Permalänk
Medlem

Hjälp med uppgradering

Hej,

funderar på att uppgradera grafikkortet och undrar om det är värt att uppgradera till 2070 super.
Jag spelar mest ARK och pendlar mellan 30-60 fps och i basen kan den vara nere på 18 beroende på hur många dinos som är ute för tillfället.

https://www.userbenchmark.com/UserRun/30216157

Permalänk
Medlem

Jag är inte bekant med vad som är viktigast för just ARK, men du kan använda t.ex. MSI Afterburner för att kolla om det är grafikkortet eller processorn som sätter stopp just nu. MSI Afterburner är smidigt eftersom det kan visa belastningen på skärmen samtidigt som man spelar.

En sak du bör åtgärda är dock att du just nu kör dina DDR4-3200-minnen i DDR4-2133-hastighet, vilket du tappar en del prestanda på. Det är troligtvis bara att gå in i BIOS och klicka i minnesprofilen i D.O.C.P.-rutan för att få dem att gå i rätt hastighet.

Permalänk
Medlem

I vilken upplösning spelar du? Spontant känner jag att ett 1060 borde klara att driva ARK ganska fint i 1080p.

Men absolut, 2070 super är ett bra kort och en rejäl uppgradering från 1060. Ca 80% snabbare enligt userbench https://gpu.userbenchmark.com/Compare/Nvidia-RTX-2070S-Super-...

Och lite siffror för hur 2070 super presterar specifikt i ARK i olika upplösningar och inställningar
https://www.userbenchmark.com/PCGame/FPS-Estimates-ARK--Survi...

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

@perost: jag ställde dem till 3200 och då ville den inte starta upp. Jag ställde tillbaka till auto och då fungerade.

Permalänk
Medlem

@HappySatan: 1920x1080 kör jag i.

Permalänk
Viking
Skrivet av farbare:

@perost: jag ställde dem till 3200 och då ville den inte starta upp. Jag ställde tillbaka till auto och då fungerade.

Ställde du manuellt upp dem till 3200mhz, eller satte du på XMP/DOCP?

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Viking

@farbare En sak som är säker är att antingen 5700 xt eller 5600 xt är mer prisvärda:

Eller

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem

@Donnerstal: Manuellt hittade ingen där det står XMP/DOCP

Permalänk
Medlem
Skrivet av farbare:

Manuellt hittade ingen där det står XMP/DOCP

Det borde finnas en ruta som heter D.O.C.P. i mitten till vänster direkt när du kommer in i BIOS. Ställer du in manuellt så måste du ställa in spänning och allt annat också, D.O.C.P. läser av profilen som minnena innehåller och sköter allt sånt automatiskt.

Permalänk
Viking
Skrivet av farbare:

@Donnerstal: Manuellt hittade ingen där det står XMP/DOCP

Då är det nog det som är felet...

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Permalänk
Viking

Tryck på "Ai overclock tuner" som finns på din andra bild.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem

Du är i Advanced Mode, om du trycker F7 för att gå till EZ Mode så finns inställningen direkt på startsidan.

Permalänk
Medlem

Jag hittade men när jag ändrar ville den inte starta upp.
Jag testade att uppdatera bios och då startar den men jag får blåskärm av windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av farbare:

Jag hittade men när jag ändrar ville den inte starta upp.
Jag testade att uppdatera bios och då startar den men jag får blåskärm av windows.

Första generationen Ryzen är rätt petiga när det gäller minne, så det kan hända att minnesprofilen för 3200 inte är stabil med dina komponenter. Du kan testa att sänka klockfrekvensen, t.ex. köra 2933 istället, och se som det fungerar bättre. Så länge som du kommer över 2133 så är det ju en vinst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Första generationen Ryzen är rätt petiga när det gäller minne, så det kan hända att minnesprofilen för 3200 inte är stabil med dina komponenter. Du kan testa att sänka klockfrekvensen, t.ex. köra 2933 istället, och se som det fungerar bättre. Så länge som du kommer över 2133 så är det ju en vinst.

Kan ju dock säga att både min 1700/1800x och 3800x är petiga med mina Hyper x Predator men när när det gäller Corsair så klockar dom över vad dom ska och även mina föräldrars burkar funkar bra med just Corsair minnen.
Så jag kan ju inte tycka att dom är så petiga ändå men kanske bara är Corsair som funkar riktigt bra?