OldClockers, vi äldre som fortfarande krämar ur det sista ur datorn och varför vi gör det (yngre får gärna också svara)

Permalänk
Medlem

Är 67:a.
Att överklocka och trimma nu för tiden är inte som förr...
* Gick från 8Mbps till 11 Mbps ISA-buss hastighet genom en simpel flagga i BIOS (386 moderkort)
* 8 kB chache till 64 kB genom att stoppa in IC-kapslar (samma moderkort)
* Kompisen löddade in ny oscillator för att klocka upp sitt moderkort

Har just nu en 2700X, det är inte värt besväret eller den extra energiåtgången att överklocka den

Permalänk
Medlem

30+
Jag tycker personligen att det är tråkigt när man känner sig "klar" med optimeringen av CPU/RAM/GPU, när man kommit till den punkten att delarna man har inte går att pressa längre... Tycker OC biten är minst lika kul som att spela ibland till och med roligare om man är på det humöret!

Jag känner att med luft/AIO vattenKylning så är jag klar med på OC fronten med min nuvarande setup, Dock har planeringen startat att lägga grejerna under vatten på riktigt och min första Customloop har börjat planeras och införskaffas sakta men säkert

Visa signatur

Corsair 900D---Asus Maximus APEX XI Z390---i7 9700k(5.2Ghz All Cores. Uncore 4.5)---2x16 Gskill Trident Z Royal 4000mhz cl15/16+Tweaked Subtimings---RTX 4080 Zotac Amp Extreme Airo---Corsair RMX1000w---Samsung 970Evo+ 2,5TB NVME.
Full Custom Loop CPU/GPU---Only EKWB Parts---480x60Rad---360x60Rad--- 240x60Rad---21 Fans.
Monitor: Asus PG348Q 34Inch UltraWide 3440x1440--100Hz.
Misc: Mouse-Logitech G502---Headphones-Logitech G935---T-Board-Ducky Mecha Mini 2 silent Red.

Permalänk
Medlem

Oftast rigorös research baserat på headroom och låg ljudnivå (och pris såklart), sen köpa komponenter. Bygga ihop, aktivera xmp, sen in med w10 som aldrig aktiveras.
Blir inte mycket mer än så för denna 50+ gubbe.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk

30+
Gått från att köra kompressorkylt 24/7 till att räkna på vad som är ekonomisk försvarbart att överklocka i förhållande till tid. På min nuvarande Ryzen var det minnet som motiverbart att dra upp från 3200 till 3600. Justerar lite profiler på cpu och grafikkort osv. Utöver det är det inte värt tiden, tar det mer tid hade det varit billigare att köpa bättre grejer från början.

Permalänk
Medlem

Är 58 på söndag. Överklockar bara lätt eller inget, ca 200 MHz kanske

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Brukar fortfarande kräma ut en del från cpu:n med tyvärr köpte jag en 7700k sist och den blir varm direkt, fick säkert ett måndagsexemplar oxå har varit så varm att överklockning har varit helt omöjlit den thermal throttlar direkt, har bytt kylare typ 3ggr ingen skillnad. Sista utvägen är ett delidda den och testa, men jag har inte tillräckligt mycket pengar för en ny just nu om det skulle gå åt skogen.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

30+ och överklockar processorn till den grad att den går att köra överklockad dygnet runt, året om, vilket är ynka 300 MHz, men slår man ut det över 4 kärnor och 8 trådar så blir det ändå en märkbar skillnad. Grafikkortet har jag två profiler för i Afterburner, en som är underklockad för att spara energi och hålla nere värmen, och en för spel som kräver lite extra kräm.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

30+ Och kör min 6600k i 4.5 ghz, de är de enda och de gjordes direkt vid inköp sen har jag inte rört den. Har varit helt stabil sen jag hittade sweetspoten på klocken och vcore och med Noctua kylaren är jag rädd prollen fryser ihjäl om jag ställer ner klocken till standard igen.
Med åren har prioriteten flyttats från max prestanda till stabilitet, ljudlöst och underhållsfritt

Permalänk
Medlem

36 år.

Överclockar mainriggen fortfarande men jag byter inte mobo och cpu 2-3 gånger per år som jag gjorde när jag clockade som mest i tonåren, fan inte ekonomiskt försvarbart då eller nu haha.

Förra processorn var en i7 3930K C2 stepping @ 4Ghz all core.
Fick en Xeon E5-1680V 8C/16T som är upplåst som betalning för lite datorbyggande och har klämt upp den i 4Ghz all core med.
Testat högre men vid 4.1Ghz ser jag ungefär 1-2 minuter av throttling ner till 1.2Ghz per timme under intel linpack så troligen moderkortet som throttlar pga varma VRM's.

Har inte alls samma tolerans för ljudnivå lägre, snarare så att passivt hade varit optimalt så numera är komrpomissen Noctua kylare som gällt senaste 10+ åren för CPU kylare och helst 140mm fläktar.

Kör en NH-D14, bra för CPU kylning men har även sina begränsningar där på en varm CPU som denna sedan ger det ingen direkt VRM kylning.

Har planer på Custom VRM kylning, moderkortstillverkarna har ju älskat att pimpa mobosen med värdelösa aluminiumklumpar som är mer bling än fläns tyvärr senaste årtiondet.
Har inte orkat ta tag i det projektet då för att kanske få ut 1-200Mhz till, får bli när mobot måste ryckas ur och på en 8 år gammal dator så skruvar man helst inte isär den bara för att och vem vet skiten kanske dör innan jag orkar med det.

Gamla i7 3930K lever kvar i ett sprillans nytillverkat Kina X79 mobo med typ hackat bios och B65 krets så inte äkta X79 men sjukt bra moderkort för 700Kr hem i brevlådan och det stödjer OC dock mest ändring av multippel och TDP, inte Vcore.
Begagnade X79 tar dom ju minst lika mycket för så och då får man inte NVME stöd.
Har native NVME stöd på kina mobot, inte ens mitt ASUS P9X79 med Xeonen kan skryta med det.

Men kör det kina mobot med min i7 3930K ställd till 150W TDP så det betyder att den kan hålla alla turbo frekvenser mer eller mindre för evigt istället för ca 10 sekunder så det ger ändå rätt bra all core på ca 3.5Ghz konstant eller 2st kärnor i 3.8Ghz men man får vara lite försiktig med VRM delen på kina mobosen då dom inte direkt är dimensionerade för mer än max 130W TDP pga kostnads skäl.

Överklockar väl grafikkorten med i bland men i dag är det ju mest bara att ställa en custom fläkt kruva, öka TDP gränsen och max frekvensen och hoppas att kortet spinner iväg.

Annars gör jag mest överklockning på retro datorer numera.
Har labbdatorn igång, i7 3930K och en Athlon XP 3000+ 2.1@2.25Ghz stabilitetstestning nu under prime95.
Har verefierat att 2.2Ghz var stabilt men mer gick inte men det var med en stock AMD kylare och modern nätdel. Kör nu en bättre CPU kylare och äldre +5V stark nätdel då jag flyttat in CPU och moderkort i sitt nya chassi så då verkar det finnas mer att ge men då Athlon XP offecvielt slutar på ca 2.2Ghz så utan extrem kylning, bram obo och massa spänning så verkar 2.3Ghz vara gränsen och tyvärr detta mobot har inte mycket av Vcore justering, antigen stock Vcore eller ett snäpp över man kan välja.

Så ja klockar mest retro processorer och grafikkort numera.
Överclockade ett Matrox G400 Max och ett GeForce 256 SDR häromdagen för att bencha lite då jag nyligen kommit över dessa.

Men ja jo jag klockar fortfarande och jag testar rätt hårt, ska det clockas ska det vara lika stabilt som original så det innebär att sytemet används i 1-2 veckor när det är nytt stock för att veta hur det beter sig, tex kraschar det under OC är det pga OC eller pga mjukvara/hårdvara som ej är OC relaterat problem?
Så en baseline görs först.
När jag testat om en överklockning är stabil så körs 24 timmar prime95, minst 2 timmar intel linpack, minst 2 rundor memtest86+.
Efter det brukas systemet så klart och beter det sig som det gjorde vid base line testat så kan man nog kalla det stabilt.
Kan ta någon vecka att få till en 100% stabil OC som håller datorns liv ut, 6-7 år med min i7 3930K tex men lätt värt det och slippa strul där man tror OC kan vara problemet.
Slår inga OC rekord, oftast hamnar mina OC nivåer under vad reviews osv ofta anser är minsta man kan förvänta sig men sedan testar dom flesta inte 3 olika mjukvaror för stablitet där vissa körs 24-32 timmar var.
Jag lägger hellre ner några dagar till en vecka "up front" och kan sedan bruka datorn med problemfri OC hela dess liv.
Jag gör mesta av långtidstestandet när jag sover eller är borta sedan kan man överlevea med en annan bakup dator några dagar också.

Permalänk
Medlem

Det är sällan jag överklockar, tycker bara allt blir instabilt så fort man överklockar.

De enda ggr jag överklockat är när mitt grafikkort börjar bli för gammalt och det inte går att maxxa de senaste spelen, men det slutar oftast med att jag köper nytt grafikkort istället än att försöka få 5 fps extra

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem

Tur man har kvar ett gäng K6/2 och 3 som man kan överklocka!

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Har alltid klockat det som gick förr, då kunde man köpa rätt billiga grejer och efter överklock köra över topprylarna många år framåt, men det var ju skillnad när man kunde överklocka +50%.

Dagens grejer med boost vinner man oftast inte mycket på, nog för att jag bara brukar bränna ett par dagar på överklockning och sedan köra med det livet ut, men nästa uppgradering nu i slutet på året lär inte bli lika kul. Öka på temp- samt strömbegränsningarna och låta eländet boosta själv.

Undrar hur många år det tog för en stockprocessor (för samma pris) att slå en XP2500+ (M), Q6600, eller 3930k?!

Permalänk
Medlem

Över 40 och har inte orkat överklocka något nämnvärt sedan redan innan jag blev 30, dels pga att jag lyckades dräpa ett grafikkort, dels för att jag föredrar stabilitet långt framför extremprestanda.

Men hög prestanda vill jag förstås ha ändå, därav mina komponentval.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Är 28, och slutade ganska tvärt överklocka när jag började jobba heltid för drygt ett år sedan. Nu betalar jag hellre en tusenlapp eller två extra om jag vill ha den där extra prestandan än lägger timmar på det. Även om jag tyckte det var roligt så lägger jag hellre min lediga tid på annat nu när jag inte har lika mycket fritid.

Permalänk
Medlem

45+ och lägger ner ganska mycket tid på finjusteringar, delvis av ren nyfikenhet. Ryzen 7 1700 blev kanske den sista processorn som jag överklockade i egentlig mening, men det saknas inte direkt annat att pilla på med de nyare heller.
Kylning får kosta, med prio ett på ljudnivån.

Permalänk
Medlem

Är snarare mer intresserad av att undervolta eller nått för att få ner temperaturer och ljudnivå än överklocka för att krama ut fler fps i dagsläget.

Permalänk
Medlem

Är 43 år. Har varit medlem här sen.... hmm läänge.
Köpte min första PC då jag fick veta av en kompis att de skulle gå att trimma Blev en AMD med slot cpu som man kunde öppna och koppla in ett "goldfingercard" i och där med ställa in klockfrekvens med dipswitchar.

Några år senare trimmade jag ett par grafikkort rätt rejäld, lödde dit trimpottar här och där för att höja spänningen, rolig tid. Men klart smidigare senare när det kom så man kunde ändra spänningar i programvaran istället..

Körde med kompressorkylning under många år, Prometia Mach1. Låg med en AMD cpu 2a på världsrankingen i en gren som handlade om högsta STABILA frekvens. Körde den i prime i 8h eller liknande minns jag. Grafikkortet kylde jag med en fet golvstående vattenkylare med 7st 120 fläktar...

Sen några år tillbaka överklockar jag inte alls. Frugan använder min stationära dator till sin cancerforskning, så istället för överklockat (och eventuellt lite instabilt), går den nu bara på tillverkarens stabila turbofrekvenser, sen har datorn fått 4 skärmar istället för 1 skärm.

Min senaste laptop, en Dell XPS 15 har jag undervoltat och lagt dit ny kylpasta på, det är allt.

Men det finns ju annat att trimma, som bilar, mopeder, elcyklar mm

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem

Två barn, stationära samlar damm på vinden. (38 år)

Permalänk
Medlem

Old fart här :(40) Tex celeron 300a var värd att överklocka för att få ut 500 MHz ur dvs mer än 50% ökning. Hur mycket mer får jag ut ur min 3600x och är den stabil då? 5% ökning - knappast. Det var bättre förr när 1000 kr CPU gick klocka till mer pang än 10 000 kr CPU. Så missade jag några old fart klyschor? O är det någon som tycker annorlunda så det går inte lära gamla hundar sitta.

Permalänk
Hedersmedlem

Har passerat 30 med skaplig marginal.

Överklockar främst gammal hårdvara som jag inte hade råd med som ung

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Under 30, överklockar inte direkt längre. Värderar egentligen tystnad och att inte få allt för varmt inne snarare än ett par extra FPS för det mesta. Tycker elförbrukningen drar iväg alldeles för mycket mot vad man får i ubyte.

... Kanske ska jag börja undervolta?!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

33 år.
Anser att det var bättre förr. I varje fall roligare!=)
Anledningen är att med den nivå av överklockning som gick att uppnå då gjorde att man kunde få otroligt prisvärda datorer. Det blev liksom kul att jaga pris/prestanda och känna glädje av alla pengar man sparat på att överklocka.

Idag är det sällan jag finner något prisvärt annat än att köpa en generation eller två äldre maskiner för en bra fyndpeng till familj och vänner som man hjälper.

Min egna maskin som jag använder uppgraderas sällan nu mera. Jag är mest nöjd så länge den är rimligt tyst, stabil, och lyckas hålla konstant 100 eller 144FPS beroende på spel. I övrigt intresserar jag mig inte så mycket av överklockning längre då det inte ger så mycket som sagt.

Permalänk
Medlem

Tillhör den äldre skaran. Överklockar inte längre, känns inte lönt, men o andra sidan spelar jag inte så mycket FPS spel heller, på den tiden gjorde man ju allt för att ligga på max fps. Man ändras som person med tiden, nu ligger fokus på rpg single player spel, mest äldre titlar som inte är krävande alls med dagens hårdvara.

Permalänk
Medlem

50+ och jobbade mycket på det i början. Lödde in mer minne i Atari ST 520 osv. Guldåldern för överklockning låg i pentium PII och PIII. Där fick man riktigt god nytta av överklockning. PII på 233 MHz gick att få upp över 300 MHz. Försök komma upp till 50% idag utan flytande gaser.

Idag har jag en marginell klockning som fortfarande är tyst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av knaz:

Minns inte längre vad det var för CPU, men jag minns en av mina tidigaste överklockningar involverade en blyertspenna och att man fyllde i något på en CPU. Det var tider det

Ja det att bända pinar och döda lite banor på mamma brädan var lite risky OC men kul. Men på något vis hade man drös viss med hårdvara för.
Nu handlar det mesta om att typ för 3 gången öppna upp gammla laptos rengöra och byta kylpasta.

Samt för min del som har gen 1 av ryzen ett evigt trixande med ram cloks bara för att

Visa signatur

RyZen 5700x, MSI B350 Mortar, 16gb corsair LTX, GPU 7800xt

Permalänk
Medlem

Överklocka

Jag är 67 år och har slutat överklocka nu men min AMD 2700X hade en lätt överklockning på 200 MHz men den nya 3900X går utan några ändringar så även tidigare Intel och AMD processorer, men mina minnen går via XMP upp till 3733 och det är jag nöjd med.
Mvh Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Musikälskare

34år

Har överklockat grafikkortet en del på den nya datorn och har alltid överklockat prollen och grafikkortet på datorerna jag har haft sen begynnelsens tider (när man ritade med blyertspenna etc.), just denna som jag har nu känner jag inte behöver det och den går redan varmt

Kommer ihåg jag var väldigt tidig med vattenkylning när det begav sig, det var skoj och funderar på att göra det igen

Det var lite mer charm i grejerna förr, eller så är det bara jag som har blivit gammal

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Är 67:a.
Att överklocka och trimma nu för tiden är inte som förr...
* Gick från 8Mbps till 11 Mbps ISA-buss hastighet genom en simpel flagga i BIOS (386 moderkort)
* 8 kB chache till 64 kB genom att stoppa in IC-kapslar (samma moderkort)
* Kompisen löddade in ny oscillator för att klocka upp sitt moderkort

Har just nu en 2700X, det är inte värt besväret eller den extra energiåtgången att överklocka den

Kan inte annat än hålla med.
Förut behövde man inte ett benchmarkprogram för att märka skillnad.
Att byta 4mb ram på en 486an till 8mb. Himlen öppnade sig.
Att byta 16mb ram till 32mb ram i windows NT4 var en dröm bara att logga in med datorn.
Klocka Pentium 75 till 120mhz märktes i mer eller mindre alla applikationer.
Klocka Pentium 150 med busshöjning från 60 till 83mhz gjorde väl en sådär 20fps eller mer i quake bill jag minnas.
En 486dx2 från ISA grafikkort till ett VLB = säkert 50% högre framerate.
Uppgradera från Voodoo1 till Voodoo2 nära nog 100% extra prestanda.
Dual celeron 366 klockad till nära 600mhz ja det märktes också.
AMDs barthon serie var riktigt rolig den med samt Intels Core2 duo serie.

And so on.

Idag finns det mer eller mindre ingen prestanda att hämta.
Intels 2600K var enligt mig den sista processor som faktiskt det fanns mycket att hämta från.

40år och har väl mest som princip klockat min 9900k till 5ghz all core. Märks absolut ingen skillnad någonstans mer än i prime95 när man mäter hur mycket effekt datorn drar från väggen. Sedan ominstallationen av os för snart ett år sedan har jag inte brytt mig i att installera MSI afterburner och gå in i en meny och dra upp power max till 120% och trycka +100mhz på gpu och +400mhz på minnet för mitt 1080ti som jag tidigare iafall testat att det faktiskt klarar. Kortet tappar ändå mer i prestanda på optimerade drivrutiner per månad än vad man tjänar på något annat.
Barnen datorer borde dock få sig en liten titt på detta men då de inte spelar något som drar värst mycket cpu eller gpu ser jag inte någon ide att lägga lysa på detta.
Ja går ut o skruvar båt eller renoverar på mitt hus istället ;=)

Permalänk
Inaktiv

@knaz: AMD Athlon 1800 ?

Permalänk
Medlem

37 år med 3 barn, så har inte tid/ork att greja med datorn som man gjorde förr.

Bara datorn är tyst och sval så är jag nöjd.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x / Fractal Design celsius s24 / asus rog crosshair 7 hero wifi / 32gb g.skill 3600mhz cl16 trident Z neo C / MSI Radeon RX5700XT Gaming X / samsung 970 EVO Plus 500gb nvme / Western Digital blue 500gb ssd.