Nytt högre standardpris för spel till Playstation 5 och Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Jag kommer ihåg när jag köpte Donkey kong country 2 till SNES för nästan 900kr. Detta var 1995-96. För att inte tala om hur mycket NEO-GEO spel kostade... hugaligen.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x / Fractal Design celsius s24 / asus rog crosshair 7 hero wifi / 32gb g.skill 3600mhz cl16 trident Z neo C / MSI Radeon RX5700XT Gaming X / samsung 970 EVO Plus 500gb nvme / Western Digital blue 500gb ssd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Förstår inte gnället. Allt blir dyrare. Jag höjer inte ens ögonbrynet över en dagens lunch för 129kr längre.

Du förstår inte att det gnälls när allt blir dyrare?

Permalänk
Medlem

Om man tycker ett spel är dyrt när det ökar knappt 17 % från 600 kr till 700 kr, så bör man nog ta en titt på inflationen i Sverige samt alla restauranger och pizzerior runt omkring. Då märker man ganska snabbt att priserna har ökat väsentligt under åren medan spelpriser mer eller mindre har stått still.

Diskussionen bör snarare vara om alla spel verkligen ska kosta lika mycket. Att betala 700 kr för ett kvalitativt spel där jag får ut 50h speltid och blir underhållen under varje timme, så är det ett bra pris. Om jag däremot köper ett spel som är 10h och får ut motsvarande underhållning per timme, så är spelet relativt sett fem gånger så dyrt.

Visa signatur

"Far and away the best prize life offers, is the chance to work hard at work worth doing"

Permalänk
Medlem

800 kronor och sedan 4-500 kronor till i dlc och microtransactions för att få ett någorlunda komplett spel Blir fint det!

Permalänk
Medlem

Ska ett spel kosta 700Kr eller mer så ska det vara i klassen Skyrim som har många många timmar speltid från dag ett och dom ska fortsätta bygga ut spelet med gratis dlc som ger mer att göra i spelet. Inte bara massa skins på vapen och kläder till karaktärer.

Sen ska jag fan äga spelet med. Dom ska ge fan i om jag vill sälja det till en annan. Dom ska ge fan i att hänga upp spelet på en server för att det ska funka, en server dom kan stänga ned när som.

Samt att det finnas en demo på några timmar så det går att prova det innan köp.

Då kanske jag kan köpa ett spel för 700Kr+ på rea när det kostar 300Kr.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk

Själv tycker spel sällan har varit så här billiga, de går extremt fort ner i pris. Räcker att man väntar 1-2 månader så börjar spelen finnas till i alla fall 20-30% billigare.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, XFX 7900XTX Merc, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Medlem

Kommer ni ihåg när de sade att om folk inte piratade spel så mycket så skulle priserna få ned?

Det står dem fritt att ta vilka priser de vill;
jag tänker däremot inte betala dem. Jag har ingenting emot att spela spel 1-2 år efter alla andra om jag får dem billigare då.

Permalänk
Medlem

En konsol för 6000kr och spel för 700kr/st eller en dator för 20,000kr och ett spel för 500kr/st? Man får köpa många spel innan det blir billigare att spela på PC.

Nu har jag inte längre tid att spela så mycket spel som förr. Köper max 1 Playstation-spel om året. Känner därför att jag kan betala 100kr mer än idag.
Förstår däremot om många tycker att 700kr är för mycket om man köper nya speltitlar varje/varannan månad.

Betalar också för Origin Access på årsbasis. Senaste blev det C&C Remasterd.
Tycket det är smidigt med att få alla spelen till en fast årskostnad.
Spelar man mycket är det väl rimligt att betala för Playstation Now (eller alla nyaste spelen kanske inte släpps där?) eller liknande prenumerationstjänst?

Det är annars tydligt att det på senare tid blivit dyrare med spel. Kan man inte höja priset får man lägga in mikrotransaktioner eller sälja fler kopior.

Annars är det som många redan säger här i tråden. Man får vänta lite och köpa spelen på rea till 50% av ursprungspriset. Det är samma som med film exempelvis: 199kr för en blu-ray när den släpps, men blir efter några månader 99kr eller billigare.

Permalänk
Medlem

Spel var för dyra redan för 10-20 år sedan. Med en bibehållen prisnivå har inflationen rättat till priserna till kundens fördel antar jag.

Nu ska det alltså bli dyrare igen...

Permalänk
Medlem

Och eftersom ingen har nämnt det, spelkonsoller säljs enligt rakbladsmodellen, konsollen säljs med förlust för att man sedan skall tjäna in detta på spel som säljs till den. Gissar att de nya modellerna kommer säljas med ännu större förlust än tidigare sett till all information om vad som ingår i dessa. Så man höjer priset på spelen.

Permalänk
Medlem

Dom packar ju ändå spelen fulla med DLC's och microtransaktioner så varför skulle priset behövas höjas?

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

$59 motsvarade år 2005 ungefär $77 idag, så en prishöjning till $69 känns ändå ganska rimligt. Dock så känner jag att många utvecklare tar fullpris utan motivering.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Kostade inte N64 spel 6-700 nya? Känns som att konsolspel alltid varit dyra.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Jag tror många av oss kan vänta tills de har REA också

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Ändå är spelarbasen förmodligen 3X större nu än vad den var då, så de tjänar ändå ännu mer pengar.
Knappt några kostnader för att leverera spelen då mycket sker digitialt.
Sedan trycks det in mikrotransaktioner och färdiga spel styckas för att säljas som DLC.

Nej, tror inte ett dugg på detta.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Visst låter det lite märkligt att spelen kostar lika mycket som förr, trots betydligt högre utvecklingskostnader, men ett perspektiv som jag saknar är volymerna. Nu vet jag ärligt talat inte hur det ligger till, men kan tycka att det i alla fall vore värt att nämna något om hur mycket ett AAA-spel säljer de första två åren efter lansering nu, jämfört med för 10-15 år sedan.

Något säger mig att producenterna har gjort sin hemläxa när de väljer att lägga ökade resurser på utvecklingen, i det att en bättre produkt får en större volym.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av birdman:

Vissa säljer spel med svårknäckta DRM, till dyra priser men drar knappt in pengarna för att ens täcka kostnaden.

Andra säljer spel utan DRM, dvs kan laddas ner gratis om man vill, men tjänar ändå grova pengar.

Jag undrar vad det kan bero på?

Ja vad menar du att det beror på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daz:

Kostade inte N64 spel 6-700 nya? Känns som att konsolspel alltid varit dyra.

Ja, känner samma ,i mitten av nittiotalet var det samma priser som nu ,men med tanke på inflation så motsvarar det väl en bra bit över tusen kronor per spel o dagens penningvärde .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daz:

Kostade inte N64 spel 6-700 nya? Känns som att konsolspel alltid varit dyra.

Vet jag har något snes spel där det står 799kr på kartongen, men det fanns säkert billigare. När jag köpte spel till gamecube och n64 var det ganska standard att de kostade 649kr om de var nysläppta spel.

@Lodisen hur många jobbade och hur lång tid tog det att göra GTA eller GTA 2 jämfört med GTA V? Gissar på att det både tar längre tid och behövs mer personal för moderna spel och lönerna bör även vara högre än de var på 90 talet. Men detta är bara antaganden från min sida har inte kontrollerat.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

På 90-talet var spelen ännu dyrare, speciellt om spelen hade nåt specialchip i sig. Ser inget fel med att höja och följa inflation etc.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Hade aldrig gått med på den prisökningen, utan då blir det snarare att avvakta med inköp tills jag får tillfälle att köpa begagnat eller vid REA.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Skrivet av DasIch:

Påståendet om att priserna legat på samma nivå är ju också en sanning med modifikation. Vi har fler mikrotransaktioner och fler betalda DLC's. Köper man standard edition idag är det ju knappt att man får ett komplett spel.

Precis! De bryter ner spelen och delar upp bitarna till DLC's men det förstår inte de flesta tyvärr. Det är tragiskt hur många går de stora utgivarnas ärenden.

Förr kom spelen hela och blev de en hit så hände det att det släptes expansioner till dem eller uppföljare. Dagens unga generation tror att mikrotransaktioner, loot lådor och höjda priser på spel är något är bra.

Permalänk
Medlem

Jösses. Spel för 400 Kr är dyrt redan där.

Känns bra att jag inte spelar på konsol och inte behöver bry mig om det där...

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk

Väldigt dumt om sant.

Ja MEn SPeL äR dYraRe aTT UtVeCKLa

1. Utvecklare kanske borde lära sig a prioritera vart dom lägger pengarna
2. Spel säljer MYCKET mer idag än vad dom gjorde för 20 år sedan

Visa signatur

i7 12700k @ 4.8GHz / ASUS GeForce RTX 4070 Ti 12GB TUF Gaming OC / ADATA XPG 32GB DDR5 5200MHz CL38 Lancer / W11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Precis! De bryter ner spelen och delar upp bitarna till DLC's men det förstår inte de flesta tyvärr. Det är tragiskt hur många går de stora utgivarnas ärenden.

Förr kom spelen hela och blev de en hit så hände det att det släptes expansioner till dem eller uppföljare. Dagens unga generation tror att mikrotransaktioner, loot lådor och höjda priser på spel är något är bra.

Ska de höja priserna så ska spelen inte heller delas upp som pizzaslices.

Är det så? Jag spelar så lite spel nu för tiden att jag undrar seriöst. Spelar mest Skyrim, GTA V och Civ 6 och de får än idag regelbundna uppdateringar och DLC's.
Har spelen blivit mindre innehållsmässigt än för exempelvis tio år sedan? För mig känns det som att man fick ett spel och sedan kunde det vara buggigt som tusan, typ Daggerfall anno 1994, men man fick liksom leva med det. Nu rullas optimeringar, patchar, grafikuppdateringar, tillägg och annat ut för en bättre upplevelse. Sedan har vi det där med utrymmet också, tidigare hade vi diskettstationer, cd-skivor eller dvd-skivor som spelen kom på. Skyrim hade väl lite otur som kom 2011 precis innan ett teknikskifte och vägde in på en DVD. Två år senare kom GTA V och nu när jag skaffade det på Epic Store vägde det in på 95GB och med den grafiska modden jag lade till så tog det upp ytterligare 30GB. Vad jag menar är att det var inte möjligt att distribuera data på samma vis förr i tiden och något måste väl ha blivit bättre med åren kring detta?

Permalänk
Medlem

Det gick ju dåligt för id som släppte spelen gratis från början dom blev ju fattiga!(& demon fanns det en gång i tiden) sen kunde man köpa spelen billigt otroligt synd om dom. Köper inte detta för 5 öre det handlar om att det blivit en industri & de behöver ha vinstökning & göra ägarna nöjda & ge avkastning, är tur att det finns andra utvecklare än Sony & EA.
På pc sidan tycker jag spel blivit dyrare hela tiden fullpris var väl 399kr sen strax över 400kr nu har ju aaa titlar ofta ett pris på 599 eller liknande vid släpp. Konsoller har alltid haft för dyra spel därav pc minns även amiga & spektrum spel de kostade allt ifrån gratis vid köp av tidning & upp till 100kr för ett spel & riktigt dyrt 200 konsoller e en helt annan sak pga låst plattform utan alternativ så då kunde de ta högre priser. Girigheten skiner igenom hos de stora Sony ,EA osv blir väl indie & beta av gamla spel framöver tycker spelen dessutom bara blir sämmre. (fast ser fram mot bg3 & flight sim)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Intressant att NBA2k är ett av de två spel som medföljer playstation plus-medlemskapet för juli månad vilket gör att spelet kostar ungefär 20 kr i medlemsavgifter. Ett rimligare pris i min mening.

För många konsumenter är det ett överflöd av spel och underhållning. Epic games ger bort 1-2 spel i veckan. Om man är medlem i PS Plus eller Xbox Gold får man tillgång ett antal spel varje månad. Finns många gratisspel som är bra. Det är regelbunda reor där man kan köpa populära titlar för låga priser. Många konsumenter har ett berg av gamla spel (backlog) som de inte har spelat.

Om de behöver ta ut ett högre pris för att de inte kan bibehålla sin vinstmarginal för att de har problem med att exploatera billig arbetskraft i utkanten av imperiet med sämre arbetsförhållande(support studios i kina t.ex.) på grund av pandemin så borde de säga det rakt ut.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem

När jag var liten kostade en sandwich under 10kr, nu kostar den närmare 20.

När jag var liten kostade konsolspel 699kr och PC-spel 399kr, priserna är nu desamma om inte ofta lägre med pre-order deals, officiella key resellers etc. Lägg därtill att spelen sällan sjönk progressivt i pris, utan man betalade nära fullpris eller fick gott vänta på att de släppte en billigare Best of/Gold/Platinum/Value-version med ful budget-ram (eller kanske begagnat, aldrig haft nån koll på den marknaden.) Jag köpte precis Control till PS4 för 199kr inte ens ett år efter att det släpptes, det hade varit befängt tidigare.

Kan personligen inte riktigt begripa folk som klagar på prisutvecklingen av spel, tycker inte de har något vidare historiskt perspektiv. Visst att de försöker kräma ut pengar med DLCs och microtransactions och hela den utvecklingen är förstås irriterande, men det tycker jag folk faktiskt får skylla sig själva om de går på. Expansion packs fanns det gott om tidigare också och dessa stora DLCs—likt Hearts of Stone/Blood and Wine till The Witcher 3—är de enda jag själv bryr mig att lägga pengar på.

Markanden är så otroligt mycket bättre nu för köpare än den någonsin varit, tycker man inte ett spel verkar vara värt fullpris behöver man oftast inte vänta speciellt länge innan det börjar dyka upp deals, både på konsol och PC-sidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

Ja vad menar du att det beror på?

Det är ett mysterium som kommer för evigt förbli olöst...

Om du menade allvar så syftade jag på att vissa utvecklare lägger mer tid och tanke på spelen samt respekterar sina fans, medans andra spottar ut spelen som ett maskingevär och förväntar sig stora försäljningssiffror vid varje släpp.
Tyvärr blir den förra mer och mer sällsynt medans det senare är redan standard i branschen.
Sen har de mage att vilja höja priset på deras skitspel.

Visa signatur

3900X | Asus C8H | Trident Z 3800 | 6800 XT | MP600 | HX1000i | Core P5 | EK-WB

Permalänk
Medlem

Jag lägger inte 600kr + på ett spel jag inte vet kommer vara roligt, troligtvis inte kommer spela klart etc etc. Det är ytterst få spel jag lagt den summan på. Jag tror folk har i allmänhet för mycket att göra för att kunna fokusera på ett endaste spel och lägga den stora summan på spelet.

Är det inte bättre att göra tvärtom, släpp spel för typ 300kr så betydligt fler kan köpa det? Utan att behöva gå med konsekvenstänket att "nja jag TROR inte jag kommer tycka det är så roligt och då är 600kr+ i sjön".

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A