Nytt högre standardpris för spel till Playstation 5 och Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Så jävla mycket skitsnack. AAA-spel håvar in pengar som aldrig förr i både försäljning och i mikrotransanktioner. En av anledningarna till att de blir dyrare är att både Sony och MS måste sätta en väldigt låg prislapp på både PS5 och XSX.

Skrivet av Swedman18:

Om det leder till färre mikrotransanktioner så behöver vi detta

Kommer med stor sannolikhet leda till att de ökar. Finns flera anledningar att gratis spel som fortnite och apex är de spel som håvar in mest cash just nu.

Permalänk
Medlem

Tja, om det omsätts till schysstare villkor för anställda i den branchen så fine with me. Annars vetifan, man har ju en PC också...

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daz:

Kostade inte N64 spel 6-700 nya? Känns som att konsolspel alltid varit dyra.

Har nåt gammal nummer av super play eller vad det hette, super enbart kanske? Whatever...med annonser för Nintendo 64 spel för 999:-

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av RVX:

Har nåt gammal nummer av super play eller vad det hette, super enbart kanske? Whatever...med annonser för Nintendo 64 spel för 999:-

Det var ju även c:a 23 år sedan. Inkl inflation blir 999 kr 1997 omkring 1300 kr i dagsläget.
Går man tillbaka ända till SNES så är inflationen sedan 1991-1992 omkring 47%, så ett SNES-spel för 600 kr motsvarar i dagsläget omkring 880 kr. Kostade de 799 kr så blir det omkring 1175 kr.

Jag kan absolut hålla med om att 600 kr för ett spel känns dyrt, men att det är dyrt "nu för tiden" är ju inte riktigt sant; det är billigare nu än förr. Som sagt bortsett från mikrotransaktioner som jag personligen totalvägrar. Har nog aldrig någonsin köpt något via mikrotransaktion.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

$59 motsvarade år 2005 ungefär $77 idag, så en prishöjning till $69 känns ändå ganska rimligt. Dock så känner jag att många utvecklare tar fullpris utan motivering.

Saknar när man kunde köpa PC spelen för ca 300-400kr på skiva innan man köpte allt på steam.
Var perfekt enligt mig och man köper ju helt klart mindre spel idag pga priserna då man är snål nu och handlar på deras reor om det inte är ett spel man absolut vill ha förståss.

Permalänk
Inaktiv

Bryr mig inte nämnvärt då man ändå har så mycket spel att när jag väl kommer till spelet så är det minst 50% rabatt

Permalänk
Medlem

Känns som spel är EXTREMT billigt i förhållande till mängden underhållning. T.ex. spela en golfrunda på 4 timmar kostar 7-800kr men man kan köpa t.ex. Witcher 3 med 50-100 timmars spelande för 599kr - spel är helt oslagbar i ekvationen underhållningstimma per krona...

Permalänk

Jag är mer spelsamlare än spel-spelare.

Jag har över 760 spel på steam och 46 spel på epic game store (alla gratis) så jag har redan fler spel än jag kommer att kunna spela.

De flesta spel köper jag i form av spelbuntar från humble bundle och fanatical, där får man spelen för några kronor styck.

För mig finns det ingen anledning att betala mycket pengar bara för att kunna spela de nyaste spelen.

Visa signatur

Alfred E. Neuman

Permalänk
Medlem

Klart att inkludera mikrotransaktioner inte räcker, man måste ju krama ut varenda jävla krona från konsumenterna så att aktieägarna kan få några miljoner till. Jävla äckel.

Visa signatur

Send me out... with a bang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det var ju även c:a 23 år sedan. Inkl inflation blir 999 kr 1997 omkring 1300 kr i dagsläget.
Går man tillbaka ända till SNES så är inflationen sedan 1991-1992 omkring 47%, så ett SNES-spel för 600 kr motsvarar i dagsläget omkring 880 kr. Kostade de 799 kr så blir det omkring 1175 kr.

Jag kan absolut hålla med om att 600 kr för ett spel känns dyrt, men att det är dyrt "nu för tiden" är ju inte riktigt sant; det är billigare nu än förr. Som sagt bortsett från mikrotransaktioner som jag personligen totalvägrar. Har nog aldrig någonsin köpt något via mikrotransaktion.

Sant, kommer inte ihåg vilken butik i fråga det gällde. Men inflationen spelar ju så klart in

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Inga problem, om jag vill spelat day 1 så köper jag det.

Visa signatur

Chassi: Define R4, PSU: Corsair AX 850W MB: Asus Sabertooth Z77, CPU: Intel I5-3570K@4.2, RAM: Corsair Vengeance 16Gb 1600Mhz DDR3, GPU: Evga Gtx 780 Classified, SSD: Samsung 840 pro 256GB, HDD: Samsung Spinpoint F3 500GB, Western Digital Caviar Green 2TB, Ljudkort: Asus Xonar Essence STX, Kylning: Corsair H80i, Skärm: Dell u2311h

Permalänk
Medlem

Jag tänkte ducka hela denna tråden, men jag kom på en sak som faktiskt är lite relevant ändå tillslut.

Förr köpte man spel som gick att spela så länge man hade hårdvara, spel med multiplayer hade inbyggd server och stöd för lan/split screen. Då kunde tänkas att köpa ett spel för mycket pengar för man visste att man hade spelet så länge man ville.

Nu för tiden slutar saker fungera efter att servrarna stängs ner och efter ekonomiska intressen, achievments går inte längre att nå, uppdrag går inte att slutföra. Detta är om man ens kan starta spelet...

Att dessutom när man köper (alla?) spel nästan gratis på steams och andra plattformars reor och sånt så finns väl ingen alls möjlighet att höja priset. Jag kan se oinsatta föräldrar som inte ens vet hur spel kan köpas och andra alternativ.

Idag är väl en speldator för 5000kr mycket mer värd, och att nöja sig med den nästan obegränsade spelutvudet med några år gamla och alla gratis spel som delas ut hela tiden. Den kan ju dessutom användas till annat. Man måste köra 1440p och Ultra med 100+ FPS, 1080p@60 räcker fint på medium och högre på äldre spel. Kolla LTT och deras 500$+ bygge, det är sjukt mycket för pengarna idag.

Konsoler dör för mig mer och mer för varje nyhet som skrivs, lootlådor, 800kr+ per spel, betala för online, låna spel på prenumeration istället för att äga, ingen kontroll om saker fungerar efter kommersiella peaken...

Jag förstår att de höjer nu så det inte ska förknippas men nya konsolernas lansering, men det är ju därför det görs (pressa priserna på hårdvaran så att folk investerar i plattformen/fastnar i träsket)

Edit: (eller snarare tillägg)
Ökade omkostnader och allt det andra som det pratas om som anledningar är bara skitsnack. Aldrig någonsin tidigare har så många som idag köpt och spelat så många spel som idag. Det är extrema försäljningssiffror även på de spel som går dåligt. Denna prishöjning är för investerare och marginaler.

Edit2: (även detta ett tillägg)
Allting annat som DLC och mikrotransaktioner gör också att spelen tjänar mycket mer pengar än tidigare och över längre tid. Ofta kostar ju säsongspass mer än spelet. Förr var väl DLC något man gjorde med saker och system som inte hann bli klara till release om spelet blev en hit, annars lades det på is. Dessutom var de ofta gratis och betalda var billiga och gav mycket extra. Nu är ju de flesta spelen släppta som buggiga beta-versioner och 5+ DLC och andra inkomstkällor är redan förberedda och planerade och gjorda för att folk ska fastna. Dessutom ger varje DLC väldigt lite för mycket pengar, kanske några banor och vapen i multiplayer. Dessutom är expansionerna påtvingade eftersom mutiplayer annars är omöjligt (grupptryck etc).

Jag var taggad på PS5, men det går över tydligen...

Ett litet tillägg om ökad omsättning
Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Sant, kommer inte ihåg vilken butik i fråga det gällde. Men inflationen spelar ju så klart in

Glöm heller inte bort kronfallet. I kronor räknat, och inte i dollar, har det gått upp mer för oss svenskar. Vill minnas att de få spel jag köpte till min C64 på mitten av 1980-talet betalade jag 300 spänn styck. Dollarn låg då runt fem spänn. De amerikanska priserna på $70 ska multipliceras med 10 samt ytterligare 1,25 för momsen. Eventuella svenska butikspåslag oräknade. Möjligen motsvarar en 1000-lapp idag åttiotalspriserna på 300?

Att man höjer priserna beror inte på "mer omkostnader" primärt, beror på att man kan för kunderna kommer att köpa ändå.

Permalänk
Medlem

Med tanke på att man inte får hela spelet längre utan måste köpa deluxe edition och allt skit det heter så är ju detta bara löjligt, och sen mikrotransaktioner på det. Alternativt lägger de till en längre grind så att basspelet blir hemskt att spela och man skall köpa sig genvägar.

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Glöm heller inte bort kronfallet. I kronor räknat, och inte i dollar, har det gått upp mer för oss svenskar. Vill minnas att de få spel jag köpte till min C64 på mitten av 1980-talet betalade jag 300 spänn styck. Dollarn låg då runt fem spänn. De amerikanska priserna på $70 ska multipliceras med 10 samt ytterligare 1,25 för momsen. Eventuella svenska butikspåslag oräknade. Möjligen motsvarar en 1000-lapp idag åttiotalspriserna på 300?

Att man höjer priserna beror inte på "mer omkostnader" primärt, beror på att man kan för kunderna kommer att köpa ändå.

Helt rätt, kronans fall i värde är också en sak som spelar in.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Känns ändå rimligt. Spel har varit brutalt billiga i jämförelse med i princip allt annat. En middag ute går liksom på minst 300-400 kronor.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Medlem

Är det ett bra spel så är det ju små pengar. Tvärbilligt mot vad man får.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Sen får man inte glömma heller att man måste betala för att kunna spela multiplayer, PC kommer alltid vara det bästa valet.

Kommer garanterat införas på PC också förr eller senare...

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Här är lite "inside info" om varför spelen var så dyra till Nintendo en gång i tiden (hint: Nintendo hade produktionsmonopol på spelen) https://www.reddit.com/r/nintendo/comments/1fwab6/why_did_n64...

Hela diskussion känns lite överdriven i mina ögon. De kan höja hur mycket de vill, konsumenterna köper när priset är "rätt". Själv väntar jag till "super-duper-all-in-one" edition är ute för de flesta spel, dvs när beta-testerna är avklarade, vilket brukar vara runt 2 år efter release. Brukar sällan betala mer än 20 EUR för ett spel på detta sätt men stödjer självklart de få duktiga utvecklare som finns kvar.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av DasIch:

Du förstår inte att det gnälls när allt blir dyrare?

"Dyrare" var klantigt ordval. "Högre pris" är bättre. Inflation du vet

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Spelen har gått från fysiskt till digitalt och där måste de ha sparat in massor med pengar eller?
Och ju dyrare spelen blir desto viktigare blir det med demos för jag kommer aldrig punga ut dessa stora summor för 95% av alla spel om jag inte vet att de är bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nord93:

Spelen har gått från fysiskt till digitalt och där måste de ha sparat in massor med pengar eller?
Och ju dyrare spelen blir desto viktigare blir det med demos för jag kommer aldrig punga ut dessa stora summor för 95% av alla spel om jag inte vet att de är bra.

Konstiga är att det är dyrare att köpa t.ex playstation store digitalt än fysiskt från en butik.

Visa signatur

Chassi: Define R4, PSU: Corsair AX 850W MB: Asus Sabertooth Z77, CPU: Intel I5-3570K@4.2, RAM: Corsair Vengeance 16Gb 1600Mhz DDR3, GPU: Evga Gtx 780 Classified, SSD: Samsung 840 pro 256GB, HDD: Samsung Spinpoint F3 500GB, Western Digital Caviar Green 2TB, Ljudkort: Asus Xonar Essence STX, Kylning: Corsair H80i, Skärm: Dell u2311h

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig i livet spendera över 500 kr. Och kostar det 500 kr ska det vara något superduperspel som jag verkligen längtat efter.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nord93:

Spelen har gått från fysiskt till digitalt och där måste de ha sparat in massor med pengar eller?

Man vill ju gärna tro det men om du är en spelutgivare och Steam vill ha 30% för att lägga upp spelet där, blir det så mycket billigare än att producera och frakta plast? Och de utgivare som är tillräckligt stora och kan bygga egna digitala plattformar måste ju inte bara tjäna tillbaka utvecklingskostnaderna, utan fortfarande betala för underhåll och support och vidareutveckling.

Var ett bra tag sedan jag gick på bio så vet inte om de slutat med det, men när tjänsten först kom så var det dyrare att köpa biobiljetter på nätet ("serviceavgift") än att köpa dem i biografen där de faktiskt behövde betala lön för folk i kassan etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pyoko:

Man vill ju gärna tro det men om du är en spelutgivare och Steam vill ha 30% för att lägga upp spelet där, blir det så mycket billigare än att producera och frakta plast? Och de utgivare som är tillräckligt stora och kan bygga egna digitala plattformar måste ju inte bara tjäna tillbaka utvecklingskostnaderna, utan fortfarande betala för underhåll och support och vidareutveckling.

Var ett bra tag sedan jag gick på bio så vet inte om de slutat med det, men när tjänsten först kom så var det dyrare att köpa biobiljetter på nätet ("serviceavgift") än att köpa dem i biografen där de faktiskt behövde betala lön för folk i kassan etc.

Jag skulle vilja se kostnaden för fysisk distribution, men jag tror inte de faktiska fysiska kopiorna är en stor kostnad utan det handlar mer om vad distributör och återförsäljare tar. Som du säger är 30% rätt mycket för digital distribution.

Vad gäller bio var det väl bara en serviceavgift om man bokade biljetter utan att betala? Vet inte heller om den är kvar eftersom jag alltid betalar direkt då det är mindre omständligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Så jävla mycket skitsnack. AAA-spel håvar in pengar som aldrig förr i både försäljning och i mikrotransanktioner. En av anledningarna till att de blir dyrare är att både Sony och MS måste sätta en väldigt låg prislapp på både PS5 och XSX.

Kommer med stor sannolikhet leda till att de ökar. Finns flera anledningar att gratis spel som fortnite och apex är de spel som håvar in mest cash just nu.

Vad kostar ett generiskt AAA spel att utveckla och marknadsföra idag samt hur mycket tjänar dom in?
Genuint intresserad att se en nedbrytning på exempelvis personal kostnader, utrustning och licenser kontra vad de tjänar idag för att se vart sanningen ligger någonstans.

Permalänk
Medlem

Känns som att många stora spel aldrig drar in några pengar för att spelet helt enkelt inte är roligt. Nånstans känns det som att det läggs stora pengar på att utveckla spel som inte är tillräckligt bra för att tilltala nån större publik. Sen står ett relativt fåtal titlar för inkomsterna...

Visa signatur

-dool

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Har inte köpt ett fullprisspel sen 2014 då ja köpte Diablo III. Håller mig ti mobilspel som utvecklas hela tiden. Tar aldrig slut ju 🙂

Skrivet av birdman:

Vissa säljer spel med svårknäckta DRM, till dyra priser men drar knappt in pengarna för att ens täcka kostnaden.

Andra säljer spel utan DRM, dvs kan laddas ner gratis om man vill, men tjänar ändå grova pengar.

Jag undrar vad det kan bero på?

Hur många talar vi om? Vet 1(!) som inte använder DRM o det e Witcher utvecklarna. Stardock förr men de slutade smart nog med det.

Skrivet av SCORPIUS:

Ska ett spel kosta 700Kr eller mer så ska det vara i klassen Skyrim som har många många timmar speltid från dag ett och dom ska fortsätta bygga ut spelet med gratis dlc som ger mer att göra i spelet. Inte bara massa skins på vapen och kläder till karaktärer.

Sen ska jag fan äga spelet med. Dom ska ge fan i om jag vill sälja det till en annan. Dom ska ge fan i att hänga upp spelet på en server för att det ska funka, en server dom kan stänga ned när som.

Samt att det finnas en demo på några timmar så det går att prova det innan köp.

Då kanske jag kan köpa ett spel för 700Kr+ på rea när det kostar 300Kr.

Dröm vidare. Dina pretentioner e fullständigt orealistiska.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

@Campaigner: Men dom är mina

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Min smärtgräns breror på vad det är för spel och vad man får. Är det en fysisk samlarutgåva så kan jag punga ut över 1000 riksdaler. Annars så har jag en smärtgräns på 150 kr. Väldigt lågt satt ja, men har redan drösvis av spel på GoG.
Har varit 70% rea på många av spelen jag har i min wishlist. But not good enough....

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.