Permalänk
Avstängd

Hus dyrare än lägenhet?

Troligen inte. Men jag pratar med en snubbe som har borrat eget grundvatten så det enda han betalar för sitt hus (105 kvm, dock finns övervåning men det räknas ej) per månad är:
- 1750 kr el
- 500 kr husförsäkring
- 425 kr i bolån (amortering+ränta inräknad)
- 500 kr bredband
- 200 kr sophämtning
Allt som allt ~3400 kr

Min lägenhet (88 kvm) har följande månadskostnad:
- 7100 kr hyra+vatten
- 300 kr el
- 147 kr bredband
- 127 kr försäkringar
- 700 kr CSN-lån
Allt som allt ~8374 kr

Dock hör jag folk prata om oförutsedda utgifter som att behöva byta kompressor i pannrummet, byta kylskåp, tvättmaskin, med mera, som kan gå sönder närsomhelst. Dock är det ju en del av livet oavsett så?

Jag kikar på ett hus som påstås ha driftkostnad på cirka 3400 kr vilket är exklusive saker som bredband, CSN-lån som bolån? Har ej koll på hur driftkostnad beräknas på Hemnet.

Polaren jag pratar med säger att det ska tydligen gå att få rätt låg bolån i månadspris även det innebär högre ränta och total kostnad att betala tillbaka. Men jag tänker att jag troligen hinner dö innan jag betalat av lånet då!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Troligen inte. Men jag pratar med en snubbe som har borrat eget grundvatten så det enda han betalar för sitt hus (105 kvm, dock finns övervåning men det räknas ej) per månad är:
- 1750 kr el
- 500 kr husförsäkring
- 425 kr i bolån (amortering+ränta inräknad)
- 500 kr bredband
- 200 kr sophämtning
Allt som allt ~3400 kr

Min lägenhet (88 kvm) har följande månadskostnad:
- 7100 kr hyra+vatten
- 300 kr el
- 147 kr bredband
- 127 kr försäkringar
- 700 kr CSN-lån
Allt som allt ~8374 kr

Dock hör jag folk prata om oförutsedda utgifter som att behöva byta kompressor i pannrummet, byta kylskåp, tvättmaskin, med mera, som kan gå sönder närsomhelst. Dock är det ju en del av livet oavsett så?

Jag kikar på ett hus som påstås ha driftkostnad på cirka 3400 kr vilket är exklusive saker som bredband, CSN-lån som bolån? Har ej koll på hur driftkostnad beräknas på Hemnet.

Polaren jag pratar med säger att det ska tydligen gå att få rätt låg bolån i månadspris även det innebär högre ränta och total kostnad att betala tillbaka. Men jag tänker att jag troligen hinner dö innan jag betalat av lånet då!

Ja ska du ha hus gäller det ha en buffert för utgifter du inte räknat med, det är samma sak om du har en bostadsrätt då får du också punga ut cash om kylen tar semester.

Jag bor i hyresrätt vilket jag är ganska nöjd med, slutar kylen att fungera så får jag en ny utan att punga ut en massa pengar.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Ja ska du ha hus gäller det ha en buffert för utgifter du inte räknat med, det är samma sak om du har en bostadsrätt då får du också punga ut cash om kylen tar semester.

Jag bor i hyresrätt vilket jag är ganska nöjd med, slutar kylen att fungera så får jag en ny utan att punga ut en massa pengar.

Men om kylen slutar fungera får du en ny mot att de ger dig en högre månadshyra för typ "nya vitvaror" på säg 120kr/mån, om X antal månader kommer det helt plötsligt bli dyrare för dig än om du hade köpt den själv?

Nu är jag bara 18 år och vet inte om det fungerar på det här sättet mer än att mina *trovärdiga* släktingar talat om det för mig.

Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14

Permalänk
Medlem

Hus är oftast dyrare man måste lägga undan pengar ifall något händer ja. Men om har man bott där länge som mor och far och knappt har lån kvar så bor dem billigare där iallfall än lägenhet i storleksmässigt iallfall sen kan dem säkert hitta en billig 2a eller så men ja.

Dem ger dig en hyra som ska täcka sådant. Jag kommer flytta till hus snart i sommras dog våran frys cylinda vi fick direkt en låne kyl sen fick vi ett nytt elektrolux skåp. Även varit med om att värmen i ugnen strulat då fick vi en ny, i en annan lägenhet var det något fel på lampan i ugnen alltså inte bara glödlampan något annat då fick vi en ny den hade rätt många år på nacken troligen.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

location, location, location. Det är det som styr kapitalkostnaden i huvudsak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seziuo:

Men om kylen slutar fungera får du en ny mot att de ger dig en högre månadshyra för typ "nya vitvaror" på säg 120kr/mån, om X antal månader kommer det helt plötsligt bli dyrare för dig än om du hade köpt den själv?

Nu är jag bara 18 år och vet inte om det fungerar på det här sättet mer än att mina *trovärdiga* släktingar talat om det för mig.

Nej där har du fel åtminstonde i dem läghenhets föreningarna jag haft.

Har du hyresrätt får du ny men du behöver inte betala mer sen brukar det alltid höjas någon procent varje år dock.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seziuo:

Men om kylen slutar fungera får du en ny mot att de ger dig en högre månadshyra för typ "nya vitvaror" på säg 120kr/mån, om X antal månader kommer det helt plötsligt bli dyrare för dig än om du hade köpt den själv?

Nu är jag bara 18 år och vet inte om det fungerar på det här sättet mer än att mina *trovärdiga* släktingar talat om det för mig.

Ok kanske är olika, min fastighetsskötare sa att de bara byter ut kylen om den säger upp sig, inte att jag skulle få påslag på hyran.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Du jämför ju en hyresrätt med en äganderätt? Klart att kalkylen blir skev.

Visa signatur

XPS 15 9529 | i7-12700H | RTX 3050 Ti | 32 GB DDR4 | SK Hynix 1 TB | Dell U2719DC
"Computers are like bicycles for our minds."

Permalänk
Medlem

Nej om kylen går sönder i hyreslägenhet betalar man ingenting, förutsatt att man inte själv haft sönder den.

Hus ÄR billigare, så länge ingenting går sönder. Dessutom fyller du hela helgen och semestern av trevligt arbete på byggnad och tomt, kan vara värt det för några.

Vad CSN lån har med detta att göra vet jag inte

Visa signatur

Define R6 | Corsair RM 750x | ASUS PRIME Z370-A | Intel Core i7 8700K | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance | ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC | Samsung 960 EVO 500GB | ROG PG279Q | DELL UP2716D |

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Ok kanske är olika, min fastighetsskötare sa att de bara byter ut kylen om den säger upp sig, inte att jag skulle få påslag på hyran.

Det är det normala för hyresrätter, och hur det skall fungera.
Sedan så finns det ju alltid giriga hyresvärdar som utnyttjar varje ursäkt för att höja hyran eller inte sköta underhåll ordentligt.

Permalänk
Medlem

Till hus kommer alltid oförutsedda utgifter/planerat underhåll.
Utöver det du betalar tillkommer även extra arbete och mer eget ansvar, trädgården ska fixas och huset underhållas det blir ofta ganska många fler timmar att lägga på boendet än i en lägenhet.
Angående om det blir dyrare eller billigare beror helt och hållet på vad det är för hus. Bor själv i lägenhet och har inte räknat så mycket på det.

Permalänk
Medlem

425 kr i amortering- och räntekostnader låter väldigt lite om inte belåningsgraden är jättelåg eller huset bara är värt typ 200000.

Och när du säger att huset "påstås" ha en driftkostnad på 3400 kr antar jag att du menar mäklarens glädjekalkyl? Den kan du inte lita på, gör en egen med verklighetsförankring istället.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Dock hör jag folk prata om oförutsedda utgifter som att behöva byta kompressor i pannrummet, byta kylskåp, tvättmaskin, med mera, som kan gå sönder närsomhelst. Dock är det ju en del av livet oavsett så?

Jag kikar på ett hus som påstås ha driftkostnad på cirka 3400 kr vilket är exklusive saker som bredband, CSN-lån som bolån? Har ej koll på hur driftkostnad beräknas på Hemnet.

Låter rätt normalt med 3400, det är då för el, vatten, avlopp, sopor, eventuellt är villaförsäkring medräknat. Det som framför allt skiljer olika villor åt är elförbrukningen och den beror till största delen på vilken uppvärmning man har.

Man måste vara beredd på oförutsedda avgifter i livet, men med villa är det lite annan storlek på dem. Har man riktig otur kan det vara flera hundratusen. En panna som går sönder kan lätt handla om 50.000 eller mer.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Rekordmedlem

Hus kan vara billigt om man inte vill renovera eller tvingas reparera nått men du har ju även mer kostnader än de du listat typ för trädgården och har du egen brunn har du kanske även eget avlopp och ett vattenfilter, vad gäller avlopp så kan reglerna kring det ändras för att det ska uppfylla hårdare miljökrav , jag har kommunalt men det finn andra i närheten som har egna system och det här är ett Natura 2000 område så kraven har skärpts och skulle man bli tvingad att instalerla reningsverk med kväveavskiljning så plockar det iväg kanske 200 000kr innan det är funktionellt och godkänt.
Det finns alltså saker som man bör kolla upp noga så man inte missar detaljerna för har man räknad med små marginaler kan det gå väldigt fel.
Billiga hus ligger oftast på landsbygden och då kan det bli mer kostnader än de först uppenbara för nån som kommer från en lägenhet, det kan ju tex handla om snöröjning och att du har en enskild väg utöver vatten och avlopp.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

- 425 kr i ränta på lån och amortering är extremt lågt troligtvis har han väl bott väldigt länge där. Hade räntan varit högre än vad den är idag hade jag amorterat så mycket jag kunnat nu blir det bara 3000kr sen åker resten in på aktier.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Avstängd

Mycket beror ju på en själv också

Om kylen/diskmaskinen/tvättmaskinen/spisen etc pajar, köper man då en flong ny av dyrmärke för 10lök, eller köper man en beggad på blocket för en tusenlapp? Eller kanske t.o.m lagar den gamla?

Samma sak när huset behöver målas, något rum tapetseras, takpaneler bytas etc, ringer man en firma för minsta grej eller fixar man det mesta själv?

Det kan vara avsevärt billigare att bo i hus än i lägenhet, men det kan också blir dyrare, väldigt mycket beror på hur man är som person

Permalänk
Medlem

Bo lån kan du alltid förhandla dig till 1.6 går säkert få vi fick på 1.63 bidning på 3 år och 1.81 på 5 år så snitt 1.7 lite drygt då förhandla jag inte ner det tyckte det var billigt ändå oftast brukar man säga det lönar sig med rörligt men i detta fall var det billigare att binda nackdelen är att jag inte kan peta in mer pengar om jag vill innan bindningstid går ut

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Heatmix:

Nej om kylen går sönder i hyreslägenhet betalar man ingenting, förutsatt att man inte själv haft sönder den.

Hus ÄR billigare, så länge ingenting går sönder. Dessutom fyller du hela helgen och semestern av trevligt arbete på byggnad och tomt, kan vara värt det för några.

Vad CSN lån har med detta att göra vet jag inte

Jag har CSN-lån så därför det är en del av min månadskostnad. Glöm förresten inte allt trevligt snöskotande på vintern, hehe!

Det jag tänker mig är saker som att det blir vattenskador, rörmockeri som behövs, pajad uppvärmning i pannrumet, kyl-, fryskåp som går, eller spis som säger hejdå. Eller naturkatastrofer som nedfallna träd och dylikt.

Som tur var kommer jag inte att ha bil, möjligen flakmoppe (seriöst). Jag kmr dessutom arbeta hemifrån vilket jag redan gör. Den enda invändning jag har är att jag inte kmr ha lika nära till staden där de stora mataffärerna finns vilket ger sämre matutbud för en samt dyrare.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Det man missar att räkna på är underhållskostnader, tak behöver bytas, grund behöver dräneras (om man har källare) och värmesystem behöver bytas ut o.s.v. o.s.v. Så pengar behöver fonderas för att ha råd den dag det är dags. Med lägenhet hanterar BRF-styrelsen/Uthyraren allt sånt, med friköpt hus är man ensamt ansvarig. Men självklart har bekvämligheten en merkostnad, så är man villiga att hantera allt själv så är det klart det lönar sig. (som det mesta i livet, det man kan göra själv blir alltid billigast).

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Mycket beror ju på en själv också

Om kylen/diskmaskinen/tvättmaskinen/spisen etc pajar, köper man då en flong ny av dyrmärke för 10lök, eller köper man en beggad på blocket för en tusenlapp? Eller kanske t.o.m lagar den gamla?

Samma sak när huset behöver målas, något rum tapetseras, takpaneler bytas etc, ringer man en firma för minsta grej eller fixar man det mesta själv?

Det kan vara avsevärt billigare att bo i hus än i lägenhet, men det kan också blir dyrare, väldigt mycket beror på hur man är som person

Ja dem flesta slänger ju saker och köper nytt nu kan ju få rot avdrag har jag för mig på repartion men sen om det är värt det är ju upp till var och en mieles tvättmaskiner tumlar håller ju väldigt hög kvalite men är tydligen snordyra och reparera. Äldre maskiner brukar ofta kolen går sönder på och det är ju billigt och enkelt att göra själv.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Klubba:

Mycket beror ju på en själv också

Om kylen/diskmaskinen/tvättmaskinen/spisen etc pajar, köper man då en flong ny av dyrmärke för 10lök, eller köper man en beggad på blocket för en tusenlapp? Eller kanske t.o.m lagar den gamla?

Samma sak när huset behöver målas, något rum tapetseras, takpaneler bytas etc, ringer man en firma för minsta grej eller fixar man det mesta själv?

Det kan vara avsevärt billigare att bo i hus än i lägenhet, men det kan också blir dyrare, väldigt mycket beror på hur man är som person

Det är där jag kommer att lära mig att göra skiten själv. För så länge internet och min farsa å hans broir finns så går det alltid att få mentorskap (de har båda byggt å fixat på hus) och ta hjälp från hemmabyggforum på nätet för att lära sig saker å ting själv.

Den inlärningsbiten blir ju en värdefull investering för livet och kan säkert också vara mycket givande mentalt och således vara god för ens välbefinnande samt sänka ens plötsliga kostnader!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Jag har CSN-lån så därför det är en del av min månadskostnad. Glöm förresten inte allt trevligt snöskotande på vintern, hehe!

Det jag tänker mig är saker som att det blir vattenskador, rörmockeri som behövs, pajad uppvärmning i pannrumet, kyl-, fryskåp som går, eller spis som säger hejdå. Eller naturkatastrofer som nedfallna träd och dylikt.

Som tur var kommer jag inte att ha bil, möjligen flakmoppe (seriöst). Jag kmr dessutom arbeta hemifrån vilket jag redan gör. Den enda invändning jag har är att jag inte kmr ha lika nära till staden där de stora mataffärerna finns vilket ger sämre matutbud för en samt dyrare.

En bra försäkring ska täcka sådant sen har man troligtvis en självrisk och kanske du får lägga lite grann om det är gamla grejor antar jag nu gissar jag dock.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Det finns ett par saker att tänka på: hus är en framtida investering, det gäller allt ägande av fastighet.
Så det är "sparpengar" om huset/bostadsrätten är tillräckligt bra skick.
Det brokiga börjar när det är mycket att renovera. Eller om det inte är i tillräckligt attraktivt läge och fastigheten inte är optimal.
Då kan även månadsekonomin reflektera på detta.

Det grundläggande utgifterna är ofta lägre än tex hyresrätt, dvs, driftkostnaderna (el, vatten, renhållning, kanske tom bredband om det redan finns inkopplat).
Underhållet av bostaden gör däremot att det inte blir lika billigt.

Någon nämde att hyran blir dyrare om en vitvara går sönder och hyresvärden byter; nej, så är det faktiskt inte alltid. Är det så det har gått sönder pga det är gammalt så byter dom flesta värdar det utan att det kostar extra. Har du däremot pajjat det så det måste byta inom de åldersparametrar hyresvärdar har, ja, då kan extra månadskostnader ske, då får man ta upp det med sin hemförsäkring.

Hyresbostäder ger en trygghet när det kommer till underhåll, man är friare i sitt val att flytta ut och tillkommer sällan mycket extra kostnader. Däremot är alla hyrespengar ingen investering utan det sugs ut i ett vaccum till hyresbolaget.

Egna fastigheter kostar mer i underhåll (inte nödvändigtvis i drift) i både pengar och tid, men kan vara en investering om man i framtiden behöver eller vill sälja det.

Slutklämmen är: ett hus som inte behöver mycket i underhåll, i ett relativt attraktivt område som är välutrustad, kan faktiskt vara billigare i månadskostnad än hyreslägenhet.
Är huset äldre och det inte tillkommer mycket mark med huset, då skulle jag faktiskt säga att lägenhet är billigare.

Visa signatur

Main: Corsair 700d+usb3 frony+Scythe Kaze Master Pro+5x Fractal D. Silent fans|Asus Strix B450-F | Ryzen 9 3900X|Corsair 16GB DDR4| MSI GeForce GTX 970 4GB II[B]| | 2xLG IPS277L+AOC I2757FM|Win10 pro64x

Permalänk
Medlem

Jämför bostadsrätt mot hus då det är de alternativ där man själv köper, då har man ofta en fördel i lägenhet då man är fler som delar på kostnaden för att lägga om taket, måla fasaden osv. Invändigt så blir det ju samma kostnader (givet samma storlek och upplägg) så där blir det ju ingen större skillnad.

Permalänk
Medlem

Man inte inte bara ställa två exempel mot varandra för att göra en generell tolkning. Fallet du skriver ja, huset är billigare (även om det även tillkommer fastighetsavgift som läger på ett par hundra i månaden).

CSN har inget i kalkylen att göra, du kan inte låna på fastigheten för att betala av det, då måste du betala all ränta direkt för hela låneperioden (enligt polare iaf, har inte CSN så inte kollat noggrant).

Amortering räknas inte i kostnad, det är en likvid utgift, och kan liknas vid sparande.

Driftskostnad är kostnad för huset enligt mäklaren/säljaren för att det ska vara beboeligt. Det är 12 del av skatten, värmen, vatten, el osv. Bredband kan vara inräknat om det tex. finns en samfällighets föreningen som har obligatoriskt avtal för föreningen (bör isf stå i annonsen).

Om det blir billigare för dig beror på väldigt mycket saker, din/er ekonomi, huset du vill köpa, banken, sparande. En sak är alternativkostnaden av minst kontantinsatsen (om du inte sätter in pengarna i huset och spara i fonder/aktier, vad skulle du tjäna på dem).

En sista tanke, att du inte kommer kunna amortera av lånet; beroende på din ålder och hur länge du bor i huset går det kanske (och hur mycket du lånar). Så länge du inte flyttar eller lånar mer minskar lånet varje månad med amorteringen, och din lön kommer att gå upp över tid om du inte aktivt byter jobb till med lägre lön, så du får visst utrymme att amortera mer (historiskt iaf), beror på hur du prioriterar konsumtion, sparande och sparande i amortering.

Så det är bara att räkna, räkna igen, be om råd och fundera på om du vill bo i hus, det är rätt storskillnad i ansvar och form att bo i, idag med hyresrätt kan du flytta med gissningsvis tre månaders uppsägningstid. Hus kan ta flera månader eller till och med år att sälja beroende på var det ligger, vad du vill ha för det, skick osv. Det kan också gå väldigt fort också, så det inte inte bara sämre, men det har mycket med vart man är i livet.

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Avstängd

Vad skulle ni säga om just detta hus: https://www.hemnet.se/bostad/villa-4rum-bergeforsen-timra-kom... för 1,175 miljoner kronor beträffande läge, kvalitén av vad som går att se inuti utifrån de tillgängliga bilderna och så?

Mitt mardrömsscenario är att: det är -20 grader utomhus, värmeutrustningen i ditt pannrum är paj och alla affärer är stängda. Det enda du har är en sovsäck. Frågan är om det ens kommer att rädda en under natten? Eller ja, det ska vara att man eldar pellets. Men tänk då om man har slut på det just då?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Vad skulle ni säga om just detta hus: https://www.hemnet.se/bostad/villa-4rum-bergeforsen-timra-kom... för 1,175 miljoner kronor beträffande läge, kvalitén av vad som går att se inuti utifrån de tillgängliga bilderna och så?

Mitt mardrömsscenario är att: det är -20 grader utomhus, värmeutrustningen i ditt pannrum är paj och alla affärer är stängda. Det enda du har är en sovsäck. Frågan är om det ens kommer att rädda en under natten? Eller ja, det ska vara att man eldar pellets. Men tänk då om man har slut på det just då?

Alternativ uppvärmning måste man alltid ha. Helst kamin och lite ved så man klarar sig även om elen samtidigt är otillgänglig, men är man mer normal-svensk (som inte tror på större katastrofscenarion) så är valfritt el-element (sådant däringa flyttbart för några hundra) bra att ha för att värma sig med mitt i vintern tills man får igång pannan igen.

...och är det bara en natt, så kommer du överleva i sovsäck inomhus med lite värmeljus, problemet börjar när det blir flera dygn.

Bra tips för överlevnad finns i närmsta spel med post-apokalyptiskt tema, så spela lite fler sådana!

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Vad skulle ni säga om just detta hus: https://www.hemnet.se/bostad/villa-4rum-bergeforsen-timra-kom... för 1,175 miljoner kronor beträffande läge, kvalitén av vad som går att se inuti utifrån de tillgängliga bilderna och så?

Mitt mardrömsscenario är att: det är -20 grader utomhus, värmeutrustningen i ditt pannrum är paj och alla affärer är stängda. Det enda du har är en sovsäck. Frågan är om det ens kommer att rädda en under natten? Eller ja, det ska vara att man eldar pellets. Men tänk då om man har slut på det just då?

Ser fint ut men väldigt svårt för mig om priset är rätt det får nog norrlandsborna skriva om hus i norrland är ofta billigt till om man jämför övriga delar i sverige

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av AplAy:

Vad skulle ni säga om just detta hus: https://www.hemnet.se/bostad/villa-4rum-bergeforsen-timra-kom... för 1,175 miljoner kronor beträffande läge, kvalitén av vad som går att se inuti utifrån de tillgängliga bilderna och så?

Mitt mardrömsscenario är att: det är -20 grader utomhus, värmeutrustningen i ditt pannrum är paj och alla affärer är stängda. Det enda du har är en sovsäck. Frågan är om det ens kommer att rädda en under natten? Eller ja, det ska vara att man eldar pellets. Men tänk då om man har slut på det just då?

Sovsäck vid -20 är inget problem alls om det är en lämplig sovsäck, problemet är att allt som har med vatten att göra fryser sönder om det blir under 0 C så det får helt enkelt inte ske.
Att hålla värmen om bara pannan dör är nog inget jätteproblem för det går att använda el i nödfall men skulle elen försvinna så är det värre.
Att ha någon form av fristående värmekälla är vettigt och det borde du skaffa, sedan om det är nån lös kamin eller typ en braskamin eller pelletskamin som fungerar utan el spelar mindre roll, det viktiga är att du har nått som kan klara att hålla huset frostfritt åtminstone ett par dygn med det bränsle du har hemma så att du har en rimlig chans att skaffa hjälp.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pompa_kumla:

Ser fint ut men väldigt svårt för mig om priset är rätt det får nog norrlandsborna skriva om hus i norrland är ofta billigt till om man jämför övriga delar i sverige

Ja, tyvärr ska ju "mäklaren" ha sin del av kakan och utan mäklare lär huset inte ha hittats överhuvudtaget på nätet. Jag har för mig att en mille just vid det där området är rätt "OK". Det är typ någon kilometer ifrån närmsta "ort" medan det är typ 1,5 mil från staden Sundsvall där jag bor just nu i en 3a.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |