Portabel AC inför sommaren [Samlingstråd]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SupakmeGusta:

Vilken portabel AC ger mest BTU/kr?

Denna kanske?
https://www.power.se/hem-och-personvaard/inom-och-utomhusklim...
Ingen aning om hur bra den är dock.

Den här hade jag nog köpt om jag inte hade en portabel AC redan...
https://www.power.se/hem-och-personvaard/inom-och-utomhusklim...
(verkar ha 11000 BTU)

Permalänk
Medlem

Köpte mig en Nedis AC 12000 BTU. Fläkten är tyst, men ska kompressorn verkligen låta såhär?

Bara att skicka tillbaka den?

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av EyeNEye:

Köpte mig en Nedis AC 12000 BTU. Fläkten är tyst, men ska kompressorn verkligen låta såhär?

Bara att skicka tillbaka den?

https://www.youtube.com/watch?v=BwFFqPuMolg

Tror den låter som den ska (Hoppas jag, för min låter liknande 😅)

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Köpte mig en Nedis AC 12000 BTU. Fläkten är tyst, men ska kompressorn verkligen låta såhär?

Bara att skicka tillbaka den?

Svårt att få en jättebra uppfattning från videon men det hörs verkligen inget märkligt från din maskin i klippet.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem

Portabel AC låter en hel del - punkt.

skall man ha tystare så blir det att titta på och installera splitmaskin med en tyst innerdel och en mer bullrig utedel - dock inte ett alternativ för boende i brf eller hyresrätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Portabel AC låter en hel del - punkt.

skall man ha tystare så blir det att titta på och installera splitmaskin med en tyst innerdel och en mer bullrig utedel - dock inte ett alternativ för boende i brf eller hyresrätt

Det kan visst vara ett alternativt för de i brf, beror helt på var lägenheten ligger i huset och hur flexibel styrelsen är. Har själv installerat i min lägenhet.

Uteenheten är inte heller speciellt bullrig, visst vibrerar den när kompressorn körs men det är inget man hör i princip alls på utsidan, som värst är det svagt fläktsurr om 2 meters håll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Portabel AC låter en hel del - punkt.

skall man ha tystare så blir det att titta på och installera splitmaskin med en tyst innerdel och en mer bullrig utedel - dock inte ett alternativ för boende i brf eller hyresrätt

Det är ett alternativ men inte alltid. I min hyresrätt får jag installera splitmaskin. Men att göra det är inte relevant.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Vet inte hur exakt det är men har testat appen Buller från Arbetsmiljöverket på en Samsung S9. Det kanske kan ge en fingervisning om vilken ljudnivå det rör sig om.
Har en EXP26U338CW i sovrummet. Ca två meter ifrån visar appen 60-61db med mikrofonen riktad mot enheten som kör på max.
Ljudet låter som vitt brus, eller en dammsugare av tystare modell typ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Tror den låter som den ska (Hoppas jag, för min låter liknande 😅)

Som en liten klocka som ringer typ?

Skrivet av [SH]:

Svårt att få en jättebra uppfattning från videon men det hörs verkligen inget märkligt från din maskin i klippet.

Säker?

Blir fan tokig. Hade en ChillFlex Pro EXP26U338CW som jag ersatte denna med, den kompressorn var ju knäpptyst jämfört med den här.

Nytt klipp.

Sitter i köket och det jag hör är kompressorn.

Skrivet av xxargs:

Portabel AC låter en hel del - punkt.

skall man ha tystare så blir det att titta på och installera splitmaskin med en tyst innerdel och en mer bullrig utedel - dock inte ett alternativ för boende i brf eller hyresrätt

Fast omöjligt såhär mycket?

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

Köpte en nedis förra året som lät likadant. Efter att ha pratat med deras support och att de fick lyssna på den fick jag pengarna tillbaka, så något fel är det helt klart och verkar vara vanligt...

Skrivet av EyeNEye:

Som en liten klocka som ringer typ?

Säker?

Blir fan tokig. Hade en ChillFlex Pro EXP26U338CW som jag ersatte denna med, den kompressorn var ju knäpptyst jämfört med den här.

Nytt klipp.

https://www.youtube.com/watch?v=J8ey0zP85Gc

https://www.youtube.com/watch?v=R6cROey-c-M

Sitter i köket och det jag hör är kompressorn.
Fast omöjligt såhär mycket?

Visa signatur

Dator: i9 12900K @5.2 all core, Arctic Freezer II 420mm, Asus Z690 Hero, 32gb 6000MHZ CL34 DDR5, Asus RTX 3090 TUF OC , Asus Strix 1000w Nätagg, 1x1TB NVME Systemdisk, 2x500GB NVME Gamingdiskar, Fractal Meshify 2 XL, 32" Samsung Odyssey G7 240hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av f@boy:

https://drive.google.com/file/d/1bdIyv2054qmXW3qDZfakj4KsaRLIpQ9h/view?usp=sharinghttps://drive.google.com/file/d/1bb7q2wS62M3SKjHRGIWm9f2YecOVJf_Y/view?usp=sharing
Det är en Hantech 12000 BTU.

Edit: Varför ska det vara så krångligt att lägga till en bild? Känns som 1999 igen. Hjälp tack.

Har samma modell (också inköpt från Hornbach?) och vore intressant att se hur din tvåslangslösning ser ut. Finns som sagt flera bilduppladdningssajter, bl.a. Imgur, sen bara att använda "Länka bild"-knappen i inlägget. Funderar på att modda om min till tvåslang eftersom det verkar som att det ger substantiell effekt -- något du kan bekräfta? -- men man vill ju också få det någorlunda snyggt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av EyeNEye:

Som en liten klocka som ringer typ?

Säker?

Blir fan tokig. Hade en ChillFlex Pro EXP26U338CW som jag ersatte denna med, den kompressorn var ju knäpptyst jämfört med den här.

Nytt klipp.

https://www.youtube.com/watch?v=J8ey0zP85Gc

https://www.youtube.com/watch?v=R6cROey-c-M

Sitter i köket och det jag hör är kompressorn.
Fast omöjligt såhär mycket?

Ah, nu hör jag vad du menar i det första klippet i citatet. Nej, så tror jag inte det ska låta. Du har rätt, låter som en ringklocka eller nåt. Låter inte normalt.

Permalänk
Medlem

Blir det för varmt?

Ägnat de senaste dagarna åt att konvertera min electrolux exp34u338cw till en med dubbla slangar. För att göra detta använde jag mig av ventilationsrör och diverse kopplingar samt en vanlig förvaringslåda. Efter mycket om och men installerade jag slangarna på mdf-skiva i min vädringslucka. Märkbart direkt är att undertrycket är mycket lägre nu och att acn kyler bättre.

Frågan jag ställer mig är om jag har gett för lite utrymme till frånluften. I skrivande stund blir metallen på utsidan av vädringsluckan 65.7 C. Är det någon som har en kommentar på om detta är på tok för varmt för intilliggande träpanel och om de inte åtgärdas kan riskera brandfara? Läste att trä antänds vid 300 C och isf bör det inte vara någon fara. Någon som har några kommentarer? Det som går att åtgärda är att flytta på isoleringen jag lagt mellan kall och varm sidan inuti luckan. Skulle kunna ge varmsidan några ytterligare cm.

Edit: Har fått lite frågor vilka delar jag har använt, lägger till de viktigaste komponenterna nedan.
Slang
Inloppsrör En monterad på förvaringslådan och en på mdf-skivan. Borrade 4 hål och la tätning mellan metallen och mdf-skivan.
Dimensionsövergång användes för att gå mellan den inkluderade ac-slangen och mdf-skivan.

Bifogar lite bilder på hur jag gick tillväga.

Lade till komponenter jag använt mig av
Permalänk

Slangen blir ju som bekant rätt varm. Har provat att vira in den med filtar och aluminiumfolie, och nog kändes luften runt slangen lite svalare men det kändes rätt getto...

Vad tror ni om att använda något som den här slangen?

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 9700K | GPU: Asus Geforce RTX 2060 Dual OC MB: MSI Z390-A Pro | RAM: Corsair Vengeance LPX 32GB | PSU: Corsair RM650x v2 | Chassi: Fractal Design Define R6 | SSD: Samsung 970 EVO 500GB + Samsung 860 EVO 1TB | HDD: Seagate Barracuda ST8000DM004 8TB | CPU-kylare: Noctua NH-D15

Bildskärm: LG 27UK650-W | Mus: Logitech MX Master 2S | Tangentbord: Logitech Craft | Ljudkort: Focusrite Scarlett 2i2 MK2 | Monitorer: Yamaha HS 7 W | Subwoofer: Peerless XLS 10” / hemmabyggd slavbaskonstruktion

Permalänk
Medlem

@SaltyLiquorice: hur har du fäst slangarna på skivan?

Permalänk
Medlem

Någon som vet om något sånt här går att hitta i någon butik

https://banggood.app.link/hG6yY2gfP7

Permalänk
Inaktiv

Med tanke på hur få veckor per år man behöver AC så blir de en ganska dyr historia, tittar jag 3 år bakåt i tiden så kunde jag haft glädje av en AC kanske totalt 1 månad max och de på 36 månader totalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Med tanke på hur få veckor per år "JAG" behöver AC så blir de en ganska dyr historia, tittar jag 3 år bakåt i tiden så kunde jag haft glädje av en AC kanske totalt 1 månad max och de på 36 månader totalt.

Editerade där, en del har kanske möe varmare rum/lägenheter än vad du har...
Vi använder vår i sovrummet jätteofta på sommaren, då det rummet blir sjukt varmt så fort det är sol ute

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deki90:

@SaltyLiquorice: hur har du fäst slangarna på skivan?

Har uppdaterat mitt orignalinlägg med komponenterna jag använde

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Ah, nu hör jag vad du menar i det första klippet i citatet. Nej, så tror jag inte det ska låta. Du har rätt, låter som en ringklocka eller nåt. Låter inte normalt.

Det var väldigt mycket hårt ljud från kompressorn - dessvärre rätt vanligt på rotay-kompressorer av enklare kvalitet. Riktiga klassiska kolvkompressorer (förstorad variant som de i kyl/frys) brukar sällan ha hårda ljud utan det är mest brummet som sprider sig - dock den typen av kompressorer ser man inte idag i portabla AC utan det är rotay-kompressorer (rolling piston eller ibland för större varianter swinging rotary compressor) i kinavariant som väller ut med portabla AC...

Dock håller jag med att som det låter på klippet så är det nog över gränsen för att vara acceptabelt då det är kniven som delar av och/eller utloppsventilen som låter mycket och ger dom hårda ljuden pga. dålig mekanisk precision förmodligen...

De med enkel rolling piston låter mera än kompressorer med dubbel rolling pistorn då med dubbel så balanseras krafterna ut bättre och ger mindre vibrationer.

---

Låter det så hela tiden eller först när den 'kommit igång' med kyla och kondensorn blivit varm.

Den här typen av hårt ljud brukar öka när gastrycket mot kondensorn ökar (för att kondensorn blir het och därmed högre mottryck) och för att hålla temperaturen nere så mycket som möjligt så måste man se till att ventilationen via slangen har så lite motstånd som möjligt och att det inte blir för mycket undertryck i lokalen som håller emot utblåsningen och drar ned luftutbytet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Med tanke på hur få veckor per år man behöver AC så blir de en ganska dyr historia, tittar jag 3 år bakåt i tiden så kunde jag haft glädje av en AC kanske totalt 1 månad max och de på 36 månader totalt.

Jag skulle gärna betala 6000-7000+elkostnad för att inte vara helt orkeslös och ligga sömnlös om nätterna p.g.a. värmen, även om det "bara" gäller en månad fördelat över tre år. Beror väl på vad man prioriterar och hur man reagerar på värmeböljan.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Det är som lantbrukens skördetröska - kostar säkert över 1 miljon att köpa och används i fjorton dagar - tre veckor per år och sedan står resten av året. kan man avstå från skördetröska om man är spannmålsbonde ??? knappast....

Det är lite samma sak med portabel AC - kanske används 2-3 veckor per år men det är väldigt viktiga veckor om det är så varmt att man inte vet vad man skall göra av sig själv, kan inte sova och mår dåligt i värmen... och ännu värre om man också är sjuk...

Permalänk
Medlem

Tog och fixade tvåslang idag.
Använde delarna från mitt inlägg.
Kör med detta fönsterkit. Sydde i en extra dragkedja för att kunna separera slangarna.

Bara vänta på mer värme nu då

Permalänk
Medlem

Min Delonghi PAC N77 ECO har inte behövt arbeta på hela veckan, satans vad skönt. Även om jag endast som många andra endast är i behov av den här maskinen ett fåtal veckor om året...så skulle jag fan knappt kunna existera under dom dagarna den arbetar som hårdast. Definitivt ett av mina topp 3 bästa köp.
Som tur är böt jag monstervärmen förra helgen (34° i Örebro förra fredagen) mot kebnekaise kyla 🏔🗻

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Det kan visst vara ett alternativt för de i brf, beror helt på var lägenheten ligger i huset och hur flexibel styrelsen är. Har själv installerat i min lägenhet.

Uteenheten är inte heller speciellt bullrig, visst vibrerar den när kompressorn körs men det är inget man hör i princip alls på utsidan, som värst är det svagt fläktsurr om 2 meters håll.

Hade min granne kastat upp en motor mellan hans och mitt sovrumsfönster garanterar jag att jag hade gjort allt för att få bort den ifall han kör den nattetid.
Om inte det är den dyraste modellen som på riktigt är "tyst" men alla vanliga hotellbrummmaskiner jag sett i andra länder låter rätt brutalt utanför alla fönster.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

@Niivpzi: Så länge det inte handlar om höghus går det faktiskt bra att köra utedelen nere på marken. Låter gör det givetvis, men det gör också mekanisk frånluft som de flesta hus sedan 60-talet och framåt ändå har.

Portabel AC kan mycket väl låta som att grannen kör dammsugaren till och från dygnet runt också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niivpzi:

Hade min granne kastat upp en motor mellan hans och mitt sovrumsfönster garanterar jag att jag hade gjort allt för att få bort den ifall han kör den nattetid.
Om inte det är den dyraste modellen som på riktigt är "tyst" men alla vanliga hotellbrummmaskiner jag sett i andra länder låter rätt brutalt utanför alla fönster.

För det första så är det knappt hörbart på någon meters avstånd utomhus, det enda som låter hos mig är på insidan där det finns ett litet mullrande från att taket resonerar lite. Håller på att löa bort det också men på utsidan kan man inte höra om den är igång ens på 2 meters håll. Hotellen har väl skitmaskiner, de brukar ju låta galet mycket på insidan också. Kan säga att min portabla lät mer på utsidan än min fasta gör så den störde garanterat mer.

För det andra hade du inte haft så mycket att säga till om ifall fastighetsägaren godkänt det och bygglovet gått igenom, det skall mycket till för att den skall överstiga gränsvärdena. Det är dock bygglovet som är där det förmodligen faller, att få godkänt för att sätta den på fasaden i ett flerfamiljshus är svårt vad jag fått höra. På taket däremot så behöver man inget bygglov alls så länge vissa kriterier är uppfyllda.

Permalänk
Medlem

Det finns väldigt tysta invertermaskiner att köpa - men inte till prislapparna man ser hos jula och Bauhause mfl. gubbdagisar och bygghandel utan då får man prata med dem som säljer Dalkin, Carrier, Hitachi heavy industries, bättre Toshiba och Samsung-maskiner med kanske dubbla pengarna

Permalänk
Medlem

@xxargs: Fortfarande ganska billiga maskiner om man bara ska ha en inomhusdel, installation är ju fortfarande 5000-10000 kr för ett enklare system. Om maskinen kostar 7000 kr eller 8000 kr, eller 12000 kr spelar ingen egentlig roll i det sammanhanget. Du får märkena du talar om från 8000 kr och uppåt. Placering, storlek (kyleffekt) på maskin o.s.v. kommer också inverka på om du behöver köra inomhusdelen på fullt flås eller inte.

Polaren betalade drygt 40000 med installation, men då med två inomhusdelar. Inkl två WiFi-moduler då. Det i fastighet med elvärme (direktverkande), så inte bara komfort på sommaren som den hjälper med. Där är inte portabla maskiner något riktigt alternativ heller, om man inte vill använda typ fyra stycken. Ska man bara kyla en mindre bostad eller bara något enstaka rum så kommer man långt på 15000-20000 kr. Är man osäker på ljudnivå från utedelen så kan man alltid fråga installatören om råd.

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av anon301768:

Med tanke på hur få veckor per år man behöver AC så blir de en ganska dyr historia, tittar jag 3 år bakåt i tiden så kunde jag haft glädje av en AC kanske totalt 1 månad max och de på 36 månader totalt.

För mig är en månad en månad för mycket, men alla är vi olika känsliga till värmen och hur våran bostad ser ut

Det var en dyr investering men helt klart prisvärt för mig

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?