Nytt högre standardpris för spel till Playstation 5 och Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Jag antar att det är svaret på hur Sony kan hålla priset nere på själva konsolen. Dom höjer priset på spelen

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Inaktiv

Marknaden sätter så högt pris de kan få. Om folk fortsätter köpa till priset som är satt så kommer marknaden kolla om ett lite högre pris funkar. Går det så går det. Efter det, höj lite till, jaha det gick ju också bra... så vad är nästa steg då? Höj lite till, ända tills man ser att ok, här är gränsen. Man gör ju inte Red Dead 2 eller Keanu Reevesspelet för välgörenhet. Man gör det för att tjäna pengar och tjäna så mycket pengar man kan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nord93:

Spelen har gått från fysiskt till digitalt och där måste de ha sparat in massor med pengar eller?
Och ju dyrare spelen blir desto viktigare blir det med demos för jag kommer aldrig punga ut dessa stora summor för 95% av alla spel om jag inte vet att de är bra.

Fysiska spel säljs ofta i fysiska butiker som också säljer kringutrustning, tillbehör och andra tjänster. Dessutom konsolerna själva. Dessa extra köp betyder att alla tjänar mer pengar och den fysiska kanalen hålla vid liv, där kan kunder även provspela spelen och sådant. Viktigt helt enkelt.

Därför prioriteras/subventioneras deras priser genom att hålla digitala köp dyra, lite som en bekvämlighetsbonus.

Missade en sak till i mitt förra inlägg:

Förut fanns det (nästan) alltid gratis demo tillgängligt innan launch (inte samma sak som beta/pre-order bonusar som idag), och framförallt efter släppet. Då kan vem som helst ladda ner lite spelupplevelse och testa om det är något för dom och se om det fungerar på deras dator etc. Detta är helt borta idag nästan och man ska istället titta på en video/trailer, där kan allt vara vanställt/klippt/renderat etc. Mycket svårare att se vad spelet är då.

Shareware var en bra grej till exempel som inte alls verkar existera längre, det var dock inte till konsoler

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Glöm heller inte bort kronfallet. I kronor räknat, och inte i dollar, har det gått upp mer för oss svenskar. Vill minnas att de få spel jag köpte till min C64 på mitten av 1980-talet betalade jag 300 spänn styck. Dollarn låg då runt fem spänn. De amerikanska priserna på $70 ska multipliceras med 10 samt ytterligare 1,25 för momsen. Eventuella svenska butikspåslag oräknade. Möjligen motsvarar en 1000-lapp idag åttiotalspriserna på 300?

Att man höjer priserna beror inte på "mer omkostnader" primärt, beror på att man kan för kunderna kommer att köpa ändå.

Du minns nog allt fel.... Om vi nu skulle säga att mitten av åttiotalet var mellan 1983 och 1987 så gick dollarn under 7 kr först i juli 1987 och aldrig under 6,5. Den låg tom så högt som 9,7 i mars 1985. Medelvärdet var 7,9 SEK och medianen 7,8 SEK.

(Svenska kronan devalverades i oktober 1982 med följd att dollarn steg från 6,4 till 7,3 SEK)

Permalänk
Medlem

Playstation Stores 699:- standard är redan för mycket för mig, 550:- som fysiska affärer tar för nya releaser kan jag i vissa fall acceptera. Blir ingen PS5 om detta blir standard.

Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Campaigner:

Hur många talar vi om? Vet 1(!) som inte använder DRM o det e Witcher utvecklarna. Stardock förr men de slutade smart nog med det.

100% av spelen som säljs på GOG är DRM-fria, och nog har de fler ganska stora spel än Witcher/Cyberpunk.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Billgt om man tänker vad spelen kostade till Nes och snes.
Typ 700kr på 90-talet.

Visa signatur

PC: [4090 Aorus Master] [7800X3D] [Crosshair X670E Gene]
[TeamGroup DDR5 7200 32gb A-die@6200MT/s]
Kringutr: [Dell G3223Q 32"4k] [proXsuperlight] [DuckyOne2 TKL]
[Mayflower Arc] [AKG K7XX] [Blue Yeti]

Permalänk
Medlem

Fasen vilket gnäll.
Att titta på en utgift i rena kronor är helt irrelevant.
Det som är relevant är att jämföra hur stor utgiften är sett till inkomsten man har.
I det stora hela så har allt vi handlar/konsumerar blivit billigare genom åren ställt mot inkomstökningarna.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

Det finns fantastiskt många bra spel idag. Överlag är de mycket större och bättre än när en annan växte upp - det betyder dock inte att det är roligare att spela idag, vi barn/ungdomar hade fantastiskt kul på 80/90-talet också, utvecklingen gick så fort att spelen hela tiden kändes fräscha och jag minns än hur jag häpnade över hur bra Amigan var. Har aldrig häpnat över någon dator varken före eller efter.

Någon konsoll hade jag dock aldrig. Mina föräldrar tyckte det var vansinnigt att betala över 500kr för ett spel. Barn vill ju gärna ha många spel, som kompisarna spelar, och nu, inte på rea om 1-2 år.

Så jag tycker nog inte spelen blivit så mycket dyrare precis. Som andra varit inne på, de var hutlöst dyra redan innan.

För egen del kan jag tänka mig att betala premiumpris för premiumspel, typ Zelda, vi har flera Zeldor och ibland i special edition-format. Men överlag köper jag spel på rea eller begagnat. Ofta på mobilen. Har säkert köpt 100 spel de senaste 10 åren, de flesta till barnen, och de flesta för långt under 500kr. De flesta under 50 förmodligen. Folk förväntar sig inte dyrare spel när så mycket annan teknik blir billigare, inte minst mobilspelen.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Man kan ju hoppas att Kvalitén på spelen inte fortsätter bli sämre nu då och då menar jag inte grafiken, utan spelkänslan.
Dagens spel känns mer som ett arbete för att få se nästa filmsnutt.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Man får faktiskt tänka

En heldag på Liseberg cirka 1000 kr
Ett 40h spel som du spelar i veckor 600 kr

Spelet får även ett andrahandsvärde som inte Liseberg får

Permalänk
Inaktiv

Vad spelet släpps för är ointressant för oss som inte köper spel på releasedagen. Det är bara vänta lite så går de ner i pris eller köp det på andrahandsmarknaden.

Permalänk
Medlem

Skärp er det är helt rimligt 🙄

Visa signatur

Chassi: Silverstone SG-13B | Moderkort: MSI B450I | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | CPU-kylare: Alphacool Eisbaer LT120 (fläktar utbytta till Corsair Premium ML120) | RAM: Crucial Ballistix 3600Mhz CL16 2x8GB | PSU: EVGA G3 1000W | GPU: AMD Radeon 5700 XT | Skärm: Dell U2515h | SSD: Corsair MP510 960GB | HDD: Seagate Firecuda 2TB (2,5")

Permalänk
Medlem

Från 2013:

Why retail console games have never been cheaper, historically

Citat:

But prices began to shoot up almost immediately as the 16-bit era started. Carts for the SNES and Genesis featured larger, costlier ROM chips, and those financial burdens were passed on to consumers. In 1990, a copy of Strider for the still-new Genesis could run you $67.95, which is a staggering $120.95 in today's dollars. In 1992, stores were charging $69.99 for high-demand games like Final Fantasy III and Street Fighter II, the equivalent of $116.18 today.

Citat:

The dawn of the CD didn't bring immediate savings for the console-based consumers, though. New games for the PlayStation and Saturn routinely retailed for $59.99 in 1996 dollars. Some titles, like Virtual Fighter 2, could go for as much as $69.99 ($103.59 in today's dollars). Lower production costs and competition quickly brought those prices down, though, and by 1997 it was hard to find a new 32-bit game for more than $49.99 (still more than $70 in today's dollars, though).

Disc-based game prices generally stayed at the same nominal level of $40 to $50 through 2003, which meant inflation slowly ate away at the real-world value of those games. By 2006, the introduction of the Xbox 360 and PS3 raised the top asking price for games back up to $59.99 again, but the effects of inflation meant those games were actually slightly cheaper than the $49.99 games players were buying in 1997. Meanwhile, it was getting easier and easier to find games at discount prices within a year of their release, as retailers worked to clear out shelf space for new titles.

Mer i artikeln inklusive diagram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av altair4:

Köper inga spel över 300:-. Om de drar ned på reklambudgeten så skulle de kunna halvera priserna istället.

Inte helt säkert, högre reklambudget leder troligen till fler köp. Halvering av reklambudgeten skulle kunna leda till en halvering av försäljningen. Beror på situationen givetvis men inte alla som är aktiva läsare på nyhetsforum direkt

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Då kan vem som helst ladda ner lite spelupplevelse och testa om det är något för dom och se om det fungerar på deras dator etc.

Skulle säga att majoriteten testade demos de fick via tidningar typ pc-gamer.

Att ladda ner ett demo på en hemmaburk vart typ görligt när ADSL introducerades i svenska hem. Några år senare började betan av Steam som introducerade den digitala marknaden och döda i stort sett demos.

Permalänk

Köp PS5 med skivläsare och spara pengar... Digitala AAA-spel är i nio av tio fall dyrare med minst en hundring. Har man spelet på skiva så kan man dessutom sälja det vidare om man tröttnat.

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem

Minns när xbox 360 kom och priset ökade mot tidigare men det tog inte så lång tid innan folk var vana. Om man vill ha lägre pris kan man vänta till rea.

Bättre än free to play med massor med loot boxes även om det nog inte försvinner men på mobiler känns det som 90% är gacha games som bara går ut på att man ska pumpa in pengar.

Detta lär driva ut priset på PC med. Tog några år från konsoler gick till 60 till PC gjorde det med i stort sett alla stora spel är 60 dollar på PC nu så lär bli 70 sen.

Men slutet på generation betyder alltid bra tid att köpa billiga spel från generationen innan som man missat. Extra lätt nu med båda konsolerna bakåtkompatibla.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Skulle säga att majoriteten testade demos de fick via tidningar typ pc-gamer.

Att ladda ner ett demo på en hemmaburk vart typ görligt när ADSL introducerades i svenska hem. Några år senare började betan av Steam som introducerade den digitala marknaden och döda i stort sett demos.

BF2 hade ett nice demo med 16 spelare på Karkand som vi lirade en hel del

Jag menade såklart att demos var tillgängliga antingen tidningar, nedladdning etc. Så var det redan på atari/amiga med bbs-er och disketter.

De flesta spelen jag hade när jag växte upp var inte fullversioner om jag minns rätt, men de man spelade mycket köptes. Dock låg jag många år efter lanseringarna då vi inte hade råd ens med konsolen, än mindre spelen

Permalänk
Medlem

Detta plus TLOUS 2 ger bara mer och mer anledning för mig att inte byta ut mitt PS4 Pro till en PS5 när det kommer.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Du minns nog allt fel.... Om vi nu skulle säga att mitten av åttiotalet var mellan 1983 och 1987 så gick dollarn under 7 kr först i juli 1987 och aldrig under 6,5. Den låg tom så högt som 9,7 i mars 1985. Medelvärdet var 7,9 SEK och medianen 7,8 SEK.

(Svenska kronan devalverades i oktober 1982 med följd att dollarn steg från 6,4 till 7,3 SEK)

Det är möjligt att jag sammanblandar dollarkursen med dåtidens bensinpris.
Men allt i dollar har blivit dyrare förr oss som betalar i SEK.
När man läser internationella (amerikanska) priser i dollar, så får vi också lägga på 25% moms.
Blir rätt mycket dyrare tyvärr.
$70 blir väl en tusenlapp cirka på svenska marknaden. Om man måste köpa spelet i fysisk form.

Permalänk
Medlem

Vi står inför en hejdundrans lågkonjuktur och de drar till med detta. Lycka till.

Bullshitet att de måste höja pga att de inte höjt förut är också dumheter med tanke på, som man får nämna gång på gång, fler köper spel nu än någonsin förr och distributionskostnaderna är förhållandevis små.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem

Om några år kommer man få läsa "Spelbranchen I kris, säljer inte lika mycket som 2020".

Gissa vem som får skulden, jo vi. För att vi har blivit mer kräsna över vart vi spenderar våra pengar på spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Det är möjligt att jag sammanblandar dollarkursen med dåtidens bensinpris.
Men allt i dollar har blivit dyrare förr oss som betalar i SEK.
När man läser internationella (amerikanska) priser i dollar, så får vi också lägga på 25% moms.
Blir rätt mycket dyrare tyvärr.
$70 blir väl en tusenlapp cirka på svenska marknaden. Om man måste köpa spelet i fysisk form.

Det blir dyrare med moms, men åtminstone inte hela 25% då Amerikanska priser nästan alltid listas utan skatt, vilket är rätt irriterande när man vistas där.

Sedan kan man tydligen inte räkna normalt eftersom det nuvarande listpriset är 60 USD utan skatt, men nya storspel på Playstation kostar ca 549 kr i fysisk utgåva vid release i Sverige.

Permalänk
Medlem

Såklart att spelen blir dyrare. Hade vi förväntat oss annat? Problemet med Sverige är att vi bara lägga till en nolla. Dvs. 59,99 USD = 599 kr. 69,99 USD = 699 kr. Men det bör vara lägre än så men vem lyssnar?

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X | Moderkort: ASUS P8P67 WS Revolution B3 | CPU: i7 2600K @ 4.5GHz | CPU-kylare: Noctua NH-D14 | RAM-minnen: G.Skill Sniper 8GB (2x4GB) PC3-14900 1866MHz | GPU: ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX OC | Nätagg: Corsair AX 1200W 80+ GOLD | HDD: Samsung 840 Pro, OCZ Vertex3 120GB MAX IOPS + Western Digital 1TB | Kringutrustning Windows 7 (64-bit), Fläktkontroll Scythe Kaze Master, Warthog Hotas, Razer Mamba, TrackIR5.

Permalänk
Medlem

Artister har ju bra mycket jobb, tänk er efterforskningar samt modellering av alla assets i Assassins Creed Odyssey. Detsamma gäller ljud och story. I de flesta större spel så är det riktiga skådisar som motioncapturas samt ger sina röster, kan tänka mig att de inte jobbar gratis. Programmerare, speciellt seniorer är allt från gratis idag.

Så nä, det är inte så konstigt att det kostar en hel del att göra spel idag...

Dock tycker även jag att konsollspel är dyrt då man alltid haft PC, efter nån månad brukar man kunna få spel för 150-200 kr, då är 700+ ruskigt dyrt.

Permalänk
Inaktiv

Blir en dyr historia. Först konsolen sen minst 5 spel och extra handkontroll. Över 10 laks.

Sen vill de väl sälja subscription tjänster i tillägg. Det är det värsta tycker jag, vilket får mig att avstå. Sabbar charmen med en spelkonsoll. Den ska funka lika bra med eller utan internet. Men visst, de kunde väl ta någon tia i månaden för att finansiera servrarna, skulle tjäna rätt bra på det ändå!

Permalänk
Medlem

Förr (80talet) kunde man köpa AAA spel till amstrad och c64 från bitmap brothers och ocean till exempel för 4 brittiska pund styck på kasettband.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

"Dyrare" var klantigt ordval. "Högre pris" är bättre. Inflation du vet

Inflation är något det klagas på tok för lite på. När värdet på ens pengar konstant minskar är det liksom läge att bli förbannad på riktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av King D:

Såklart att spelen blir dyrare. Hade vi förväntat oss annat? Problemet med Sverige är att vi bara lägga till en nolla. Dvs. 59,99 USD = 599 kr. 69,99 USD = 699 kr. Men det bör vara lägre än så men vem lyssnar?

Ahm, det "bör" i dagläget vara mer än ggr 10.