Filmbolagen riktar yrkande mot OVPN

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av loevet:

@fumped: kort och grovhugget förklarat är alla företag som erbjuder internetanslutning som tjänst skyldiga att lagra data enligt LEK. En VPN-leverantör erbjuder bara VPN-tjänsten, vilken tilldelas IP-adresser. Ställde faktiskt frågan till David Wibergh och han svarade följande:

"OVPN är ingen internetleverantör utan vi är en VPN-tjänst. Det är en avgörande skillnad då VPN-tjänster inte omfattas av Lag (2003:389) om elektronisk kommunikation (LEK). Att vi har blivit tilldelade IP-adresser av RIPE har ingen påverkan, då Specialpedagogiska skolmyndigheten, Avanza eller exempelvis Tetra Pak också skulle vara internetleverantörer enligt den definitionen".

Det finns några frågetecken jag själv har runt detta, så jag har bestämt intervju med David i början av nästa vecka där vi kan klargöra frågor ni har runt LEK och vad som definierar en internetleverantör, hur och vilken data OVPN faktiskt lagrar, och hur de ser på filmbolagens möjlighet att få fram information i det här ärendet. Så har ni frågor ni vill ha svar på är det bara att skriva dessa här så tar jag med mig dem till intervjun.

Kul! Det blir intressant att veta. Var och varannat företag fixar AS nummer och får IP adresser tilldelade till sig. Startar jag fumped AB och och peerar med Telia och Bahnhof, då erbjuder de inget mer än transit och bör i lagens mening inte behöva lagra?
Måste jag lagra då? Är mitt företag en internetoperatör i lagens mening? Om en anställd sitter på fumped ABs kontor och surfar med mina IP adresser behöver jag då lämna ut uppgifter om han/hon gjort olagligheter på arbetstid?

I detta scenariot klarade sig Obenetworks undan då de tillhandhåller transit för OVPN och OVPN äger adresserna. Det verkade rätten vara överens om.
https://www.sweclockers.com/nyhet/29885-filmbolag-jagar-pirat...

Om alla som har ett publikt AS nummer och byter trafik med varandra behöver lagra så blir det en jävla röra.

Permalänk
Medlem

Är det någon i tråden som tror att uppgifterna i OVPNs register (som troligen är tomma) kommer innehålla ’Peter Sunde’ eller liknande?

Jag känner mig helt övertygad om att de tänkte igenom detta en del efter razzian och satte upp ett vattentätt distribuerat system. Det enda OVPN pekar på är troligen en annan VPN som pekar kanske tillbaka till första igen eller något. Framförallt är det många steg utanför Sverige så att våra påhitt inte ska kunna reglera sådant.

Det spelar knappt någon roll att denna process genomförs, detta är bara för att Rättighetsalliansen vill synas och att ’de gör något’.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Kommenterade på varför det skulle spela någon roll om det gick att koppla till en kund eller ej.

Ja och sen kommer det fram att personen bor i en familj på 5 pers. Vem av var det som satt bakom ip adressen?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jehuty:

Jag kan lika mycket om det här som Trump kan politik men är det inte ganska meningslöst att fråga efter deras data? Är inte tanken med VPN att flera delar på samma IP adress?

Borde inte det vara olagligt att fråga efter en persons data och sen få data från hundratals andra användare? Som sagt jag har dålig koll på sånt här.

Nja.
Tanken med en VPN är att ha en krypterad förbindelse mellan en server och en ändpunkt.
Företag använder ofta detta för att kunna ha säker kommunkaktion. Det är höfgst möjligt att företagen också loggar all aktivitet via denna VPNuppkoppling.
Samtidigt finns dfessa företag som exempelvis OVPN som erbjuder en VPNtjänst som marknadsför på precis det sättet du är inne på. Att de inte sparar någonting av kunders trafik.

Det som begärs ut är inte information om hundratals kunder. Vad som efterferågas är vem kunden är som hostar the piratebay. Typ.
Och de logger OVPN har.

Så varför då försöka begära ut det här från OVPN? Ja det är en bra fråga!
Rimligen kommer det här att misslyckas. Det upphovsrättsbreanchen gör här är att skanna av okänt territorium. Känna efter var konturerna för deras befogfenheter går. Funkar det att få ut uppgifterna så kör de antagligen vidare på den här modellen. Misslyckas detta så har juristerna definierat precis vilken typ av lagänding man framöver ska bedriva lobbyverksamhet kring. Nämligen att få VPNleverantörer att logga uppgifter likt interneleverantörer och att de också tvingas lämna up uppgifter på beställning.

Om upphovsrättsindustrin inte testar var gränsen går kring dessa områden så har de också svårt att driva sina företrädares intressen vidare. Så de testar isen kan man väl säga.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Ja och sen kommer det fram att personen bor i en familj på 5 pers. Vem av var det som satt bakom ip adressen?

Den som står som ägare på abonnemanget Vore ju mer eller mindre omöjligt att få tag på någon för fildelning om de måste veta vem som fysiskt befann sig vid datorn när det laddades ner, ellerhur?

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon228747:

Detta är kanske lite off topic men, Vilka innefattas av LEK och vad innebär "internetleverantör"?. Alltså, vilka är skyldiga att datalagra?
Räcker det att man är en LIR eller måste man tillhandhålla uppkoppling till Svensson?

Den som endast är LIR omfattas inte. Internetleverantör (ISP) är den som tillhandahåller bandbredd och infrastruktur till slutkund; Telia, ComHem, Banhof et c.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dr.Mabuse:

Den som endast är LIR omfattas inte. Internetleverantör (ISP) är den som tillhandahåller bandbredd och infrastruktur till slutkund; Telia, ComHem, Banhof et c.

Då bör Obenetworks åkt dit i detta fallet? De tillhandhåller bandbredd
https://www.sweclockers.com/nyhet/29774-svensk-filmindustri-o...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Jag kan lika mycket om det här som Trump kan politik men är det inte ganska meningslöst att fråga efter deras data? Är inte tanken med VPN att flera delar på samma IP adress?

Borde inte det vara olagligt att fråga efter en persons data och sen få data från hundratals andra användare? Som sagt jag har dålig koll på sånt här.

Om jag inte missuppfattat tidigare information så är IP-adressen i fråga del av deras "Publik IPv4"

OVPN tillhandahåller en tilläggstjänst som de kallar "Publik IPv4". Med denna tjänsten får du som abonnent din egen statiska IPv4 adress som ingen annan kan använda då. Syftet med tjänsten kan exempelvis vara att göra det möjligt att komma åt servrar bakom VPN-adressen vilket annars kan vara problematiskt med en delad IPv4 adress då du inte vet om du kommer få öppna just den porten eller om någon annan redan tagit den, samt att du får en statisk adress vilket kan underlätta om du annars har en dynamisk adress från din ISP d.v.s. även om servern byter extern IP-adress så har den fortfarande samma VPN-IP och kan nås via den.

Eftersom att en sådan adress av uppenbara skäl måste vara kopplat till ett konto så vet alltså OVPN vilket konto som varit kopplad med den IPv4-adressen (om de nu inte sagt upp tjänsten, i vilket fall det kanske inte längre går att koppla då IP-adressen kanske är kopplad till en annan kund nu eller ingen kund.) och har därför information de kan överlämna, hur omfattande denna information är är dock en annan fråga. Det kan vara allt ifrån enbart användarnamn och faktumet att det betalades kontant, eller med bitcoin (och i så fall kanske vilken bitcoin-adress), till kanske kopplat e-mail, värre dock om de betalat med typ paypal, kort eller swish då dessa troligen enklare kan kopplas till en riktig person.

Skrivet av anon228747:

Då bör Obenetworks åkt dit i detta fallet? De tillhandhåller bandbredd
https://www.sweclockers.com/nyhet/29774-svensk-filmindustri-o...

Ja de tillhandahåller bredband, men de äger inte denna IP-adress och kan därför inte heller åläggas att lämna ut någonting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Den som står som ägare på abonnemanget Vore ju mer eller mindre omöjligt att få tag på någon för fildelning om de måste veta vem som fysiskt befann sig vid datorn när det laddades ner, ellerhur?

Aha, så om grannen använder ditt wifi och åker dit så är det ändå ditt fel för att du inte säkrat upp? Lite som att lämna nycklarna i bilen och någon stjäl den och kör på någon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Frågan är ju om istället OVPN kan få skadeståndskraven mot sig om dom inte kan producera fram loggar?

Inte för jag är på någons sida, men det vore en festlig gråzon. Mao vore det fritt fram att bedriva vilken typ av bedrägerier eller skadlig verksamhet som helst via en VPN om ingen ställa tills svar i scenariot att loggar saknas.

Man kan skicka hot och bedrägeriförsök i vanliga brev som man sen skickar med postnord. Det betyder inte att postnord skall hållas ansvarig om avsändaren är anonym.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Den som står som ägare på abonnemanget Vore ju mer eller mindre omöjligt att få tag på någon för fildelning om de måste veta vem som fysiskt befann sig vid datorn när det laddades ner, ellerhur?

Jag får hoppas att det är precis så det är. Bara för att jag står som ägare betyder inte att det är jag som laddat ner film X vid Y tidpunkt.

Kan vara någon av mina barn som haft en kompis över som laddat ner, rent av min granne som jag faktiskt delar mitt wifi lösenord med.

Ta bilar t.ex, bara för att min bil åker förbi fartkameran i 40 km/h för fort så är det inte automatiskt jag som får böterna utan dom måste identifiera föraren, är det inte jag eller min fru som är föraren så skickas en förfrågan ut där dom frågar vem det var som körde.

Visa signatur

| AMD R9 3900X | Asus ROG Strix X570-F Gaming | Palit Jetstream 2070 Super | 16GB DDR4 | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Aha, så om grannen använder ditt wifi och åker dit så är det ändå ditt fel för att du inte säkrat upp? Lite som att lämna nycklarna i bilen och någon stjäl den och kör på någon?

Hittade detta på lawline.se som tar upp mer eller mindre exakt det där.
Svaret är varken ja eller nej, utan det klassiska det beror på

Citat:

Det finns två olika typer av ansvar som kan aktualiseras i detta sammanhang. Rent civilrättsligt har du ingått ett avtal med din internetleverantör, i detta kan det finnas villkor om hur nätverket ska användas och hur långt ditt ansvar sträcker sig. Vid avtalsbrott kan skadestånd komma att bli aktuellt.

Straffrättsligt är det bara den som begått gärningen som kan straffas, dock kan du anses ha medverkat till brottet om du medvetet sett till att inte ha lösenord för att någon ska kunna begå brott via ditt nätverk. Detta innebär att medverkansansvar kan utlösas för din del.

Sammanfattningsvis finns det alltså en risk för att du blir ansvarig, beroende på under vilka omständigheter nedladdningen sker. För att undvika problem bör du ha ett lösenord.

Även Njord har kommenterat detta (några som då driver rättsfall för fildelning)

Citat:

I en finsk dom från juli 2016, tog rätten ställning till huruvida man kunde hållas ansvarig för att ha en trådlös internetanslutning utan lösenord. Den finska domstolen fann det bevisat att innehavaren av IP-adressen hade fildelat filmer och serier, oaktat att internetanslutningen inte hade något lösenord. Det vill säga, det var ett ”öppet wi-fi”, och innehavaren ålades att betala drygt 32.000 Euro i ersättning och rättegångskostnader för att ha delat tio avsnitt av tv-serien ”Black Sails” och filmen ”A Walk Among the Tombstones” via BitTorrent.

Den finske IP-adressinnehavaren menade att hans trådlösa internetanslutning var öppen för alla och att det därför kunde vara vem som helst som hade fildelat filmer och serier via hans internetanslutning. Efter en bedömning av de konkreta omständigheterna fann den finska domstolen att IP-adressinnehavaren var ansvarig för de upphovsrättsliga intrången som skett på internetanslutningen, trots att det var en öppen anslutning. Du kan läsa domstolen avgörande på finska.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pertan:

Jag får hoppas att det är precis så det är. Bara för att jag står som ägare betyder inte att det är jag som laddat ner film X vid Y tidpunkt.

Kan vara någon av mina barn som haft en kompis över som laddat ner, rent av min granne som jag faktiskt delar mitt wifi lösenord med.

Ta bilar t.ex, bara för att min bil åker förbi fartkameran i 40 km/h för fort så är det inte automatiskt jag som får böterna utan dom måste identifiera föraren, är det inte jag eller min fru som är föraren så skickas en förfrågan ut där dom frågar vem det var som körde.

Så är det, men det är även du som ska vara ansvarig för ditt nätverk - du bör alltså se till så det inte används till något olagligt. Detta är något som du skrivit under när du tecknar avtalet med internetleverantören. Sen om det håller till att driva det vidare låter jag vara osagt, det handlar nog mycket om att skrämma fram ett erkännande än att faktiskt få domstolen att döma dig... 🤷‍♂️

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Så är det, men det är även du som ska vara ansvarig för ditt nätverk - du bör alltså se till så det inte används till något olagligt. Detta är något som du skrivit under när du tecknar avtalet med internetleverantören. Sen om det håller till att driva det vidare låter jag vara osagt, det handlar nog mycket om att skrämma fram ett erkännande än att faktiskt få domstolen att döma dig... 🤷‍♂️

Känns som en jäkla gråzon. Jag tror inte en vanlig Svensson sitter och övervakar sitt hemnätverk särskilt mycket, dom flesta har nog aldrig ens loggat in på sin router eller dylikt.

Permalänk
Medlem

Skulle vara intressant att se hur mycket pengar som cirkulerar från dessa filmbolag för denna häxjakt, borde ju nästan kosta mer än det smakar för klämma dit ett par personer.

Iofs tror jag inte lobbyisterna går med tomma fickor med dom lagar vi fått.

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk
Avstängd

VPN har jag främst som integritetsskydd. Komma med argument som om man har rent mjöl i påsen är idiotiskt. Lika korkat som att påstå staten går att lita på.

Visa signatur

Nu är sommaren här, svettig och dammig och slö och tvär.
Torteras jag av sol. Jag pustar och flåsar med stort besvär. Huden är rödbränd och svider. Svedan är värst bak på ryggen. När solen gått bort kommer myggen. Blekfeta kärringar på var strand. Är gnälliga och sura. Ungar som bråkar och kastar sand, spiller saft och glass.

Permalänk
Medlem

Pirate Bay's IP adress kommer alltid spåras till en annan och oändligt för framtiden.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SanyaIV:

Ja de tillhandahåller bredband, men de äger inte denna IP-adress och kan därför inte heller åläggas att lämna ut någonting.

Med andra ord är lagen helt tandlös i detta fallet? OVPN är ingen "internetleverantör" och Obetnetworks är en internetleverantör men äger inte IP adressen = Filmbolagen chanslösa tills lagen ändras?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Känns som en jäkla gråzon. Jag tror inte en vanlig Svensson sitter och övervakar sitt hemnätverk särskilt mycket, dom flesta har nog aldrig ens loggat in på sin router eller dylikt.

Absolut!

Såg att det inte följde med allt från Njord, men där står det även att routrar m.m. idag har ett lösenord som ska vara tillräckligt för att anses som "säkert" och att du som person aktivt måste gå in och ta bort detta för att göra ditt WiFi öppet. Om du aktivit gör detta så innebär det att du även tar bort ditt skydd från att bli straffad.

Citat:

Numera levereras trådlösa routers med aktiverad kryptering. Det har därför kommit att utgöra en standard att alla trådlösa routers som levereras av en internetleverantör levereras lösenordskyddade. Detta innebär att man aktivt måste ta bort lösenordet från routern för att få tillgång till internetanslutningen. Man kan också ge andra tillgång till internetanslutningen genom att lämna ut lösenordet.

Enligt vår uppfattning kan man hållas ansvarig för kränkning av upphovsrätt – såsom olaglig nedladdning av film – om man ger andra tillgång till sin internetanslutning genom att lämna ut eller ta bort lösenordet från routern, trots att man är medveten om att det kan ske eller tidigare har skett olaglig nedladdning/fildelning via internetanslutningen ifråga. Denna typ av kränkningar kräver nämligen tillgång till internetanslutningen under en längre tidsperiod och att man använder särskilda P2P-program.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Känns som en jäkla gråzon. Jag tror inte en vanlig Svensson sitter och övervakar sitt hemnätverk särskilt mycket, dom flesta har nog aldrig ens loggat in på sin router eller dylikt.

Vanliga Svenssons har dock oftast inte öppna wifi-nät heller. Mycket möjligt att de har kassa lösenord dock.

Permalänk
Skrivet av Pamudas:

Det är väl IP-adressen som OVPN ger dig, som då kan spåras till personen bakom. Om OVPN hade loggat privata kundens IP + en tidstämpel på när den används, så kan det alltså knytas till när OVPN IP:n användes för att ladda ner olaglig film.

Och inte just användandet av OVPN som är det viktiga

OVPN måste köra NAT444 (eller nåt liknande) för jag har fått upp massor med ggr när jag surfat på tex Google att det är många som surfar på denna IP-adress jag surfar på och måste identifiera mig att jag inte är robot för att komma vidare. Jag tröttnade på detta eviga tjat varje gång jag skulle in på Google så jag bytte bara IP-adress för VPN-tjänsten så var det problemet löst.

Så extern IP lär vara värt lika mkt värt som en kasse hästskit.

Permalänk
Medlem

Nä nu jävlar! Det är ju min tjänst

Permalänk
Skrivet av SanyaIV:

Om jag inte missuppfattat tidigare information så är IP-adressen i fråga del av deras "Publik IPv4"

OVPN tillhandahåller en tilläggstjänst som de kallar "Publik IPv4". Med denna tjänsten får du som abonnent din egen statiska IPv4 adress som ingen annan kan använda då. Syftet med tjänsten kan exempelvis vara att göra det möjligt att komma åt servrar bakom VPN-adressen vilket annars kan vara problematiskt med en delad IPv4 adress då du inte vet om du kommer få öppna just den porten eller om någon annan redan tagit den, samt att du får en statisk adress vilket kan underlätta om du annars har en dynamisk adress från din ISP d.v.s. även om servern byter extern IP-adress så har den fortfarande samma VPN-IP och kan nås via den.

Eftersom att en sådan adress av uppenbara skäl måste vara kopplat till ett konto så vet alltså OVPN vilket konto som varit kopplad med den IPv4-adressen (om de nu inte sagt upp tjänsten, i vilket fall det kanske inte längre går att koppla då IP-adressen kanske är kopplad till en annan kund nu eller ingen kund.) och har därför information de kan överlämna, hur omfattande denna information är är dock en annan fråga. Det kan vara allt ifrån enbart användarnamn och faktumet att det betalades kontant, eller med bitcoin (och i så fall kanske vilken bitcoin-adress), till kanske kopplat e-mail, värre dock om de betalat med typ paypal, kort eller swish då dessa troligen enklare kan kopplas till en riktig person.

Ja de tillhandahåller bredband, men de äger inte denna IP-adress och kan därför inte heller åläggas att lämna ut någonting.

För att få statisk IP så får man betala extra då det är en extratjänst.

Permalänk
Moderator
NintendOrakel

Hej har raderat inlägg som inte fyller någon funktion alls. Anmäl istället för att bemöta med personangrepp eller dylikt!

Mvh

Tiamat/Moderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Den som står som ägare på abonnemanget Vore ju mer eller mindre omöjligt att få tag på någon för fildelning om de måste veta vem som fysiskt befann sig vid datorn när det laddades ner, ellerhur?

Ja, precis på samma sätt som det är svårt att bevisa att det var du som körde på och skadade någon bara för att din bil var inblandad. Varför du mig veterligen inte heller kan dömas för vårdslöshet i trafik och vållande till annans död bara för att din bil anträffades vid platsen om man inte också kan knyta dig till händelsen på andra sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Absolut!

Såg att det inte följde med allt från Njord, men där står det även att routrar m.m. idag har ett lösenord som ska vara tillräckligt för att anses som "säkert" och att du som person aktivt måste gå in och ta bort detta för att göra ditt WiFi öppet. Om du aktivit gör detta så innebär det att du även tar bort ditt skydd från att bli straffad.

Känner att Njord inte direkt är en bra källa då dom själva jagar fildelare, så självklart skriver dom sådär. Finns det något rättsfall där någon blivit dömd för att ha ett öppet wifi, i Sverige?

Visa signatur

| AMD R9 3900X | Asus ROG Strix X570-F Gaming | Palit Jetstream 2070 Super | 16GB DDR4 | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

Har ingen VPN just nu, men skulle jag skaffa en så skulle det nog vara i något litet land där väst inte har någon som helst jurisdiktion.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pertan:

Känner att Njord inte direkt är en bra källa då dom själva jagar fildelare, så självklart skriver dom sådär. Finns det något rättsfall där någon blivit dömd för att ha ett öppet wifi, i Sverige?

Finns ju en direktlänk på njords hemsida(om du följer länken jag gav) till fallet i Finland

Ingen aning, är ingen jurist (och försöker inte heller vara), utan tycker det bara är spännande.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Finns ju en direktlänk på njords hemsida(om du följer länken jag gav) till fallet i Finland

Ingen aning, är ingen jurist (och försöker inte heller vara), utan tycker det bara är spännande.

Jo då, har kikat, men det är i Finland och inte Sverige.

Förstår att Njord länkar till ett finskt rättsfall för att få tyngd i det dom säger, men finsk rätt har lika lite relevans här i Sverige som Indisk lag.

Visa signatur

| AMD R9 3900X | Asus ROG Strix X570-F Gaming | Palit Jetstream 2070 Super | 16GB DDR4 | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

Detta kommer att sluta med att OVPN får ersättning för sina kostnader. Jag hoppas att Glimstedt saltar fakturan rejält.