Permalänk
Medlem

Dator stängde tvärt ner sig

Tjena!

Problem:
Jag spelade som vanligt och datorn hakade upp sig och sedan en omstart. Efter omstart var skärmen fortfarande svart ett tag, sedan började windows "ringarna" snurra runt ett tag och sen var allt som vanligt. Utan felmeddelanden.

----------------------
Dator:
MSI Radeon RX 5700 XT 8GB
MSI B450 TOMAHAWK MAX
AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 36MB (fläkt: be quiet! Dark Rock 4)
Seasonic FOCUS GX 650W

Två fläktar front och ett utblås bak.
----------------------

Jag köpte min dator för drygt två månader sedan, vilket jag därför väljer att göra denna tråd.
Jag har pillat med fläktar och dylikt efter jag byggt ihop den och gjort mindre förändringar - såsom klockning av både processor och grafikkort. Moderkortet har fått för sig att rampa upp temperaturen från 50 till 65 då jag stressar datorn (vilket jag förstått AMD får för sig ibland?). Ostabilt om jag bara gör något enkelt som startar program osv. Jag har varit rätt obelåten med temperaturerna det vill säga. Jag funderar på ifall jag möjligtvis har haft på för mycket kylpasta(?), vilket jag tror.

Till problemet, jag spelade rocket leage, då detta inträffade. Vilket min dator inte alls ska ha några alls problem med.
Jag har utsatt den för mycket värre utan problem och sen kommer detta helt plötsligt?
Vad tror ni det kan bero på?

Permalänk
Medlem

Tillägg - Jag idlar nu med datorn. Temperaturen hoppar från 40 till 50, sen tar det tre sekunder för den att gå ner till 40 - sen hoppar den till 50 på en millisekund. För att beskriva hur jag ställt mina fläktar ur minnet:

20% - 25°
35% - 40°
50% - 60°
100% - 70°

kan fixa pic från bios om så önskas

Permalänk
Medlem

Om det var första gången det hände, och bara har hänt en gång? ignorera det och gå vidare, börjar det hända frekvent, återkom. (med frekvent menas, ett par gånger per vecka till ett par gånger per dag)
Det är inte ovanligt att man får blåskärmar ibland, även om de är mycket mycket mer ovanliga nu än förut, men beroende på vad man kör för program och hur lång tid man låter datorn stå igång mellan omstarter så är det mer frekvent för vissa och en myt för andra.

Nästa gång, inkludera även mängd RAM, samt om du har SSD eller mekanisk hårddisk.

Har du en SSD så kan du få ett tips redan nu. Du bör ha runt ~20%±5% ledigt utrymme.
Beror till viss del på hur stor SSD:n är, samt hur mycket RAM du har.

När det kommer till kylpasta... för att det ska bli för mycket kylpasta, så är det frågan om väldigt mycket kylpasta. Även om du klämmer ut en sträng formad som ett X över CPU:n så är det ingen fara.

Permalänk
Medlem

@Viita:

SSD: Gigabyte NVMe Gen3 SSD 1TB
RAM: ADATA XPG SPECTRIX GREY D41 DDR4 2x8GB 3600MHz

"Nästa gång, inkludera även mängd RAM, samt om du har SSD eller mekanisk hårddisk."

-Vet inte varför dem inte hängde med

"Har du en SSD så kan du få ett tips redan nu. Du bör ha runt ~20%±5% ledigt utrymme.
Beror till viss del på hur stor SSD:n är, samt hur mycket RAM du har."

-Det vet jag om, ligger dock på 40% nu men eftersom den är såpass snabb så märks det inget.

kylpastan däremot är jag säker på att jag smetade på rätt bra...
får nog göra om och göra rätt ifall det fortsätter.
Varför jag gjorde denna tråd, var dels kylningen och ifall nätagget kunde strula något?
Kan man kolla att nätaggregatet fungerar som den ska?

Permalänk
Medlem

@Östen: Kylpastan borde bara vara ett problem om datorn överhettar. Du kan logga temperaturer med HWiNFO.

Permalänk
Medlem

Om du har klockat både GPU och CPU så gissar jag på en instabil klockning. Vad kör du för spänning och clock på respektive? Hur har du stabilitetstestat dina klockningar?

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

@Östen: Kylpastan borde bara vara ett problem om datorn överhettar. Du kan logga temperaturer med HWiNFO.

tack, ska kika igenom det programmet.

Skrivet av Oppna:

Om du har klockat både GPU och CPU så gissar jag på en instabil klockning. Vad kör du för spänning och clock på respektive? Hur har du stabilitetstestat dina klockningar?

Cpun ställde jag upp från 3600 till 4200 med 1,375volts spänning.
Gpun använde jag mig utav MSI afterburner och har ett värde på 2100MHz (coreclock) 1750 (memoryclock)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Östen:

tack, ska kika igenom det programmet.

Cpun ställde jag upp från 3600 till 4200 med 1,375volts spänning.
Gpun använde jag mig utav MSI afterburner och har ett värde på 2100MHz (coreclock) 1750 (memoryclock)

Hur testade du dina klockningar? Vad får du för tempar under stresstest? Tänk också på att beroende på vad du gör så kan 1.375V vara högt. Jag ska inte uttala mig för mycket, men för mer info hade jag hoppat över till #18491859 där Tellus har gjort flertalet väldigt informativa inlägg angående klocka zen2

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Medlem

Har stresstestat med Heaven benchmark 4.0 och allt såg bra ut, förutom rätt höga temperaturer i mitt tycke, inget farligt.

CPUn testade jag via AMD RYZEN MASTER

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oppna:

Hur testade du dina klockningar? Vad får du för tempar under stresstest? Tänk också på att beroende på vad du gör så kan 1.375V vara högt. Jag ska inte uttala mig för mycket, men för mer info hade jag hoppat över till #18491859 där Tellus har gjort flertalet väldigt informativa inlägg angående klocka zen2

Har bara hunnit läsa lite av vad som skrivs, lite för nytt område för mig, så hänger knappt med i vad som skrivs med alla de olika benämningarna på grejerna.

Jag följde en guide helt enkelt och därefter ser det ut som det gör på min dator, har ju funkat prima tills igår.
Jag ska skicka pm till han och höra efter. Tack för hjälpen

Permalänk
Medlem

har du kikat i loggboken som finns?

Startmeny -> skriv Loggboken eller Event Viewer->Windows log->System

Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |

Permalänk
Medlem
Skrivet av HaBBarN:

har du kikat i loggboken som finns?

Startmeny -> skriv Loggboken eller Event Viewer->Windows log->System

Den senaste avstängningen av datorn vid 00:52:46 den ‎2020-‎07-‎03 skedde oväntat.

Datorn har startats om utan att ha stängts av ordentligt först. Detta fel kan inträffa om systemet slutar svara, om det kraschar eller om strömförsörjningen oväntat bryts. 2020-07-03 01:01:37

Fattar ingeting av det där, datorn hakade bara upp sig > stillbild (5-8sec) > omstart > svartskärm (~1min) > windows laddnings sekvens började "windows ringar" som jag tidigare i tråden bestrev haha! > Uppstartad. Detta höll inte på längre än 2-3min

Sen funkade allt som vanligt, men enligt loggen startade den om igen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Östen:

Den senaste avstängningen av datorn vid 00:52:46 den ‎2020-‎07-‎03 skedde oväntat.

Datorn har startats om utan att ha stängts av ordentligt först. Detta fel kan inträffa om systemet slutar svara, om det kraschar eller om strömförsörjningen oväntat bryts. 2020-07-03 01:01:37

Fattar ingeting av det där, datorn hakade bara upp sig > stillbild (5-8sec) > omstart > svartskärm (~1min) > windows laddnings sekvens började "windows ringar" som jag tidigare i tråden bestrev haha! > Uppstartad. Detta höll inte på längre än 2-3min

Sen funkade allt som vanligt, men enligt loggen startade den om igen?

Kika om det fanns varningar/fel innan den startade om, lägg gärna upp en bild på loggen.

Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |

Permalänk
Medlem

När du klockade processorn hur gjorde du då? Satte du en fast multipel i bios följt av en fast/fixerad vcore eller gjorde du på något annat sätt?

Det låter onekligen som att du lider av instabilitet hur som helst.

Vad gäller temp beteendet du beskrev så är det fullt normalt stock beteende, reagerar den likadant med överklockningen så kan det vara ett tecken på att du gjort lite fel med din oc men 40-50 vid lätt belastning är inget konstigt alls.

Om du vill testa din cpu så kan du exempelvis använda cpu-z torture test eller aida64 torture test, de reflekterar spelbelastning rätt bra, sen har du prime95 eller occt eller blender men de är alla avx baserade och kör du inget avx baserat blir det lite meningslöst

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Östen:

Tillägg - Jag idlar nu med datorn. Temperaturen hoppar från 40 till 50, sen tar det tre sekunder för den att gå ner till 40 - sen hoppar den till 50 på en millisekund. För att beskriva hur jag ställt mina fläktar ur minnet:

20% - 25°
35% - 40°
50% - 60°
100% - 70°

kan fixa pic från bios om så önskas

Kastade en blick på AMD:s sida: https://www.amd.com/en/products/cpu/amd-ryzen-5-3600

"Max Temps: 95°C" bara så du är medveten om detta. Om din dator vid belastning ligger på 60-70°C, så är du fortfarande en bra bit ifrån.

Glöm inte att titta på temperaturen för grafikkortet då du överklockar denna också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Östen:

tack, ska kika igenom det programmet.

Cpun ställde jag upp från 3600 till 4200 med 1,375volts spänning.
Gpun använde jag mig utav MSI afterburner och har ett värde på 2100MHz (coreclock) 1750 (memoryclock)

Jag förstår det som att du inte är särskit erfaren överklockare och vill verkligen rekommendera dig att använda Precision boost overdrive (PBO) i Ryzen Master om du inte gör noga research för vad som är safe voltages för Ryzen Zen 2 då det inte alls räcker med att ha koll på temperaturerna, 1.375V är väldigt hög Voltage och har potential att degradera din cpu väldigt snabbt. Du får hur som haver troligtvis inte en enda extra fps gentemot att köra PBO, jag blir inte förvånad om din OC till och med presterar sämre än PBO.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Östen:

Tjena!

Problem:
Jag spelade som vanligt och datorn hakade upp sig och sedan en omstart. Efter omstart var skärmen fortfarande svart ett tag, sedan började windows "ringarna" snurra runt ett tag och sen var allt som vanligt. Utan felmeddelanden.

----------------------
Dator:
MSI Radeon RX 5700 XT 8GB
MSI B450 TOMAHAWK MAX
AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 36MB (fläkt: be quiet! Dark Rock 4)
Seasonic FOCUS GX 650W

Två fläktar front och ett utblås bak.
----------------------

Jag köpte min dator för drygt två månader sedan, vilket jag därför väljer att göra denna tråd.
Jag har pillat med fläktar och dylikt efter jag byggt ihop den och gjort mindre förändringar - såsom klockning av både processor och grafikkort. Moderkortet har fått för sig att rampa upp temperaturen från 50 till 65 då jag stressar datorn (vilket jag förstått AMD får för sig ibland?). Ostabilt om jag bara gör något enkelt som startar program osv. Jag har varit rätt obelåten med temperaturerna det vill säga. Jag funderar på ifall jag möjligtvis har haft på för mycket kylpasta(?), vilket jag tror.

Till problemet, jag spelade rocket leage, då detta inträffade. Vilket min dator inte alls ska ha några alls problem med.
Jag har utsatt den för mycket värre utan problem och sen kommer detta helt plötsligt?
Vad tror ni det kan bero på?

@Östen

Uppdaterat moderkortet med nyaste bios?
Det kan fixa många problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

När du klockade processorn hur gjorde du då? Satte du en fast multipel i bios följt av en fast/fixerad vcore eller gjorde du på något annat sätt?

Det låter onekligen som att du lider av instabilitet hur som helst.

Vad gäller temp beteendet du beskrev så är det fullt normalt stock beteende, reagerar den likadant med överklockningen så kan det vara ett tecken på att du gjort lite fel med din oc men 40-50 vid lätt belastning är inget konstigt alls.

Om du vill testa din cpu så kan du exempelvis använda cpu-z torture test eller aida64 torture test, de reflekterar spelbelastning rätt bra, sen har du prime95 eller occt eller blender men de är alla avx baserade och kör du inget avx baserat blir det lite meningslöst

Det jag har gjort i bios är att ha "A-XMP [Enabled]" och lagt till DRAM frequeny från [Auto] till [3600MHz]
Om du söker på det kort jag har och bios lär du få upp en bild över hur det ser ut i bios.

CPUn som sagt har jag bara använt mig utan AMD MASTER RYZEN programmet och clockat till 4200 sen valt den spänningen efter en guide, som var två- tre månader gammal, vet ej ifall det spelar någon roll?
Ska jag ställa ned spänningen tycker du? och till vad? Eller ska jag bara testa mig fram?
Jag kan testa använda mig utav programmen du nämnde, tack!

Skrivet av Viita:

Kastade en blick på AMD:s sida: https://www.amd.com/en/products/cpu/amd-ryzen-5-3600

"Max Temps: 95°C" bara så du är medveten om detta. Om din dator vid belastning ligger på 60-70°C, så är du fortfarande en bra bit ifrån.

Glöm inte att titta på temperaturen för grafikkortet då du överklockar denna också.

Grafikkortet ser bra ut, inge problem där.

Skrivet av JohanFlodqvist:

Jag förstår det som att du inte är särskit erfaren överklockare och vill verkligen rekommendera dig att använda Precision boost overdrive (PBO) i Ryzen Master om du inte gör noga research för vad som är safe voltages för Ryzen Zen 2 då det inte alls räcker med att ha koll på temperaturerna, 1.375V är väldigt hög Voltage och har potential att degradera din cpu väldigt snabbt. Du får hur som haver troligtvis inte en enda extra fps gentemot att köra PBO, jag blir inte förvånad om din OC till och med presterar sämre än PBO.

Jag kan testa mig utav det, men vet inte hur. Ska kika på det där och dra en stresstest.

Skrivet av anon298854:

@Östen

Uppdaterat moderkortet med nyaste bios?
Det kan fixa många problem.

Som sagt är datorn rätt ny, tror inte det skulle vara orsaken utav problemet utan mina inställningar. Men ska givetvis kika efter uppdateringar, tack

Permalänk
Medlem

jag kan tillägga att det skedde igen. Datorn kraschade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Östen:

Det jag har gjort i bios är att ha "A-XMP [Enabled]" och lagt till DRAM frequeny från [Auto] till [3600MHz]
Om du söker på det kort jag har och bios lär du få upp en bild över hur det ser ut i bios.

CPUn som sagt har jag bara använt mig utan AMD MASTER RYZEN programmet och clockat till 4200 sen valt den spänningen efter en guide, som var två- tre månader gammal, vet ej ifall det spelar någon roll?
Ska jag ställa ned spänningen tycker du? och till vad? Eller ska jag bara testa mig fram?
Jag kan testa använda mig utav programmen du nämnde, tack!

Grafikkortet ser bra ut, inge problem där.

Jag kan testa mig utav det, men vet inte hur. Ska kika på det där och dra en stresstest.

Som sagt är datorn rätt ny, tror inte det skulle vara orsaken utav problemet utan mina inställningar. Men ska givetvis kika efter uppdateringar, tack

Du går in i Ryzen Master och istället för att klicka på "Manual overclock" trycker du på "Precision boost overdriv" sen är det bara trycka på apply. Ryzen Master kommer då att själva styra din voltage som stundtals kommer att vara bra mycket högre än de 1.375V du själv använder, men eftersom Ryzen Master med jämna mellanrum sänker voltage så blir det inte alls samma belastning som vid en manuell överklock då du har en statisk voltage.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Östen:

jag kan tillägga att det skedde igen. Datorn kraschade

Testa att stänga av alla dina OC och se om det funkar då. Testa isf att sätta på en OC åt gången och låt det gå en dag eller så för att se att den verkligen är stabil innan du slår på nästa.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Östen:

Det jag har gjort i bios är att ha "A-XMP [Enabled]" och lagt till DRAM frequeny från [Auto] till [3600MHz]
Om du söker på det kort jag har och bios lär du få upp en bild över hur det ser ut i bios.

Det här skapade samma problem för mig.
Testa lägre hastighet på minnena, för mig har det varit helt stabilt på 3466.
Andra minnen men också specade för 3600.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Rekommenderas ej gå över 1.35 V för Ryzen CPU'er är vad jag hört! Sen borde du även gå till AMD's hemsida och ladda ned och installera de senaste drivrutinerna från AMD. Kan hjälpa mot instabilitet.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Östen:

Det jag har gjort i bios är att ha "A-XMP [Enabled]" och lagt till DRAM frequeny från [Auto] till [3600MHz]
Om du söker på det kort jag har och bios lär du få upp en bild över hur det ser ut i bios.

CPUn som sagt har jag bara använt mig utan AMD MASTER RYZEN programmet och clockat till 4200 sen valt den spänningen efter en guide, som var två- tre månader gammal, vet ej ifall det spelar någon roll?
Ska jag ställa ned spänningen tycker du? och till vad? Eller ska jag bara testa mig fram?
Jag kan testa använda mig utav programmen du nämnde, tack!

Grafikkortet ser bra ut, inge problem där.

Jag kan testa mig utav det, men vet inte hur. Ska kika på det där och dra en stresstest.

Som sagt är datorn rätt ny, tror inte det skulle vara orsaken utav problemet utan mina inställningar. Men ska givetvis kika efter uppdateringar, tack

Detta sätt att klocka cpu manuellt på är inte en god idé, det kan resultera i instabilitet då moderkortet kör auto vcore genom styrd VID, ska du klocka manuellt så är det bättre och göra det direkt i uefi/bios och då slå av auto vcore och köra manuell fast vcore, det slår då också av precision boost när man sätter fast multipel men för att vara säker att det faktiskt gör det kan man slå av core performance boost under AMD CBS. Det är aldrig en god idé att blanda auto vcore med manuell oc eller precision boost med fast vcore

När du klockar manuellt och samtidigt kör hög minnesfrekvens kan du också få instabilitet pga en del spänningar som inte alltid sätts korrekt i ren auto, VDDG IO, VDDG CCD, Soc spänning, nedan hittar du värden för det mesta som kan vara bra & se över.

#18050023

Kör man ren stock så har man alltid lite mer marginal och lite fel spänningar påverkar inte lika mycket men när man tar i så kan en felsatt VDDG IO orsaka en hel del strul.

Gällande XMP så är det ok, det kan också skapa en del instabilitet så bäst är egentligen att kolla minnena med ren stock cpu först och sen kolla cpu oc.

Gällande vcore så är 1.375 inte superfarligt vid enbart spelande och speciellt inte vid låg temp, det är nästan aldrig enbart spänning för sig självt som orsakar degradering utan det krävs hög ström och temp samtidigt. Kör man däremot tung all core avx last 24/7 så lär man se upp med vcore

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Du går in i Ryzen Master och istället för att klicka på "Manual overclock" trycker du på "Precision boost overdriv" sen är det bara trycka på apply. Ryzen Master kommer då att själva styra din voltage som stundtals kommer att vara bra mycket högre än de 1.375V du själv använder, men eftersom Ryzen Master med jämna mellanrum sänker voltage så blir det inte alls samma belastning som vid en manuell överklock då du har en statisk voltage.

Jag testade det men var inte riktigt säker på ifall den gick över på just PBO setting, tack för förtydligandet.

Skrivet av JohanFlodqvist:

Testa att stänga av alla dina OC och se om det funkar då. Testa isf att sätta på en OC åt gången och låt det gå en dag eller så för att se att den verkligen är stabil innan du slår på nästa.

Jag testar med de inställningar jag fick tips om och ser ifall det funkar bättre. Annars lär jag nog falla tillbaka om just det du skrev om, tack.

Skrivet av Json_81:

Det här skapade samma problem för mig.
Testa lägre hastighet på minnena, för mig har det varit helt stabilt på 3466.
Andra minnen men också specade för 3600.

Okej! Vad jag har läst mig till om så är det väl en jäkla slump ifall minnerna passar bra tillsammans med cpun eller inte.

Skrivet av Joakim Ågren:

Rekommenderas ej gå över 1.35 V för Ryzen CPU'er är vad jag hört! Sen borde du även gå till AMD's hemsida och ladda ned och installera de senaste drivrutinerna från AMD. Kan hjälpa mot instabilitet.

Det var det första jag gjorde när jag startade datorn. Som sagt, följde en guide över hur man kan clocka dessa processorer och tänkte inte en tanken då till att läsa om vad som är bra och dåligt. Såklart säger väl AMD själv att man inte ska OC deras prylar.

Skrivet av tellus82:

Detta sätt att klocka cpu manuellt på är inte en god idé, det kan resultera i instabilitet då moderkortet kör auto vcore genom styrd VID, ska du klocka manuellt så är det bättre och göra det direkt i uefi/bios och då slå av auto vcore och köra manuell fast vcore, det slår då också av precision boost när man sätter fast multipel men för att vara säker att det faktiskt gör det kan man slå av core performance boost under AMD CBS. Det är aldrig en god idé att blanda auto vcore med manuell oc eller precision boost med fast vcore

När du klockar manuellt och samtidigt kör hög minnesfrekvens kan du också få instabilitet pga en del spänningar som inte alltid sätts korrekt i ren auto, VDDG IO, VDDG CCD, Soc spänning, nedan hittar du värden för det mesta som kan vara bra & se över.

#18050023

Kör man ren stock så har man alltid lite mer marginal och lite fel spänningar påverkar inte lika mycket men när man tar i så kan en felsatt VDDG IO orsaka en hel del strul.

Gällande XMP så är det ok, det kan också skapa en del instabilitet så bäst är egentligen att kolla minnena med ren stock cpu först och sen kolla cpu oc.

Gällande vcore så är 1.375 inte superfarligt vid enbart spelande och speciellt inte vid låg temp, det är nästan aldrig enbart spänning för sig självt som orsakar degradering utan det krävs hög ström och temp samtidigt. Kör man däremot tung all core avx last 24/7 så lär man se upp med vcore

Alright! Tack för lärdomen och förtydligandet om grejerna. Jag gått den enklare vägen genom att göra som @JohanFlodqvist sa, att lira på PBO. Är det något annat du tycker jag ska ställa in, förutom att ställa ner RAMen ifall jag vill få det ännu stabilare?

Tack till alla för hjälpen!

Permalänk
Medlem

@Östen: Brorsan hade också problem med sin nybyggda dator. Skärmen blev svart och datorn startar om, och det hände flera gånger per dag.
Fina temps, ingen blåskärm med felmeddelande - ingenting, bara ren omstart.

Han kom fram till att det var hans 5700 XT som spökade. Han hade en lång förklaring om power management, som framför allt uppenbara sig när man tabbar ur från helskärm och går från 100% belastning till nära noll.

Hans lösning var att undervolta kortet och höja Power Limit eller nåt tror jag.

Permalänk
Avstängd

@Östen: Kör du upp cpu över vad den "vill" göra, blir det fel, och tänk på att guiderna är gjorda av folk som vet vad dom gör, och kan korrigera fel.

Om du "tweakat" din cpu till att köra ALLA kärnor i den hastighet du skrev, inte konstigt att du har problem.

Sen skulle jag avråda ifrån att använda Ryzen master, det kan ställa till mer problem än du orkar med.

Visa signatur

ASUS Prime B350 Plus, AMD Ryzen 5 1600X, Sapphire R9 390 8GB, 16GB Gskill Flare X 3200
Används för korsord online, och harpan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Rekommenderas ej gå över 1.35 V för Ryzen CPU'er är vad jag hört! Sen borde du även gå till AMD's hemsida och ladda ned och installera de senaste drivrutinerna från AMD. Kan hjälpa mot instabilitet.

För att veta vad som är en safe voltage för en själv behöver man ta reda på sin FIT Voltage, det lättaste är att kolla vad ens CPU Core voltage (SVI2 TFN) i HWMonitor är samtidigt som man stresstestar cpu till max. 1.350 skulle jag säga är över vad avrage FIT voltage är för de flesta Ryzen 3000 cpuer, ska man vara helt safe skulle jag inte gå över 1.2V.

Min FIT Voltage är t.ex. 1.325:

https://i.imgur.com/cJCF1xL.jpg

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

För att veta vad som är en safe voltage för en själv behöver man ta reda på sin FIT Voltage, det lättaste är att kolla vad ens CPU Core voltage (SVI2 TFN) i HWMonitor är samtidigt som man stresstestar cpu till max. 1.350 skulle jag säga är över vad avrage FIT voltage är för de flesta Ryzen 3000 cpuer, ska man vara helt safe skulle jag inte gå över 1.2V.

Min FIT Voltage är t.ex. 1.325:

https://i.imgur.com/cJCF1xL.jpg

Det beror på vad man använder sin processor till och vid vilken temp, att låsa sig att vid en viss vcore som safe säger egentligen inget om degradering, spänning utan ström är inte farligt, spänning utan ström och vid låg temp är ännu mindre farligt.

Att påstå att degradering sker märkbart snabbare över 1.2v är direkt felaktigt på samma sätt som att säga allt under 1.4v är helt ok. Det beror helt på omständigheterna i slutändan.

Det man kan säga rent generellt är att vid lätt belastning och låg temp behöver inte 1.375v vara farligt och 1.325v kan vara farligt vid extrem belastning typ Prime95 med hög temp samtidigt. Undvik att beskriva en spänning som alltid säker och en som alltid osäker.

Och vad gäller FIT tricket så påverkas det av moderkortets vcore och llc inställningar, det behöver inte vara mer eller mindre säkert att lita på det, men speciellt inte om moderkortet i fråga har strömfusket där underrapporterad förbrukning lurar FIT systemet

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Östen:

Det jag har gjort i bios är att ha "A-XMP [Enabled]" och lagt till DRAM frequeny från [Auto] till [3600MHz]
Om du söker på det kort jag har och bios lär du få upp en bild över hur det ser ut i bios.

CPUn som sagt har jag bara använt mig utan AMD MASTER RYZEN programmet och clockat till 4200 sen valt den spänningen efter en guide, som var två- tre månader gammal, vet ej ifall det spelar någon roll?
Ska jag ställa ned spänningen tycker du? och till vad? Eller ska jag bara testa mig fram?
Jag kan testa använda mig utav programmen du nämnde, tack!

Grafikkortet ser bra ut, inge problem där.

Jag kan testa mig utav det, men vet inte hur. Ska kika på det där och dra en stresstest.

Som sagt är datorn rätt ny, tror inte det skulle vara orsaken utav problemet utan mina inställningar. Men ska givetvis kika efter uppdateringar, tack

@Östen
Det är rätt gammalt moderkort du har och det kommer ut bios uppdateringar rätt ofta som fixar problem, så det första man ska göra är att se till att man har nyaste bios.

Kollar du här så har de släppt 8st bios sen kortet släpptes som ska fixa diverse problem mm.
https://www.msi.com/Motherboard/support/B450-TOMAHAWK-MAX

Så uppdatera bios så kommer det ev. Fungera sen

Jag själv hade problem med omstarter mm med mitt Msi B450 kort när jag körde minnena i 3600MHz, efter jag lagt in nyaste bios så går datorn som en dröm nu.