Överklocking av ram minne till AMD bygge

Permalänk

Överklocking av ram minne till AMD bygge

Hej

Jag investerade i en ryzen 3700x och ett rog strix b550-f moderkort för några veckor sen och jag skulle vilja ha hjälp med överklockning av mina ram minnen. Jag har försökt använda D.O.C.P profilen som redan finns på datorn men när jag använder den så startar inte skärmarna, mus eller tangentbord efter att jag sparat inställningarna. Jag testade att ändra voltage till 1.4 istället för 1.35 och då startade datorn. Jag vet inte om detta är optimalt och skulle gärna ha lite guidning i hur jag ska få det så bra som möjligt med mina ram minnen.

GPU: GTX 1080

CPU: Ryzen 7 3700x stock

Moderkort: ASUS ROG STRIX B550-F

RAM: G.Skill 32gb 3200MHz CL16 16-18-18-38 F4-3200C16D-32GTZR

CPU Kylare: Noctua NH-D15

Fläktar: 4 Noctua 140mm

PSU: Corsair RM750x v2

Permalänk
Medlem

@AFishyTeddyBear: Några tips är att uppdatera bios och eller skriva in manuellt ram minnens hastighet och timings.
Volten på dem ska man inte behöva ändra för att köra i d.o.c.p.

Testa också en ramsticka i taget och slå igång d.o.c.p.

Visa signatur

ASUS Rog Strix X-570 E-Gaming | AMD R9 3900X 12 Cores @ 4.3GHz @ 1.28Vcore, 24/7 Stable | 16GB DDR4 Corsair Vengance @ 3600MHz CL16, 21, 21, 38 | Asus RX 6800 TUF Gaming @ 2450/2130 Mhz | Corsair AX 1200W | Custom vattenkylning av EKWEB och Phobya (CPU) | ASUS Essence STX II Ljudkort | Sennheiser HD598 | Corsair Force GT 120GB SSD (OS Drive) | Samsung 850 Pro 256GB SSD (Some Games) | WD Black SN750 NVMe 1TB SSD @ game mode | 4x WDC diskar 3.8TB |

Permalänk
Skrivet av scimanyD:

@AFishyTeddyBear: Några tips är att uppdatera bios och eller skriva in manuellt ram minnens hastighet och timings.
Volten på dem ska man inte behöva ändra för att köra i d.o.c.p.

Testa också en ramsticka i taget och slå igång d.o.c.p.

Glömde nämna att jag har uppdaterat bios till senaste. Testade att spela några spel men dom kraschade hela tiden så jag misstänker att det är ostabilt som det är just nu

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AFishyTeddyBear:

Glömde nämna att jag har uppdaterat bios till senaste. Testade att spela några spel men dom kraschade hela tiden så jag misstänker att det är ostabilt som det är just nu

Lämna tillbaka om dom är nyköpta, skulle jag gjort.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Skrivet av robalm:

Lämna tillbaka om dom är nyköpta, skulle jag gjort.

Dom är inköpta sista januari detta året

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AFishyTeddyBear:

Dom är inköpta sista januari detta året

Fungerade dom med ditt gamla system?

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem

De minne du köpt finns inte med på listan över testade minnen som Asus har för moderkortet, och de ser ut att vara av Hynix varianten. Kör du 4*8 Gb eller 2*16 GB?

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

@AFishyTeddyBear:

Ok men du får nästan testa dem en och en med d.o.c.p igång och se om någon sticka fungerar sämre eller överhuvudtaget kan köras i d.o.c.p. Om du har 4*8GB så testa att ha i 2st och så byter du till dem andra 2 osv.

Sen borde du i bioset kunna välja hastigheten på dem och lägga in den manuellt, men då kan timings skilja sig från vad du hade fått med d.o.c.p igång, dem kan man själv också ändra. Volten ska vara på default dvs 1.35.

I BIOS:
Memory frequency - hastigheten.
DRAM timing control - timings.

Visa signatur

ASUS Rog Strix X-570 E-Gaming | AMD R9 3900X 12 Cores @ 4.3GHz @ 1.28Vcore, 24/7 Stable | 16GB DDR4 Corsair Vengance @ 3600MHz CL16, 21, 21, 38 | Asus RX 6800 TUF Gaming @ 2450/2130 Mhz | Corsair AX 1200W | Custom vattenkylning av EKWEB och Phobya (CPU) | ASUS Essence STX II Ljudkort | Sennheiser HD598 | Corsair Force GT 120GB SSD (OS Drive) | Samsung 850 Pro 256GB SSD (Some Games) | WD Black SN750 NVMe 1TB SSD @ game mode | 4x WDC diskar 3.8TB |

Permalänk
Skrivet av Gambit_2K:

De minne du köpt finns inte med på listan över testade minnen som Asus har för moderkortet, och de ser ut att vara av Hynix varianten. Kör du 4*8 Gb eller 2*16 GB?

2x16

Permalänk
Skrivet av scimanyD:

@AFishyTeddyBear:

Ok men du får nästan testa dem en och en med d.o.c.p igång och se om någon sticka fungerar sämre eller överhuvudtaget kan köras i d.o.c.p. Om du har 4*8GB så testa att ha i 2st och så byter du till dem andra 2 osv.

Sen borde du i bioset kunna välja hastigheten på dem och lägga in den manuellt, men då kan timings skilja sig från vad du hade fått med d.o.c.p igång, dem kan man själv också ändra. Volten ska vara på default dvs 1.35.

I BIOS:
Memory frequency - hastigheten.
DRAM timing control - timings.

Får testa detta! Tycker det är konstigt att man kan köpa ram för 2300kr och så kan dom inte ens köra i den hastigheten dom påstås kunna, men det kanske inte funkar så med ram minnen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AFishyTeddyBear:

Får testa detta! Tycker det är konstigt att man kan köpa ram för 2300kr och så kan dom inte ens köra i den hastigheten dom påstås kunna, men det kanske inte funkar så med ram minnen.

Det borde vara så enkelt, men.... Hur som, öka spänningen till dina minnen, 1,45v är inte farligt.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Skrivet av Aldric T:

Det borde vara så enkelt, men.... Hur som, öka spänningen till dina minnen, 1,45v är inte farligt.

Du tänker att jag ska testa med d.o.c.p med 1.45 istället för 1.4?

Permalänk
Skrivet av robalm:

Fungerade dom med ditt gamla system?

Minns inte om jag körde någon xmp på i det föra. Kan tyvärr inte testa för moderkortet gick sönder.

Permalänk

Testade precis att ändra memory frequency, dram timings och voltage manuellt och det bootar i alla fall som den ska. 3200mhz 16 18 18 18 38 1.35. Men forza horizon 4 crashar fortfarande på loadingscreen.

Test 2: Testade med 3200mhz 16-17-17-36 och nu kommer jag igenom första loadinscreenen men det låser sig så fort jag börjar köra

Permalänk
Medlem

Jag är osäker på moderkortsvarianten, men G.Skill verkar ha ditt moderkort på sin QVL för de minnena. Om du inte får det att fungera så kan du ju testa med att lämna tillbaka dem till butiken ändå, inom 6 månader ska det inte vara ett problem, då ligger bevisbördan för att minnena inte har några tillverkningsfel på butiken. Annars ta det med G.Skill.

Edit: Butiken har rätt att leverera fungerande minnen i stället, dom behöver inte ta tillbaka dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AFishyTeddyBear:

Prova att ändra det som heter VDCCR SOC voltage till "manual" och sen VDCCR SOC voltage override till 1.1000 och samtidigt ha DRAM voltage satt till 1.4V.

Dock kan detta heta något annat på ditt moderkort. Asus är tyvärr dåliga på att ha samma namn på grejer i bios trots samma chipset.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

@AFishyTeddyBear:

Har du inte testat dem en och en och slå igång d.o.c.p? Då märker du direkt om du ens överhuvudtaget kan få igång de korrekta inställningarna eller om det är någon utav minnena som är kass.

Voltage till minnena behöver du ej höjja, dem ska vara kapabla att köras på 1.35v med d.o.c.p eller tom en högre frekvens.

Visa signatur

ASUS Rog Strix X-570 E-Gaming | AMD R9 3900X 12 Cores @ 4.3GHz @ 1.28Vcore, 24/7 Stable | 16GB DDR4 Corsair Vengance @ 3600MHz CL16, 21, 21, 38 | Asus RX 6800 TUF Gaming @ 2450/2130 Mhz | Corsair AX 1200W | Custom vattenkylning av EKWEB och Phobya (CPU) | ASUS Essence STX II Ljudkort | Sennheiser HD598 | Corsair Force GT 120GB SSD (OS Drive) | Samsung 850 Pro 256GB SSD (Some Games) | WD Black SN750 NVMe 1TB SSD @ game mode | 4x WDC diskar 3.8TB |

Permalänk
Medlem

Om du vill kan du ju alltid testa att manuellt sätta de inställningar som Ryzen DRAM Calculator föreslår. Glöm då inte att sätta även resistansvärdena som anges.

https://www.techpowerup.com/download/ryzen-dram-calculator/

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Skrivet av scimanyD:

@AFishyTeddyBear:

Har du inte testat dem en och en och slå igång d.o.c.p? Då märker du direkt om du ens överhuvudtaget kan få igång de korrekta inställningarna eller om det är någon utav minnena som är kass.

Voltage till minnena behöver du ej höjja, dem ska vara kapabla att köras på 1.35v med d.o.c.p eller tom en högre frekvens.

Nu har jag testat med bara ett ram minne i datorn in kan konstatera att ram minnet som satt i slot 2 går inte att boota i docp men minnet i slot 4 kan.

Permalänk
Skrivet av AFishyTeddyBear:

Nu har jag testat med bara ett ram minne i datorn in kan konstatera att ram minnet som satt i slot 2 går inte att boota i docp men minnet i slot 4 kan.

Nu verkar det som att datorn helt har fått fnatt. Windows menyerna är tomma och ingenting rör sig i task manager. Det går häller inte att starta om eller stänga av den via startknappen i windows

Permalänk
Skrivet av blunden:

Om du vill kan du ju alltid testa att manuellt sätta de inställningar som Ryzen DRAM Calculator föreslår. Glöm då inte att sätta även resistansvärdena som anges.

https://www.techpowerup.com/download/ryzen-dram-calculator/

Rätta mig om jag har fel men om jag ska göra det måste jag ha thaiphoon och programmet går inte att installera via deras hemsida. Installerade dram calculator ändå, men kunde inte hitta b550 moderkort i listan. Jag kollade på r/overclocking och där har dom en lista över g.skill ram minnen. Men jag kunde inte hitta mitt ram minne med hjälp av siffrorna på baksidan av mitt ram minne.

Permalänk
Skrivet av AFishyTeddyBear:

Nu verkar det som att datorn helt har fått fnatt. Windows menyerna är tomma och ingenting rör sig i task manager. Det går häller inte att starta om eller stänga av den via startknappen i windows

Testade att ändra bios till default och köra med ett ram minne men forza horizon kraschar fortfarande.

Permalänk
Medlem

Hej

Sen till partyt, testat att köra memtest? Har du några gamla minnen liggande eller kan låna av kompis? Hade nog bytt minnena.

Glhf

Permalänk
Medlem
Skrivet av AFishyTeddyBear:

Testade att ändra bios till default och köra med ett ram minne men forza horizon kraschar fortfarande.

Det minnet som fungerade i d.o.c.p borde du även ha stresstestat i t.ex memtest64, för att säkerställa att den är stabil. Testa båda minnena i slot 4. Om den ena stickan vägrar boota i d.o.c.p i slot 4 så skicka tillbaka minnena, det här ska inte vara så krånligt från början att få det att fungera.

Visa signatur

ASUS Rog Strix X-570 E-Gaming | AMD R9 3900X 12 Cores @ 4.3GHz @ 1.28Vcore, 24/7 Stable | 16GB DDR4 Corsair Vengance @ 3600MHz CL16, 21, 21, 38 | Asus RX 6800 TUF Gaming @ 2450/2130 Mhz | Corsair AX 1200W | Custom vattenkylning av EKWEB och Phobya (CPU) | ASUS Essence STX II Ljudkort | Sennheiser HD598 | Corsair Force GT 120GB SSD (OS Drive) | Samsung 850 Pro 256GB SSD (Some Games) | WD Black SN750 NVMe 1TB SSD @ game mode | 4x WDC diskar 3.8TB |

Permalänk
Skrivet av [SmR]BMF:

Hej

Sen till partyt, testat att köra memtest? Har du några gamla minnen liggande eller kan låna av kompis? Hade nog bytt minnena.

Glhf

Ska testa memtest nu. Har kvar mina föra minnen HyperX Savage black ddr4 2x8 3000mhz kanske får köra på dom i värsta fall

Permalänk
Skrivet av scimanyD:

Det minnet som fungerade i d.o.c.p borde du även ha stresstestat i t.ex memtest64, för att säkerställa att den är stabil. Testa båda minnena i slot 4. Om den ena stickan vägrar boota i d.o.c.p i slot 4 så skicka tillbaka minnena, det här ska inte vara så krånligt från början att få det att fungera.

Testade memtest86 när minnet va på stock inställningar och det funkade som det skulle men när jag ändrade till docp så funkar den inte längre, och detta är det "bra" minnet

Permalänk
Medlem
Skrivet av AFishyTeddyBear:

Rätta mig om jag har fel men om jag ska göra det måste jag ha thaiphoon och programmet går inte att installera via deras hemsida. Installerade dram calculator ändå, men kunde inte hitta b550 moderkort i listan. Jag kollade på r/overclocking och där har dom en lista över g.skill ram minnen. Men jag kunde inte hitta mitt ram minne med hjälp av siffrorna på baksidan av mitt ram minne.

Nej, du måste inte ha Thaiphoon Burner utan kan testa med någon av profilerna för de Hynix-dies dina minnen har. Jag kunde dock precis som du konstatera att stödet för dina minnen var begränsat.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av AFishyTeddyBear:

Ska testa memtest nu. Har kvar mina föra minnen HyperX Savage black ddr4 2x8 3000mhz kanske får köra på dom i värsta fall

Kan ju vara värt att testa dem, om systemet går stabilt borde det tyda på att det är dina nya minnen som antingen är trasiga eller icke kompatibla med ditt modrkort. Kanske inte omöjligt att få upp de gamla modulerna till 3200 med hjälp av Ryzen dram calculator:

https://www.techpowerup.com/download/ryzen-dram-calculator/

Berätta hur det går, lycka till!

Permalänk
Skrivet av [SmR]BMF:

Kan ju vara värt att testa dem, om systemet går stabilt borde det tyda på att det är dina nya minnen som antingen är trasiga eller icke kompatibla med ditt modrkort. Kanske inte omöjligt att få upp de gamla modulerna till 3200 med hjälp av Ryzen dram calculator:

https://www.techpowerup.com/download/ryzen-dram-calculator/

Berätta hur det går, lycka till!

Testade precis att köra mina gamla ram minnen med docp på genom en cykel av memtest86 och det funkade utan problem. Det står Intel XMP 2.0 ready på baksidan av mina nya ram, men som borde väl ändå funka med AMD eller?

Permalänk

Uppdaterade precis till senaste bios, trodde jag hade senaste men det kom tydligen ett nytt igår. Det jobbiga nu är att med dom gamla ram minnena i och docp på så får jag varken bild, mus eller tangentbord. Alltså är det samma problem som jag hade innan betyder det att det är mitt nya moderkort som är kasst?