Permalänk
Medlem

@Aka_The_Barf:
Vad har du för huvudsäkring till din bostad?
Hur många säkringar går just till spisen idag? 3 st 16A eller en 20A?

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem

@Stefflo: Min erfarenhet är begränsad till att ha sett det i demoinstallationer samt att ha diskuterat frågan med säljare hos några av de större kökstillverkarna. Gemensamt hos säljarna var att de alltid försökte få kunderna att välja något annat med bättre effektivitet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Krippa75:

@Stefflo: Min erfarenhet är begränsad till att ha sett det i demoinstallationer samt att ha diskuterat frågan med säljare hos några av de större kökstillverkarna. Gemensamt hos säljarna var att de alltid försökte få kunderna att välja något annat med bättre effektivitet.

Tackar för det svaret, kanske ska titta på en riktig kåpa istället då. Känns mer säkert och som alla säger och vet så stiger varm luft och os.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

@loefet: det har ju hänt att hälften av vattnet ligger utanför om man tittar bort när jag kör dubbelboost

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krippa75:

Oset vill uppåt och du sätter något på sidan som ska suga i sig det. Det funkar ungefär som man kan förvänta sig, bättre än ingen fläkt alls men uselt jämfört med en rakt ovanför spisen.

nja, riktigt så är det ju inte, men iaf. jag har ju inte ens monterat kolfiltret ännu..

det fungerar bra, man kanske inte ska krydda med fläkten på max. dock den tar kryddorna också då

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Håller med det som @Krippa75: och sedan är jag lite skeptisk till att ha en stort hål precis bredvid spisen, vad händer om man kokar över och det rinner ner i det hålet, hur går det att göra ren där nere??
Kanske inget som de flesta råkar ut för, men kokar man mycket saft/sylt som jag så vet man hur explosivt det kan koka över om man inte passar sig.

det är inte så svårt, de är ju gjorda för att göra rent där, dessutom stänger plattan av sig om du kokar över.
men ska du koka i höga kastruller så är det väl bra att ha en fläkt på högre höjd.

jag tycker fläkten inbyggd fungerar riktigt bra, men så har jag ett fönster jag vill se ut ur också.. inte ha en fläktkåpa ivägen

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

@vinylens:

Kolla om jag fattar det rätt:
20A * 230 V = 4600 W.
Kan jag då köpa en induktionshäll som har en maxeffekt på 4600W och då ska den funka utan begränsningar eller uppoffringar?
Tex en sån:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=4264000

Och den kommer då vara lika rapp som vilken annan induktionshäll som helst?
----

Hur gör jag då med ugnen? Ska jag dra en ny enfas kabel till ugnen och en ny säkringsgrupp på 16A? 16*230=3680W bör väl räcka till en inbyggnadsugn?...
----

Om detta stämmer så kan man ganska enkelt ordna med enfas häll och spis (separat), medans dra om till en trefas och ha en kombinerat spis är mycket dyrare/svårare..

Tänker jag rätt nu?

om du ändå ska dra en ny enfas kan du väl dra en trefas på en gång..

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem
Skrivet av moreempty:

om du ändå ska dra en ny enfas kan du väl dra en trefas på en gång..

För att dra trefas måste jag dra trefas från källaren till plan 3. Samt kontakta nätleverantören för att fixa 3 säkringar i källaren.

För att dra enfas så räcker det med att dra en ny kabel från elskåpet i lägenheten till köket. Misstänker att detta arbete kommer kosta max en tredjedel av 3fas-arbetet

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem

Lägger in en uppmaning som jag försökt påpeka tidigare i tråden.

Flera kommentarer om fasta elinstallationer och kabeldimensionering är direkt missvisande och felaktiga då de inte tar hänsyn till kablarnas längd, förläggningssätt eller elanläggningens förimpedans. Flera kommentarer pekar på initiativ och rekommendationer om förändringar i en starkströmsanläggning. Ber er att tänka efter en gång extra innan om detta verkligen är värt det då det kan skapa risker för att el orsakar personskada eller sakskada.

Följaktligen så är min rekommendation att i denna tråd hädanefter diskuterar olika typer av spisar och ugnar samt deras funktioner och kvalité istället för starkströmsanläggningar och hur dessa bör anpassas. Är det så att man önskar att sektionera en elcentral annorlunda, förlägga nya kablar i anläggningen, installera nya apparater eller har andra frågor som rör den fasta installationen så bör ni i första hand kontakta ett elinstallationsföretag så att en elinstallatör kan besvara era frågor istället för medlemmar med bristfällig kompetens här på forumet.

Inget ont menat till dem som försöker hjälpa men flera av tidigare skrivna kommentarer kan tyvärr ge motsatt W.

Mvh,

Permalänk
Medlem

Kommer låna tråden lite... beställde en ny induktionspis här om veckan är på (backorder) , men borde komma i nästa vecka.
Elgiganten: electrolux-spis-eki6559eiw-vit

Har någon några tankar om den spisen?
Jag betalade ungefär halva priset för den när Gigantti (elgiganten i Finland) hade kampanj på den.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

@Shakermaker:
Jag har förutfattade meningar om just E-lux. Siktar på Cylinda/Bosch/Siemens.

Det är rätt synd för att Electrolux gör riktigt fina induktionshällar och även ugnarna brukar vara bra. Jag valde Electrolux för att jag inte efter ha testat flera gillade Siemens/Bosch induktion.

Permalänk
Medlem

@Savage_Gray: ok, så du har bara en fas in i lgh.

hmm.. förklarar en del.

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

@Aka_The_Barf:
Vad har du för huvudsäkring till din bostad?
Hur många säkringar går just till spisen idag? 3 st 16A eller en 20A?

Spisen går på 3 st 16A och så har jag 3 st huvusäkringar på 20A

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

@Aka_The_Barf:
Om du har en nolla eller icke vet jag ej, men du har tre fas, alltså kan du driva 3*16A*230V= 11040W maskiner, vilket rimmar bra med de flesta induktionsspisar.

Jag har en fas, dvs 20A*230V= 4600W och detta ställer till en hel del.

Dessutom fick jag nyligen veta att trots att jag har en 25A säkring i källaren, så betalar jag endast för 16A abonnemang hos Vattenfall.
Alltså så har jag 16A*230V= 3680W till lägenheten.
16A abonnemang hos Vattefall kostar ca 480kr/mån (endast nåt delen)
Skulle jag villja uppgradera till 25A så skulle den kosta ca 800kr/mån (endast den fasta delen)

Katastrof.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

@Aka_The_Barf:
Om du har en nolla eller icke vet jag ej, men du har tre fas, alltså kan du driva 3*16A*230V= 11040W maskiner, vilket rimmar bra med de flesta induktionsspisar.

Jag har en fas, dvs 20A*230V= 4600W och detta ställer till en hel del.

Dessutom fick jag nyligen veta att trots att jag har en 25A säkring i källaren, så betalar jag endast för 16A abonnemang hos Vattenfall.
Alltså så har jag 16A*230V= 3680W till lägenheten.
16A abonnemang hos Vattefall kostar ca 480kr/mån (endast nåt delen)
Skulle jag villja uppgradera till 25A så skulle den kosta ca 800kr/mån (endast den fasta delen)

Katastrof.

Tror du missförstått det lite. Det är inte så att maskinen kräver 11kW. 11kW är den högsta effekt ugnen använder om du kör den maximalt, d.v.s. om alla plattor samtidigt går på högsta värme plus ugnen på högsta möjliga temperatur. Det brukar vara ganska osannolikt då det i princip inte är någon som gör så hemma. Man brukar räkna med 2kW på ugnen och runt 0,7kW till 1,5kW per platta beroende på hur högt de går så 4.6kW bör räcka till en hel del. Det är ju så du har lagat mat fram till nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

@Aka_The_Barf:
Om du har en nolla eller icke vet jag ej, men du har tre fas, alltså kan du driva 3*16A*230V= 11040W maskiner, vilket rimmar bra med de flesta induktionsspisar.

Jag har en fas, dvs 20A*230V= 4600W och detta ställer till en hel del.

Dessutom fick jag nyligen veta att trots att jag har en 25A säkring i källaren, så betalar jag endast för 16A abonnemang hos Vattenfall.
Alltså så har jag 16A*230V= 3680W till lägenheten.
16A abonnemang hos Vattefall kostar ca 480kr/mån (endast nåt delen)
Skulle jag villja uppgradera till 25A så skulle den kosta ca 800kr/mån (endast den fasta delen)

Katastrof.

Skrivet av kaptengrek:

Tror du missförstått det lite. Det är inte så att maskinen kräver 11kW. 11kW är den högsta effekt ugnen använder om du kör den maximalt, d.v.s. om alla plattor samtidigt går på högsta värme plus ugnen på högsta möjliga temperatur. Det brukar vara ganska osannolikt då det i princip inte är någon som gör så hemma. Man brukar räkna med 2kW på ugnen och runt 0,7kW till 1,5kW per platta beroende på hur högt de går så 4.6kW bör räcka till en hel del. Det är ju så du har lagat mat fram till nu?

Så vad tror ni grabbar?
På kabeln finns det jord i mitten och på pinnarna står det L1,L2 och L3(faserna?). Den "tomma" platsen heter N vilket jag antar är nollan så min nuvarande spis använder då ingen nolla? min bror som jobbar som hiss montör sa att dom alltid byglar jorden med nollan om nollan saknas. det fungera på hiss motorer, kan det även appliceras här tro OM nollan nu saknas, kanske får stänga av strömmen och lossa locket på kontakten och se hur det är kopplat? oroa er inte, jag passade på att gå loss med dammsugaren bakom spisen

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

@Aka_The_Barf:
Om du har en nolla eller icke vet jag ej, men du har tre fas, alltså kan du driva 3*16A*230V= 11040W maskiner, vilket rimmar bra med de flesta induktionsspisar.

Jag har en fas, dvs 20A*230V= 4600W och detta ställer till en hel del.

Dessutom fick jag nyligen veta att trots att jag har en 25A säkring i källaren, så betalar jag endast för 16A abonnemang hos Vattenfall.
Alltså så har jag 16A*230V= 3680W till lägenheten.
16A abonnemang hos Vattefall kostar ca 480kr/mån (endast nåt delen)
Skulle jag villja uppgradera till 25A så skulle den kosta ca 800kr/mån (endast den fasta delen)

Katastrof.

Det är väl standard för lägenheter.

Vi hade 3*25A in i lägenheten. Sedan är det avsäkrat med svagare säkringar i den undercentral som sitter i lägenheten.

Endast EN fas in är dock en stor begränsning för vilken effekt man kan få ut. Men så byggdes ju detta under en tid då man inte brukade så många strömslukande apparater.

Permalänk
Medlem

@Exxovion:
Okej vad jag fattar har jag en fas, 25A i källaren, men Vattenfall hävdar att jag har ett 16A abonnemang.
Om jag ordnar med 3x25A i källaren, kommer då min abonnemangskostnad också att öka?

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Så vad tror ni grabbar?
På kabeln finns det jord i mitten och på pinnarna står det L1,L2 och L3(faserna?). Den "tomma" platsen heter N vilket jag antar är nollan så min nuvarande spis använder då ingen nolla? min bror som jobbar som hiss montör sa att dom alltid byglar jorden med nollan om nollan saknas. det fungera på hiss motorer, kan det även appliceras här tro OM nollan nu saknas, kanske får stänga av strömmen och lossa locket på kontakten och se hur det är kopplat? oroa er inte, jag passade på att gå loss med dammsugaren bakom spisen
https://i.imgur.com/Ej21oPs.jpg

Det är absolut förbjudet och potentiellt farligt att bygla nolla och jord ute vid en förbrukare. Dessutom, har du jordfelsbrytare kommer den lösa ut direkt.

Kräver din nya spis nolla så måste du dra ny kabel om den saknas i nuvarande dosa/uttag.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

@Exxovion:
Okej vad jag fattar har jag en fas, 25A i källaren, men Vattenfall hävdar att jag har ett 16A abonnemang.
Om jag ordnar med 3x25A i källaren, kommer då min abonnemangskostnad också att öka?

Om du har en 25A i källaren så kanske någon tidigare har "smyguppgraderat".

Överlag om det är mycket effekt som man behöver så är det bra att överväga om det är dags att uppgradera till 3-fas eftersom en nolla som har hög belastning kan ge en hel del oönskade effekter, framförallt om den sammanförs med jord så att nolla och jord är samma från en elcentral - något som inte är ovanligt i äldre installationer. Jag har själv en sådan och har under vissa förutsättningar en så pass stor potentialskillnad mellan "jord" och centralantennen att det stör TV och ger en liten gnista när jag pluggar ur antennkabeln. Har satt "isolertransformatorer" på centralantenn så problemet är "dolt" numera.

Med 3-fas så läggs inte den stora lasten på nollan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Det är absolut förbjudet och potentiellt farligt att bygla nolla och jord ute vid en förbrukare. Dessutom, har du jordfelsbrytare kommer den lösa ut direkt.

Kräver din nya spis nolla så måste du dra ny kabel om den saknas i nuvarande dosa/uttag.

tack då vet jag att det är strikt verbotet. får nog helt enkelt stänga av strömmen vid tillfälle med huvud brytaren och öppna locket och titta om det går en sladd dit eller mäta om det går på nått sätt, fast jag kanske måste ha en bättre mät penna då. osäker om de vanliga klarar 400 volt

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Savage_Gray:

@Exxovion:
Okej vad jag fattar har jag en fas, 25A i källaren, men Vattenfall hävdar att jag har ett 16A abonnemang.
Om jag ordnar med 3x25A i källaren, kommer då min abonnemangskostnad också att öka?

Jag har samma sak fast betalar för 20A men sitter 25A säkringar i skåpet. Skulle du säga till så skulle din kostnad öka då du får betala för 25A istället. Vet dock inte hur stor skillnaden är men säkert någon tusenlapp per år.

Om de skulle komma på mig så får jag väl helt enkelt säga att jag inte kollat huvudsäkringen och inte ens visste att någon satt i 25:or hos mig. Det är inte jag som gjort bytet ska tilläggas utan säkerligen någon innan mig. Upptäckte det när jag funderade på att sänka till 16A som jag gissar skulle räcka bra för mitt hus men samtidigt är det bara dumt att väcka en björn som sover.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Kontrollera om huset där du bor skall se över elen, renovering m.m.
Det kan ju vara värt att veta att de får en jämnare fördelning över faserna då det säkert är 3 faser i huvudstammen in i huset

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Så vad tror ni grabbar?
På kabeln finns det jord i mitten och på pinnarna står det L1,L2 och L3(faserna?). Den "tomma" platsen heter N vilket jag antar är nollan så min nuvarande spis använder då ingen nolla? min bror som jobbar som hiss montör sa att dom alltid byglar jorden med nollan om nollan saknas. det fungera på hiss motorer, kan det även appliceras här tro OM nollan nu saknas, kanske får stänga av strömmen och lossa locket på kontakten och se hur det är kopplat? oroa er inte, jag passade på att gå loss med dammsugaren bakom spisen
https://i.imgur.com/Ej21oPs.jpg

Som någon sa man får inte bygla mellan nolla och jord i uttaget absolute förbjudet och har du jordfelsbrytare så kommer den lösa ut.
Bättre du mäter om det finns nolla, skulle inte förvåna mig om du lyfter metalocket så har dom byglat från jorden till nollan där som man inte ska göra.
Om det händer något är du ansvarig, alltid den som äger lägenheten/huset som är ansvarig.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

tack då vet jag att det är strikt verbotet. får nog helt enkelt stänga av strömmen vid tillfälle med huvud brytaren och öppna locket och titta om det går en sladd dit eller mäta om det går på nått sätt, fast jag kanske måste ha en bättre mät penna då. osäker om de vanliga klarar 400 volt

Be brorsan göra det istället, som hissmontör bör han ha iaf gamla BB-behörigheten. I bästa fall är det fem tåtar i både den vita och den svarta kabeln, i näst bästa fall bara i den svarta.

Anledningen till att det fungerar med hissmotorer är att de är trefas och belastar faserna ungefär lika mycket. Det gör att returströmmen i noll-ledaren blir väldigt liten (i teorin noll).

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Be brorsan göra det istället, som hissmontör bör han ha iaf gamla BB-behörigheten. I bästa fall är det fem tåtar i både den vita och den svarta kabeln, i näst bästa fall bara i den svarta.

Anledningen till att det fungerar med hissmotorer är att de är trefas och belastar faserna ungefär lika mycket. Det gör att returströmmen i noll-ledaren blir väldigt liten (i teorin noll).

Och om det är en trefasmotor så undrar jag vad han ska med nollan till.......räcker då om han har jorden eller hur

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av brackemannen:

Och om det är en trefasmotor så undrar jag vad han ska med nollan till.......räcker då om han har jorden eller hur

Y-koppling?

Jag kan tänka mig att man sedan tidigare har dragit fram en fyrledare (tre faser och skyddsjord) men upptäcker att man behöver en nolla till diverse styrelektronik mm i en modern hiss.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Be brorsan göra det istället, som hissmontör bör han ha iaf gamla BB-behörigheten. I bästa fall är det fem tåtar i både den vita och den svarta kabeln, i näst bästa fall bara i den svarta.

Anledningen till att det fungerar med hissmotorer är att de är trefas och belastar faserna ungefär lika mycket. Det gör att returströmmen i noll-ledaren blir väldigt liten (i teorin noll).

lossa ett lock och kika in får väll alla göra antar jag? kommer inte göra något bara titta. känns surt att be brorsan köra 20 mil för det :/.

Ja det förklarar en del varför det går på hissar och inte hemma.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Just touchknappar är ett rent helvete irriterande. Visst det är enklare att hålla rent men traditionella vred är så mycket snabbare.

Lite därför jag tog en "vanlig" spis när jag köpte ny vid black friday, kanske finns fysiska knappar till induktion också men hittade ingen lämplig med ugn för vettigt pris...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

lossa ett lock och kika in får väll alla göra antar jag? kommer inte göra något bara titta. känns surt att be brorsan köra 20 mil för det :/.

Ja det förklarar en del varför det går på hissar och inte hemma.

Slå av säkringarna till spisen, alternativt huvudbrytaren och skruva sedan upp kopplingsdosan... den till höger. Ta sedan bild och posta här så ser man om du har 4 eller 5 ledare framdragna.