Nytt högre standardpris för spel till Playstation 5 och Xbox Series X

Permalänk
Melding Plague

Nytt högre standardpris för spel till Playstation 5 och Xbox Series X

I över ett decennium har priserna för konsolspel varit stabila trots skenande utvecklingskostnader. Snart vankas liten höjning.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Om det leder till färre mikrotransanktioner så behöver vi detta

Permalänk
Medlem

Man skakar ju bara på huvet åt priserna på spel i dag! och nu ska dem bli ännu dyrare? jisses.
Då låter man titlarna få vara ute på marknaden ett tag innan man köper dem vid kampanj lr rea.

Permalänk
Medlem

75% off på steam or nothing

"Hur brukar du resonera kring spelköp och var går din prismässiga smärtgräns?"
Lägger till i wishlist på steam och ignorerar spelet - hugger när jag får mail om att det är 75% eller mer off och spelar antagligen inte ens. Har kopiösa mängder spel som ligger och väntar men jag spelar bara ffxiv just nu ändå så jag kan vänta ett par år tills spel trillar ner i pris

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Om det leder till färre mikrotransanktioner så behöver vi detta

Det kommer det med största sannorlikhet inte göra...

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem

Vissa säljer spel med svårknäckta DRM, till dyra priser men drar knappt in pengarna för att ens täcka kostnaden.

Andra säljer spel utan DRM, dvs kan laddas ner gratis om man vill, men tjänar ändå grova pengar.

Jag undrar vad det kan bero på?

Visa signatur

3900X | Asus C8H | Trident Z 3800 | 6800 XT | MP600 | HX1000i | Core P5 | EK-WB

Permalänk
Medlem

Det roliga är att det bara är de stora som pratar om detta de som drar in hiskeligt med pengar sony ea själv tycker jag att konsoll spel är allt för dyra(alltid varit) vilket är ännu en anledning att hålla sig till pc

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Har detta inte varit fallet tidigare generationsskiften? Har för mig att de brukar försöka öka priserna första tiden för att sedan minska lanseringspriserna efter några månader. Eller har det bara varit enskilda butiker jag varit i som försökt höja priserna (t ex ps4 varianten av ett spel var någon hundring dyrare än ps3 versionen när de lanserades om minnet inte sviker).

Permalänk
Medlem

Senaste jag ägde en konsol var NES p.g.a att jag alltid tyckt priset på spelen varit skeva jämfört med PC-versionen. Men så blev man lite sugen på PS5...tills nu. Tänker absolut inte betala 700-800kr för spel. Så det blir varken konsol eller spel.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

Köper inga spel över 300:-. Om de drar ned på reklambudgeten så skulle de kunna halvera priserna istället.

Permalänk
Medlem

Personligen var det nog över 10 år sedan jag köpte ett spel för 699k(dock konsoll). Gör folk verkligen det idag? 400kr är max för min del men även det är ovanligt. Men visst, pc är ju lite billigare.

Men det är väl antingen en prishöjning eller fler mikrotransanktioner som behövs för att det ska gå runt antar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalSwede:

Det kommer det med största sannorlikhet inte göra...

även om man använder mikrotransaktioner för att täcka utvecklingskostnaderna för tillfället? Eller är det så att folk är tillräckligt "vana" så nu vill de höja priset och behålla kakan samtidigt?

Permalänk
Medlem

@Baxtex: givetvis köper folk spel för 699, annars hade vi inte sett de priserna.själv köper jag bara spel från spelserier eller utvecklare jag verkligen tycker om. Annars blir det att vänta tills det trillar ner runt 400 kr.

Permalänk
Medlem

69,99 USD Kommer ju säkert översättas till 799 SEK när det blir svenska priser... blir bra för pc försäljningen, steam och gog det här

Permalänk
Medlem
Skrivet av 120hz:

Man skakar ju bara på huvet åt priserna på spel i dag! och nu ska dem bli ännu dyrare? jisses.
Då låter man titlarna få vara ute på marknaden ett tag innan man köper dem vid kampanj lr rea.

Ni minns inte vad spelen till t.ex. SNES kostade? Spelen är riktigt billiga idag.

Permalänk
Medlem

Tur jag spelar bara på datorn, skulle alldrig ha råd att köpa ett spel till konsoll.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

Jag har varit "gamer" ett litet tag....tror det är typ 35 år nu. Personligen tycker jag spelen redan idag är galet dyra. AAA titlar till PC kostar ju idag 700 och priser på 1000 är ju inget ovanligt.
Jag tror att vi skulle acceptera en prishöjning på 100 ifall alla dessa micro och makro transaktioner försvinner i kombination med att man faktiskt får HELA spelet m utan att de skall mjölka ur oss mer pengar med DLC och season pass med mera.
Sen är man ju inte förvånad att 2K Games är först med att höja priset.
Problemet är att jag kan förstå och acceptera att titlar som ger MASSOR med speltid och variation som tex Gta5 kostar lite mer. Men ett Fifa eller så är ju inte helt nya spel .
Får ju finnas lite vett och reson.
Personligen gillar jag att köpa Spel ifrån mindre studios. Där kan jag till och med tänka mig att köpa samma spel på både konsol och PC. Men då pratat vi om spel som kostar mindre än 300.

Permalänk
Medlem

Självklart är det ett sportspel som är 99% samma som förra året som är först att "testa".

Permalänk
Medlem

Har ingen panik med att köpa spel.

Senaste konsollen jag köpte var i vintras, en wii u för 500 kronor.

Har cirka 10 spel och de kostade cirka 100 kronor stycket. Förutom zelda breath of the wild, som kostar typ 350 kr. Men det sägs å andra sidan vara decieniet spel, har dock inte hunnit spela det ännu.

Men windwaker HD, new super luigi, nintendo land, wario wear smooth smooth (visserligen till wii) är ju toppenspel

Permalänk
Medlem

För utvalda titlar kanske, för mängdspel.. nja.

Permalänk
Medlem

Det låter lite lustigt att folk säger att det är bra att spela på PC då spelen inte är lika dyra, då det låter som man glömmer att hårdvaran är mycket dyrare. Jag spelar primärt på PC själv, men den totala kostnaden för min PC och spel är mycket högre än vad jag hade betalat för en konsol och lika många spel.

Skrivet av Galvanizer:

Ni minns inte vad spelen till t.ex. SNES kostade? Spelen är riktigt billiga idag.

Det är inte bara prishistoriken som spelar in utan även att folk idag (i Sverige) har mycket mer disponibel inkomst då vi haft reallöneökningar under lång tid.

Vill man ifrågasätta prishöjningen är det bättre att försöka göra det utifrån att många spelutvecklare ändå är mycket lönsamma. Dock är det tillgång och efterfrågan så om folk fortfarande köper spelen när de blir dyrare är de ju värda det priset. Man får helt enkelt rösta med sin plånbok.

Permalänk
Skrivet av Galvanizer:

Ni minns inte vad spelen till t.ex. SNES kostade? Spelen är riktigt billiga idag.

Jag minns, 400kr. Gällde att spara. 400kr för PC spel.
Sen skulle leverantörerna ha sin del av kakan, sen skulle leksaksbutiken ha sin del av kakan.

Då fick jag något fysiskt jag ägde.

Nu handlar jag digitalt, rätten att spela något ett tag. Försöker hålla mig på GOG men det går inte alltid och även på REA har Doom Eternal och Borderlands 3 kostat mig ca 500kr stycket för att jag vill ha ett komplett spel (season pass skräp)

Permalänk
Medlem

Detta är ju ingenting. Mer än hälften av höjningen på 15 år är ju inflation.

Visa signatur

[CPU: Intel i5-750 @ 2,6 ghz][MB: Gigabyte P55A-UD3][GFX: Phantom Geforce 670 GTX OC][RAM: Corsair XMS3 1600MHz 8GB][Chassi: Fractal Design r3] [HDD: 1TB Samsung Spinpoint F3][SSD: Crucial MX100 2.5" 7mm 256GB @ SATA 2][PSU: Corsair TX650W][CPU Kylning: Akasa Venom][OS: W7 64-bit][Skärm: BENQ 2412]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Om det leder till färre mikrotransanktioner så behöver vi detta

Antar att det egentligen handlar om att både ha kakan och äta den. Högre standardpriser i samband med mikrotransaktioner och F2P/freemium-liknande inslag ger antagligen rätt sjysta intäkter.

Visa signatur

R7 5800X | B550-I Gaming | RTX 3080 | 32 GB DDR4

Permalänk
Medlem

Hyfsat haltande logik.

Spel har gått om musik- och filmbranschen tillsammans. Produktionskostnaderna har ökat 200-300 procent. Så därför...? Ja, det rimliga vore ju att försäljningen ökat för att kunna bära produktionskostnaderna, annars hade det inte satsats så mycket pengar på att producera spel.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Om priset har legat stabilt på 60 USD sen 15 år tillbaka blir det ju ändå billigare om de höjer till 70 USD.

60 USD 2005 är 78.77 USD idag justerat för inflation och sånt.

Förstår inte gnället. Allt blir dyrare. Jag höjer inte ens ögonbrynet över en dagens lunch för 129kr längre.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Blir färre köp dag 1 för mig då.

Permalänk
Medlem

Visst, spelens priser har inte ökat lika mycket som utvecklingskostnaderna, men samtidigt har vi MÅNGA fler som köper spel än för 15 år sedan. Ökar man priserna så kommer antalet köpta spel minska, samtidigt som piratkopieringen ökar. Tycker det är fel väg att gå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FilleMang:

Jag minns, 400kr. Gällde att spara. 400kr för PC spel.
Sen skulle leverantörerna ha sin del av kakan, sen skulle leksaksbutiken ha sin del av kakan.

Då fick jag något fysiskt jag ägde.

Nu handlar jag digitalt, rätten att spela något ett tag. Försöker hålla mig på GOG men det går inte alltid och även på REA har Doom Eternal och Borderlands 3 kostat mig ca 500kr stycket för att jag vill ha ett komplett spel (season pass skräp)

kostade 700kr för oss på västkusten iaf.

men sjukt att spelen ska behöva gå upp i pris, volymen är så mycket större nu och många köper det digitalt... Jag bara vägrar sånt shit, men å andra sidan så blir jag äldre och äldre och spelen verkar tråkigare och tråkigare...

Kan väl tillägga att de skenade konstanterna har garanterat något med detta att göra oxå, dvs inte bara att devsen måste jobba längre med spelen.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Påståendet om att priserna legat på samma nivå är ju också en sanning med modifikation. Vi har fler mikrotransaktioner och fler betalda DLC's. Köper man standard edition idag är det ju knappt att man får ett komplett spel.