LG satsar mer på spel med 2020 års TV

Permalänk
Medlem

Kiario: hoppas 12 dagar stämmer och låter tidigare än de sa först. Då skulle 48 komma till hösten efter de andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wesslan1:

Kiario: hoppas 12 dagar stämmer och låter tidigare än de sa först. Då skulle 48 komma till hösten efter de andra.

Ok. Hoppas det. Men plasman funkar fortf bra så det är inte bråttom

Permalänk
Medlem
Skrivet av kiario:

Beställde en 48 tummare på netonnet.
Skall bli intressant att se hur den hanterar rörelser jämfört med min plasma jag kör nu.

Funderade på att göra det samma men orkade inte vänta så det fick bli en 55" GX istället. Hoppas att den nättare designen delvis ska jämna ut skillnaden i storlek (GX är bara 2 cm djup) samt även bidra med en viss estetik. NetOnNet skickar dessutom med en Soundbar "gratis" som lite jämnade ut prisskillnaden men är ju ändå tio loppor upp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av unzane:

Exakt så. Har Aw3418dw som ansetts som en bra skärm, men oled springer cirklar med allt. Behövs dock också att Nvidia kommer med nya kort med nya hdmi-standarden.

Så sant, nu behövs bara att Ampere kommer ut så vi kan nyttja denna underbara teknik fullt ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyarlathotep:

Min fru tycker vår 55 c7 tar för mycket plats så det här kan vara en väg till ny bättre tv för mig! Bara sätta sig närmre med dagens upplösning.

Ja för den är ju jätte stor? Åk till loppis och köp en tjock-tv på 32" och se vad hon säger:-)

Visa signatur

4080S | Playstation 5 | Xbox Series X | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Ikväll kommer den
Skall avlägga en rapport efter testandet.(om jag orkar sätta upp den efter jobbet)

Permalänk
Medlem

Testat lite men vet inte vad jag tycker. I och med att jag kört 60 hz med plasman och det funkat perfekt med rörelser och respons tid.
Med denna lg om jag kör med 60 hz så blir det en himla fördröjning och ghosting vid rörelser. Väljer jag 120 istället i windows så blir det mycket bättre. Nästan som plasman.
Men då ska ju spelen köras i 120 fps med. Om det dippar under så blir det ryckigt. Vilket det gör ibland.
Vet inte om det är nån inställning eller ej. Men förstår inte varför det blir så kasst med 60hz på lg.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kiario:

...
Vet inte om det är nån inställning eller ej. Men förstår inte varför det blir så kasst med 60hz på lg.

Har du gjort detta?

"You need to have the TV on picture mode: "Game Mode", and turn "Just Scan: On". Those are the basics, you can tune it from there."

Visa signatur

Copyright © 2000 - 2013 SweClockers. PS. Glöm inte köpa en mugg! DS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Info:

Har du gjort detta?

"You need to have the TV on picture mode: "Game Mode", and turn "Just Scan: On". Those are the basics, you can tune it from there."

Japp. Gjort det. Tror det blivit lite bättre efter att jag deaktiverat en massa saker som inte behövs.
Men helt klart fortf att 60hz är inte så bra alls.

Permalänk
Medlem

Låter konstigt då många spelat på C9 i 60hz och även lite på denna utan att ha anmärkt att 60 skulle vara typ ospelbart. Jag rekommenderar också att du börjar med att stänga av allt, typ utgå från filmmakermode och sen sätt i Game mode så vet du att inget är påslaget. Och se om upplevelsen är samma där.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av kiario:

Testat lite men vet inte vad jag tycker. I och med att jag kört 60 hz med plasman och det funkat perfekt med rörelser och respons tid.

Utöver sådant som interpolering och liknande som påverkar rörelser är det du beskriver ganska vanligt intryck från de som kört plasma innan.

En plasma fungerar väldigt annorlunda mot hur en OLED och en LCD fungerar vilket påverkar intrycket av rörelser. Har du haft en plasma innan lär du haft den i minst sex, sju år och säkert mer. Då kanske din enda referenspunkt för hur rörelser ser ut är din plasma och detta är annorlunda.

Du lär få lite mer plasma-liknande intryck om du aktiverar BFI:n, black frame insertion, som ska heta "OLED Motion" – något sådant – under TruMotion-menyn. Samt att köra i Game Mode då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Utöver sådant som interpolering och liknande som påverkar rörelser är det du beskriver ganska vanligt intryck från de som kört plasma innan.

En plasma fungerar väldigt annorlunda mot hur en OLED och en LCD fungerar vilket påverkar intrycket av rörelser. Har du haft en plasma innan lär du haft den i minst sex, sju år och säkert mer. Då kanske din enda referenspunkt för hur rörelser ser ut är din plasma och detta är annorlunda.

Du lär få lite mer plasma-liknande intryck om du aktiverar BFI:n, black frame insertion, som ska heta "OLED Motion" – något sådant – under TruMotion-menyn. Samt att köra i Game Mode då.

Japp. Bfi är dock inte användbart i 60hz skapar flimmer. I 120hz funkar det bra

Permalänk
Skrivet av kiario:

Testat lite men vet inte vad jag tycker. I och med att jag kört 60 hz med plasman och det funkat perfekt med rörelser och respons tid.
Med denna lg om jag kör med 60 hz så blir det en himla fördröjning och ghosting vid rörelser.

Precis vad jag upplevde vid test av en LG OLED-TV från 2017 för snart två år sen, alltså. Hade en Panasonic-plasma från 2010 tidigare. Blev att jag lämnade tillbaka OLED-TV:n. Det är alltså samma visa på modellerna för 2020? 🤔

Fattar inte varför det blir så suddigt vid rörelse. Ska inte OLED ha supersnabb pixelresponstid?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Precis vad jag upplevde vid test av en LG OLED-TV från 2017 för snart två år sen, alltså. Hade en Panasonic-plasma från 2010 tidigare. Blev att jag lämnade tillbaka OLED-TV:n. Det är alltså samma visa på modellerna för 2020? 🤔

Fattar inte varför det blir så suddigt vid rörelse. Ska inte OLED ha supersnabb pixelresponstid?

Hej.
Det har fixat sig. 60hz blir inte bra men 120hz blir perfekt med bfi(trumotion) på high. Då blir rörelserna lika bra som plasma/crt. Och inget flimmer. Ändra portingången till pc så slipper man asbl(auto brightness med).
Nu är jag supernöjd med skärmen.
Så köp en i CX serien ställ in datorn på 120hz och njut.
LG oled 2020 är dom första med 120hz och så bra bfi.

Permalänk
Skrivet av kiario:

Hej.
Det har fixat sig. 60hz blir inte bra men 120hz blir perfekt med bfi(trumotion) på high. Då blir rörelserna lika bra som plasma/crt. Och inget flimmer. Ändra portingången till pc så slipper man asbl(auto brightness med).
Nu är jag supernöjd med skärmen.
Så köp en i CX serien ställ in datorn på 120hz och njut.
LG oled 2020 är dom första med 120hz och så bra bfi.

OK, vad bra!
Antar att ”input lag” är lågt också i och med 120 Hz? Det var riktigt seg fördröjning i alla lägen utom ”gaming”-läget på den LG OLED från 2017 jag testade.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

@star-affinity:
Hej,
Japp input lag är jättebra det med.