Nekad att reklamera en diskmaskin

Nekad att reklamera en diskmaskin

jag har ett fall där jag skulle få full ersättning för en köpt diskmaskin pga att butiken på nätet hade gett ut felaktiga specifikationer om maskinen. jag skickade ett mail till deras kundtjänst och fick svar att dom kunde ge mig full ersättning eller 300 kr och behålla maskinen. jag frågade då om dom istället kunde skicka en ny maskin i annan färg men då sa dom helt plötsligt att det har gått mer än 30 dagar sedan jag fick varan levererad så då kan dom inte ersätta mig längre.

är detta korrekt av butiken? har man inte rätt att få lämna tillbaka något man köpt om specifikationen inte stämmer? vare sig om det har gått 30 dagar eller mer?
och när dom dessutom redan har sagt att jag får full ersättning om jag vill så ska dom väl hålla det, eller?

Skrivet av Glossy White:

jag har ett fall där jag skulle få full ersättning för en köpt diskmaskin pga att butiken på nätet hade gett ut felaktiga specifikationer om maskinen. jag skickade ett mail till deras kundtjänst och fick svar att dom kunde ge mig full ersättning eller 300 kr och behålla maskinen. jag frågade då om dom istället kunde skicka en ny maskin i annan färg men då sa dom helt plötsligt att det har gått mer än 30 dagar sedan jag fick varan levererad så då kan dom inte ersätta mig längre.

är detta korrekt av butiken? har man inte rätt att få lämna tillbaka något man köpt om specifikationen inte stämmer? vare sig om det har gått 30 dagar eller mer?
och när dom dessutom redan har sagt att jag får full ersättning om jag vill så ska dom väl hålla det, eller?

Från den dag du kontaktar dom.. den dan gäller,

Skrivet av zogez:

Från den dag du kontaktar dom.. den dan gäller,

gäller vad? har man bara 30 dagar på sig eller? spelar det ingen roll att dom sagt att jag ska få full ersättning?

Skrivet av Glossy White:

jag har ett fall där jag skulle få full ersättning för en köpt diskmaskin pga att butiken på nätet hade gett ut felaktiga specifikationer om maskinen. jag skickade ett mail till deras kundtjänst och fick svar att dom kunde ge mig full ersättning eller 300 kr och behålla maskinen. jag frågade då om dom istället kunde skicka en ny maskin i annan färg men då sa dom helt plötsligt att det har gått mer än 30 dagar sedan jag fick varan levererad så då kan dom inte ersätta mig längre.

är detta korrekt av butiken? har man inte rätt att få lämna tillbaka något man köpt om specifikationen inte stämmer? vare sig om det har gått 30 dagar eller mer?
och när dom dessutom redan har sagt att jag får full ersättning om jag vill så ska dom väl hålla det, eller?

Du har inte laglig rätt att ångra köpet men butiken ska åtgärda problemet eftersom det faller under reklamationsrätten. Reparation eller omleverans är de vanliga sätten att åtgärda problem och är butiken kundvänlig så kan man ju tänka sig omleverans av en produtk i annan färg men det är inget som lagen tvingar dem till såvida inte felet är att de levererat en färg du inte beställt.

Skrivet av Glossy White:

gäller vad? har man bara 30 dagar på sig eller? spelar det ingen roll att dom sagt att jag ska få full ersättning?

Den lagstadgade ångerrätten vid distanshandel är 14 dagar.
https://www.konsumentverket.se/for-foretag/konsumentratt-for-...
Om do och butiken själva avtalat om längre tid än det så gäller det avtalet eftersom lagen bara sätter en lägsta tillåten tid.

Skrivet av mrqaffe:

Du har inte laglig rätt att ångra köpet men butiken ska åtgärda problemet eftersom det faller under reklamationsrätten. Reparation eller omleverans är de vanliga sätten att åtgärda problem och är butiken kundvänlig så kan man ju tänka sig omleverans av en produtk i annan färg men det är inget som lagen tvingar dem till såvida inte felet är att de levererat en färg du inte beställt.

ok jag har alltså inte laglig rätt till en ny maskin men dom "bör" ge mig det för att "göra kunden nöjd" är det det du säger?
i så fall hur får jag dom att skicka en ny maskin?

Skrivet av Glossy White:

ok jag har alltså inte laglig rätt till en ny maskin men dom "bör" ge mig det för att "göra kunden nöjd" är det det du säger?
i så fall hur får jag dom att skicka en ny maskin?

Du har laglig rätt till en diskmaskin med de specifikationer du köpt, hur butiken sedan löser det är upp till dem (reparation eller utbyte), som jag förstår det har de tre försök på sig att avhjälpa felet innan du kan kräva pengarna tillbaka

Skrivet av Glossy White:

ok jag har alltså inte laglig rätt till en ny maskin

Du har lagstadgad rätt att få det du beställt. Har hemsidan lovat en bäverbrun maskin men du får en grisrosa levererad är butiken skyldig att åtgärda detta så att du får din bäverbruna maskin. I detta fall rimligtvis genom att byta hela maskinen, eller att skicka ut någon som kan byta fronten, om endast fronten är vad som skiljer.

Skrivet av Glossy White:

ok jag har alltså inte laglig rätt till en ny maskin men dom "bör" ge mig det för att "göra kunden nöjd" är det det du säger?
i så fall hur får jag dom att skicka en ny maskin?

Borde du typ inte märkt vid leverans att det var fel färg?
Att vänta mer än 30 dagar verkar konstigt så förstår om dom inte vill göra något.

Skrivet av Glossy White:

ok jag har alltså inte laglig rätt till en ny maskin men dom "bör" ge mig det för att "göra kunden nöjd" är det det du säger?
i så fall hur får jag dom att skicka en ny maskin?

Du har reklamationsrätt i 6 månader om det är fel på produkten. Fel färg borde vara fel kan jag tycka.

Skrivet av sweisdapro:

Du har laglig rätt till en diskmaskin med de specifikationer du köpt, hur butiken sedan löser det är upp till dem (reparation eller utbyte), som jag förstår det har de tre försök på sig att avhjälpa felet innan du kan kräva pengarna tillbaka

så då är det bara alltså att maila dom igen och be om en ny maskin?

Skrivet av vinylens:

Borde du typ inte märkt vid leverans att det var fel färg?
Att vänta mer än 30 dagar verkar konstigt så förstår om dom inte vill göra något.

TS kanske renoverat hemma och maskinen stått nedpackad ett tag?
Hursom så skall TS reklamera felet inom två månader från att felet upptäckts, så att butiken hittar på något om 30 dagar är helt irrelevant.

Skrivet av twit:

TS kanske renoverat hemma och maskinen stått nedpackad ett tag?
Hursom så skall TS reklamera felet inom två månader från att felet upptäckts, så att butiken hittar på något om 30 dagar är helt irrelevant.

Första gången jag hör två månader lust att utveckla?

Skrivet av Glossy White:

så då är det bara alltså att maila dom igen och be om en ny maskin?

Är det färgen som är felaktig? Du antyder det i ditt första inlägg men det är bra att vara så tydlig som möjligt när du vill ha hjälp.

Du behöver inte be om en ny maskin, förklara vad du beställt, vad du fått och varför maskinen du fått därmed är felaktig. Ålägg butiken att lösa det hela.
Det är Konsumentköplagen som är aktuell, läs gärna § 16 samt § 22.

Skrivet av Zippeer:

Första gången jag hör två månader lust att utveckla?

Citat:

23 § Köparen får inte åberopa att varan är felaktig, om han inte lämnar säljaren meddelande om felet inom skälig tid efter det att han märkt eller borde ha märkt felet (reklamation). Meddelande som lämnas inom två månader efter det att köparen märkt felet skall alltid anses ha lämnats i rätt tid.

Ur Konsumentköplagen, min fetstil.

Skrivet av Glossy White:

ok jag har alltså inte laglig rätt till en ny maskin men dom "bör" ge mig det för att "göra kunden nöjd" är det det du säger?
i så fall hur får jag dom att skicka en ny maskin?

Skrivet av Glossy White:

så då är det bara alltså att maila dom igen och be om en ny maskin?

Du ska reklamera vad det nu är för fel på maskinen, du har inte talat om vad som är fel.
Har de levererat fel färg så är det skäl att reklamera men är det ett annat fel så har ditt önskade färgbyte inget att göra med det juridiskt sett.

Så vad är det för fel på maskinen jämfört med vad du beställde ?
Eller handlar det om att du i efterhand kommit på att vill byta färg ?

Skrivet av twit:

Är det färgen som är felaktig? Du antyder det i ditt första inlägg men det är bra att vara så tydlig som möjligt när du vill ha hjälp.

Du behöver inte be om en ny maskin, förklara vad du beställt, vad du fått och varför maskinen du fått därmed är felaktig. Ålägg butiken att lösa det hela.
Det är Konsumentköplagen som är aktuell, läs gärna § 16 samt § 22.

Ur Konsumentköplagen, min fetstil.

Skrivet av mrqaffe:

Du ska reklamera vad det nu är för fel på maskinen, du har inte talat om vad som är fel.
Har de levererat fel färg så är det skäl att reklamera men är det ett annat fel så har ditt önskade färgbyte inget att göra med det juridiskt sett.

Så vad är det för fel på maskinen jämfört med vad du beställde ?
Eller handlar det om att du i efterhand kommit på att vill byta färg ?

nej precis ville bara kolla först om jag hade ett case
men det är så att det står i specifikationen på butikens hemsida att maskinen tar tallrikar med max 26 cm i diameter men det gör den inte. jag har tallrikar som är strax under 26 cm och dom går inte in.

vid första kontakten med butikens kundservice så sa dom att jag kunde få 300 kr och behålla maskinen men att jag hade rätt att få pengarna tillbaka om jag ville. då jag, trots felaktig information om maskinen, ändå tycker att den är bra så erbjöd jag mig att få en ny maskin istället men i en annan färg då jag såg att den fanns i en färg som jag tyckte var snyggare men då så skrev dom det där med att det hade gått mer än 30 dagar och att dom inte längre kunde ersätta mig

Framgår fortfarande inte om butikens hemsida listat fel specifikationer eller om de levererat en annan modell än den du beställt. För om det inte är så att de faktiskt levererat fel så förstår jag inte varför du inte redan från början valde den färg du nu helt plötsligt tycker var snyggare…?

Skrivet av Glossy White:

nej precis ville bara kolla först om jag hade ett case
men det är så att det står i specifikationen på butikens hemsida att maskinen tar tallrikar med max 26 cm i diameter men det gör den inte. jag har tallrikar som är strax under 26 cm och dom går inte in.

vid första kontakten med butikens kundservice så sa dom att jag kunde få 300 kr och behålla maskinen men att jag hade rätt att få pengarna tillbaka om jag ville. då jag, trots felaktig information om maskinen, ändå tycker att den är bra så erbjöd jag mig att få en ny maskin istället men i en annan färg då jag såg att den fanns i en färg som jag tyckte var snyggare men då så skrev dom det där med att det hade gått mer än 30 dagar och att dom inte längre kunde ersätta mig

Det där var viktig information som du gärna skulle skrivit i din första post.
Du får ursäkta, men jag hoppas att du varit tydlig i dina mail till butiken.
Får man be om en bild på dina tallrikar? Gärna med ett måttband på bilden.
Och på vilket sätt går de inte in?

Skrivet av Glossy White:

nej precis ville bara kolla först om jag hade ett case
men det är så att det står i specifikationen på butikens hemsida att maskinen tar tallrikar med max 26 cm i diameter men det gör den inte. jag har tallrikar som är strax under 26 cm och dom går inte in.

vid första kontakten med butikens kundservice så sa dom att jag kunde få 300 kr och behålla maskinen men att jag hade rätt att få pengarna tillbaka om jag ville. då jag, trots felaktig information om maskinen, ändå tycker att den är bra så erbjöd jag mig att få en ny maskin istället men i en annan färg då jag såg att den fanns i en färg som jag tyckte var snyggare men då så skrev dom det där med att det hade gått mer än 30 dagar och att dom inte längre kunde ersätta mig

Menar du att du vill ha samma modell men i en annan färg? Då faller ditt case lite skulle jag säga, eftersom varan uppenbarligen duger funktionsmässigt. Eller med "ny maskin", syftar du på en annan modell och annan färg?

Skrivet av Glossy White:

nej precis ville bara kolla först om jag hade ett case
men det är så att det står i specifikationen på butikens hemsida att maskinen tar tallrikar med max 26 cm i diameter men det gör den inte. jag har tallrikar som är strax under 26 cm och dom går inte in.

vid första kontakten med butikens kundservice så sa dom att jag kunde få 300 kr och behålla maskinen men att jag hade rätt att få pengarna tillbaka om jag ville. då jag, trots felaktig information om maskinen, ändå tycker att den är bra så erbjöd jag mig att få en ny maskin istället men i en annan färg då jag såg att den fanns i en färg som jag tyckte var snyggare men då så skrev dom det där med att det hade gått mer än 30 dagar och att dom inte längre kunde ersätta mig

Att de angivit oriktig kapacitet är ett fel enligt lagen och det går att reklamera men har du bara läst på butikens hemsida eller står det samma fel även i manualen och hos tillverkaren ?

Konsumentköplag (1990:932)
Fel på varan
Vad som avses med fel
16 §
3. stämma överens med den beskrivning som säljaren har lämnat

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-fo...

Skrivet av Mayhem SWE:

Framgår fortfarande inte om butikens hemsida listat fel specifikationer eller om de levererat en annan modell än den du beställt. För om det inte är så att de faktiskt levererat fel så förstår jag inte varför du inte redan från början valde den färg du nu helt plötsligt tycker var snyggare…?

1. dom har listat fel specifikationer om modellen som jag beställde, ja. det står att diskmaskinen tar tallrikar med max 26 cm i diameter och jag har tallrikar som är strax under 26 cm i diameter men dom går inte in i diskmaskinen
2. vad har färgen med saken att göra? det vara bara ett önskemål och en fråga till deras kundtjänst från min sida. man kan ju bara få ett nej där. jag valde den andra färgen för att den helt enkelt var billigare och nästan lika snygg. det skilde en stort slant mellan dom båda färgerna vid köptillfället men sen har dom sänkt priset på den med annan färg efter jag köpte maskinen

Skrivet av maweric:

Det där var viktig information som du gärna skulle skrivit i din första post.
Du får ursäkta, men jag hoppas att du varit tydlig i dina mail till butiken.
Får man be om en bild på dina tallrikar? Gärna med ett måttband på bilden.
Och på vilket sätt går de inte in?

ja jag har skrivit samma sak till dom som till er att specifikationerna inte stämmer och att mina tallrikar inte går in i maskinen.
men dom tjatar bara om deras "cooling off period" som dom kallar det på 30 dagar och att dom efter det inte kan ersätta mig.

på vilket sätt? diskmaskinen har ett ställ där man sätter i tallrikarna som ska diskas. om man sätter i en tallrik där och skjuter in lådan med den smutsiga disken så tar det stopp för att tallriken är för stor och går emot taket på diskmaskinen

Vilken diskmaskin är det frågan om?

Skrivet av MrAdde:

Menar du att du vill ha samma modell men i en annan färg? Då faller ditt case lite skulle jag säga, eftersom varan uppenbarligen duger funktionsmässigt. Eller med "ny maskin", syftar du på en annan modell och annan färg?

det var bara en fråga som jag ställde till deras kundtjänst. pengarna tillbaka eller en ny maskin är väl samma ekonomiska förlust för dom?

Skrivet av maweric:

Vilken diskmaskin är det frågan om?

https://www.electronic-star.se/Home-och-Living/Vitvaror/Diskm...

Skrivet av mrqaffe:

Att de angivit oriktig kapacitet är ett fel enligt lagen och det går att reklamera men har du bara läst på butikens hemsida eller står det samma fel även i manualen och hos tillverkaren ?

Konsumentköplag (1990:932)
Fel på varan
Vad som avses med fel
16 §
3. stämma överens med den beskrivning som säljaren har lämnat

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-fo...

ingen info i manualen. gick till en annan hemsida och läste samma info där så jag gissar att dom har tagit infon från tillverkaren. men jag tror inte jag kollat på tillverkarens hemsida, vadårå?

Jag förstår inte. Du vill inte ha den pga felaktiga spec, det går inte att diska dina tallrikar. Jag köper det. Sedan skriver du att du om möjligt skulle vilja byta färg bara. Är det önskemålet ifall det är så att du inte får byta? Om du får byta färg som ju då blir en helt annan maskin/vara, likställer jag med annan diskmaskin med andra specifikationer (om du hittar en på deras hemsida).

Skrivet av Glossy White:

det var bara en fråga som jag ställde till deras kundtjänst. pengarna tillbaka eller en ny maskin är väl samma ekonomiska förlust för dom?

Nej, de tjänar pengar på att sälja varor till dig. Pengarna tillbaka = ren förlust.

Skrivet av Glossy White:

ok jag har alltså inte laglig rätt till en ny maskin men dom "bör" ge mig det för att "göra kunden nöjd" är det det du säger?
i så fall hur får jag dom att skicka en ny maskin?

Det blir ju lite en fråga om skälighet här tänker jag?
Utan att veta detaljer, men om jag uppfattar dig rätt.

Du reklamerade maskinen pga att det var fel färg och specifikationerna var felaktiga.
Men du har väntat över 30 dagar på att reklamera ett fel som du rimligtvis borde ha märkt direkt?

--
Den som lovade dig hela beloppet tillbaka, finns det i skrift och utifrån vilka omständigheter var det?
Du: "Hej jag har fått fel färg på min maskin XXXXX, specifikationerna stämmer inte"
De: "okej men du får 300:- tillbaka, eller så byter vi ut den isåfall."
Du: "Perfekt, det var nämligen ett fem månader sen jag köpte den, och jag vill ha en ny för jag gillar inte färgen
De: "eeeh, vänta lite nu"

EDIT:
Tråden utvecklade sig och det verkar handla om någon specifikation om antal tallrikar eller liknande.
Är dock fortfarande otydligt på vilket vis det skiljer sig.

Avviker de specifikationer på deras hemsida jämfört med tillverkaren, eller avviker det jämfört mot standardiserade mått
Att just "dina" tallrikar inte passar är väl en fråga om det stått att just "dina" tallrikar" passade och om det är ett "fel" i dess mening.
Utveckla gärna vad som är fel i specifikationerna.

Det är inte så att dina tallrikar inte riktigt passar i "hållaren"?
Att de alltså inte går ner mellan pinnarna?

Skrivet av Glossy White:

det var bara en fråga som jag ställde till deras kundtjänst. pengarna tillbaka eller en ny maskin är väl samma ekonomiska förlust för dom?
https://www.electronic-star.se/Home-och-Living/Vitvaror/Diskm...

ingen info i manualen. gick till en annan hemsida och läste samma info där så jag gissar att dom har tagit infon från tillverkaren. men jag tror inte jag kollat på tillverkarens hemsida, vadårå?

Du har rätt att reklamera maskinen för den felaktiga specen.
Reklamerar man inom 6 månader efterköpet är det att betrakta som ett ursprungsfel och då ska säljaren bevisa att det inte var fel på maskinen. en reklamation ska ske inom 2 månader från att man upptäckt felet.
Du kan alltså reklamera och hänvisa till felaktig specifikation om storleken.

Att du vill byta färg eller returnera den är juridiskt skilt från reklamationen.
Däremot så verkar du ju ha handlat ett nomane märke på en underlig "Kalle anka butik" och det kan nog i praktiken innebära problem för den typen av handlare brukar skita i det mesta om det strular.

Att reklamera maskinen pga felaktigt angiven spec och antingen få pengarna tillbaka eller byta till en uppfyller önskad spec är ju en sak.

Men när du ändå vill behålla samma modell men istället byta till en annan färg kan det ju knappast längre ses som en reklamation, utan snarare som utnyttjande av öppet köp eller ångerrätt. Tidigare länkad hemsida electronic-star.se har 30 dagar öppet köp vilket redan är längre än de 14 dagar som krävs av distansköplagen.

Hade du tagit pengarna tillbaka utan att börja svamla om byte av färg hade det nog inte varit några problem. Nu tycker nog butiken bara att du är en jobbig kund som kommer vara omöjlig att göra nöjd hursomhelst och då är de inte längre intresserade av att förlora pengar på att ta tillbaka en nu begagnad maskin på lagret.

@Glossy White: Slutsatsen av det här är att du kan;
1. Begära att få en maskin som uppfyller de specifikationer som säljaren uppger, eller pengarna tillbaka
2. Bita i det sura äpplet kring färgen då det inte rör sig om en reklamation i det fallet