kan man lika gärna köpa m-ATX och köpa ett chassi som inte är så djupt eller brett men lite högre.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Vänta nu, de designar med formfaktor så att de kan ha en 200mm fläkt men samtidigt begränsas man av en liten fläkt i SFX aggregatet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

Vänta nu, de designar med formfaktor så att de kan ha en 200mm fläkt men samtidigt begränsas man av en liten fläkt i SFX aggregatet?

Precis.

Det är lite konstiga linjedragningar här. Jag skulle antingen ha gjort den mindre (bort med hdd-platser och 140mm fläkt), eller så skulle jag ha försökt få in matx och ATX-nätagg. Det här känns lite mittemellan.

Edit: I teorin funkar ju sfx-l också, men bara om det är kortare nätagg än standard.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Jag skulle kunna tänka mig detta chassi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

Ser ut som en snabb dator.
Vroom vroom
https://i.imgur.com/hY8l4OA.jpg

Tre cylindrar??!!! Jag vet inte ens var jag ska börja

Permalänk

Luftflöd för begränsat. Volym för stor. Många andra kompromisser. Inte en bra design enligt min åsikt.