Permalänk

Nattlordens 2020

Har behövt det en några år nu, men kommit andra projekt ivägen...

Inte första gången jag bygger en "burk" - efter att ha kommit från Atari-världen och kört både 600XL och 520ST så gjordes klivet över till PC-världen i samband med teknis. Så det byggdes en 486DX33 troligen våren '91. Fick privatimportera de väsentliga delarna, för annars hade det inte gått att lösa. Spenderade en hel del slantar här hemma på en fin NEC MultiSync tjockmonitor och den överlevde resten av datorn med marginal. Tror hårddisken var på 120MB. Körde OS/2 på den med en del fördelar och många nackdelar. Fick lite extra hårddisk senare och det hände en hel del på grafikkortsfronten då... fler färger.... upplösningslägen... så det uppgraderades väl ett par ggr också.

Minns inte att jag byggde någon ny innan det blev dags för en Pentium 4. Northwood låter bekant när jag läser om den nu, så 2002 känns som rimlig tidpunkt för ett bygge med den.

Sen var det en liten passus på vägen med ett företagsdatorapaket som var rena skitet (Fujitsu Siemens?) och firman som var ÅF bakom var inte så lite suspekt, för garantiärenden bollades till annan firma som inte var speciellt behjälplig - båda hade samma ägare däremot och sen kursades minst det ena. Skärmen dog först och sen lite senare resten också. Och lådan var inget att behålla heller.

Så senaste datorn byggdes 2015/2016 - fractal-låda, i7 6700k, 16GB minne, SSD. Ingen aning vadför grafikkort som sitter i - ingen värsting, men grabben har kunnat spela utan att jag hört några direkta klagomål. Har inte "fått" sitta speciellt mycket vid denna datorn själv - när grabben inte sitter där så gör frun det, typ. Så prestandan på den räcker säkert bra ett tag till där. Iofs skulle jag nog kunna få mer tid där framöver, för grabben har fått en Lenovo Legion T530 att köra på när han fyllde år, så när skrivbord och gamingstol och sådant är på plats så lär han väl välja den istället - håller på att dra upp nätverkskabel till den.

Har iställer själv suttit på en från jobb utrangerad Xeon W3530-burk huvudsakligen själv, men tröttnat på det nu. (Knökfull 148GB mekanisk hårddisk, 12GB primärminne)

Har köpt på mig lite delar efter hand, men tog de sista delarna på ett bräde nu... så utöver en riser och kanske lite Noctua-fläktar extra eller som utbyte, så blir burken som så här:

Den tycker jag att jag bör kunna sitta bra med fem år framåt - gärna uppåt tio också. Ser framför mig att man kommer att vilja köra VR så det tycker jag grafikkortet skall klara av - även om det säkert kommer att hända mycket på den fronten också... men om det behöver bytas om 5 år så gör det ju inget. Skall kanske ha en media-pc i biografen också vid det laget och då fixar det ju det med bravur då...

Den borde åka i åttor runt nuvarande Xeon-burken - liten jämförelse:

Visa signatur

Civ. Ing. D ( LTH )
Hi-Fi & Hemmabionörd - redaktör på Faktiskt - Sveriges främsta Hi-Fi-forum
Hemautomation med Homey & HUE m.m.

Permalänk

Moderkort och grafikkort anlände först/själva. Har skaffat en extern adapter för m.2-stickan så jag förhoppningsvis kan kopieringsflytta windows och övrigt installerat till nya burken. Värt ett försök i alla fall.

Visa signatur

Civ. Ing. D ( LTH )
Hi-Fi & Hemmabionörd - redaktör på Faktiskt - Sveriges främsta Hi-Fi-forum
Hemautomation med Homey & HUE m.m.

Permalänk

Blir inget snabb-bygge det här - fått meddelade om att risern till grafikkortet är "halv-restat" till mitten av nästa månad, så även om de övriga delarna kommer innan så har jag ingen brådska direkt.

Nu när ned blir fler datorer tillgängliga så tänkte jag att jag skulle expe^andera anti-virus-licensen, men de - det gick inte att göra - lagom surt när man har 1 1/3 år kvar tills nuvarande löper ut - och behöva hålla reda på vilka maskiner som är på vilken licens om jag skaffar en till är precis sådan där onödig administration som jag inte vill behöva syssla med... *suck*

Visa signatur

Civ. Ing. D ( LTH )
Hi-Fi & Hemmabionörd - redaktör på Faktiskt - Sveriges främsta Hi-Fi-forum
Hemautomation med Homey & HUE m.m.

Permalänk

Grabbens Lenovo är uppe och snurrar nu. CPU-mässigen slår den väl inte vår "gamla" i7 med jätte, den har väl 5% högre CPUmark - men grafikkortet (2060) spöar vad som sitter i i7:an med hästlängder vågar jag garantera utan att kolla upp det.

Så nu har han husets hetaste maskin ett tag framöver då. Han får passa på att njuta av det. 8-)

Visa signatur

Civ. Ing. D ( LTH )
Hi-Fi & Hemmabionörd - redaktör på Faktiskt - Sveriges främsta Hi-Fi-forum
Hemautomation med Homey & HUE m.m.

Permalänk
Medlem

Kraftfull burk, den kommer säkert att räcka länge. Posta gärna lite bilder när allt är ihopmonterat

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Skrivet av the squonk:

Kraftfull burk, den kommer säkert att räcka länge. Posta gärna lite bilder när allt är ihopmonterat

Tack, ja det är vad jag hoppas på. Det kommer - har inte fått hem hälften av delarna än, så inte så mycket att visa ännu.

Visa signatur

Civ. Ing. D ( LTH )
Hi-Fi & Hemmabionörd - redaktör på Faktiskt - Sveriges främsta Hi-Fi-forum
Hemautomation med Homey & HUE m.m.

Permalänk

Ändrat mig angående kylaren - tar en Kraken Z63 istället - gillar verkligen tanken med att kunna läsa temperaturerna på displayen. Z72 får hamna i en mediaPC istället, så den kommer till nytta ändå.

Visa signatur

Civ. Ing. D ( LTH )
Hi-Fi & Hemmabionörd - redaktör på Faktiskt - Sveriges främsta Hi-Fi-forum
Hemautomation med Homey & HUE m.m.

Permalänk

Z63 och en alternativ riser har anlänt (om jag tycker Fractals hamnar för nära sidan). Inga mer nyheter på resten, Fractals riser kommer till lager 15 nästa månad men resten av komponenterna är fortfarade bara "Bokad":e... Det var kanske lite väl "bleeding edge" på valda komponenter då?

Visa signatur

Civ. Ing. D ( LTH )
Hi-Fi & Hemmabionörd - redaktör på Faktiskt - Sveriges främsta Hi-Fi-forum
Hemautomation med Homey & HUE m.m.

Permalänk

Om någon undrar - iofs inte troligt på detta forumet, men ändå - varför jag behöver en kralligare dator, så har jag ett perfekt use-case nu.... att transkoda om "Bram Stoker's Dracula" till H.265 för att ligga på min NAS för PLEX - nuvarande estimat på tidsåtgång ligger på över ett dygn...

Visa signatur

Civ. Ing. D ( LTH )
Hi-Fi & Hemmabionörd - redaktör på Faktiskt - Sveriges främsta Hi-Fi-forum
Hemautomation med Homey & HUE m.m.

Permalänk

Fått fixat nu så allt utom Fractals riser-kabel är på väg utan att vänta på den. Excellent! Skall nog ge mig på att ge min Xeon-burk lite konstgjord andning med en större SSD, så får jag lite övning i att klona hårddisk också...

Visa signatur

Civ. Ing. D ( LTH )
Hi-Fi & Hemmabionörd - redaktör på Faktiskt - Sveriges främsta Hi-Fi-forum
Hemautomation med Homey & HUE m.m.

Permalänk

Liten bild på det kan jag väl bjuda på.

( en HP Z400 för de som undrar )

Visa signatur

Civ. Ing. D ( LTH )
Hi-Fi & Hemmabionörd - redaktör på Faktiskt - Sveriges främsta Hi-Fi-forum
Hemautomation med Homey & HUE m.m.

Permalänk

Nu skall jag börja riva min temporära hemarbetsplats och börja bygga på något mer långtidshållbart...

Visa signatur

Civ. Ing. D ( LTH )
Hi-Fi & Hemmabionörd - redaktör på Faktiskt - Sveriges främsta Hi-Fi-forum
Hemautomation med Homey & HUE m.m.

Permalänk

Satte en extra disk i min Synology, men hade visst satt den till SHR från början.... så nu får den tugga genom alla TB innan jag kan få en chans att ändra till RAID 0.... Ibland går det för fort.... förstår dock inte varför jag valde SHR från första början, det var aldrig min mening att ha en spegling - behöver hela storleken för att få plats med våra BluRay:s...

Onödigt strul/nerver...

Visa signatur

Civ. Ing. D ( LTH )
Hi-Fi & Hemmabionörd - redaktör på Faktiskt - Sveriges främsta Hi-Fi-forum
Hemautomation med Homey & HUE m.m.

Permalänk
Medlem

Jag är nyfiken på hur man motiverar 3950x över 3900x som Svensson (såvida det inte är för jobb).
Känns som det är extremt overkill

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Jag är nyfiken på hur man motiverar 3950x över 3900x som Svensson (såvida det inte är för jobb).
Känns som det är extremt overkill

det står ju 50 på slutet...

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Skrivet av hakd:

Jag är nyfiken på hur man motiverar 3950x över 3900x som Svensson (såvida det inte är för jobb).
Känns som det är extremt overkill

Datorn har en planerad livslängd på 10 år och jag förväntar mig att framtiden tillhör de mångtrådade processorerna när väl utvecklarna och kompilatorstödet hunnit bli effektiva nog.

Jag raytrace:ar med POVRAY, jag transkodar om mina filmer till H.265, jag viker protein, jag misstänker att inte inom alltför avlägsen framtid så kommer det finnas intresse/behov av filmredigering - och jag vet inte om intresset för musikskapande kanske blommar upp igen med tiden? Så nej, jag surfar inte och spelar Cities Skylines enbart.

Min stora fråga var om jag skulle stanna på 3950x eller jag skulle skippa AM4 och gå upp på nästa socket och ta en 3970x. (3990x vore både för dyr och ställer till det för windows med att ha "för många" trådar, så antingen får man upp på Enterprise? eller server-OS i dagens läge) - att gå upp till fyra minnesbanor i dessa var ju också lite lockande för att få ned ev. flaskhalsar där... men jag valde att stanna på AM4 som bör vara mer säkert område med tanke på hur länge tillverkarna jobbat med arkitekturen.

CPU och kylare monterar jag helst bara en gång, hade jag valt 3900x så hade jag säkert gått och blivit sugen på en uppgradering om något år. 3950x däremot borde väl vara bland det bästa som kommer att gå att sätta i moderkortet (även om det kanske kommer en marginellt hetare xt?). Kan ha fel, men jag tror det är ganska end-of-line för AM4 här.

Kanske sätter jag en 3900x i mediadatorn däremot?... mindre brådska med det bygget så där går det att avvakta vad som händer med priserna... detsamma med vad det skall för grafikkort i....

Skrivet av moreempty:

det står ju 50 på slutet...

Haha! Nej, då hade det blivit 90 då....

---

Tar det som en komplimang att några på detta forumet klassar mitt bygge som overkill förresten.

Visa signatur

Civ. Ing. D ( LTH )
Hi-Fi & Hemmabionörd - redaktör på Faktiskt - Sveriges främsta Hi-Fi-forum
Hemautomation med Homey & HUE m.m.

Permalänk

Blev mycket trevligare än jag själv visualiserat. Riktigt bra arbetsplats nu.

2st välvda Philips 32", IKEA-bord, NetOnNet SG (stol, tangentbord, mus, musmatta), Logitec Brio 4k, Jabra konferens-puck.

Fick göra urkap bak i bordet för att komma in närmre dämpväggspanelerna så det inte sticker ut framför bioduken. (Stolen får läggas ned vid filmtittande tänker jag mig)

Lika häftigt blir det inte där jag skall sitta med min kommande dator - där vill jag sitta mer i smeten där allting händer här hemma så det blir inte en så här dedikerad plats. Och att switcha jobb-setupen till en privatdator också kräver att switcha DisplayPort, HDMI och USB samtidigt - det tror jag knappt det finns en enhet som kan... ( Möjligen skulle det kanske gå att få över HDMI-skärmen på samma DP - om nu laptopens USB-C-DP skulle förstå sig på det. )

Visa signatur

Civ. Ing. D ( LTH )
Hi-Fi & Hemmabionörd - redaktör på Faktiskt - Sveriges främsta Hi-Fi-forum
Hemautomation med Homey & HUE m.m.

Permalänk

Blir en eminent burk som säkert håller länge!

@Nattlorden: Bara en liten fråga - har du byggt ihop burken ännu? My 5 cents är följande: har själv en Kraken X62, och visst är det kul att kunna kolla temp osv i displayen på kylblocket - men nöjet tenderar att lägga sig efter ungefär en vecka. Förvisso är prestanda osv rent generellt bra, men NZXT:s mjukvara känns inte 100% stabil - det är rätt så vanligt med en helt omotiverad uppvarvning av fläktarna efter en stunds hårdare belastning, och så håller det på tills mjukvaran startas om. Köpte en Corsair Hydra 115I till grabben (med deras maglev fläktar) och upplever att den är bra mycket tystare vid både medium och hög belastning. Så all in all - skulle jag valt en egen idag skulle jag definitivt kört en Hydra istället.

Permalänk
Skrivet av Beowulf_1200:

@Nattlorden: Bara en liten fråga - har du byggt ihop burken ännu? My 5 cents är följande: har själv en Kraken X62, och visst är det kul att kunna kolla temp osv i displayen på kylblocket - men nöjet tenderar att lägga sig efter ungefär en vecka. Förvisso är prestanda osv rent generellt bra, men NZXT:s mjukvara känns inte 100% stabil - det är rätt så vanligt med en helt omotiverad uppvarvning av fläktarna efter en stunds hårdare belastning, och så håller det på tills mjukvaran startas om. Köpte en Corsair Hydra 115I till grabben (med deras maglev fläktar) och upplever att den är bra mycket tystare vid både medium och hög belastning. Så all in all - skulle jag valt en egen idag skulle jag definitivt kört en Hydra istället.

Har inte fått hem alla delar ännu, så monterad är den inte. Har en X72 i min gamla burk och den har fungerat utmärkt, men jag har struntat i deras mjukvara där. Förhoppningsvis har den blivit något mer buggfri. Fläktarna är det mycket möjligt att jag byter till Noctua i vilket fall som. Men både X72 och Z63 är redan hemma, så det inte någon ändring på det.

Visa signatur

Civ. Ing. D ( LTH )
Hi-Fi & Hemmabionörd - redaktör på Faktiskt - Sveriges främsta Hi-Fi-forum
Hemautomation med Homey & HUE m.m.

Permalänk

Första gången jag bygger i ett vitt chassie, jag eller svartvitt - fronten är svart och lite detaljer inne är det också - Fractal Design "Define S2"

Inte haft någon mer härdat glas tidigare - bara akrylplast.... en aaaanings viktskillnad.

Tygpåse med logga betalade jag för när jag köpte kraftaggregatet:

Hittade först inte skruvarnana till chassiet, så man började fundera supportkontakt - men de var finurligt undanstoppade i drivebay

Föredömligt med mjukfötter under powersupply - sonic design inblandat måntro?

2,5-tumsplatserna förändrade i konceptet sedan en tidigare generation Fractal Design

Fronten satt ordentligt fast, kände inte för att vara hur våldsam som helst, så med lite lätta knip på plastplupparna från insidan så släppte den snällt

Inga plasthyllor som i vissa modeller utan ett rejält plåtlock... bort skall det...

...och sen blir det fläktarnas tur

fick skruva av drivebay för att hitta/lirka ur fläktkabeln

Flytt av ena fläkten till insug i botten:

Storlekstest av NZXT Kraken Z63:

Medföljande fläktar:

Eftersom jag aldrig minns vilket håll som är kutym för fläktar att blåsa åt - och inte vågar lita på att det är samma för alla - så ut på nätet och leta och svaret var (iofs som väntat) att den suger på sidan med logga i plasten och blåser ut på etikettsidan. Men snälla... hade det varit så farligt att göra några pilar i sidorna på fläkten för att indikera det?

Resultatet av det blir då att fläktarna monteras först i chassiet och radiatorn innanför - så
1) slipper man se etiketterna
2) det blir nog trots allt snyggast så
3) med tanke på hur hårt fronten sitter - nog enklast och bäst att dammsuga inifrån den dagen det skulle behövas.
och
4) skulle jag vilja byta till Notcua-fläktar senare så förändrar det inte utseendet.

Men nu blev det slut för denna dagen...

Visa signatur

Civ. Ing. D ( LTH )
Hi-Fi & Hemmabionörd - redaktör på Faktiskt - Sveriges främsta Hi-Fi-forum
Hemautomation med Homey & HUE m.m.

Permalänk

"officiell" fortsättning följer, kan flika in att PCH-cover på ROG STRIX X570-F (och högst troligen -E också) inte är byggt för de som vill använda M.2 som har egna kylflänsar.... det blir krock där. Det borde Asus kunnat tänkt ut och designat övergången mellan deras M.2-kyllock och PCH-cover på ett smartare sätt - dvs så det slutade där M.2 ansluts... Nu måste jag kapa av en bit på locket... *mummel, mummel*

Visa signatur

Civ. Ing. D ( LTH )
Hi-Fi & Hemmabionörd - redaktör på Faktiskt - Sveriges främsta Hi-Fi-forum
Hemautomation med Homey & HUE m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nattlorden:

"officiell" fortsättning följer, kan flika in att PCH-cover på ROG STRIX X570-F (och högst troligen -E också) inte är byggt för de som vill använda M.2 som har egna kylflänsar.... det blir krock där. Det borde Asus kunnat tänkt ut och designat övergången mellan deras M.2-kyllock och PCH-cover på ett smartare sätt - dvs så det slutade där M.2 ansluts... Nu måste jag kapa av en bit på locket... *mummel, mummel*

Ja, det var uppe i någon tråd här. På B550 är det ändrat, finns massor av plats för M.2. så Asus har nog lyssnat.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Skrivet av the squonk:

Ja, det var uppe i någon tråd här. På B550 är det ändrat, finns massor av plats för M.2. så Asus har nog lyssnat.

Så bra då!

Känns lite sådär att kapa i något innan man funktionstestat, men å andra sidan vill jag inte köra fläkten undertill utan sitt tänkta flöde - även om det säkert gått bra kortare stunder.

Visa signatur

Civ. Ing. D ( LTH )
Hi-Fi & Hemmabionörd - redaktör på Faktiskt - Sveriges främsta Hi-Fi-forum
Hemautomation med Homey & HUE m.m.

Permalänk

Nästa läxa - i alla fall för chassien med psu-shroud... koppla in alla kablar du vet du kommer att behöva innan du stoppar in det - i efterhand är MYCKET svårare... Inget jag visste sedan innan - har bara byggt i öppnare chassien innan...

Visa signatur

Civ. Ing. D ( LTH )
Hi-Fi & Hemmabionörd - redaktör på Faktiskt - Sveriges främsta Hi-Fi-forum
Hemautomation med Homey & HUE m.m.

Permalänk

Kloning av gamla datorns drive till en pcie gen 4 M.2 (2 TB):

Fram med moderkort och processor (på antistatmatta):

Processormonteringen - det har varit olika riskabelt i olika generationer och fabrikat - AM4 visade sig vara bland det mest odramatiska - bara man lokaliserar pilen i hörnet på båda två. Tror det är delad förstaplats i enkelhet för min del (minns inte vilken som var lika lätt).

Minnen.... 128GB 3200MHz CL16 (Corsair Vengeance RGB PRO) ... en mängd jag aldrig funderat att sätta i en maskin. Eventuellt plockar jag ut hälften senare och delar med en annan maskin - men tänkte det var bra att ha full uppsättning av samma sort så jag inte får problem att hitta likadan om några år när jag kanske behöver dem - då är det enklare att ta tillbaka dem från den andra maskinen och köpa ny uppsättning till den.

Montering är så enkelt nuförtiden, går inte att vända fel och kräver inget våld. Och lätta att plocka ur igen. Definitivt en sak man fått rätt på med tiden!

Annat var det när man skulle få uppgraderat minnet i sin Atari 520ST - det fick göras av servicetekniker och var inte supportat direkt. Det gick att byta "hyffsat enkelt" från 512k till 1M med nya chip, men med merjobb gick det att så 1,5M istället. Då löddes chipen piggybacked på de existerande på de flesta pinnarna, men för att få adresseringen rätt fick andra pinnar lödas till kablar och dras vidare. Såg ut som en korsstygnstavla inuti efteråt. EMI-godkänt? Sällan! Men funkade och förlängde livslängden på den maskinen. Har den dock inte kvar så ni kan få ett foto och tog inget på den tiden. Har inte kvar just den Atarin - sålde den vidare till en musiker, men jag har en större Atari STe någonstans som jag adopterade när en polare lämnade Atarivärlden för gott.

Montering av M.2-driven

Älskar verkligen uppfinnandet av dessa. Slippa både ström och datakabel till annan drive inne i chassiet - och extra fart på kuppen. Är medveten om att Samsung kommer med gen4-stickor här i höst som går ännu fortare, men man kan alltid vänta på nästa och prokrastinera i evighet på kuppen...

Okej... vad händer här då?

Asus har helt enkelt antagit att man skall använda de kylarlock till M.2 som medföljer moderkortet. Personligen tror jag kopparkylaren på den jag valt är effektivare - därav att jag valde den - eftersom gen4 (än så länge i alla fall) går varmare än gen3.

Så vad göres? Fram med maskeringstejpen

Sådär på en höft.

Mer maskeringstejp och gå och hämta Dremeln

Sådär. 95% rakt efter att ha kört Dremel på frihand - helt nöjd.

Synd mindre för ögat än på fotot - och sen kommer det ens knappt att synas ens med ficklampa när burken är färdigbyggd.

Visa signatur

Civ. Ing. D ( LTH )
Hi-Fi & Hemmabionörd - redaktör på Faktiskt - Sveriges främsta Hi-Fi-forum
Hemautomation med Homey & HUE m.m.

Permalänk

Dags att få i moderkortet i chassiet. Define S2 kom trevligt nod med distanserna förmonterade, så det slipper man pillra med efter beskrivning i medföljande guide. Här behövs inte ens det om man skall byta till någon av de andra layouterna för det är förstansat i chassiet och ett par extradistanser kom med i påse. Centrumdistansen är utan skruv så hade det inte varit för M.2-monteringen så hade inte täcklocket behövts monteras av.

Kylarmontering. Använder inte kylarens egen backplate - utan återanvänder moderkortets medföljande och väsentligt robustare sådan. Kraken Z63 har Intel som din default, så både ringen på pumpen och distanserna är "andrahandsval"...

Och så dit med pumphuvudet med tumskruvar

Dags för ett rookiemisstag då... inte van vid att kraftaggregatet sitter så väl undangömt och skulle ha plockat ut det igen innan jag krånglade in första kabeln, sen var det bara att fortsätta så.

Nästa bygge förmonterar jag alla kablar jag tror jag behöver innan jag sätter in det helt klart.

Kabeldragning både svårfotograferad och tråkigt repetitiv, så här en bild på hyffsat färdig inkoppling. Så trevligt med alla dessa gummerade genomgångar. Enkelt och plåsterfritt!

Vissa moderkort har haft en modul att sätta alla de små tråkiga powerknappar o.dyl i på förhand innan det monteras i moderkortet. Det borde alla göra. Eller än bättre - standardisera en kontakt för alla moderkort och chassietillverkare att följa!

Har en beställning på Fractals egen riser liggande, så den kommer om sådär två veckor. Men jag tänkte om då det är ett tjockt grafikkort och det kommer lite väl nära glaset, så jag skaffade en riser från CableMod också/istället. Efter lite montering ser den ut så här

Huvudsakligen nöjd - men skruvgängorna eller skruvarna var halvdåliga, så det gick inte så bra med att montera själva kabelförlängningen med det medföljande. Råkade ha ett par skruvar i mejselkitsasken som passade, så för min del löste det sig. Men det är ju ett litet minus i kanten för de som kan tänka sig köpa densamma.

Så här blev det med den monterad. Kabeln är inte värst böjbar, så den hamnar där den hamnar, punkt.

Skruvhålen till var Fractals riser monteras är som synes en bra bit framför.

Läckerbiten - 2080ti

Monterat i risern:

CableMod-risern säljs i flera varianter, 2xHDMI, HMDI+DP och 2xDP. Detta för att det medföljer kablar med vinklad kontakt för att få plats "inne i lådan". Jag köpte den sistnämnda - inte för att jag behövde det utan för att det var den som var lagerhållen. Med lite tur kanske det hade gått ändå, men icke. Det är dock mitt chassie, så jag drar mig inte för att modda, då fram med plåtsaxen:

Hur bra som helst, behöver jag displayport dessutom någon gång, så har jag kablarna till det - vill jag ha en hdmi till så sitter den sidan om och passar "urkapet".
Troligen inte ett fack som skulle behövas även om chassiet skulle återanvändas till något annat i framtiden.

Kabeldragning brukar vilja visas. Har valt att ha två drivebays ur och har inte gått några längre omvägar för att få ihop det - har inte öppnat så mycket av det som redan satt ihop,typ. Jag hade stått ut med betydligt större oreda faktiskt, så i alla fall jag är nöjd så här:

Inte helt problemfritt. PSU-kablaget är tjockt, så det visade sig vara en match för snäpplåset för sidan

Det löstes enklaste sättet "självklart" genom att dra dit transport-tumskruvarna.

Visa signatur

Civ. Ing. D ( LTH )
Hi-Fi & Hemmabionörd - redaktör på Faktiskt - Sveriges främsta Hi-Fi-forum
Hemautomation med Homey & HUE m.m.

Permalänk
Medlem

Kul att du kommit igång! Inväntar spänt bild på det färdiga resultatet!

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk

Och så håller man tummarna och trycker på knappen..

It's alive! (Har skyddsplasten kvar på utsidan på ett tag till om det skall hållas på att öppna - insidans är borta)

Bråkar lite med monitorn att inte prioritera analogingången från gamla datorn, ställer minnes hastigheten till 3200 och f-clock då motsvarande till 1600. Sparar och går ur BIOS....och blir ombootad tillbaka in i BIOS.... ok... vad nu då?

Rotar igenom alla inställningarna... inser till sist att jag inte hittar min M.2 listad någonstans... ut på google... vissa har behövt ha M.2 sittande i slot #2 till att börja med innan den accepterats i slot#1... Hmm... är det prioriterat på det sättet så borde de väl skrivit om det i manualen.... läsa vidare.... kan ha blivit fixat i senare BIOS.

Ok.. Tanka hem nytt BIOS till minnespinne och installera... efter en stunds tuggande.... ja, nu syns min M.2 i BIOS.... Save & Exit..... och tillbaka till BIOS igen... *mummel*

Hittar ett ställe för "Bootable devices".... USB-stickan jag har i syns, men inte min M.2....

Googlar och hittar något om CSM och UEFI och legacy... hittar sådana intällningar.... två försök för att hitta rätt och TA-DA..... där startar mitt Windows 10! *PUST!*

Att det alltid skall vara något sådan't här strul? Säkert inte det sista för denna gången heller...

Visa signatur

Civ. Ing. D ( LTH )
Hi-Fi & Hemmabionörd - redaktör på Faktiskt - Sveriges främsta Hi-Fi-forum
Hemautomation med Homey & HUE m.m.

Permalänk
Skrivet av the squonk:

Kul att du kommit igång! Inväntar spänt bild på det färdiga resultatet!

Tack. Den är igång nu... inte så jag känner mig helt nöjd att bara använda den, utan här är lite mer att strula med först, men den är körandes.

Visa signatur

Civ. Ing. D ( LTH )
Hi-Fi & Hemmabionörd - redaktör på Faktiskt - Sveriges främsta Hi-Fi-forum
Hemautomation med Homey & HUE m.m.

Permalänk

Blir montering av mediaPC till biografen också, men det blir betydligt med återhållsamt... stannar på en Ryzen 5 3400G och försöker bygga den så tyst som möjligt. Kommer att flytta hälften av minnet dit tills vidare och skall prova att återanvända en 500G 2½" SSD som kom fram när jag rotade i gömmorna, med lite tur har den gammal rolig mjukvara på sig också - vem vet?

Skall försöka sänka ljudvolymen på denna burken också - den låter lite för mycket torkskåp som den är och står nu. Stänger inte ned den ikväll i alla fall, kommit igång bra med att läsa in och transkoda film så fortsätter med det idag.

Visa signatur

Civ. Ing. D ( LTH )
Hi-Fi & Hemmabionörd - redaktör på Faktiskt - Sveriges främsta Hi-Fi-forum
Hemautomation med Homey & HUE m.m.