MC - förstahoj, körkort och utrustning [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Toppen, jag misstänkte att jag kan gå på det som står i manualen men bättre att fråga och få lite inputs från förare också. Manualerna brukar ju vara extremt lugnt satta också.

Som andra har sagt, gå enligt manualen och var jättenoga med första servicen så att den blir gjord i tid, brukar vara efter 100 mil. Jag hade gjort ett extra oljebyte innan dess bara för att skölja ur ev skit så snabbt som möjligt.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

Som andra har sagt, gå enligt manualen och var jättenoga med första servicen så att den blir gjord i tid, brukar vara efter 100 mil. Jag hade gjort ett extra oljebyte innan dess bara för att skölja ur ev skit så snabbt som möjligt.

Yup, 100 mil samt 600 mil enligt försäljaren. Ska ta reda på om jag har en auktoriserad verkstad här eller om jag måste åka 9 mil till närmsta ÅF.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Hehe, jag slog nyss till på en 2019 Suzuki GSX S750 med 0 mil på mätaren och 5 års garanti för 85900. Bra mycket dyrare än jag först hade tänkt mig men skönt med tryggheten garanti osv ger. Och snygg är den också (personligt såklart).
Hämtas på fredag.

Edit: Om någon har tips på hur man kör in en MC bäst och hur länge det håller i sig så tar jag gärna emot tips.
Vad jag förstått så är det 1. Låt den inte varva för lågt. 2. Redline inte hela tiden. 3. Försök få in alla var, nånstans mellan 2500-nästan redline för att få motorn redo för hela registret?

https://pro.bbcdn.io/af/af047c62-d92b-471c-a35a-9f73c947bc8d?rule=legacy-full2

Följ för fan inte manualen när du kör in - dels är det inte bra och dels är det så jävla tråkigt att hålla på så när du har en helt ny hoj!! Kör lugnt 1-2 mil så att oljan sprider sig, sen börja pressa den mot redline, och sen låt den motorbromsa hårt ned. Gör detta på lite olika växlar till och från på typ en landsväg i 4-5 mil sen är det bara att köra precis som du vill. När du kör så hårt så sätter sig kolvarna ordentligt och du slupper läckage runt dom som blir om du fegkör enligt manual. Gör också ett oljebyte redan efter runt 20 mil så du får ur all skit som blir. Sen självklart 100 mils servicen på aukt. verkstad.

Motorerna körs hårt på redline redan i fabrik när dom är helt nya.

Jag har kört in 2st hojar på detta sättet och min kollega har kört in 8st hojar på det här sättet och har aldrig varit några problem.

*Edit, hittade ett svar från en bekant som jag mailade när jag skulle köpa min första nya hoj, han jobbar på aukt. hojverkstad:

"Jag hade gjort i stort sett så som Motoman säger, dvs direkt när jag hämtat hojen/bilen etc:
Varmkört lugnt och fint
Accelererat upp mot rödvarv och sen motorbromsat ner och repeterat så länge det går. Spelar ingen större roll vilken växel utan välj lämplig
Tänk på att det faktiskt är full gas som gäller om du kan samt ingen gas vid motorbroms.
Håll på så länge du kan.

Det viktigaste är väl att inte åka omkring på sexan i 70 och ligga med samma varv hela tiden, dvs segdra.

Mina bilar/motorcyklar har inte dragit någon olja alls mellan servicarna och har gått klart bättre än kompisars hojar som är inkörda enligt manualen :)"

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

Följ för fan inte manualen när du kör in - dels är det inte bra och dels är det så jävla tråkigt att hålla på så när du har en helt ny hoj!! Kör lugnt 1-2 mil så att oljan sprider sig, sen börja pressa den mot redline, och sen låt den motorbromsa hårt ned. Gör detta på lite olika växlar till och från på typ en landsväg i 4-5 mil sen är det bara att köra precis som du vill. När du kör så hårt så sätter sig kolvarna ordentligt och du slupper läckage runt dom som blir om du fegkör enligt manual. Gör också ett oljebyte redan efter runt 20 mil så du får ur all skit som blir. Sen självklart 100 mils servicen på aukt. verkstad.

Motorerna körs hårt på redline redan i fabrik när dom är helt nya.

Jag har kört in 2st hojar på detta sättet och min kollega har kört in 8st hojar på det här sättet och har aldrig varit några problem.

*Edit, hittade ett svar från en bekant som jag mailade när jag skulle köpa min första nya hoj, han jobbar på aukt. hojverkstad:

"Jag hade gjort i stort sett så som Motoman säger, dvs direkt när jag hämtat hojen/bilen etc:
Varmkört lugnt och fint
Accelererat upp mot rödvarv och sen motorbromsat ner och repeterat så länge det går. Spelar ingen större roll vilken växel utan välj lämplig
Tänk på att det faktiskt är full gas som gäller om du kan samt ingen gas vid motorbroms.
Håll på så länge du kan.

Det viktigaste är väl att inte åka omkring på sexan i 70 och ligga med samma varv hela tiden, dvs segdra.

Mina bilar/motorcyklar har inte dragit någon olja alls mellan servicarna och har gått klart bättre än kompisars hojar som är inkörda enligt manualen :)"

Jag har inte tänkt "fegköra" utan ha ett mellanting som verkar mest lämpligt. Dock så har jag varken utrustning eller kunskap att byta oljan själv så att byta direkt vid 20 mil känns ganska dyrt att göra på verkstad. Visserligen har jag funderingar att faktiskt lära mig men jag har inte heller någon vän som kan motorcyklar. De vänner jag har är bilintresserade och kör gamla volvos även i vuxen ålder och skiter fullständigt (inte helt sant) i bilarna så länge de rullar.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

@Sh4d0wfi3nd: Det är väldigt enkelt.
Beställ passande filter och olja på ebay eller liknande (står i manualen vad du ska ha) och sen är det bara att lossa en mutter så att oljan rinner ut och sen en till mutter för att sätta in nya filtret.

Det är svårare att byta en lampa i en modern bil skulle jag vilja säga. Finns hundratals tutorials på youtube dessutom

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

@Sh4d0wfi3nd: Det är väldigt enkelt.
Beställ passande filter och olja på ebay eller liknande (står i manualen vad du ska ha) och sen är det bara att lossa en mutter så att oljan rinner ut och sen en till mutter för att sätta in nya filtret.

Det är svårare att byta en lampa i en modern bil skulle jag vilja säga. Finns hundratals tutorials på youtube dessutom

Behöver man hylsnyckel eller liknande med vridmoment? För jag har enbart biltemas billiga kit hemma för lite allround grejer. Har ju inte fått cykeln ännu så har inte tillgång till manualen.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av isbjoern:

Följ för fan inte manualen när du kör in - dels är det inte bra

Varför inte? Följer du den om du ska göra underhåll? Om du ska renovera? Litar du heller inte på toleranser, oljemängd, oljetyp, osv i manualen? Varför har dem skrivit så i manualen?

Skrivet av isbjoern:

och dels är det så jävla tråkigt att hålla på så när du har en helt ny hoj!!

Knappast en bra anledning va?

Skrivet av isbjoern:

Kör lugnt 1-2 mil så att oljan sprider sig

Om du behöver köra så långt för att oljan ska sprida sig i din motor tror jag det kan vara något fel på den.

Skrivet av isbjoern:

sen börja pressa den mot redline, och sen låt den motorbromsa hårt ned. Gör detta på lite olika växlar till och från på typ en landsväg i 4-5 mil sen är det bara att köra precis som du vill. När du kör så hårt så sätter sig kolvarna ordentligt och du slupper läckage runt dom som blir om du fegkör enligt manual.

Vissa hojar gör 100+ vid redline på 1an! Ska dom också göra såhär? Var skulle man lyckas med det? På kurviga landsvägar med trafik ska man åka 120-150-180+, det låter säkert.
Hur menar du att kolvarna "sätter sig" och varför funkar det endast med redline-körning?
Manualen säger heller inte att man ska fegköra, den säger endast att man ska hålla sig under ett visst varvtal och inte köra med fullt öppen trottel. Däremot får du absolut varva på men med trotteln öppen till 75-80%.

Skrivet av isbjoern:

Motorerna körs hårt på redline redan i fabrik när dom är helt nya.

Det är inte en inkörning, det är inte med last och det är inte under lång tid. Det är ett test för att se att motorn inte skär eller går sönder vid full fart.

Skrivet av isbjoern:

Jag har kört in 2st hojar på detta sättet och min kollega har kört in 8st hojar på det här sättet och har aldrig varit några problem.

Och under hur lång tid ägde ni dessa hojar och hur långt kördes dem? Vilka tester och hur ofta gjorde ni för att kolla slitage på motorerna? Vad jämförde ni mot?

Skrivet av isbjoern:

[b]*Edit, hittade ett svar från en bekant som jag mailade när jag skulle köpa min första nya hoj, han jobbar på aukt. hojverkstad:

"Jag hade gjort i stort sett så som Motoman säger, dvs direkt när jag hämtat hojen/bilen etc:
Varmkört lugnt och fint
Accelererat upp mot rödvarv och sen motorbromsat ner och repeterat så länge det går. Spelar ingen större roll vilken växel utan välj lämplig
Tänk på att det faktiskt är full gas som gäller om du kan samt ingen gas vid motorbroms.
Håll på så länge du kan.

Har du kontaktinformation till den personen eller är det bara en anekdot? Vilken roll har den personen på den firman?

Skrivet av isbjoern:

Mina bilar/motorcyklar har inte dragit någon olja alls mellan servicarna och har gått klart bättre än kompisars hojar som är inkörda enligt manualen :)"[/b]

Igen, hur har du testat och jämfört det? Har ni haft exakt samma hojar? Låter som hittepå.

Permalänk
Medlem

Oljefilter kan du nog skippa vid 20 mil tänker jag, då det ändå byts vid 100 mil.

Ska du mecka lite själv i framtiden är en momentnyckel bra att ha. Kolla vilket moment oljepluggen ska dras med i manualen. Ha något att samla upp oljan i. Det går fort att byta

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Oljefilter kan du nog skippa vid 20 mil tänker jag, då det ändå byts vid 100 mil.

Ska du mecka lite själv i framtiden är en momentnyckel bra att ha. Kolla vilket moment oljepluggen ska dras med i manualen. Ha något att samla upp oljan i. Det går fort att byta

Tack, då får jag kika på det framöver. Jag läste runt och många byter inte ens vid 100 mil utan närmare 1000 mil för första service (Engelska texter så gissar på USA mest) vilket låter heltokigt. Jag kommer följa 100 - 600 - 1000 mil enligt Suzukis order för att behålla garantin. Så får jag se om / när jag byter mellan 100 och 600 helt enkelt.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

Följ för fan inte manualen när du kör in - dels är det inte bra och dels är det så jävla tråkigt att hålla på så när du har en helt ny hoj!! Kör lugnt 1-2 mil så att oljan sprider sig, sen börja pressa den mot redline, och sen låt den motorbromsa hårt ned. Gör detta på lite olika växlar till och från på typ en landsväg i 4-5 mil sen är det bara att köra precis som du vill. När du kör så hårt så sätter sig kolvarna ordentligt och du slupper läckage runt dom som blir om du fegkör enligt manual. Gör också ett oljebyte redan efter runt 20 mil så du får ur all skit som blir. Sen självklart 100 mils servicen på aukt. verkstad.

Motorerna körs hårt på redline redan i fabrik när dom är helt nya.

Jag har kört in 2st hojar på detta sättet och min kollega har kört in 8st hojar på det här sättet och har aldrig varit några problem.

*Edit, hittade ett svar från en bekant som jag mailade när jag skulle köpa min första nya hoj, han jobbar på aukt. hojverkstad:

"Jag hade gjort i stort sett så som Motoman säger, dvs direkt när jag hämtat hojen/bilen etc:
Varmkört lugnt och fint
Accelererat upp mot rödvarv och sen motorbromsat ner och repeterat så länge det går. Spelar ingen större roll vilken växel utan välj lämplig
Tänk på att det faktiskt är full gas som gäller om du kan samt ingen gas vid motorbroms.
Håll på så länge du kan.

Det viktigaste är väl att inte åka omkring på sexan i 70 och ligga med samma varv hela tiden, dvs segdra.

Mina bilar/motorcyklar har inte dragit någon olja alls mellan servicarna och har gått klart bättre än kompisars hojar som är inkörda enligt manualen :)"

Så du menar att Suzuki går ut med felaktig information som rent av är skadligt? Med garanti dessutom?

Om något skulle övertyga mig så behövs nog två isärplockade motorer (med bilder) som rullat några tusen mil vardera som påvisar en visuell skillnad. Det är lite svårt att välja en metod som använts på 10 okända hojar av okänd årsmodell framför miljontals hojar av tillverkaren.

Om det nu skulle hända något, oavsett om det beror på inkörningen eller inte, så är det ju inte så kul att svara på frågan vad som hände: nja, jag körde på 1:an på 11000 rpm på vägen hem från butiken och sedan slutade eländet att fungera.

I vilket fall så har aldrig något motorfordon i min ägo visat några konstigheter genom att följa manualen.

Permalänk
Medlem

@Isbjoern, en ny motor ska dra en aning olja som faktiskt är en indikering att cylindrarna smörjs ordentligt, om cylindrarna är blankslipade av hård belastning eller många gångtimmar drar dom ingenting vilket inte är så hälsosamt och kan leda till eskalerande slitage. Det är något man åtgärdar genom att ”hona” cylindrarna vid renovering.

En normal inkörningsperiod enligt tillverkarnas rekommendation är till för att bibehålla oljefilmen medans kolvringarna slits in varsamt mot cylinderväggarna för att uppnå optimal tätning och smörjningseffekt innan man belastar motorn i högre grad.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem

Är min xj6 inte är rätt cykel för mig? Jag har letat mig mer och mer till grusvägar på sistone, men känner verkligen att mina däck är en svag punkt där.

Ska jag byta däck på xj6an eller skaffa en till cykel som är mer lämpad för grus och dylikt? Ligger långt ifrån gränsen på asfalt som det är nu, men väldigt nära på grus...

Jag har dock fortfarande _väldigt_ kul på asfalt med xj6:an

Så, en cykel till eller bara andra däck på min nuvarande, vad tror ni?

PS. Letat och insett att det inte finnns däck som jag vill ha
Tips på vilka cyklar jag ska kolla på? max 140kkr. 0-8år gamla

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Medlem

@Nauie xj6 är ju inte så mycket att komma med för att piska på grusvägar oavsett däck. Skulle säga en till hojj eller en du kan göra både med. Rent generellt så är en offroadhojj bättre kompromiss på grus och asfalterad väg än vad en onroadhojj är. Något mittemellan är ju "scrambler" modellerna som finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunnis:

@Nauie xj6 är ju inte så mycket att komma med för att piska på grusvägar oavsett däck. Skulle säga en till hojj eller en du kan göra både med. Rent generellt så är en offroadhojj bättre kompromiss på grus och asfalterad väg än vad en onroadhojj är. Något mittemellan är ju "scrambler" modellerna som finns.

Mja, precis vad jag kommit fram till, men är det en KTM Adventure, Yamaha Tenere, Honda Africa Twin, Suzuki V-Storm etc etc.
Något som fungerar bra på asfalt men som inte blir en flaskhals på grus eller traktorstigen. Något som ligger närmare min gamla CRF450 än XJ6:an, men som duger på väg också.

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Medlem

@Nauie

Spelar inte så stor roll alla nämnda är ju bra på sina sätt. Suzuki har väl senaste åren inte varit speciellt populära i Sverige. Vad är det för storlek du är ute till att börja med och prisklass? Lätt adventure, mellan eller tung? De du nämner är ju rätt olika.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunnis:

@Nauie

Spelar inte så stor roll alla nämnda är ju bra på sina sätt. Suzuki har väl senaste åren inte varit speciellt populära i Sverige. Vad är det för storlek du är ute till att börja med och prisklass? Lätt adventure, mellan eller tung? De du nämner är ju rätt olika.

Jag är lagomt nog 182cm och väger runt 90g och är i ganska bra form så storlek är inte så viktigt
Prisklass som jag nämnde tidigare max 140kkr men har inget emot begagnat upp till 8 år, så tittar på allt, men hittar inget.

Gärna en som fungerar bra på längre turer också. Dvs bra körställning i sätet.

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nauie:

Jag är lagomt nog 182cm och väger runt 90g och är i ganska bra form så storlek är inte så viktigt
Prisklass som jag nämnde tidigare max 140kkr men har inget emot begagnat upp till 8 år, så tittar på allt, men hittar inget.

Gärna en som fungerar bra på längre turer också. Dvs bra körställning i sätet.

Jo men, tämligen stor skillnad att brottas med en BMW 1200GS på en stig jämfört mot en Husqvarna 701 även om man är bra i form. Frågan om man vill ha en tjock-adventure eller en smidig adventure eller en som ligger i gränslandet till Enduro.

Men med den budgeten och långtursegenskaper så tycker jag KTM 790 Adventure S/R ligger bra till. Yamaha Tenere är ju också bra men som nyköp tycker jag hellre en KTM 790. Tenere 700 blev tyvärr ett snålbygge med 2010 teknik. F850GS och Triumph Tiger 800 är nice också, men de har 17" bakhjul, inget jag gillar och betydligt klenare utbud av roliga däck. Tenere 700 har ju sina fördelar också.

Hade jag bytt idag så hade det blivit ett Husqvarna 701 2019 årsmodell (med den längre 4cs gaffeln) extra monterat rally-fairing kit med Hella LED och Selle Dalla Valle sadel och lite fräna CNC frästa alu-delar här och där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunnis:

Jo men, tämligen stor skillnad att brottas med en BMW 1200GS på en stig jämfört mot en Husqvarna 701 även om man är bra i form. Frågan om man vill ha en tjock-adventure eller en smidig adventure eller en som ligger i gränslandet till Enduro.

Men med den budgeten och långtursegenskaper så tycker jag KTM 790 Adventure S/R ligger bra till. Yamaha Tenere är ju också bra men som nyköp tycker jag hellre en KTM 790. Tenere 700 blev tyvärr ett snålbygge med 2010 teknik. F850GS och Triumph Tiger 800 är nice också, men de har 17" bakhjul, inget jag gillar och betydligt klenare utbud av roliga däck. Tenere 700 har ju sina fördelar också.

Hade jag bytt idag så hade det blivit ett Husqvarna 701 2019 årsmodell (med den längre 4cs gaffeln) extra monterat rally-fairing kit med Hella LED och Selle Dalla Valle sadel och lite fräna CNC frästa alu-delar här och där.

Okej, effekten på min 600cc xj6 har effekt så det skulle räcka, så säg mellan 400-800cc och upp till 250Kg. Så fortfarande en stor hög att välja bland. Antar att jag får ta och boka provkörningar helt enkelt.

Lite för stor djungel där ute, vore enklare om det vore som med att välja processor

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunnis:

Jo men, tämligen stor skillnad att brottas med en BMW 1200GS på en stig jämfört mot en Husqvarna 701 även om man är bra i form. Frågan om man vill ha en tjock-adventure eller en smidig adventure eller en som ligger i gränslandet till Enduro.

Men med den budgeten och långtursegenskaper så tycker jag KTM 790 Adventure S/R ligger bra till. Yamaha Tenere är ju också bra men som nyköp tycker jag hellre en KTM 790. Tenere 700 blev tyvärr ett snålbygge med 2010 teknik. F850GS och Triumph Tiger 800 är nice också, men de har 17" bakhjul, inget jag gillar och betydligt klenare utbud av roliga däck. Tenere 700 har ju sina fördelar också.

Hade jag bytt idag så hade det blivit ett Husqvarna 701 2019 årsmodell (med den längre 4cs gaffeln) extra monterat rally-fairing kit med Hella LED och Selle Dalla Valle sadel och lite fräna CNC frästa alu-delar här och där.

Hur kan en Tenere 700 bli ett "2010" bygge då den har en CP2 motor som lanserades 2014 i sin första form ?

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Har haft körkort sen 2012 och jag har haft en del diverse hojjar. Funderar på att återgå till en sporthoj igen och har hittat en sådan men lite fundersam till om det är värt att köpa en från 2007 som gått strax uppemot 6000mil.

* Vad hade ni funderat på att se över och viktigast satt se över innan man slår till?
* Vilka större servicekostnader kan man dras med uppemot dessa miltal?

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

Har haft körkort sen 2012 och jag har haft en del diverse hojjar. Funderar på att återgå till en sporthoj igen och har hittat en sådan men lite fundersam till om det är värt att köpa en från 2007 som gått strax uppemot 6000mil.

* Vad hade ni funderat på att se över och viktigast satt se över innan man slår till?
* Vilka större servicekostnader kan man dras med uppemot dessa miltal?

En 2007, 6000 mil, beror helt på ägare och hoj.

Vid dom milen / år är exemplarets skick viktigare än modellen.
Men en japansk hoj vid dom milen / år är i regel bättre än Europeiskt / Italienskt.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Hur kan en Tenere 700 bli ett "2010" bygge då den har en CP2 motor som lanserades 2014 i sin första form ?

Ingen ride-by-wire, endast monochrom LCD display, saknar kurv-ABS, MTC, offroad-ABS, olika gas och körlägen. Ingen quickshift.

Sen är det endel snål-lösningar som t.ex stålsving. Lite väl enkla fjädringskomponenter.

Ja, lite 2010 är det. Men det är ju inte per automatik dåligt för det utan lockar sin skara av köpare.

Permalänk
Medlem

Fick inte till bilden så https://imgur.com/a/GaelXrs

Hämtade den i fredags och har hunnit köra den två gånger (fullt hus i helgen). Från handlaren till hem på ca 13 mil samt en liten runda ikväll på 2 mil runt stan. Kraften är underbar och rolig. Enkel att slänga runt och manövrera. Grymt bra bromsar. Fjädring är helt ok (något hårt) och sadeln likadan. Annars riktigt go.
Blir ett par veckor med körning nu och sen 100 milsservicen och efter det var break in perioden klar enligt handlaren (suzuki auktoriserad säljare/verkstad).

Tack alla för hjälpen och tips med mera. Nu blir det en rolig och säker sommar för mig med mycket att känna och lära.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunnis:

Ingen ride-by-wire, endast monochrom LCD display, saknar kurv-ABS, MTC, offroad-ABS, olika gas och körlägen. Ingen quickshift.

Sen är det endel snål-lösningar som t.ex stålsving. Lite väl enkla fjädringskomponenter.

Ja, lite 2010 är det. Men det är ju inte per automatik dåligt för det utan lockar sin skara av köpare.

Allt det du räknar upp är nog något som är en nackdel om du kör Paris-Dakar....

Sen är mera elektronik boven till både ökad vikt (vilket är en stor diskussion i dagens Adventure sammanhang) och pris.
En KTM 790 kostar ca 25% mera än en Tenere 700.

Yamaha har avsiktligen lagt sig där dom har. Precis som att när MT-07 och MT-09 kom så klagade folk på sämre fjädrings komponenter
och enklare bygge än konkurrenterna. Vilket bara innebar att priset blev rätt och att det blev marknadens mest lyckade hoj serie.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Fick inte till bilden så https://imgur.com/a/GaelXrs

Hämtade den i fredags och har hunnit köra den två gånger (fullt hus i helgen). Från handlaren till hem på ca 13 mil samt en liten runda ikväll på 2 mil runt stan. Kraften är underbar och rolig. Enkel att slänga runt och manövrera. Grymt bra bromsar. Fjädring är helt ok (något hårt) och sadeln likadan. Annars riktigt go.
Blir ett par veckor med körning nu och sen 100 milsservicen och efter det var break in perioden klar enligt handlaren (suzuki auktoriserad säljare/verkstad).

Tack alla för hjälpen och tips med mera. Nu blir det en rolig och säker sommar för mig med mycket att känna och lära.

Grattis! Låter som att du är nöjd med köpet. Hård fjädring är bra, för mjuk fjädring är det tråkigaste som finns nämligen. Sadeln kommer förmodligen mjukna lite med tiden.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

Grattis! Låter som att du är nöjd med köpet. Hård fjädring är bra, för mjuk fjädring är det tråkigaste som finns nämligen. Sadeln kommer förmodligen mjukna lite med tiden.

Sadeln är rätt känd för att vara stenhård på dessa, även efter 1100 mil Möjligen finns det alternativ.

Jag har inte vågat pilla så mycket på dämparna, generellt går det bra men fan vad det guppar på motorvägen (E4) på vissa ställen och viss landsväg.

Permalänk
SpelClockers

Råkade bli en ny(are) hoj i helgen även för mig.

Permalänk
Avstängd

Fortfarande några veckor kvar till intensivkurs och uppkörning.. Men man sitter ju och spanar

https://www.blocket.se/annons/stockholm/ny_yamha_mt_07_med_ak...

https://www.bytbil.com/vastmanlands-lan/mc-mt-07-abs-akrapovi...

Känns det inte som om han försöker ta lite för mycket betalt för den på blocket? Då man får fabriksny för 100 kr mindre direkt från återförsäljaren här I Västerås

Kollar man reg.numret så verkar dessutom den på blocket vara tillverkad -19, vilket jag tänker anta gör att det är en modell 2019 och inte 2020 också (även om det inte verkar vara någon direkt skillnad på dem).

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Någon som äger en BMW F 750 GS 2019/2020 här i tråden?

Kan man få en ärlig review isf, vad tycker ni? Nöjda?
Något som inte är bra? Hur är sittläget och komforten för längre turer?

Har inte haft möjlighet att åka och provsitta ännu.

Permalänk
Skrivet av Calma:

Någon som äger en BMW F 750 GS 2019/2020 här i tråden?

Kan man få en ärlig review isf, vad tycker ni? Nöjda?
Något som inte är bra? Hur är sittläget och komforten för längre turer?

Har inte haft möjlighet att åka och provsitta ännu.

Jag har en F700GS från 2013 som jag köpte i början av säsongen. Inte exakt den årsmodell du söker efter, men snarlikt.
Det är en fantastiskt rolig mc att köra tycker jag. Rolig motor som går mjukt och fint. Något svag på effekt men absolut tillräcklig. Jag körde en FJR1300 innan med 140hk så det är inte rätt jämföra med.
Min är extrautrustad med styrhöjning, andra fotpinnar och någon slags gel i sadeln, någon innan mig har kittat den för att köra offroad. Måste säga att det är en väldigt skön körställning, både sittandes och ståendes, det känns verkligen som att man kan köra hur långt som helst, men... Sadeln ger träsmak efter ca en timme, trots gel. Men den går att byta ut från tredjeparts säljare till något som är lite bekvämare om det skulle behövas. Utöver det är det en absolut fröjd att köra. Det känns som att man bara vill köra mer och mer. Det satt packväskor på den när jag köpte vilket jag kan rekommendera, har åkt på några semestrar på mc med tidigare motorcyklar och det är guld värt med väskor på hojen tycker jag. I övrigt är jag mycket nöjd med motorcykeln och trivs väldigt bra i sadeln.