Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Doomfarer:

Annonsen ser lite skum ut, med lurar för 18000 förväntar man sig lite bättre bilder än detta och lite mer info. Men kanske bara jag?

Man kollar provlyssnar väl lurarna när man hämtar dem, att bilden är tagen med en mobil med dålig kamera påverkar ju inte det på nått sätt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Får jag gå med i klubben för finljud nu då?

Permalänk
Medlem

Mid-fi-klubben kanske.

Permalänk
Medlem

Meze-klubben iaf. Stiliga

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av maximm:

Får jag gå med i klubben för finljud nu då?

https://i.imgur.com/XGLzNLe.jpg

Bra jobbat!
Berätta om resten av din anläggning, källa, DAC, AMP

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem

Fyndade ett par Audioquest Nighthawks i superfint skick för 1500kr med velourpads. Annorlunda men ändå trevliga.

Permalänk
Skrivet av Ugga:

Fyndade ett par Audioquest Nighthawks i superfint skick för 1500kr med velourpads. Annorlunda men ändå trevliga.

Bra fynd! Grattis.

Permalänk
Medlem

@maximm: Grattis till en grym hörlur. Själv har jag ägt min Empyrean ca 2 månader och håller precis på att "bränner in" min Lavricable Grand 20 core Silver kabel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av taoman:

@maximm: Grattis till en grym hörlur. Själv har jag ägt min Empyrean ca 2 månader och håller precis på att "bränner in" min Lavricable Grand 20 core Silver kabel.

Hur menar du med bränner in kabeln?

Permalänk
Medlem

@Extrapaj: Kablar behöver viss speltid för att låta som sig bör. Enligt vissa humbug. Själv tillhör jag gruppen som hör skillnad efter att kablar har fått en viss speltid.

Den kabel jag skaffat nu är en silverkabel och enligt tillverkaren behövs 200 timmar för att den ska blomma ut.

Permalänk
Skrivet av taoman:

@Exiphi: Kablar behöver viss speltid för att låta som sig bör. Enligt vissa humbug. Själv tillhör jag gruppen som hör skillnad efter att kablar har fått en viss speltid.

Den kabel jag skaffat nu är en silverkabel och enligt tillverkaren behövs 200 timmar för att den ska blomma ut.

Har inget med kabeln att göra tyvärr. Hur menar du att kabelns fysiska kvaliteter skulle förändras efter 200 timmar?

Permalänk

Kan det inte vara bra att låta folk tro vad de vill så denna tråd inte blir som vissa HiFi-forum på FB?

Visa signatur

Ananda - T5.3 - A2C - Sine
Burson Soloist 3XP

Permalänk
Medlem

@Agustavsson: Är inte rätt person att svar på det eftersom jag saknar kompetens. Dock hör jag som så många andra "audiofiler" skillnad. Gör gärna en sökning på populärt forum för hifi nördar.

Kan tillägga att jag även hör skillnad mellan en billig USB kabel och en bättre, något som ju inte bör vara möjligt.

Som sagt det är en diskussion som ej leder någon vart, rekommenderar att du själv gör ett blind test om du har möjlighet.

Livet är fullt av saker som rent vetenskapligt inte ska fungera men som ändå gör det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av taoman:

Livet är fullt av saker som rent vetenskapligt inte ska fungera men som ändå gör det.

Brukar kallas för placebo.

Permalänk
Medlem

@Sinery: Sant.

Ett bra exempel är att kvantfysik forskning ibland ger resultat som enligt traditionell forskning ej är möjligt. Ändå kan man inte neka till de motstridiga resultat som mäts.

Avslutar denna diskussion för min del, den som är intresserad rekommenderar jag istället att själv utforska om det är placebo eller inte.

Permalänk
Medlem

Ta steget in i Hi-Fi (hörlurar)
Tjena,
Är lite sugen på att skaffa ett par "bättre" hörlurar, har just nu ett par Razer Nari som jag är nöjd med till gaming och discord, samt lite andra trådlösa och trådade till mobil och laptop (JBL E55, Razer Kraken forged och Pamu slide) som jag också är nöjd med.
Men har den senaste tiden känt mig sugen/villhöver att få testa riktigt bra ljud.
jag skulle dock vilja (om det är möjligt) ta steget i omgångar; och börja med hörlurar som är bättre än de jag har nu, som inte kräver ett externt ljudkort för att drivas, men som kan höjas ytterligare i framtiden med ett bra ljudkort.

Efter en kort research verkar det som att man ska ha ett par öppna lurar med planar-magnetic drivers, och runt ~30ohm om de ska drivas direkt från telefon/desktop.
Jag har tittat lite på en modell som heter Monolith M570 som dels ligger i den prisklass som jag känner är rimlig, och (vad jag förstår) går att driva utan externt ljudkort. Någon som har några erfarenheter av dessa, och/eller egna tips/förslag?

Sen kommer ju den springande punkten med allt som har med ljud att göra; kommer man märka skillnad överallt, eller behöver man någon särskild typ av material för att märka det? Har både spotify, samt plex med DVD/Blu-ray och CD-rips.

Tar ödmjukt emot alla tips och råd som ni bättre vetande har då detta är ett helt nytt område jag funderar på att beträda
/sweisdapro

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Orka paja tråden med kabeldiskussioner (åt endera hållet). Kan ni inte bråka i PM istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Ta steget in i Hi-Fi (hörlurar)
Tjena,
Är lite sugen på att skaffa ett par "bättre" hörlurar, har just nu ett par Razer Nari som jag är nöjd med till gaming och discord, samt lite andra trådlösa och trådade till mobil och laptop (JBL E55, Razer Kraken forged och Pamu slide) som jag också är nöjd med.
Men har den senaste tiden känt mig sugen/villhöver att få testa riktigt bra ljud.
jag skulle dock vilja (om det är möjligt) ta steget i omgångar; och börja med hörlurar som är bättre än de jag har nu, som inte kräver ett externt ljudkort för att drivas, men som kan höjas ytterligare i framtiden med ett bra ljudkort.

Efter en kort research verkar det som att man ska ha ett par öppna lurar med planar-magnetic drivers, och runt ~30ohm om de ska drivas direkt från telefon/desktop.
Jag har tittat lite på en modell som heter Monolith M570 som dels ligger i den prisklass som jag känner är rimlig, och (vad jag förstår) går att driva utan externt ljudkort. Någon som har några erfarenheter av dessa, och/eller egna tips/förslag?

Sen kommer ju den springande punkten med allt som har med ljud att göra; kommer man märka skillnad överallt, eller behöver man någon särskild typ av material för att märka det? Har både spotify, samt plex med DVD/Blu-ray och CD-rips.

Tar ödmjukt emot alla tips och råd som ni bättre vetande har då detta är ett helt nytt område jag funderar på att beträda
/sweisdapro

Ohm säger lite om en hörlur, det finns så många bra billiga amps idag du borde inte bry dig om det så vida du inte köper någon outliner.

Allt går att driva från moderkortet, inget kommer låta bra - vissa saker sämre än andra, sannerligen ett par planars.

Du kommer kräkas varje gång du tvingas att lyssna på Razer efteråt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Ohm säger lite om en hörlur, det finns så många bra billiga amps idag du borde inte bry dig om det så vida du inte köper någon outliner.

Allt går att driva från moderkortet, inget kommer låta bra - vissa saker sämre än andra, sannerligen ett par planars.

Det förstår jag, men jag tänkte även använda dem till min mobil då och då, och då fungerar det inte med mer än ~30 vad jag förstår.
Menar du att planar drivers är dåliga? Har du några konkreta exempel på vad du tycker skulle vara bättre i så fall?
Jag är medveten om att de flesta lurar man köper inte kommer att nå sin fulla potential utan ett ljudkort, men tänker att det antagligen ändå kan bli tillräckligt bra för ett första steg, och sedan komplettera med ett bra ljudkort i framtiden utan att då bli begränsad (så mycket?) av lurarna, eller är det en dum inställning?

Skrivet av Sinery:

Du kommer kräkas varje gång du tvingas att lyssna på Razer efteråt.

Är väl lite rädd för att resultatet blir att jag inte kommer använda mina Razer XD

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

@Mumu55: Kul att du ville veta mer!

Kör en sprillans ny RME ADI-2 DAC som DAC/Förstärkare och kabeln är den medföljande. Har beställt 3 custom kablar från en student i storbirtannien som tillverkar dem själv, dock enbart för att få rätt längder (2m 6.3, 1.3m 3.5 samt 50cm 2.5 till en Fiio BTR5 när man är på språng) och en fin färg som matchar. Hoppas den blir rätt.

Källan provade jag till att börja med Tidal MQA via ASIO, men har gått tillbaka till Spotify då jag inte hörde någon skillnad.

Större skillnad att dra upp basen och ner med diskanten och trycka lite Tiesto när man känner för det än att fippla med stärkare/DAC.

Meze Empyrean funkar fantastiskt med RMEs EQ, så smidigt att kunna dra upp basen och dunka loss och sedan ta bort den när man bara vill njuta av nåt lugnare. Loudness läget är magiskt det också, att kunna lyssna på musik med låg/lagom volym och fortfarande ha toppenkvalitet kommer spara mina öron!

Permalänk
Medlem

Vad gäller kablar satt jag på en demo från Nordost eller vad de kallar sig på nån mässa med en anläggning värd mer än min kåk för en massa år sen. Vi lyssnade på samma låt om och om igen och där de enbart bytte kablarna och vi slutade på några för 50lax eller liknande.

Det jag minns av det var att anläggningen lät fantastiskt oavsett kabel, och jag kunde inte höra någon skillnad mellan dem. Så jag får helt enkelt finna mig lyckligt vetande i att kablar inte gör någon skillnad för mig.

Om andra hör skillnad så glädjer det mig, då har de bara ännu en pryl att leka med och det är ju roligt!

Dock gillar jag kvalite och har gärna ett par fint sleevade kablar med rejäla neutrik anslutningar som ser bra ut.

Permalänk
Medlem

@sweisdapro: Tycker de där hörlurarna verkar jättebra!

Köp dem och prova direkt från datorn, får du tillräckligt hög volym utan att det skorrar samt att det är tyst när det ska vara tyst, dvs inget brummande oljud i bakgrunden kan du vara nöjd!

Annars finns det en uppsjö fantastiska hörlursförstärkare med inbyggd DAC för runt tusenlappen idag som håller väl för hörlurar som kostar det fyrdubbla.

Har även hört mycket bra om dessa: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4861149

Monoprice finns väl bara i staterna och då blir det frakt och moms på allt väl?

Permalänk
Medlem

@taoman: Kul! Jag köpte mina på Ebay från Tyskland, stod att det var en öppnad låda men fick nya skickade från distributören direkt vilket var en kul bonus. Frakten tog en stund, tog säkert 3v innan jag fick dem, bla var de uppe och snurrade i Västerås tack vare postnord, men det löste de efter ett telefonsamtal

Jag är rätt nöjd med mina, men fasiken va dyra de är! Gick tillbaks till mina gamla finlurar och de lät ju platt som pannkaka.

När man använder empyrean låter allt bra, inte WOW VA BRA, men går man sen tillbaka till annat låter det bara platt och trist.

Permalänk
Medlem

@maximm: Du summerar det bra Ingen wow känsla men istället känns det som musiken står i centrum.

Permalänk
Medlem

@taoman: Jag håller med. Dock är det lätt hänt att man har lite för hög volym för att få till den där riktiga WOW-känslan och efter ett tag blir jag rätt trött i öronen/huvudet. Ska se om jag kan EQ:a bort de värsta frekvenserna, tror det är dessa som stökar till det.

De är väldigt behagliga, men lite smårädd att de ska falla i golvet, känns inte så kul att få repor i anodiseringen på ett par så pass dyra lurar.

Sen blir det sån extrem skillnad mellan olika inspelningar. Har skivorna bra separation lyfts det verkligen fram, typ Damien Rice där man känner sångaren stå framför en, men annan musik känns det som att bandet är en bra bit ifrån och blir en enhet på distans.

Då blir det lätt att man tycker de platta inspelningarna låter tråkigt och söker sig till musiken med wow-känsla. Men så är det ofta med nya prylar, när ny-leksak lusten lagt sig slutar man lyssna på lurarna och börjar lyssna på musiken istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av maximm:

@sweisdapro: Tycker de där hörlurarna verkar jättebra!

Köp dem och prova direkt från datorn, får du tillräckligt hög volym utan att det skorrar samt att det är tyst när det ska vara tyst, dvs inget brummande oljud i bakgrunden kan du vara nöjd!

Annars finns det en uppsjö fantastiska hörlursförstärkare med inbyggd DAC för runt tusenlappen idag som håller väl för hörlurar som kostar det fyrdubbla.

Har även hört mycket bra om dessa: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4861149

Monoprice finns väl bara i staterna och då blir det frakt och moms på allt väl?

Ja, det verkar som om de bara finns i staterna, så får se om jag hittar någon bra deal, eller någon annan typ i europa.
Efter lite googlande så verkar det som att monolith går att få tag på i europa, dock inte M570.
De säljer dock en annan modell på den hemsidan; monolith M1060, som verkar vara liknande i alla fall

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

@maximm: Bara hålla med igen. Dock har jag börjat använda Alcantara padsen istället för läder padsen. Tycker det blir en mer avslappad upplevelse. Känner ingen trötthet med dessa.

Jäpp blir väldigt stor skillnad på inspelningar beroende på utrustning man lyssnar med. En bra dac/förstärkare plus empyrean gör att alla brister i inspelning ej kan gömmas. En del gammal musik som man vuxit upp med låter ganska illa nu för man hör hur begränsade inspelningarna är. Finns lite sorg i att inse att det man gillat så mycket inte riktigt håller kvalitetsmässigt. Brukar ändra i filter inställningar på dacen för att motverka detta vilket hjälpen till en viss del dock.

Vid andra sidan kan jag nu lyssna på musik som jag tidigare ej gillat. När man hör att en inspelning är bra plus att grejerna klarar att återge detta är det liksom svårt att inte njuta. Gillar till och med att lyssna på jazz nu vilket jag tidigare ej orka med.

Permalänk
Medlem

@sweisdapro:

https://hifitorget.se/visa_annons.php/monoprice_m1060_planar_...

Finns begagnat med, men borde vara billigare tycker jag.

Permalänk
Medlem

Hej jag undrar om man har en 8000krs DAC/hörlursförstärkare som jag har, har man mer "behov" av att uppgradera sig från en hd 650 (mer nytta av) än om man har en 2500krs setup?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Hej jag undrar om man har en 8000krs DAC/hörlursförstärkare som jag har, har man mer "behov" av att uppgradera sig från en hd 650 (mer nytta av) än om man har en 2500krs setup?

Nej.