Göra en förlängd nätverkskabel med 2 routrar?

Permalänk
Medlem

Göra en förlängd nätverkskabel med 2 routrar?

Precis flyttat in i nytt hus. Har internet uppkoppling på första våningen i ett modem/router, och min gaming burk utan wifi står på andra våningen. Nån som vet om jag kan koppla in en extra router på andra våningen som jag kopplar in datorn till via kabel. Hängde ni med hur jag menade? Router 2 fungerar som en nätverks kabel förlängare.

Visa signatur

Ryzen 5 3600, MSI X470 Gaming plus max, 16GB Ram, MSI RTX 3070 ventus x3 OC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cerb1980:

Precis flyttat in i nytt hus. Har internet uppkoppling på första våningen i ett modem/router, och min gaming burk utan wifi står på andra våningen. Nån som vet om jag kan koppla in en extra router på andra våningen som jag kopplar in datorn till via kabel. Hängde ni med hur jag menade? Router 2 fungerar som en nätverks kabel förlängare.

Förstår ej vad routern_2 gör för nytta, du har väl fler portar på router_1? Oavsett är det annars en switch du ska använda om du behöver fler portar.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Förstår ej vad routern_2 gör för nytta, du har väl fler portar på router_1? Oavsett är det annars en switch du ska använda om du behöver fler portar.

OK då förklarade jag dåligt. Kan inte dra en kabel till datorn från routern med internet. Och datorn har inte wifi, men jag har en extra router stående. Går det koppla router 2 till router 1 trådlöst och sen koppla datorn med nätverks kabel till router 2. Hängde du med hur jag menar?

Visa signatur

Ryzen 5 3600, MSI X470 Gaming plus max, 16GB Ram, MSI RTX 3070 ventus x3 OC.

Permalänk
Medlem

Om jag förstår dig rätt: Kanske, troligen inte. Tror att vissa routers kan agera som "Wifi till ethernet" men är svårt att säga utan mer information om routern. Finns dedikerade enheter som gör det du frågar efter men varför inte bara köpa ett USB Wifi kort? Finns billigt överallt tex denna (ingen rekommendation dock).

Visa signatur

Mobo Asus X99-Deluxe CPU Xeon E5-2670 v3 Kylning Corsair H80i
RAM Crucial 48GB GPU MSI GTX 1080 ARMOR 8G
Lagring LSI 9361 RAID 0 med 4x Sandisk Ultra II 480Gb
Skärmar Dell U3415W + LG 34UM65 & Level1Techs KVM.
Övrigt IBM Model M 1989, Logitech MX Master 2S, Modmic Wireless, HD800

Permalänk
Medlem
Skrivet av cerb1980:

OK då förklarade jag dåligt. Kan inte dra en kabel till datorn från routern med internet. Och datorn har inte wifi, men jag har en extra router stående. Går det koppla router 2 till router 1 trådlöst och sen koppla datorn med nätverks kabel till router 2. Hängde du med hur jag menar?

Routrar har inte automatiskt någonting med trådlöst att göra. Kanske det funkar att göra så. Kanske inte. Beror på routrarna ifråga.
Men vore det inte enklare att skaffa wifi till datorn?

Permalänk
Medlem

Varför kan du inte dra en kabel från nedre våningens router till datorn? Du vill helst inte ha trådlöst till en gamingdator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thestar19:

Kanske, troligen inte. Finns dedikerade enheter som gör det du frågar efter men varför inte bara köpa ett USB Wifi kort? Finns billigt överallt tex denna (ingen rekommendation dock).

Har hört man kan använda en gammal router som wifi förlängare, så tänkte det kunde gå o använda även via kabel då. Får nog köpa ett wifi kort till datorn, men vill kunna spela redan imorgon och inte vänta flera dagar på ett wifi kort

Visa signatur

Ryzen 5 3600, MSI X470 Gaming plus max, 16GB Ram, MSI RTX 3070 ventus x3 OC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Varför kan du inte dra en kabel från nedre våningens router till datorn? Du vill helst inte ha trådlöst till en gamingdator.

Då måste jag borra i taket, blir nog så till slut. Men vill kunna dra igång datorn så snart som möjligt.

Visa signatur

Ryzen 5 3600, MSI X470 Gaming plus max, 16GB Ram, MSI RTX 3070 ventus x3 OC.

Permalänk
Inaktiv

Du talar i gåtor som Gandalf den grå. Men är scenariot att router 1 står 10 meter från din gaming dator men du har bara 2st 5 meters nätverkskablar och vill använda router 2 som en skarv?
Ja det går, men det krävs lite inställningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cerb1980:

Har hört man kan använda en gammal router som wifi förlängare, så tänkte det kunde gå o använda även via kabel då.

Det kanske går, kanske inte. Du får läsa manualen till routern ifråga för att se vad som går att göra med den.

Permalänk
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av cerb1980:

Har hört man kan använda en gammal router som wifi förlängare, så tänkte det kunde gå o använda även via kabel då. Får nog köpa ett wifi kort till datorn, men vill kunna spela redan imorgon och inte vänta flera dagar på ett wifi kort

Beror på routern, det du vill göra är att omvandla den till accesspunkt och köra den i klientläge, det går att göra i dd wrt och om du inte kan köra det så får du läsa manualen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv

Termen du letar efter är: AP (Accesspunkt)

Permalänk
Medlem

Skulle underlätta om du ger oss modellnumret på routern. En router behöver inte ens ha trådlöst nätverk till att börja med. Om den har det behöver den dessutom stöd i mjukvaran för att konfigureras om som en "brygga" (bridge).

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Beror på routern, det du vill göra är att omvandla den till accesspunkt och köra den i klientläge, det går att göra i dd wrt och om du inte kan köra det så får du läsa manualen.

En accesspunkt är, mer eller mindre per defintion, inte i klientläge. En accesspunkt är vad klienter kopplar upp sig mot.

Permalänk
Medlem

Tack. Tror det var precis detta jag letade efter

Visa signatur

Ryzen 5 3600, MSI X470 Gaming plus max, 16GB Ram, MSI RTX 3070 ventus x3 OC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Termen du letar efter är: AP (Accesspunkt)

Tack

Visa signatur

Ryzen 5 3600, MSI X470 Gaming plus max, 16GB Ram, MSI RTX 3070 ventus x3 OC.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Erik_T:

En accesspunkt är, mer eller mindre per defintion, inte i klientläge. En accesspunkt är vad klienter kopplar upp sig mot.

Ja men många AP går att ställa om till klientläge för att man ska kunna göra en brygga men man måste inte göra en brygga utan kan ansluta mot en AP som används på normalt vis också.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja men många AP går att ställa om till klientläge för att man ska kunna göra en brygga men man måste inte göra en brygga utan kan ansluta mot en AP som används på normalt vis också.

Går de i klientläge är de inte längre en AP. Då är de klienter. AP är inte så mycket ett namn på en typ av enhet, som en roll en enhet kan ha för Wifi.

Permalänk
Medlem

Nån som har tips på bra wifi kort?

Visa signatur

Ryzen 5 3600, MSI X470 Gaming plus max, 16GB Ram, MSI RTX 3070 ventus x3 OC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cerb1980:

Nån som har tips på bra wifi kort?

Det här har fungerat bra för mig:
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=2772777

Det här ser även bra ut till det nuvarande reapriset:
https://www.webhallen.com/se/product/310713-ASUS-PCE-AX3000-D...

Permalänk
Medlem
Skrivet av TMG:

Det här har fungerat bra för mig:
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=2772777

Det här ser även bra ut till det nuvarande reapriset:
https://www.webhallen.com/se/product/310713-ASUS-PCE-AX3000-D...

Tack. Satt precis och tittade på Asus kortet du körde med. Blir nog och pröva med ett sånt

Visa signatur

Ryzen 5 3600, MSI X470 Gaming plus max, 16GB Ram, MSI RTX 3070 ventus x3 OC.

Permalänk
Medlem

Finns ju powerline också.

Visa signatur

Corsair Air 540 | Asus strix x470-f gaming | AMD Ryzen 7 3700x| 2x8gb 3200mhz RAM | Asus GTX 2070 |2xSSD 512GB(boot) | 2x1tb WD 7200rpm | Cooler Master V1000 1000W | Skärm: ACER XB280HK, Benq 27" 144hz | Win 11 pro N 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nollan:

Finns ju powerline också.

Powerline är lite 2010. Numera är det mesh som gäller om man inte har möjlighet att dra kabel till en accesspunkt.

Visa signatur

RedHat <3 CentOS <3 OpenSuse <3 FreeBSD

Permalänk
Medlem

Du kan i många fall sätta upp en accesspunkt som en brygga, men ett hårdtrådat nätverk är i många fall bättre.

Jag skulle ta jobbet att dra en kabel. I många fall så är det smidigast att sätta upp en kabellist efter väggar/hörn för att få fram nätverket.

Vid ändpunkten så är det bra att sätta en switch eller en router. Men har man en router så måste man tänka på att den måste ha ett annat subnät.

Oftast så är det som kallas för "router" en kombinerad enhet som är router, accesspunkt och switch. Och beroende på hur man kopplar så kan den fungera olika - man måste inte koppla länken mellan huvudenheten och sekundärenheten på WAN-porten på sekundärenheten.

Litet trick är också att man kan konfigurera WiFi så att det är samma nätverks-ID och lösenord på båda och då kan man om allt lirar bra bli automagisk roaming. Se bara till att konfigurera dem så att de använder olika kanaler.

Permalänk
Medlem

@DuckMuck:
Sant.

Visa signatur

Corsair Air 540 | Asus strix x470-f gaming | AMD Ryzen 7 3700x| 2x8gb 3200mhz RAM | Asus GTX 2070 |2xSSD 512GB(boot) | 2x1tb WD 7200rpm | Cooler Master V1000 1000W | Skärm: ACER XB280HK, Benq 27" 144hz | Win 11 pro N 64-bit

Permalänk
Medlem

Hade du skrivit vilken router det är du vill använda som brygga så hade vi kunnat svara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Hade du skrivit vilken router det är du vill använda som brygga så hade vi kunnat svara.

Den står i gamla lägenheten. Ska checka det senare idag

Visa signatur

Ryzen 5 3600, MSI X470 Gaming plus max, 16GB Ram, MSI RTX 3070 ventus x3 OC.

Permalänk
Medlem

Nån som har nån erfarenhet av homeplug?

Visa signatur

Ryzen 5 3600, MSI X470 Gaming plus max, 16GB Ram, MSI RTX 3070 ventus x3 OC.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cerb1980:

Nån som har nån erfarenhet av homeplug?

Funkar så länge båda uttagen går på samma fas. Gör de inte det så fungerar det väldigt dåligt.