aktiva högtalare till 30m2 gym

Permalänk
Medlem

aktiva högtalare till 30m2 gym

hej, vi bygger om nere på klubben,
bland annat bygger vi ett nytt litet gym. (ca 30m2) det gamla högtalarsystemet var en mikro stereo med kassettband och lät för jäkligt, så nu vill vi byta ut det.

Letar efter ett par (2st högtalare)
dom ska gå att väggmontera, dom ska ha 3,5mm ingång, dom ska vara aktiva, samt ha ett bra tryck i ljudet.
önskemål är blåtand och wifi men är inget krav.
kostnad 0-2500kr

någon vet om ett par högtalare som uppfyller ovan önskemål?

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk

Verkligen 2500kr.
Lycka till.

Permalänk
Medlem

@aragon: Ren killgissning baserat på dina krav:
Elgiganten rea just nu

Permalänk
Medlem

https://www.ikea.com/se/sv/p/symfonisk-wifi-bokhyllehoegtalar... Vit
https://www.ikea.com/se/sv/p/symfonisk-wifi-bokhyllehoegtalar... Svart

För mig att den har 3,5mm men är osäker. Sonos är väldigt smidigt om man är flera som vill styra musik.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Verkligen 2500kr.
Lycka till.

Så hjälpsamt av dig....

/Lifooz

Skrivet av jodiodine:

@aragon: Ren killgissning baserat på dina krav:
Elgiganten rea just nu

Det där såg bättre ut, de lär fungera till det TS är ute efter.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem

@jodiodine: Prisvärda högtalare med gott om olika ingångar.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

kanon, det blev ett par vita audio pro t14.
Tack för tipset.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Skrivet av Lifooz:

Så hjälpsamt av dig....

/Lifooz

Det där såg bättre ut, de lär fungera till det TS är ute efter.

/Lifooz

30 kvadrat och med budget för 2500kr. Det rimmar ej gott. Det är stort och för att få bra ljud blir det svårt. De där Audio Pro kanske fungerar. Utifrån behovet som du nämner. Hade jag rekommenderat annat. Det är ditt val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

kanon, det blev ett par vita audio pro t14.
Tack för tipset.

Det är ju hemmahögtalare varför inte betala lite mer och beställa riktiga grejer typ https://www.thomann.de/se/behringer_b115w.htm

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av aragon:

kanon, det blev ett par vita audio pro t14.
Tack för tipset.

Hoppas att du blir nöjd, även om jag misstänker att ett par bokhyllehögtalare med 4.5"-bas blir lite klent. För 2.5K hade jag nog satsat på ett beg. system alt. en JBL partybox 100 eller liknande. Går säkert att montera på vägg om är lite kreativ alt. hittar ett väggfäste för PA-högtalare.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Hoppas att du blir nöjd, även om jag misstänker att ett par bokhyllehögtalare med 4.5"-bas blir lite klent. För 2.5K hade jag nog satsat på ett beg. system alt. en JBL partybox 100 eller liknande. Går säkert att montera på vägg om är lite kreativ alt. hittar ett väggfäste för PA-högtalare.

Eller så sätter man upp en hylla.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Rekordmedlem

Jag tror att Addon är för små eller för få, om du inte kan satsa lite mer tror jag att jag hade undvikit aktiva högtalare och satsat på nått vanligt begagnat med nån högtalare med 8" basar.
Om det måste vara aktivt så kanske Ikea Eneby, man får 2 par av 20 eller 3 st 30, inte pperfekt men ryms inom budgeten och är kanske bra nog.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av crew seven:

Eller så sätter man upp en hylla.

Mja,mjo, beror ju lite på hur högt placerad man vill ha högtalaren. Detta då man måste kunna komma åt betjäningspanelen ovanpå högtalaren ifall man väljer Partybox 100:an (som i övrigt har PA-fäste i botten).

Skrivet av mrqaffe:

Jag tror att Addon är för små eller för få, om du inte kan satsa lite mer tror jag att jag hade undvikit aktiva högtalare och satsat på nått vanligt begagnat med nån högtalare med 8" basar.
Om det måste vara aktivt så kanske Ikea Eneby, man får 2 par av 20 eller 3 st 30, inte pperfekt men ryms inom budgeten och är kanske bra nog.

Hmm, går väl inte att köra flera Eneby ihop? Iaf. inte via BT (som TS efterfrågar).

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Kent:

Mja,mjo, beror ju lite på hur högt placerad man vill ha högtalaren. Detta då man måste kunna komma åt betjäningspanelen ovanpå högtalaren ifall man väljer Partybox 100:an (som i övrigt har PA-fäste i botten).
Hmm, går väl inte att köra flera Eneby ihop? Iaf. inte via BT (som TS efterfrågar).

De har en vasnlig linjeingång men de är mono i sig själva, det går att gå runt det men inte utan yttre hjälp.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

30 kvadrat och med budget för 2500kr. Det rimmar ej gott. Det är stort och för att få bra ljud blir det svårt. De där Audio Pro kanske fungerar. Utifrån behovet som du nämner. Hade jag rekommenderat annat. Det är ditt val.

Går utmärkt att komplettera Audio Pro-högtalarna med (en eller 2) subwoofer(s) senare om man inte tycker att de räcker till själva.
Dessutom lättmanövrerade via fjärren som medföljer.
Jag kör ett par T8 till min stationära dator här hemma (utan sub), dom låter riktigt bra på ganska nära håll, jag är lite bortskämd med Rauna Njord drivna med 400W NAD-slutsteg.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

30 kvadrat och med budget för 2500kr. Det rimmar ej gott. Det är stort och för att få bra ljud blir det svårt. De där Audio Pro kanske fungerar. Utifrån behovet som du nämner. Hade jag rekommenderat annat. Det är ditt val.

Ah, det där såg bra mycket bättre ut.

Delar helt din tanke, budgeten var lite snäv, kanske att TS skulle ha letat begagnat eller något billigare PA.

Det kunde nog ha gjort sig bättre, för aktiva monitorer är ju mer för studiobruk/musikproduktion.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk

Jag håller nog med @mrqaffe (som av en slump), här är ju verkligen vanlig stereo + passiva högtalare helt rätt.

Manövreringen kan ske på bekväm nivå, och högtalarna kan placera i varsit takhörn för maximal bassupport!

Och, begagnat är bra här!

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem

jag tror dessa kommer fungera bra i lokalen, jag funderade på stora åbäken men insåg att vi har inte plats för det, det är lågt i tak och långsmalt, dessa kommer sättas på väggfäste i hörnen.
spelar dom för dåligt får vi väl byta, dock är bra ljud viktigare än högt.
Men vi får se, det kommer nog ta ett par veckor innan dom kommer upp.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Skrivet av Lifooz:

Ah, det där såg bra mycket bättre ut.

Delar helt din tanke, budgeten var lite snäv, kanske att TS skulle ha letat begagnat eller något billigare PA.

Det kunde nog ha gjort sig bättre, för aktiva monitorer är ju mer för studiobruk/musikproduktion.

/Lifooz

Det som talar lite emot är att TS skriver att kvalitet är viktigt. Inte för att vara alan. Det hela går ej ihop. Ha 2500kr för högtalare. Vill ha det på väggen med mera. Minst 5-10k då kan vi börja bra lite mer högtalare som kan få de där 30 kvadrat att låta ok. Som sagt folk vill ha mycket för inga pengar alls. Sedan är det hifi högtalare vi pratar om är det Tannoy eller liknande eftersom de är de få som bygger med stora element och som är lätta att driva. Annars blir det den andra sidan PA som gäller. Även här är man tvungen till att ha dineros om man vill ha något vettigt. Bra toppar och bra basar till det är inte billigt.
Finns även bra aktiva hifi högtalare som fungerar till vanlig lyssning de kostar mer än 2500kr, det hela låter mer som en dålig planering.

Permalänk
Medlem

Nu är det ju redan beställt ett par T14 men hur som helst hade jag personligen satsat på att ha fler högtalare runt lokalen. Med få högtalare kommer det ju att bli så att det blir starkt ljud närmast högtalarna och svagt där man är som längst ifrån.
Har man flera högtalare som spelar svagare kommer man dessutom att få mindre reflektioner osv och får då ett bättre ljud.
Så de 4xEneby som mrqaffe föreslår tror även jag hade varit ett bättre alternativ om de ska vara aktiva.
Annars hade det kanske varit värt att lägga lite mer om man även vill ha de trådlöst.

Hur som helst hoppas jag att det blir bra med de T14 som är beställda. Det är vettiga högtalare men i mitt tycke lite små för så stor yta.

Permalänk
Hedersmedlem

Har ett par T14 i köket som är runt 25 kvadratmeter, de räcker med bra marginal där för att spela högt med någorlunda okej ljud.

30 kvadratmeter är inte ett jättestort rum ändå.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Det som talar lite emot är att TS skriver att kvalitet är viktigt. Inte för att vara alan. Det hela går ej ihop. Ha 2500kr för högtalare. Vill ha det på väggen med mera. Minst 5-10k då kan vi börja bra lite mer högtalare som kan få de där 30 kvadrat att låta ok. Som sagt folk vill ha mycket för inga pengar alls. Sedan är det hifi högtalare vi pratar om är det Tannoy eller liknande eftersom de är de få som bygger med stora element och som är lätta att driva. Annars blir det den andra sidan PA som gäller. Även här är man tvungen till att ha dineros om man vill ha något vettigt. Bra toppar och bra basar till det är inte billigt.
Finns även bra aktiva hifi högtalare som fungerar till vanlig lyssning de kostar mer än 2500kr, det hela låter mer som en dålig planering.

Ah, är helt med på din bana, enda jag kan säga är att jag själv år 2012 köpte ett par PA högtalare från Billebro, och ja jag vet, men det var vad jag kunde komma över.
Gav 6K för båda och är ett satans bra tryck i dem för pengarna, de har fått vara med på en del fester.

De är ju inte fin-PA om jag säger så, men de gör sitt jobb.
Nu för tiden kostar samma högtalare 14000 paret istället så snacka om att jag köpte i rättans tid.

Skall man bygga själv så krävs det lite kunskap i att mäta och räkna ut lådorna, så det är inte för Greta 87 om man säger så.
Ett vettigt delningsfilter skadar inte heller för den delen.

I TS fall så är det överkurs så det heter duga, men i hans fall hade jag gått på begagnat och fungerar inte det så hade jag tagit de som länkades, eller något PA liknande om det hade gått att hitta i den prisklassen.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem

T14 är grymt bra högtalare men de kan fattas lite bas i dom. Om man vill ha mer bas så kan man köpa till en extra sub. Vi har denna setupen hemma (två T14 och 1 sub) och det låter grymt bra.

Permalänk
Medlem

Jag fick hem högtalarna idag och testkörde dom i vardagsrummet som är 32m2, mycket bra ljud för att vara så små, baslåda behövs absolut inte enligt mitt tycke. det låter mycket bra både vid hög och låg volym. Det var kanon att sätta en i varje hörn. Så nu hoppas jag det låter lika bra i betongrummet som gymmet ligger i.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.