Kondensatorer lossnade från moderkortet - Hjälp/Råd?

Permalänk

Kondensatorer lossnade från moderkortet - Hjälp/Råd?

Hej SweClockers!

Jag har använt min trogna Asus N56VZ (3630QM + 650M) i en hel del år nu, men som titeln säger har den nu stött på ett ganska stort problem.

För sisådär 1,5 år sen började den plötsligt stängas av väldigt plötsligt i sällsynta situationer. Jag antog att det handlade om överhettning, då det i början mest hände när jag spelade. Med tiden märkte jag dock att det ibland knappast kunde ha varit överhettning.
När jag till slut öppnade den för att rengöra och lägga ny kylpasta upptäckte jag att en av två likadana kondensatorer (tydligen, efter lite googlande) som satt bredvid varandra hade lossnat. "Lödbenen" som satte fast den på moderkotet verkade ha gått av.

Men eftersom jag inte kan något om sånt och datorn fortfarande fungerade, så lämnade jag det som det var. Problemen med plötsliga avstängningar fortsatte dock, och kanske rent av blev värre, men det funkade.

Tills nu nyligen, då den plötsligt stängdes ner och sen inte visade några livstecken alls. Den går inte på, ingen power led, inget.
När jag öppnade den igen så såg jag att även kondensatorn bredvid hade lossnat på samma sätt. Jag kan bara anta att det är därför datorn inte ens startar längre...

I mitten. Vänstra, svarta plastbiten lossnade också med kondensatorn

Bild på ena kondensatorn. De ser båda snarlika ut.

Jag hade gärna försökt löda fast de på nytt för att se om datorn börjar fungera igen. I bästa fall kan jag lätt sitta på den ett litet tag till. I värsta fall är den fortfarande död. Inget förlorat. Men som ni hör så kan jag inget om detta och behöver lite råd av de som kan.

1. Tror ni - är det sannolikt - att det är detta som är anledningen till att den är död?
2. Skulle det kunna vara så enkelt som jag tänker, att bara löda fast det på nytt och väcka liv i datorn igen?
3. Finns det något ställe i Gbg som man kan gå till med kretskortet + kondensatorerna och be dem göra detta för en rimlig peng? Det känns inte som något komplicerat eller tidskrävande för dem...

Permalänk
Medlem

Som kombinerat svar på frågorna 1 och 2 skulle jag säga:

Det är väl sannolikt att detta är en anledning till att den inte fungerar, men högst oklart om det är den enda anledningen.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

@evil penguin: Tackar för svaret

Ja, det är väl mest pga timingen och att det känns som något som hade kunnat orsaka just detta. Annars har jag som sagt varken kunskapen eller verktygen för att försöka diagnosticera och fixa detta. Känner heller ingen som har det tyvärr.

Har frågar runt litegrann men det verkar svårt att hitta något ställe som gör något sånt. Har börjat fundera lite på om jag bara ska köpa en liten starterkit för lödande och försöka själv. Blir dock svårt att veta, ifall det inte fungerar, ifall det faktiskt är slutsatsen eller om det bara är jag som har gjort fel.

Vet du ifall det bara vore en liten droppe lödtenn på vardera två punkter under varje kondensator eller om det är mer avancerat än så? Är inte heller säker på hur jag skulle försöka få fast den där vänstra plastbiten därunder. Om lödtenn räcker för att få fast den eller om det ska till lite lite klister eller något... Hmm.

Permalänk
Medlem

Om något som ska sitta fast lossnar så är det ju fullt rimligt att misstänka det som felkälla.

Löda fast dem kan vara lämpligt att prova.
Vet inte vad reglerna säger om att fråga om hjälp här, men ev kan det ju finnas någon swec:are i Gbg som har lödutrustning och kan tänka sig att hjälpa till.

Åldern gör ju att man kanske inte vill satsa alltför mycket på den. Skulle kunna söka efter nytt mk på t ex Ebay, men kostar nog antagligen mer än det är värt att lägga.

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog köpa nya kondensatorer och löda dit.
Men har man inte provat löda förr så är det inte det lättaste att börja med något sånt här.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Dessa kondingar är vitala för datorns strömförsörjning.

Frågan är varför de lossnat? Dåligt lödtenn? Eller har de svällt så de "knuffat" loss sig själva.
Eller är det korrosion som frätt av benen. Elytar har en begränsad livslängd.

Jag hade köpt nya likadana kondensatorer från elfa eller elektrokit och lött dit dem.

Kan löda åt dig om du vill

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Rekordmedlem

Frågan är varför de lossnat, om det är fel på nått annat så de blivit varma eller om det är dålig tillverkningskvalitet och i så fall om andra komponenter också är dåligt lödda.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har aldrig hört talas om en konding lossnat men men försökt löda dit den igen. Att våt kondensatorer svullnar dock är väldigt vanligt om det är av sämre kvalite.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Skrivet av D.:

Åldern gör ju att man kanske inte vill satsa alltför mycket på den. Skulle kunna söka efter nytt mk på t ex Ebay, men kostar nog antagligen mer än det är värt att lägga.

Precis min tanke. Har sökt lite grann efter ett nytt mk, och det är väl inte jättedyrt. Kanske uppemot 800-1k. Men med tanke på datorns ålder, samt att den undre chassipanelen (plast) har börjat falla lite i bitar på insidan så känns det tveksamt om det är värt att lägga. Annat vore om jag kunde väcka liv i den för bara några hundralappar.

Skrivet av Herr Kantarell:

Frågan är varför de lossnat? Dåligt lödtenn? Eller har de svällt så de "knuffat" loss sig själva.
Eller är det korrosion som frätt av benen. Elytar har en begränsad livslängd.

Skrivet av maweric:

Jag skulle nog köpa nya kondensatorer och löda dit.
Men har man inte provat löda förr så är det inte det lättaste att börja med något sånt här.

Skrivet av mrqaffe:

Frågan är varför de lossnat, om det är fel på nått annat så de blivit varma eller om det är dålig tillverkningskvalitet och i så fall om andra komponenter också är dåligt lödda.

Skrivet av pompa_kumla:

Har aldrig hört talas om en konding lossnat men men försökt löda dit den igen. Att våt kondensatorer svullnar dock är väldigt vanligt om det är av sämre kvalite.

Bra fråga, jag har ju onekligen fått väldigt många timmars användning av datorn. Så livslängd eller kanske dåligt lödda är väl inte omöjligt.
Visuellt ser jag inte att något skulle ha knuffat loss dem, de enda två gångerna jag har öppnat laptopen var just de här två gångerna och vardera gång var det alltså redan en av dem som var lös. De ser heller inte ut att ha svullnat.

Nu när Herr Kantarell nämnde benen så tog jag och tittade närmre, och benen är helt borta från undersidan av kondensatorn, det syns knappt några spår av dem kvar. Jag minns inte heller att jag skulle ha hittat några små metallben i chassit. Här är bilder på undersidan, det syns någon halv millimeter av vad som brukade vara ben.

Ena kondensatorn rakt underifrån. Benen nästan helt försvunna.

Underifrån, snett från sidan.

Redan där har den här tråden varit till hjälp, då jag inte visste säkert om det skulle vara några tydliga ben på dem. Nu förstår jag ju att jag isf får beställa nya om jag ska försöka löda.

Skrivet av Herr Kantarell:

Jag hade köpt nya likadana kondensatorer från elfa eller elektrokit och lött dit dem.
Kan löda åt dig om du vill

Väldigt sjysst av dig, Herr Kantarell. Jag hade difinitivt accepterat hjälpen, men det står att du är i Stockholm. Det blir väl lite väl långt att åka från Göteborg för en 10min lödning.
Är det någon i storgöteborg som kan tänka sig ställa upp kan jag definitivt skruva loss och ta med mk+ nya kondisar och komma förbi någon dag (förmodligen om några veckor), så slipper jag köpa ett lödkit bara för detta om inte annat.

Tack för tipsen! Det kanske får vänta i några veckor, men det lutar åt att jag testar sen. Om reglerna tillåter så kan jag uppdatera tråden sen, ifall någon i framtiden är i någon liknande situation.

Ps. Som jag förstår märkningen på ovansidan av kondisarna så är det 15UF 25V som gäller. Såna verkar inte finnas på elektrokit, det närmaste i storlek och 25V är på upp till 85C och enbart 10UF. Jag antar att det inte fungerar med lägre UF? Behöver det vara 25V på dem, eller kan det vara mer? (El är verkligen inte min grej )
Det finns också en som är 105C, 25V och 480UF, men den verkar vara dubbla storleken.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Lord Di Lego:

Precis min tanke. Har sökt lite grann efter ett nytt mk, och det är väl inte jättedyrt. Kanske uppemot 800-1k. Men med tanke på datorns ålder, samt att den undre chassipanelen (plast) har börjat falla lite i bitar på insidan så känns det tveksamt om det är värt att lägga. Annat vore om jag kunde väcka liv i den för bara några hundralappar.

Bra fråga, jag har ju onekligen fått väldigt många timmars användning av datorn. Så livslängd eller kanske dåligt lödda är väl inte omöjligt.
Visuellt ser jag inte att något skulle ha knuffat loss dem, de enda två gångerna jag har öppnat laptopen var just de här två gångerna och vardera gång var det alltså redan en av dem som var lös. De ser heller inte ut att ha svullnat.

Nu när Herr Kantarell nämnde benen så tog jag och tittade närmre, och benen är helt borta från undersidan av kondensatorn, det syns knappt några spår av dem kvar. Jag minns inte heller att jag skulle ha hittat några små metallben i chassit. Här är bilder på undersidan, det syns någon halv millimeter av vad som brukade vara ben.

https://i.imgur.com/9S5Sh7r.jpg
Ena kondensatorn rakt underifrån. Benen nästan helt försvunna.
https://imgur.com/B9J17Px.jpg
Underifrån, snett från sidan.

Redan där har den här tråden varit till hjälp, då jag inte visste säkert om det skulle vara några tydliga ben på dem. Nu förstår jag ju att jag isf får beställa nya om jag ska försöka löda.

Väldigt sjysst av dig, Herr Kantarell. Jag hade difinitivt accepterat hjälpen, men det står att du är i Stockholm. Det blir väl lite väl långt att åka från Göteborg för en 10min lödning.
Är det någon i storgöteborg som kan tänka sig ställa upp kan jag definitivt skruva loss och ta med mk+ nya kondisar och komma förbi någon dag (förmodligen om några veckor), så slipper jag köpa ett lödkit bara för detta om inte annat.

Tack för tipsen! Det kanske får vänta i några veckor, men det lutar åt att jag testar sen. Om reglerna tillåter så kan jag uppdatera tråden sen, ifall någon i framtiden är i någon liknande situation.

Ps. Som jag förstår märkningen på ovansidan av kondisarna så är det 15UF 25V som gäller. Såna verkar inte finnas på elektrokit, det närmaste i storlek och 25V är på upp till 85C och enbart 10UF. Jag antar att det inte fungerar med lägre UF? Behöver det vara 25V på dem, eller kan det vara mer? (El är verkligen inte min grej )
Det finns också en som är 105C, 25V och 480UF, men den verkar vara dubbla storleken.

De har troligen inte haft några direkt ben utan lödytor för de är väl inte hålmonterade och att välja kondenstorer med högrte spännigstålighet brukar gå bra elektriskt men de är ofta större så man bör kolla att de går att montera.
Så här kan anslutningarna ha sett ut från början.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

De har troligen inte haft några direkt ben utan lödytor för de är väl inte hålmonterade och att välja kondenstorer med högrte spännigstålighet brukar gå bra elektriskt men de är ofta större så man bör kolla att de går att montera.
Så här kan anslutningarna ha sett ut från början.
https://n7f2x3w4.rocketcdn.me/wp-content/uploads/2016/01/AFKV.jpg

Nej precis, det var såna "ben" som jag menade. Lödytor är väl en bättre beskrivning, så jag tar det med mig.

Så jag kan eventuellt köra på högre Volt, men måste ha minst samma UF?
Försöker googla i takt med att jag skriver och får feedback. Kanske bäst att skicka de ett mejl och se vad de rekommenderar.

Fick nyligen ett PM angående tråden där personen var osäker på ifall det skulle gå att fästa en sån här ytmonterad kondis ordentligt med bara en lödkolv och lite lödtenn. Är det något som någon annan här har några tankar om? Hur annars har de fått fast de till att börja med? (Eller, ja...kanske inte speciellt väl med facit i hand )

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Lord Di Lego:

Nej precis, det var såna "ben" som jag menade. Lödytor är väl en bättre beskrivning, så jag tar det med mig.

Så jag kan eventuellt köra på högre Volt, men måste ha minst samma UF?
Försöker googla i takt med att jag skriver och får feedback. Kanske bäst att skicka de ett mejl och se vad de rekommenderar.

Fick nyligen ett PM angående tråden där personen var osäker på ifall det skulle gå att fästa en sån här ytmonterad kondis ordentligt med bara en lödkolv och lite lödtenn. Är det något som någon annan här har några tankar om? Hur annars har de fått fast de till att börja med? (Eller, ja...kanske inte speciellt väl med facit i hand )

Absolut inga problem att laga och löda dit SMD-kondensatorer förhand med lödkolv. Kräver dock lite förarbete och rätt verktyg.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Lord Di Lego:

Nej precis, det var såna "ben" som jag menade. Lödytor är väl en bättre beskrivning, så jag tar det med mig.

Så jag kan eventuellt köra på högre Volt, men måste ha minst samma UF?
Försöker googla i takt med att jag skriver och får feedback. Kanske bäst att skicka de ett mejl och se vad de rekommenderar.

Fick nyligen ett PM angående tråden där personen var osäker på ifall det skulle gå att fästa en sån här ytmonterad kondis ordentligt med bara en lödkolv och lite lödtenn. Är det något som någon annan här har några tankar om? Hur annars har de fått fast de till att börja med? (Eller, ja...kanske inte speciellt väl med facit i hand )

Från början är nog hela kretskortet kört i en lödmaskin, för det är så det brukar gå till vid serietillverkning av kretskort, det är ingen maskin du skaffar om du inte ska serietillverka kretskort.
För reparationslödning för hand så går det att använda en lödstation men en lödkolv är troligen inte lämplig men med passande storlek på verktygen så går det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ett alternativ om man inte vill löda ytmonterat med lödkolv är annars att helt enkelt använda hålmonterade kondensatorer istället och bara böja benen så att man kan löda fast dem. Nackdelen är att de kommer sticka upp mer vilket kanske inte fungerar om det är en laptop, men det går säkert att böja dem lite kreativt om man vill.

Tänk bara på att det är viktigt att elektrolytkondensatorer monteras med rätt polaritet. Det är märkt med + bredvid där kondensatorerna ska sitta på kretskortet, vilket jag antar är av just den orsaken.