Läsarundersökning – var med och forma SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Jag använder RSS massor (Feedbro), har också Rainmeter med RSS-nyheter från SweC, SweC Youtube, Fz, Fz Youtube alltid uppe i högra hörnet. Men jag har alltid uppe en eller flera sidor i webbläsaren och uppdaterar framsidor ofta ändå. Så för mig kvarstår problemet ändå. i RSS-flödet blir det inga dumpningar iaf

Har önskat detta väldigt länge, att märka upp dessa på något sätt och har föreslaget flera olika saker om detta. Jag förstår principen med dumpningen och har fått den förklarat, men borde vara en enkel sak att göra en större märkning av dumpningarna. Vi får hoppas att SweC efter denna diskussion ser att fler tycker detta är jobbigt att det fixas till. Som jag skrev i mitt förra inlägg så får inte Feedback-delen i forumet den uppmärksamhet som den borde göra tack vare att den inte syns... Gör den som en vanlig forumdel.

Helt klockrent inlägg. Precis som du skriver är den känslan jag får och vill få när jag läser SweC.

Angående mörkt tema så är det en sak som alla skulle uppskatta och det finns redan två stycken sådana t.ex. Dark Sweclockers med Better Sweclockers eller stylus. Och sidan är snygg även med dessa, om ni löser detta inbyggt så skulle så många känna att det händer något stort och de flesta vill verkligen inte ha vita stora sidor på sina superstora monitorer.

Så länge det är valbart och inte default med mörkt tema, så.

Mina ögon tål inte kontrasten med ljusa saker på mörk bakgrund. Jag slår alltid på "läsläge" i webbläsare när jag råkar komma in på sidor med vit text på svart bakgrund. Innan den funktionen fanns brukade jag markera, så det blev vit text på blå bakgrund.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av medbor:

@UndaC: dök upp en fråga om sladdar i forumet och då kom det att tänkas på om @laxpudding och hans eminenta skrifter. Det är svårt idag att referera och länka till artiklar för man behöver hela tiden söka upp dom. Denna typ av ’tidlös’ referensskrift borde finnas i en annan sektion än det vanliga arkivet då de aldrig går ur tiden på samma sätt som en vanlig nyhet till exempel. En recension kan man ju söka på den modell man vill kolla efter, men inte samma sak som när alla modeller av tv jämförs eller datorbyggarguiden.

Kanske borde ha en lista som rullar med denna typ av artiklar och grejer så det är lättare att hitta på framsidan, tänker då också att det kan vara en bra grej för att dra in ströläsare också

Det är absolut ingen dum idé! Tanken är ju att ”guider” ska vara en sådan sektion. Men den går att förbättra. Och vi kan bli duktigare på att klassificera det vi publicerar.
Kombon där borde kunna uppnå ungefär vad du beskriver kombinerat med lite upphettning av själva sektionen så det blir lättare att hitta/filtrera.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Så länge det är valbart och inte default med mörkt tema, så.

Mina ögon tål inte kontrasten med ljusa saker på mörk bakgrund. Jag slår alltid på "läsläge" i webbläsare när jag råkar komma in på sidor med vit text på svart bakgrund. Innan den funktionen fanns brukade jag markera, så det blev vit text på blå bakgrund.

Självklart skulle det vara valbart och den ljusa skulle vara kvar. Tror det är bevisat att det är bäst för ögonen att ha ljus bakgrund med mörk/svart text, iaf förr när man läste om kurser om desktop publisher eller vad kursen hette.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

Två synpunkter på undersökningen;
Frågan: "Hur tar du helst till dig SweClockers material?"
Varför måste man rangordna dem istället för att välja hur viktiga de är?
Jag konsumerar swec ENDAST i textform, så de andra tre alternativen går inte att rangordna - de är inte med på kartan.

Skalan slutar på 'Tillräckligt många' för mängden nyheter och tester/recensioner.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem

Jag som fortfarande sitter här och väntar på en 10700k recension, men visst gör en recension på en 10år prolle istället.

Permalänk
Medlem

Jag vill att era tester ska finnas i utskriftsvänlig version. Nä jag printar dem aldrig
men det är sååå mycket mer njutbart och lättläst (scrollvänligt).
Som det är nu så läser jag första, ibland andra och sista sidan.

Har frågat om det förr men bara fått dryga svar typ "vem printar nuförtiden"

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av NidoKing:

Jag vill att era tester ska finnas i utskriftsvänlig version. Nä jag printar dem aldrig
men det är sååå mycket mer njutbart och lättläst (scrollvänligt).
Som det är nu så läser jag första, ibland andra och sista sidan.

Har frågat om det förr men bara fått dryga svar typ "vem printar nuförtiden"

Jag håller med om att ’pagination’ eller sidindelning känns förlegat, men det har affärsmässiga fördelar med antal visade annonser och kanske lättare för skribenten att dela in i olika sektioner och ta ett ämne i taget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Det är absolut ingen dum idé! Tanken är ju att ”guider” ska vara en sådan sektion. Men den går att förbättra. Och vi kan bli duktigare på att klassificera det vi publicerar.
Kombon där borde kunna uppnå ungefär vad du beskriver kombinerat med lite upphettning av själva sektionen så det blir lättare att hitta/filtrera.

Är det kanske(?) där som bumpade artiklar hör hemma också och ge den den sektionen lite mer yta och kärlek generellt?

Det kanske är krystat eller kräver för stor förändring kanske, men det är ju en idé i alla fall. Då kan ju alla nya stora grejer ligga som sticky i en sån sektion i en hel vecka utan att störa huvudflödet alls

Permalänk

Något som swec verkligen skulle behöva lösa är bilduppladdningen. Jag hade visat en bild om det hade varit enkelt att ladda upp...

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Något som swec verkligen skulle behöva lösa är bilduppladdningen. Jag hade visat en bild om det hade varit enkelt att ladda upp...

Gissar att de inte är så sugna att betala för väldigt kraftigt ökad bandbredd...
Vi får nog leva med att behöva ladda upp på sajter som imgur.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av medbor:

Jag håller med om att ’pagination’ eller sidindelning känns förlegat, men det har affärsmässiga fördelar med antal visade annonser och kanske lättare för skribenten att dela in i olika sektioner och ta ett ämne i taget?

Uppdelning i sidor eller avsnitt ser jag nästan som en nödvändighet på längre texter, speciellt om det är sånt som man inte vill/hinner/orkar läsa allt på en och samma gång. Då är det bekvämt att kunna ta ett par sidor åt gången och inte behöva tänka på att försöka hitta tillbaka till nånstans mitt på en sida igen. Kanske omodernt och otrendigt, men användarvänligt och praktiskt.

Sen funderar jag lite på om problemet med att det är tomrum om man har väldigt breda fönster i webbläsaren. Långt ifrån alla kör webbläsaren i fullskärm och jag brukar landa på ett fönster som är ungefär 1:1 i storleksförhållande eller möjligen 5:4. @UndaC Kanske något för veckans fråga nån gång?

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

Gissar att de inte är så sugna att betala för väldigt kraftigt ökad bandbredd...
Vi får nog leva med att behöva ladda upp på sajter som imgur.

Verkar inte vara det största hindret. Så länge Imgur etc hostar så kan det vara barnporr utan att swec hålls skyldiga. Ligger ett visst ansvar i att hosta själva. Det jag funderar på är om du kan integrera den externa hostingen snyggare. Jag vill ju bara kunna skjutsa upp en bild från telefonen direkt i min post. Det borde gå att göra med exempelvis Disqus på baksidan, eller något.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Uppdelning i sidor eller avsnitt ser jag nästan som en nödvändighet på längre texter, speciellt om det är sånt som man inte vill/hinner/orkar läsa allt på en och samma gång. Då är det bekvämt att kunna ta ett par sidor åt gången och inte behöva tänka på att försöka hitta tillbaka till nånstans mitt på en sida igen. Kanske omodernt och otrendigt, men användarvänligt och praktiskt.

Det löser man bättre genom att ha "interna" länkar på sidan. Så man kan klicka på en länk för att hoppa direkt dit. För alla som vill scrolla hela artikeln i ett svep så stör några "sidbryt" i form av 3-4 länkar knappast.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Verkar inte vara det största hindret. Så länge Imgur etc hostar så kan det vara barnporr utan att swec hålls skyldiga. Ligger ett visst ansvar i att hosta själva. Det jag funderar på är om du kan integrera den externa hostingen snyggare. Jag vill ju bara kunna skjutsa upp en bild från telefonen direkt i min post. Det borde gå att göra med exempelvis Disqus på baksidan, eller något.

Tror du det? Om en bild läggs upp här på forumet är det knappast var den är hostad som styr, utan forumet blir skyldigt oavsett, skulle jag tro.

På andra forum jag är på där bilduppladdning saknas så har det enbart varit fråga om kostnaden för bandbredd.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Skaffa aldrig ett modernt forum. Myce är värsta exemplet på hur det kan gå.

Däremot kan fler Facebookupplagda artiklar vara en idé; jag brukar ofta klicka/svara på dem och sprida sweclockerpropaganda i min visserligen begränsade Facebookbekantskapskrets.

Det är f.ö beklämmande att en tonårig som dansar några sekunder på tiktok kan få fler följare än sweclockers, men, världen är knäpp, jag är nog för gammal.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

Tror du det? Om en bild läggs upp här på forumet är det knappast var den är hostad som styr, utan forumet blir skyldigt oavsett, skulle jag tro.

På andra forum jag är på där bilduppladdning saknas så har det enbart varit fråga om kostnaden för bandbredd.

Nu har jag dålig koll på vad det kostar att driva en site som SweClockers i dagsläget, men om bilderna skalas om till 720p/1080p så tar de inte upp många kilobyte. Säg att siten skulle öka trafiken med några hundra MB om dagen. Det bör inte vara en superstor kost. Men om SC står som juridisk ägare över olagliga bilder, kan jag tänka mig att det kan bli trubbel. Krävs ju kanske betalda mantimmar för att sitta och granska bilderna innan de får läggas upp. Därför jag tänkte att det borde gå att integrera en extern bildlagring bättre via ett nytt gränssnitt. När man klickar på ladda upp bild, så öppnas/länkas du till en extern funktion.

Eller, ge användare en in-house bildbank på 40 bilder per år som medlem. Borde räcka, så blir det upp till användaren att budgetera.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Nu har jag dålig koll på vad det kostar att driva en site som SweClockers i dagsläget, men om bilderna skalas om till 720p/1080p så tar de inte upp många kilobyte. Säg att siten skulle öka trafiken med några hundra MB om dagen. Det bör inte vara en superstor kost. Men om SC står som juridisk ägare över olagliga bilder, kan jag tänka mig att det kan bli trubbel. Krävs ju kanske betalda mantimmar för att sitta och granska bilderna innan de får läggas upp. Därför jag tänkte att det borde gå att integrera en extern bildlagring bättre via ett nytt gränssnitt. När man klickar på ladda upp bild, så öppnas/länkas du till en extern funktion.

Eller, ge användare en in-house bildbank på 40 bilder per år som medlem. Borde räcka, så blir det upp till användaren att budgetera.

Problemen uppstår då bilderna ska lagras. Det blir några MB per bild X ett antal bilder per dag.
Sen ska bilderna sparas i kanske 20 eller 40 år och då får vi plötsligt en massa MB att betala för lagringen.

Tanken är annars att intäkterna ska vara större än utgifterna om sajten ska vara kvar.

Permalänk
Medlem

Jo glömde i rättelsen jag skrev.

Exempel. Har ett vattenkylningstorn sen ganska många år sen. Vet att det i början skrevs en del i forumet om tornet men vid sökningar idag så går de inte att hitta igen. Efter lite rotade verkar inga inlägg före 2018 finnas kvar. Men hittar dock 1 som länkas från en guide som är ca 10 år gammalt. Varför går inte de forumen att söka på, 3 år är annars en ganska kort spartid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

Jo glömde i rättelsen jag skrev.

Exempel. Har ett vattenkylningstorn sen ganska många år sen. Vet att det i början skrevs en del i forumet om tornet men vid sökningar idag så går de inte att hitta igen. Efter lite rotade verkar inga inlägg före 2018 finnas kvar. Men hittar dock 1 som länkas från en guide som är ca 10 år gammalt. Varför går inte de forumen att söka på, 3 år är annars en ganska kort spartid.

Oj! Det låter lite läskigt

Permalänk
Medlem

@UndaC: en annan sak jag stör mig mycket på är knappen ’Oläst’ på forumet. Ganska ofta när jag trycker på den knappen och det postats ett inlägg som inte fick plats på näst sista sidan så visas sista sidan trots att det ofta är 2-3 inlägg på näst sista sidan som jag aldrig sett. Då blir man tvungen att alltid dubbelkolla och kolla bakåt om man vill kunna hänga med.

En annan sak som är lite relaterad är att de inlägg som hamnar näst sist eller sist på en sida lätt kan missas eftersom många går direkt till sista sidan för att se det senaste. Jag tänker mig en hybridlösning att om sista sidan inte har mer än 10 inlägg kan man läsa in några äldre också så får läsaren lite mer context när man tittar. Detta gäller hyfsat generellt när man försöker läsa en tråd ’över sidskarven’ då man ofta behöver hoppa fram och tillbaka några gånger för att se vad som svaras på (när citat-funktionen inte används framförallt). Så kanske kan vara en poäng att ’sidor’ i forumet borde vara ett ’glidande fönster’ istället där några inlägg från sidan före och efter finns inom räckhåll? Infinity scroll är såklart en annan möjlig lösning, men kanske är en för stor ändring att göra?