Byte från i5 6400 til en i7 9700k datorn startar ej.

Permalänk
Medlem

Byte från i5 6400 til en i7 9700k datorn startar ej.

Hej.

Har som sagt bytt från en i5 6400 till en ny i7 9700k.

Socket m.m är så klart samma. Uppgraderade inte bios innan.
Datorn startar bara till i ca 1 sekund. Röd cpu lampa lyser på moderkortet (MSI Z270 GAMING) stödjer inte moderkortet en ny i7a 🙈😅

Vad har hänt?

//Jocke

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Det där moderkortet stödjer varken 8xxx eller 9xxx serien. Nu får du hålla tummarna för att moderkortet och den nya CPUn inte är bränd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jocke.S:

Röd cpu lampa lyser på moderkortet (MSI Z270 GAMING) stödjer inte moderkortet en ny i7a 🙈😅

Vad har hänt?

Nej, moderkort med chipset ur 100- och 200-serien stödjer inte en 9700k.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Yes, tack tack. Får köpa nytt moderkort då...😅
Det funkar fortfarande med gamla cpu. Så hoppas den nya klarat sig då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jocke.S:

Yes, tack tack. Får köpa nytt moderkort då...😅

Många Z170 och jag tror vissa Z270-moderkort går att modda för att köra nyare processorer på. Kanske värt att kolla upp det innan du köper nytt?

Permalänk
Medlem

Om man köper ett nytt moderkort. Hur vet man att grafikkort, och ja allt annat är kompatibelt med nytt moderkort. 😅🙈

Risken finns väl även att windows är låst till moderkortet så måste väl kanske köpa nytt windows också då.

//Jocke

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Jocke.S:

Om man köper ett nytt moderkort. Hur vet man att grafikkort, och ja allt annat är kompatibelt med nytt moderkort. 😅🙈

Risken finns väl även att windows är låst till moderkortet så måste väl kanske köpa nytt windows också då.

//Jocke

Windows kan va låst till moderkortet. Men jag har installerat windows och loggat in med mitt personliga konto och det har sedan aktiverats på kontot. Har flera datorer med samma konto så verkar som det fungerar.
Däremot jag har inte gjort någon efterforskning i hur vida det funkar för alla eller varför det fungerar för mig, så ta inte mitt ord som lag.

Det enda du behöver tänka på kompabilitetsmässigt är just moderkort, CPU och minnen till. Med minnena är det bara att kolla vilken typ du har idag och vilken typ det är på moderkortet du ska byta till (högst troligen DDR4).

Grafikkort fungerar oavsett, där behöver du bara hålla koll på att din nätdel orkar leverera ström till det nyare kortet om du skulle få för dig att byta.

Permalänk
Medlem

Tack tack.

Nytt moderkort gjorde susen. Behövde inte göra nått extra alls. Bara startade direkt.

Blev lite nervöst ett tag. 😅