Överklocking av ram minne till AMD bygge

Permalänk
Skrivet av AFishyTeddyBear:

Uppdaterade precis till senaste bios, trodde jag hade senaste men det kom tydligen ett nytt igår. Det jobbiga nu är att med dom gamla ram minnena i och docp på så får jag varken bild, mus eller tangentbord. Alltså är det samma problem som jag hade innan betyder det att det är mitt nya moderkort som är kasst?

Nu startade den som vanligt med docp. Verkar som att den gör lite som den känner för

Permalänk
Medlem

Testa att återställa bios standardvärden med en clear cmos, applicera därefter xmp/docp profil. Kan göra skillnad. Hoppas det löser sig.

Permalänk
Medlem

@AFishyTeddyBear:

Testa med nya minnena nu när du har ny bios.

Visa signatur

ASUS Rog Strix X-570 E-Gaming | AMD R9 3900X 12 Cores @ 4.3GHz @ 1.28Vcore, 24/7 Stable | 16GB DDR4 Corsair Vengance @ 3600MHz CL16, 21, 21, 38 | Asus RX 6800 TUF Gaming @ 2450/2130 Mhz | Corsair AX 1200W | Custom vattenkylning av EKWEB och Phobya (CPU) | ASUS Essence STX II Ljudkort | Sennheiser HD598 | Corsair Force GT 120GB SSD (OS Drive) | Samsung 850 Pro 256GB SSD (Some Games) | WD Black SN750 NVMe 1TB SSD @ game mode | 4x WDC diskar 3.8TB |

Permalänk
Skrivet av [SmR]BMF:

Testa att återställa bios standardvärden med en clear cmos, applicera därefter xmp/docp profil. Kan göra skillnad. Hoppas det löser sig.

Skrivet av scimanyD:

@AFishyTeddyBear:

Testa med nya minnena nu när du har ny bios.

Nu funkar dom ! Det va senaste bios uppdateringen som fixade det : ) Tack så mycket för hjälpen

Permalänk
Medlem
Skrivet av AFishyTeddyBear:

Nu funkar dom ! Det va senaste bios uppdateringen som fixade det : ) Tack så mycket för hjälpen

Kul att det löste sig! skam den som ger sig

Permalänk
Skrivet av [SmR]BMF:

Kul att det löste sig! skam den som ger sig

En snabb fråga. Körde mina minnen på 3200mhz 1.35v 15-17-17-36 i memtest86 igår i 2 timmar utan några fel men idag när jag skulle starta datorn så ville den inte starta.

Nu testade jag att manuellt så in 3200mhz 1.35v 16-18-18-38 men den startar inte med det häller

Permalänk
Medlem
Skrivet av AFishyTeddyBear:

En snabb fråga. Körde mina minnen på 3200mhz 1.35v 15-17-17-36 i memtest86 igår i 2 timmar utan några fel men idag när jag skulle starta datorn så ville den inte starta.

Nu testade jag att manuellt så in 3200mhz 1.35v 16-18-18-38 men den startar inte med det häller

Skumt, minnena ska iaf vara kompatibla med moderkortet enligt g.skill. Fungerar dina gamla minnen? Om inget av kitten fungerar som tänkt får du nog börja fundera i andra banor som dåligt moderkort/ cpu (långsökt). Om du får dina gamla stickor att fungera felfritt byt de nya modulerna, om inga av dem fungera byt mobo.