Permalänk

Speldator, budget ca 12k

Då min gamla speldator till slut säckat ihop efter att kattfan för några år sedan såg sig tvungen att kaskadkräkas i fläktintaget orkar jag inte felsöka delarna manuellt utan köper hellre nytt från grunden.

Det är mest min fru som kommer att spela spel i stil med Witcher 3, Skyrim och liknande. Senaste spelen måste inte funka på bästa inställningar, men jag lägger gärna lite mer på att slippa uppgradera på ett tag. Budget är lite give or take.

All perifer utrustning som skärm, mus osv finns redan. Oanvända Windowslicenser har jag också. Inbyggd DVD/BR-läsare behövs inte, och nätverk kör jag via USB.

Jag har inte riktigt bestämt mig för om jag hinner sätta ihop den själv, så jag utgår lite från Inets datorbyggare just nu, men jag vet inte var jag ska starta. Har goda erfarenheter av några märken sedan tidigare, så jag kan lista hur jag tänker där.

Chassi: Jag gillar enkla, stilrena typ Fractal Design Define R5.
Nätagg: Har goda erfarenheter av beQuiet! Det är helt okej om det inte är modulärt eftersom vi inte tänkt meka med det senare.
Fläkt: Kört Noctuas tystare processorfläktar länge och alltid varit supernöjd.
Hårddisk: Vanlig 2.5" SSD på 0.5-1 TB, märke är inte så viktigt.
Minne: Är det fortfarande 16 GB som gäller eller? Annars 32 GB.

Men i övrigt är jag helt jävla lost:
Moderkort: ???
CPU: ???
Grafik: ???
Övrigt: Behöver jag t.ex. någon mer chassifläkt, beroende på vilket chassi jag väljer?

Tacksam för alla råd och extra tacksam om de funkar med saker som finns i lager på Inets byggare!

Permalänk
Medlem
Skrivet av devalanteriel:

Då min gamla speldator till slut säckat ihop efter att kattfan för några år sedan såg sig tvungen att kaskadkräkas i fläktintaget orkar jag inte felsöka delarna manuellt utan köper hellre nytt från grunden.

Det är mest min fru som kommer att spela spel i stil med Witcher 3, Skyrim och liknande. Senaste spelen måste inte funka på bästa inställningar, men jag lägger gärna lite mer på att slippa uppgradera på ett tag. Budget är lite give or take.

All perifer utrustning som skärm, mus osv finns redan. Oanvända Windowslicenser har jag också. Inbyggd DVD/BR-läsare behövs inte, och nätverk kör jag via USB.

Jag har inte riktigt bestämt mig för om jag hinner sätta ihop den själv, så jag utgår lite från Inets datorbyggare just nu, men jag vet inte var jag ska starta. Har goda erfarenheter av några märken sedan tidigare, så jag kan lista hur jag tänker där.

Chassi: Jag gillar enkla, stilrena typ Fractal Design Define R5.
Nätagg: Har goda erfarenheter av beQuiet! Det är helt okej om det inte är modulärt eftersom vi inte tänkt meka med det senare.
Fläkt: Kört Noctuas tystare processorfläktar länge och alltid varit supernöjd.
Hårddisk: Vanlig 2.5" SSD på 0.5-1 TB, märke är inte så viktigt.
Minne: Är det fortfarande 16 GB som gäller eller? Annars 32 GB.

Men i övrigt är jag helt jävla lost:
Moderkort: ???
CPU: ???
Grafik: ???
Övrigt: Behöver jag t.ex. någon mer chassifläkt, beroende på vilket chassi jag väljer?

Tacksam för alla råd och extra tacksam om de funkar med saker som finns i lager på Inets byggare!

Vilken upplösning ska det spelas i?

Permalänk
Medlem

@devalanteriel:

Något sånt här kanske:
https://www.inet.se/datorbygge/b1166161/12k

Vad gäller minne så räcker 16GB rätt bra i dagsläget, men det kan ju ändras om ett par år. Upp till dig om du nöjer dig med 16GB eller vill betala extra för 32GB. I vilket fall som helst så rekommenderar jag att du inte köper minnen långsammare än 3200MHz CL16. (3600MHz CL18 har samma absoluta timingvärden som 3200MHz CL16, men högre bandbredd)

Extra fläkt behövs troligen inte till detta chassi. Det har en fläkt för inblås och en för utblås. Det skulle dock knappast skada att köpa till ytterligare en fläkt för inblås.

Permalänk
Medlem

Skulle personligen kört på detta, tycker inte det är rimligt att lägga 1k+ på ett chassi i denna prisklass. Skulle själv inte trimma ned på något här utan försöka hålla kvalitet rakt igenom. Eftersom budget inte var satt i sten skulle jag lägga lite extra på en kylare, be quiet! pure rock 2 duger gott.
https://www.inet.se/datorbygge/b1166166/exempel

Om vi snackar 1080p kan du dock komma undan med 5600 XT/RTX 2060.

Permalänk
Skrivet av Muumin:

Vilken upplösning ska det spelas i?

Skärmen vi kör har max 1920x1080 (Acer 27" Predator XB270HA), så behöver inte gå högre.

Permalänk

Tack @Muumin och @Erik_T för två bra förslag! Jag håller nog med om chassikostnad, och iom att den har två 2.5"-slots makar det sense att köra på 500 GB SSD och stoppa in en till vid behov.

Bär emot med ett grafikkort som heter "Red Devil" som Liverpool-anhängare. Men jag uppskattar båda tipsen mycket. Det ger mig jättebra utgångspunkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av devalanteriel:

Skärmen vi kör har max 1920x1080 (Acer 27" Predator XB270HA), så behöver inte gå högre.

Den skärmen har G-Sync, så du måste välja ett NVIDIA-grafikkort om ni vill kunna utnyttja den funktionen.

Permalänk
Skrivet av perost:

Den skärmen har G-Sync, så du måste välja ett NVIDIA-grafikkort om ni vill kunna utnyttja den funktionen.

Är det värt det? Jag vet ärligt talat inte om det ger några faktiska förbättringar eller om det mest är Nvidias marknadsföringsmaterial.

Permalänk
Medlem
Skrivet av devalanteriel:

Är det värt det? Jag vet ärligt talat inte om det ger några faktiska förbättringar eller om det mest är Nvidias marknadsföringsmaterial.

Adaptiv synkronisering ger absolut förbättringar, särskilt i spel som Witcher 3 där det kan vara svårt att hålla 144 fps. Se t.ex. denna artikel som går igenom hur tekniken fungerar.

Permalänk
Skrivet av perost:

Adaptiv synkronisering ger absolut förbättringar, särskilt i spel som Witcher 3 där det kan vara svårt att hålla 144 fps. Se t.ex. denna artikel som går igenom hur tekniken fungerar.

Tack! Ska läsa och lära mig.

Och får be om ursäkt till folk som redan postat för att jag inte insåg det när jag specade.

Permalänk
Medlem

Jag kan tycka att G-sync är riktigt värt, men det är som sagt inget krav. Särskilt inte om man inte haft det förrut

Visa signatur

Rigg:
Chassi: Coolermaster NR200P | CPU: Intel Core i7 10700K | MB: Gigabyte Z490I AORUS ULTRA | GPU: GTX1080ti Stric OC | PSU: Corsair SF750 | OS: Windows 8.1 | RAM: 32GB Corsair Vengeance 3200MHz | SSD: 2x1TB M2 NVME | Monitor: Acer Predator XB271HU

Permalänk

Har läst på och börjat fatta lite mer nu... om vi utgår från konfigurationen @Muumin postade och byter till Nvidia, ser något som det här bra ut? Jag bytte moderkort till ett som finns i lager med.

https://www.inet.se/datorbygge/b1166249/muumin-nvidia

Uppskattar verkligen all hjälpen från alla!

Permalänk
Medlem
Skrivet av devalanteriel:

Har läst på och börjat fatta lite mer nu... om vi utgår från konfigurationen @Muumin postade och byter till Nvidia, ser något som det här bra ut? Jag bytte moderkort till ett som finns i lager med.

https://www.inet.se/datorbygge/b1166249/muumin-nvidiahttps://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/datorbygge/bild/b1166249/muumin-nvidia

Uppskattar verkligen all hjälpen från alla!

Är inte rätt person att kommentera på G-sync hit och G-sync dit men enligt mig är det lite sjukt att lägga 500kr extra för ett 2060S över ett 5700XT. Annars tummen upp men tycker du ska lägga 200kr extra på ett fullstort moderkort som Gaming X så du slipper oroa dig i framtiden för att ett nytt grafikkort inte skall rymmas osv.

Permalänk

@Muumin: Ja, jag skriver ju här för att jag kan på tok för lite själv så jag försöker mest göra så lite fel som möjligt... men tar det med mig iaf. Vet inte alls hur jag ska göra riktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muumin:

Annars tummen upp men tycker du ska lägga 200kr extra på ett fullstort moderkort som Gaming X så du slipper oroa dig i framtiden för att ett nytt grafikkort inte skall rymmas osv.

Storleken på moderkortet spelar väldigt liten eller ingen roll för om grafikkort ryms eller inte.
Chassit kan däremot i stor grad påverka vilka grafikkort som får plats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Storleken på moderkortet spelar väldigt liten eller ingen roll för om grafikkort ryms eller inte.
Chassit kan däremot i stor grad påverka vilka grafikkort som får plats.

Tror du missförstår vad jag menar, på ett mATX kort kan du bokstavligen blokera kontakter för LED/audio etc. med ett grafikkort som tar upp för många expansionsplatser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av devalanteriel:

@Muumin: Ja, jag skriver ju här för att jag kan på tok för lite själv så jag försöker mest göra så lite fel som möjligt... men tar det med mig iaf. Vet inte alls hur jag ska göra riktigt.

Ja det är inte lätt, bäst du kollar upp hur mycket G-sync faktiskt gör och sen bestämmer själv för det är en väldigt subjektiv grej.

Permalänk
Skrivet av Muumin:

Ja det är inte lätt, bäst du kollar upp hur mycket G-sync faktiskt gör och sen bestämmer själv för det är en väldigt subjektiv grej.

Japp, och vi lär ha haft G-sync senaste åren utan att ha vetat det så det är svårt som fasen att avgöra.

Men stort tack ska du ha för all hjälp. Nu har jag mycket kött på benen oavsett hur jag gör när jag läst på ordentligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av devalanteriel:

Har läst på och börjat fatta lite mer nu... om vi utgår från konfigurationen @Muumin postade och byter till Nvidia, ser något som det här bra ut? Jag bytte moderkort till ett som finns i lager med.

https://www.inet.se/datorbygge/b1166249/muumin-nvidiahttps://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/datorbygge/bild/b1166249/muumin-nvidia

Uppskattar verkligen all hjälpen från alla!

Ser bra ut. Men jag hade kört på annat chassi av högre kvalité. Något av dessa kanske;
Phanteks Eclipse P300 Tempered Glass Vit
Phanteks Eclipse P300A Tempered Glass Svart
Lian Li LANCOOL 205 Vit

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Skrivet av ronz:

Ser bra ut. Men jag hade kört på annat chassi av högre kvalité. Något av dessa kanske;
Phanteks Eclipse P300 Tempered Glass Vit
Phanteks Eclipse P300A Tempered Glass Svart
Lian Li LANCOOL 205 Vit

Tackar för tipset. Jag tar gärna en motivering på varför också. Planerar inte att öppna datorn efter att den är byggd, i annat syfte än att trycklufta bort lite damm då och då.

Permalänk
Permalänk
Viking
Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk

Rätt många mil bort, men tack.

Permalänk

Ja, det är det eller G-sync-kompabiliteten jag velar mellan.

Permalänk
Viking
Skrivet av devalanteriel:

Ja, det är det eller G-sync-kompabiliteten jag velar mellan.

Har du G-sync på din skärm?

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Skrivet av Donnerstal:

Har du G-sync på din skärm?

Yes.

Permalänk
Viking
Skrivet av devalanteriel:

Och den funkar inte med Freesync?

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Och den funkar inte med Freesync?

Nej, inga G-Sync-moduler har stöd för Freesync.

Permalänk

Tror det blir Radeon ändå. Skulle vi i absolut värsta fall hata det så får vi väl byta skärm...

Vet att jag tjatar men tack alla igen för input! Jag har haft konto här sedan 2003 och att fråga efter köpråd med några års mellanrum är typ allt jag gör här, men det är lika uppskattat varje gång.