Vad är en Api bra för och hur använder man det ?

Permalänk

Vad är en Api bra för och hur använder man det ?

Tjo,
Står på kryptobörsers hemsidor att man ksn använda Api. Vad är syftet med detta och hur använder man det ?

/Force

Permalänk
Medlem

Ett API gör det väldigt enkelt för tredjepartsutvecklare att utveckla egna applikationer med samma data som t.ex. en kryptobörs tillhandahåller.

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk

Okej, så api är inget syft för någon annan än utvecklare ?
Jag har förmig att jag läst att man kan använda sig av api på andra plattormer för tex samla ihop sina diagram om man har olika börser. Stämmer det ?

Permalänk
Medlem

@forcevision: Om gränssnittet/API'n ger tillgång till det bibliotieket/funktionerna så kan du göra det, bör isf finnas dokumenterat hur/ främst för utvecklare. https://sv.wikipedia.org/wiki/Application_Programming_Interfa...

Permalänk
Skrivet av lappen81:

@forcevision: Om gränssnittet/API'n ger tillgång till det bibliotieket/funktionerna så kan du göra det, bör isf finnas dokumenterat hur/ främst för utvecklare. https://sv.wikipedia.org/wiki/Application_Programming_Interfa...

Okej 👍

Permalänk
Medlem

Möjligen använder du en produkt/service som kan utnyttja dessa APIn också. Tex om du har någon tracker så kan den möjligen automatiskt hämta information om de trades du gör på din exchange, om du tillåter detta. Detta sker då via ett API, men det är inte något du behöver tänkta på mer än när du sätter upp access för detta.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Skrivet av gibbon_:

Möjligen använder du en produkt/service som kan utnyttja dessa APIn också. Tex om du har någon tracker så kan den möjligen automatiskt hämta information om de trades du gör på din exchange, om du tillåter detta. Detta sker då via ett API, men det är inte något du behöver tänkta på mer än när du sätter upp access för detta.

Okej så man skulle kunna göra med hjälp av api:n visa på min hemsida vilka kryptovalutor jag har köpt och till vilket värde och när jag köpt resp sålt ?
Jag söker nämligen efter det till min wordpress sida.