TIPS för alla som letar efter bra verktygs-set för datorer/laptops/telefoner!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Udd3n:

Ja, min gröna från teknikproffset verkar ju vara VK-55. Synd att det i slutändan ändå inte blev rätt men det verkar ju rätt bra iaf även om man inte fick S2 som var tanken. Kings'dun KS-8061 och Deltaco VK-55 står det på.

Citerar mig själv här. Även mitt VK-55 står det S2 på alla bits jag kikat på än så länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ugga:

Citerar mig själv här. Även mitt VK-55 står det S2 på alla bits jag kikat på än så länge.

Det var spännande/oväntat... vad skiljer då mellan artiklarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det var spännande/oväntat... vad skiljer då mellan artiklarna?

På baksidan på kartongen till min verkar det mest vara färg på plastlådan som skiljer.

Permalänk
Medlem

Får man med alla delar (keypullers) så att man kan öppna upp en cherry mx brytare? Ser inte så ut på bilderna?

Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.

Permalänk
Medlem

Vill bara påpeka till trådakaparen att tri-wing inte är Nintendos påhitt
Massa leksaker har dessa för att man inte ska pilla upp fel skruv (utan endast batteriluckan). T.ex Brio tåg.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snyft:

Får man med alla delar (keypullers) så att man kan öppna upp en cherry mx brytare? Ser inte så ut på bilderna?

Just key puller medföljer inte vad jag vet, men det brukar ju medfölja tangentbordet med brytarna tänker jag?

Permalänk
Avstängd

Hej gott folk, har varit borta ett tag men nu läser jag igenom allting som skett från sidan 2 och framåt!

Tack till alla som har kompletterat med egna erfarenheter och information! Jag är glad att ni blev nöjda allihopa! 😁

Skrivet av Locos:

Kostar 249:- där nu på ITSajten.

Det är humor. Såg att tråden orsakade att de fick en stor mängd beställningar; de hade en banner där som sa hur många som köpt det nyligen, typ 20 personer på en dag, så de har väl tänkt att de kunde tjäna mer pengar hehe. De höjde från 189 till 249. Men då blir det ju bara att folk slutar köpa hos dem. De kommer nog sänka igen! (Edit: Ja, ser att de redan sänkt från 249 till 229.)

Finns alltså minst på dessa 4 sajter nu, bara att välja den man föredrar och vilken som har bäst dagspris:

Skrivet av korvOlle:

Tack!

Hört folk prata om Deltaco och alltid tänkt att det är samma företag som gör chokladbollar med mera, men det är tydligen Delicato såg jag efter en snabb sökning. Var lite fundersam över varför de skulle göra kablar osv och sedan chokladbollar. Min hjärna har ofta fokus på mat och kakor, nog därför jag gjorde den kopplingen direkt.

Fan vad jag skrattade. Detta är fan årets roligaste inlägg jag läst hittills!

Skrivet av Aphex:

Du är uppenbarligen förvirrad - de gör tacos. https://deltaco.com/

Åh herregud, haahhahaa. Grejen är att det är precis detta jag tänker varje gång jag hör namnet. Tänker på den Amerikanska taco-kedjan. 😂

Permalänk
Avstängd

För alla er som har undrat om ni har fått rätt produkt när ni fick "King'sdun", så hade ni kunnat söka på första sidan efter erat produktnamn så hade ni sett det. 😘 Här är citatet: "Lådan har märket "King'sdun", och modellen KS-8060 skrivet på papperslådan som det anlände i, samt texten "60 in 1 Precision Screwdriver Set"."

Vill också påminna alla om denna länk som tipsar om korrekt skruvmejselteknik för att undvika skador, vilket är särskilt viktigt om ni öppnar laptops som oftast är klistrade med "Loctite": #18474010

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dashio:

Är bitsarna magnetiska? Jag beställde ett par från Aliexpress där det marknadsförde att de skulle vara det men till min förvåning så var det inte det.

Gå till trådens första sida och tryck Ctrl-F och sök på ordet "magnet".

Skrivet av Betty (Kung Pow):

Tackar för tipset!

Köpte precis den samt två trådlösa nexa brandvarnare från teknikproffset, 249 där med men frifrakt med nexorna!

Jag tittade efter den hos dem för att länka till dem, men hittar inte exakt samma kit hos teknikproffset. Skulle du kunna länka till den du köpte, efter att du verifierar att det är samma utseende som det som postats av andra här i tråden? Det finns nämligen en person (nästa citat nedan) som köpte från Teknikproffset och det var ej samma produkt.

Skrivet av Ugga:

Ja, min gröna från teknikproffset verkar ju vara VK-55. Synd att det i slutändan ändå inte blev rätt men det verkar ju rätt bra iaf även om man inte fick S2 som var tanken. Kings'dun KS-8061 och Deltaco VK-55 står det på.

Tack för informationen om det riktiga märket och produktnamnet på VK-55 (tråden handlar om VK-56 vilket är Kings'dun KS-8060). Jag kan nu bekräfta att även VK-55 är S2-metall, med exakt samma tillverkare, och främst skiljer sig åt i skruvmejselhandtaget, så du kan andas ut!

Handtaget är lite smalare och mindre grepp (inga räfflor att hålla i). Men du får gärna berätta hur det känns att skruva med VK-55 handtaget! Färgen på förvaringslådan är förresten också grön istället för svart, men det är ju bara kosmetiskt.

Vad gäller bits så VERKAR det vara exakt samma sortiment och varianter och storlekar, men kolla gärna bilderna (finns folk som postat stora foton på sidan 2 här) och se om det stämmer och berätta gärna isåfall! Min gissning är att det är samma. Här är ett bra inlägg som visar paketets baksida där du kan se en lista på alla bitar i KS-8060 och se om det är samma som i det kit du köpte: #18482831

Skulle vara bra att även få veta om ditt KS-8061 också har magnetiska bits som håller fast skruvarna?

Skrivet av Ugga:

Citerar mig själv här. Även mitt VK-55 står det S2 på alla bits jag kikat på än så länge.

Ah bra, du bekräftade S2-metall i en annan post. Perfekt. Glad att höra det!

Skrivet av L'ombra:

Kollade faktiskt inte efter någon beskrivning alls, utan gick bara på att bilderna var identiska. Nu har jag iaf fått hem min, och den heter E-Durable ED-8060. Märkt HRC 51-54, CR-V 6150 samt S2. Så vitt jag kan se så ser den åtminstone identisk ut med bilderna som postats här, så när som på logotypen.

Det är säkert samma (KS-8060) om det fysiskt ser identiskt ut förutom paketet/loggan och de har ju återanvänt "8060"-benämningen... det kan vara nån som köper in dem och har bett om egen paketering av marknadsföringssyfte.

Men vilken butik köpte du från? Den tyska Amazon du länkade till, eller nån annan butik?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dextrodammit:

Men vilken butik köpte du från? Den tyska Amazon du länkade till, eller nån annan butik?

Japp, det var den jag länkade tidigare.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Avstängd
Skrivet av L'ombra:

Japp, det var den jag länkade tidigare.

Tack för infon. Okej då är egentligen bara frågan om det är nån skillnad alls. Kan du jämföra i detalj med bilderna på detta inlägg? #18482831

Skulle gissa att ditt är 100% samma förutom att de satt annat märke på det.

Permalänk
Medlem

@dextrodammit: så för att summera är alltså vk-55 samma kit? Har sett flera sidor som benämnde det som CRV (hylsorna är ju det i och för sig), men men... i så fall finns det ju tillgängligt på många ställen:

https://www.teknikproffset.se/Smartphone-Surfplattor/Ovriga-t...

Den jag länkade förut:
https://cdon.se/hemelektronik/smartphone-reparationssats-58-s...

https://www.proshop.se/Andra-mobiltillbehoer/DELTACO-Smartpho...

https://www.prylstaden.se/smartphone-reparationssats-58-st-pr...

...

Permalänk
Avstängd

@medbor: Tja. Nej det är inte samma kit, men det är ett liknande från samma tillverkare (King'sdun). Skillnaderna nämns i mitten av detta meddelande: #18492525

Kortfattat:

- VK-55 är pyttelite billigare. Typ en femtiolapp.
- Både VK-55 och VK-56 (tråd-kittet) använder S2-metall för skruvbitsen.
- VK-55 har ett helt annat, smalare skruvmejselhandtag utan räfflor (inget grepp). VK-56 handtag är utan tvekan lättare att hålla i, och är troligen där mesta pengarna i prisskillnaden ligger.
- Grön (VK-55) förvaringsbox istället för svart (VK-56).
- Vet ej om det ingår en plastspatel i VK-55, men det ingår i VK-56.
- Vet ej om det är exakt samma sortiment av skruvmejsel-bits i den.

Nån av de som råkade köpa VK-55 får gärna gå igenom och se om det finns plastspatel och om det är exakt samma sortiment av bits som ses i bilden på detta inlägg gällande VK-56: #18482831

Sen vad gäller att produktinformationen hos Deltaco/butikerna är fel och bara nämner CRV är ju exakt anledningen till att tråden skapades: Deltaco har ingen aning vad de har importerat och säljer för något. Personen som skrivit om produktinfon till Svenska är inkompetent. Det saknas massa information om bitsen, det är massa felöversättningar av både mejselnamn och tekniska termer, och det nämns ej S2 i något av kitten på Deltacos sida trots att det är nåt som King'sdun skyltar med i sin officiella Engelska produkt-text. 🤣

Permalänk
Medlem
Skrivet av dextrodammit:

@medbor: Tja. Nej det är inte samma kit, men det är ett liknande från samma tillverkare (King'sdun). Skillnaderna nämns i mitten av detta meddelande: #18492525

Kortfattat:

- VK-55 är pyttelite billigare. Typ en femtiolapp.
- Både VK-55 och VK-56 (tråd-kittet) använder S2-metall för skruvbitsen.
- VK-55 har ett helt annat, smalare skruvmejselhandtag utan räfflor (inget grepp). VK-56 handtag är utan tvekan lättare att hålla i, och är troligen där mesta pengarna i prisskillnaden ligger.
- Grön (VK-55) förvaringsbox istället för svart (VK-56).
- Vet ej om det ingår en plastspatel i VK-55, men det ingår i VK-56.
- Vet ej om det är exakt samma sortiment av skruvmejsel-bits i den.

Nån av de som råkade köpa VK-55 får gärna gå igenom och se om det finns plastspatel och om det är exakt samma sortiment av bits som ses i bilden på detta inlägg gällande VK-56: #18482831

Sen vad gäller att produktinformationen hos Deltaco/butikerna är fel och bara nämner CRV är ju exakt anledningen till att tråden skapades: Deltaco har ingen aning vad de har importerat och säljer för något. Personen som skrivit om produktinfon till Svenska är inkompetent. Det saknas massa information om bitsen, det är massa felöversättningar av både mejselnamn och tekniska termer, och det nämns ej S2 i något av kitten på Deltacos sida trots att det är nåt som King'sdun skyltar med i sin officiella Engelska produkt-text. 🤣

Jag menade såklart att bitsen var samma kvalitet, sen skiljer det sig absolut några detaljer mellan kiten. Jag menade mest att det är ganska lätt att hitta VK-55 en bra bit under 200, så det borte nämnas som alternativ nu när många butiker höjt priset på VK-56

Permalänk
Medlem
Skrivet av dextrodammit:

Kittet innehåller 48 bits (8 rader med 6 bits på varje rad), och 15st mutterdragare (vet ej vad det kallas; de där hexagonala hålen som man trär över muttrar). Alltså totalt 63 olika skruvtyper.[/li]

Sexkanthylsa

Skrivet av dextrodammit:

Det ingår inget "skräp", som antistatiska armband, sugpropar och spadar för att lyfta upp datorhörn etc. Sånt är till 99% totalt onödigt, och går alltid att lyfta upp utan verktyg. Men vill man så kan man ju separat köpa ett extra "tönt"-kit som enbart innehåller spatlar etc.

Gitarrplektrum är synnerligen användbara när man ska pilla upp nåt som är ihopclipsat till döddagar. Kostar typ ingenting att ebaya hem. Finns askar med blandade tjocklekar.

Kan också tillägga att ett hemgjort verktyg jag har oerhört mycket glädje av vid finlir är en vanlig 0.5mm stiftpenna med en halshuggen knappnål istället för blyertsstift. Vill man ha en liten krok istället för en spets kan man glödga nålen, bocka den, härda om den, och anlöpa den några timmar i ugnen på högsta temperatur.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

VK-55 verkar inte vara magnetiska. Rätt så värdelöst vid datorbygge då jag hatar att tappa skruvar i chassin.

Permalänk
Medlem

Så då återstår om man ska orka skicka tillbaka eller bara köpa ett till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ugga:

VK-55 verkar inte vara magnetiska. Rätt så värdelöst vid datorbygge då jag hatar att tappa skruvar i chassin.

Aj då! Det var ju en klar nackdel!

Det går att magnetisera själv såklart om man har rätt utrustning (några starka magneter framförallt) men kanske inte är lätt att få det bra eller konsistent som det ska vara från fabrik.

Tack för informationen, även om jag såklart hoppats att det inte varit så...

Permalänk
Medlem

@dextrodammit: När du säger att skruvarna sitter fast, menar du att de verkligen sitter fast? Går det att missa hålet och styra in skruven utan att tappa greppet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Aj då! Det var ju en klar nackdel!

Det går att magnetisera själv såklart om man har rätt utrustning (några starka magneter framförallt) men kanske inte är lätt att få det bra eller konsistent som det ska vara från fabrik.

Tack för informationen, även om jag såklart hoppats att det inte varit så...

Hm. Bitsen blir magnetiska när de sitter i handtagen.. Testade dem löst först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ugga:

Hm. Bitsen blir magnetiska när de sitter i handtagen.. Testade dem löst först.

Alla järn-baserade metaller blir ju magnetiska när dd utsätts för magnetfält, så det sitter troligen en magnet i hantaget för att hålla fast bitsen, och denna delar med sig lite av sin kraft till skruvarna. Inte optimalt, men bättre än inget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Alla järn-baserade metaller blir ju magnetiska när dd utsätts för magnetfält, så det sitter troligen en magnet i hantaget för att hålla fast bitsen, och denna delar med sig lite av sin kraft till skruvarna. Inte optimalt, men bättre än inget?

Det räcker helt klart för att inte tappa moderkortsskruvar iaf.

Permalänk
Medlem

Ska köpa lite från Amazon.de och tänkte slänga med det där kittet för att komma upp i fraktfritt. Blev dock lite fundersam när jag läste recensionen " made of cheese, stay away and buy quality...". Men det var VK-56 och inte VK-55?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dextrodammit:

Tack för infon. Okej då är egentligen bara frågan om det är nån skillnad alls. Kan du jämföra i detalj med bilderna på detta inlägg? #18482831

Skulle gissa att ditt är 100% samma förutom att de satt annat märke på det.

Skrivet av Naki:

Ska köpa lite från Amazon.de och tänkte slänga med det där kittet för att komma upp i fraktfritt. Blev dock lite fundersam när jag läste recensionen " made of cheese, stay away and buy quality...". Men det var VK-56 och inte VK-55?

Klisterlappen på baksidan var ju ganska värdelös jämfört med King'sduns iofs.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk

@dextrodammit:

Ja den verkar inte vara helt samma, jag beställde denna:
https://www.teknikproffset.se/Datorer-Kringutrustning/Datorti...

Den heter Deltaco VK-56, 60 delar etc
Men, kollar man bakpå så står det HRC 51-54 medans sidan specificerar HRC 58-62, vet dock inte hur stor skillnad det är i praktiken bara...

Fel antal delar
Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ugga:

VK-55 verkar inte vara magnetiska. Rätt så värdelöst vid datorbygge då jag hatar att tappa skruvar i chassin.

Jag kan bekräfta att bitsen på VK-56 inte heller är magnetiska utan det är när man sätter bitsen i mejseln de blir magnetiska. Så som tidigare nämnt i tråden är verkar den största skillnaden mellan VK-55 och VK-56 vara kvalitén på mejseln och den böjbara "förlängningsdelen".

Meningsuppbyggnad
Permalänk
Medlem

@Betty (Kung Pow):

Ska jag vara ärlig så är frågan om de här billiga Kina grejerna klarar de kraven de själv säger på utsidan av boxen. Härdning/stål är inte en helt enkel process om det ska bli korrekt. HRC 58-62 är en hårdare härdning och nog en jag hade föredragit. 51-54 verkar mer vara en Kines-härdning. Men det viktiga är ju att bitsen är S2 stål. Bättre än CRV som är hårdare. S2 klarar flexning mer vid arbete. CRV stål går lättare sönder.

Kvaliten känns i alla fall hyfsad vad man får till priset. Men det här är nog ett set man får testa sig fram med och lär märka om det håller. Med mitt hemmapul så lär det nog hålla en livstid. Jag har ju ett annat set med kinesbits med som jag köpte innan dessa men utan något S2 stål. Så kan komplettera därifrån om något går sönder i detta setet. Jag har också den svarta boxen av Kingsdun. Den tunnare mejseln som är med i det gröna settet är även exakt likadan som är med i mitt billiga kina set som jag köpte innan jag hittade detta Kingsun set. Föredrar mycket hellre den kraftigare mejseln som är i det svarta platslådan.

Visa signatur

AMD X4 940 | Gigabyte GA-MA790X-UD3P | Gigabyte Radeon HD4850 MC 1GB | 520W Corsair CMPSU-520HXEU | Corsair 8GB (4x2GB) XMS-2 8500C5 | 2st Kingston A400 240GB 2.5 | Fractal Design Define 7 Compact Svart Solid | Dell P2719HC |

Permalänk
Medlem

Är denna rätt?
€10.99 på amazon.de €16.98 inkl frakt

Diyife 60 in 1 Screwdriver Set, [Updated S2]

€12.29 på amazon.co.uk fri frakt

CUHAWUDBA Multi-function 60 In 1 Set

Permalänk
Medlem
Skrivet av mb7726:

Är denna rätt?
€10.99 på amazon.de €16.98 inkl frakt

Diyife 60 in 1 Screwdriver Set, [Updated S2]

€12.29 på amazon.co.uk fri frakt

CUHAWUDBA Multi-function 60 In 1 Set

Det på Amazon uk får du räkna med Postnords avgifter plus moms.

Permalänk
Medlem

Trevligt tips! Ser ut att vara ett bra grepp/handtag också. Har använt Xiaomis Wiha-kit ett tag men själva handtaget är lite smalt och halt och det kan ibland vara svårt att få bra grepp. Tack för tipset!