Quiz: Hur bra koll har SweClockers på stora teknikskiften?

Quiz: Hur bra koll har SweClockers på stora teknikskiften?

Inspirerade av Apples skifte till ARM-processorer vill redaktionen ta tempen på vad medlemmar kan om stora teknikskiften.

Läs hela artikeln här

9/10

HELT KLART GODKÄNT! fick gissa på arm(och fick rätt) men annars hade jag hyfsad koll

10/10

Sedärja!

6/10 🤔😊

3/10, shame on me

7/10

9/10 man har varit med lite

Där satt den.
Skadar ju inte att man råkar ha en dual opteron socket 940 rigg plus att jag satte ihop en athlon64 3000+ häromdagen med Windows XP x64, samma version jag använde back then.

Körde dock linux 2003 då det hade x86_64 stöd långt tidigare men päronen hade XP x64 på sin Athlon64 2005.

Trodde inte att det skulle gå bra, men 2/10 är under all kritik. xD

10/10 första quiet jag lyckas med full pott. Lönar sig att sträcktitta på computerphile 🙂

8/10; klarar mig undan skamvrån iallafall.

Vi fortsatte väl tala om nordbryggor ända fram till 2009, när Intel gick i AMD:s fotspår med Lynnfield?

6/10 mellanmjölk som vanligt.

Yeah! 10/10. Fan inte ofta

9/10

Optiska möss fanns dock redan på 80-talet och var ganska vanliga redan då. Men så bra var de kanske inte....

3/10

Angående texten till fråga 4 - Windows Server 2003 stödjer x64, och även om stödet inte fanns direkt, så lades det till under 2003 - 2 år innan 64-bitars XP.

För lätt!

10/10, det var ganska lätt faktiskt. Kanske för att jag är född på 80-talet och vart intresserad av datorer hela livet

Skrivet av OSkar000:

9/10

Optiska möss fanns dock redan på 80-talet och var ganska vanliga redan då. Men så bra var de kanske inte....

Också 9/10! (Även om jag gissade ganska vilt på en eller två, och borde egentligen ha kommit ihåg vilket Microsoft-OS som var först med 64-bit tycker jag... Körde snabbt på med magkänslan och klickade fel! Suck! Jaja. Vad är väl en bal på slottet?

Optiska möss från 80-talet var för övrigt extremt annorlunda mot de som kom runt tidigt 00-tal, de krävde en speciell reflekterande musmatta med ett förtryckt rutmönster av svarta, vinkelräta linjer därpå. Utan detta rutnät funkade inte musen alls.

Moderna optiska möss har ju en kamerasensor och kör bildbehandlingsalgoritmer för att räkna ut hur snabbt och i vilken riktning musen rör sig; 80-talsmusen hade ett antal lysdioder på undersidan med tillhörande fotodetektorer som registrerade när musen passerade över en linje på musmattan. Via timingen mellan de olika detektorerna när de slog av eller på gick det att utröna hur musen rörde sig. Det var ju i princip som att man tagit de roterande enkodningshjulen i en traditionell mus (som ju också - nästan alltid - använder lysdioder och fotodetektorer), och sedan "rullat upp" hjulen över ytan på musmattan... Principen var densamma, man bara skippade de mekaniska bitarna helt enkelt.

Det blev mindre slapphet i musen, snabbare respons vid hastiga rörelser osv, men så blev man ju fast med en (i min åsikt obekväm) musmatta av kall metall istället... Spelade DOOM (dåligt) på SUN arbetsstationer utrustade med dessa möss en gång i tiden på något labb på Chalmers någon gång i första halvan av '90-talet. Urkass framerate, var i princip ospelbart.

Acorn Archimedes förresten! Jag såg en sådan i egen hög person en gång, jag minns inte så jättemycket av det hela men det var förmodligen 1988, då jag var i England på språkresa en sommar någon gång runt då. Jag bodde då i den sydengelska staden Torquay (mest känd i Sverige skulle jag gissa som hemorten för Fawlty Towers.) I en liten datorbutik förlagd i vad som jag mest åminner mig som lummiga villakvarter någonstans utanför stadens centrum åfanns Archimedesen, tillsammans med en matchande 14" CRT monitor. Själva datorn minns jag inte så mycket av, hade mest läst lite om den i engelska datorspelstidningar och det jag kommer ihåg var väl mest de påstått höga prestandasiffrorna, och att den klarade att visa 256 färger på skärmen på samma gång. Eftersom jag var en stor Amiganörd vid den tiden kände jag mig därför både stimulerad och lite hotad av detta.

Nu var det ju iofs si och så med båda de påståendena; tidiga ARM-processorer hade en ganska begränsad instruktionsuppsättning, till exempel ingen instruktion för division, så det fick emuleras i mjukvara. Inte för att gamla 68000-processorn lär ha varit något bättre där även fast den hade heltalsdivision med i instruktionsuppsättningen, den tog 128 cykler på sig för en enda division vill jag minnas. 68010 skalade av runt 10%, men en 12.5MHz '010 funkade inte i min AdSpeed accelerator, datorn fetkraschade så fort hårddisken skrevs till (och tog hela filsystemet med sig dessutom... Uck, jag blev av med allting jag hade på den tjoflöjt.)

256 färger var även det en sanning med modifikation, man kunde bara bestämma 16 unika färger och alla de andra var nyanser av dessa om jag förstått rätt. Maskinen hade samma 12-bitars palett som Amigan, så 4096 färger totalt. Grafikchippet hade mig veterligen heller inget stöd för sprites, skrollning eller rasterinterrupt, så det var inte en maskin tänkt för underhållning primärt... (Inte så konstigt kanske då Acorn var som störst inom brittiska skolväsendet.)

Nu idag är jag osäker på hur exakt datorn faktiskt såg ut. Tråkigt men sant! Det fanns flera generationer/versioner av Archimedes, minst en hade ett Amiga 500-liknande utseende där tangentbordet var sammanbyggt med datorn. En annan version var som en mer traditionell PC desktoplåda. Jag minns inte vilken version som kom först, för det borde isåfall ha varit den jag såg... *axelryck*

De hade inget skoj alls att demonstrera på den. Allt jag kunde göra var att klicka runt litegrann i fönstergränssnittet (vilket inte imponerade så jättemycket på mig...)

Jag känner bara till ett spel som fanns till Archimedes, vilket hette "Virus" endast vad jag åminner, och det var i - vad jag åminner - isometriskt 3D med ett landskap som varierade i höjdled och använde färgpaletten i datorn effektivt, då färgtonerna mörknade alltefter landskapet avlägsnade sig i fjärran. (Snabb goggling på nätet berättar att spelet egentligen hette "Zarch", och skrevs av legendaren David Braben. Det är INTE isometriskt kan tilläggas... Jajaja, det var faen över 30 år sedan, gnäll inte på mig! lol)

6/10 och chansade på 3 av dom så det är ju godkänt

10/10 Överraskade mig själv och med några lyckade gissningar gick det hem.

Senast redigerat 2020-07-03 23:57

5/10 kändes lätt till en början sedan gick det åt helvete.

8/10

7/10
Är nog det quiz jag varit mest säker på frågorna hittills.

Borde nog satt frågan om GPU, var aktiv på den tiden, vet att det nämndes en hel del om HW T&L då, men får räknas som ett slarvfel.
Gällande Ray-tracing ingen aning, men tänkte att det 1968 knappast ens var möjligt att föreställa sig grafik på datorerna.
ARM en ren chansning som såklart blev fel.

Intressant att så många får full pott eller 9 lite då och då, måste ha en del tur med chansningarna.

10/10 men 3-4 gissningar

6/10, fick fel på de flesta jag gissade på. Men skoj ändå, vid fikabordet idag skulle garanterat ingen ha en liten susning ens om vad "agp" är.

8/10 rätt! Men en fråga är nog inte helt rätt. Det fanns nordbryggor till Athlon64 också. Den behövdes till AGP-porten. Det var bara minneskontrollern som flyttade in i processorn. Iofs så har minneskontrollern flyttat ut igen i Ryzen 3000 men fortfarande på samma socket.

3.6 Roentgen

Detta var svårare än vad jag hade väntat mig. Får skämmas.

Yeeees 0/10, denna tävling passade mig inte alls men andra gången iallafsll som jag lyckas plocka nollan och då ska sägas att jag ändå försökte på alla frågor. 😂

7/10 och är väl tillfreds med det... Rätt klurig men kul tävling