OldClockers, vi äldre som fortfarande krämar ur det sista ur datorn och varför vi gör det (yngre får gärna också svara)

Permalänk
Medlem

39 år här.. överklockar mina gamla datorer så att barnen kan spela på dem utan att det ska bli för tunga investeringar Min gamla 2700k levererar fortfarande!

Permalänk
Medlem

40+

Överklockar, men av helt andra anledningar än förr.

Tidigare var det för att få bättre prestanda i spel huvudsakligen (och i på en mycket stark andra plats var det "eftersom det är kul").

Nu är det mest överklockning av minne som jag ägnar mig åt på alla datorer som jag kör tunga beräkningar på. Eftersom minnesbandbredd inte alls har utvecklats på samma sätt som flyttalsprestanda de senaste 10-15 åren så finns det en hel del vinster med överklockningen. Kör fortfarande mycket "för att det är kul".

Sedan kör jag Epyc för allt som kräver maximal prestanda och då är överklockning inte aktuellt.

Visa signatur

"Trying is the first step to failure." - Homer Simpson

Permalänk
Medlem

43 år, överklockar CPUn men tycker det är trevligt att bygga en datorer fortfarande. Bryr mig inte så mycket längre och har inte orkat kika på det på grabbens Ryzen 5-3600 ... bryr mig inte så mycket om FPS längre heller. Bara det är good enough... Man slappnar nog av med kraven iom åldern, iaf jag.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Hedersmedlem

Över 30.
Jag lägger fortfarande tid på justering och finetuning. Men det handlar nog mer om att få datorn tyst nu för tiden. Ja, det är ju lätt att få burken tyst. Men jag vill ju ha den tyst plus lite OC när jag ändå är gång.

Någonstans är jag ju sugen på att skaffa någort som bara funkar nästa gång. Men jag är för picky med avvägningen gällande kylkapaciet mot ljudnivå fortfarande.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Testar lite vid nybygge för att sedan optimera åt andra hållet, 24/7 drift med låg aktiv idle och möjlighet till boost vid behov. Stänger alltid av hibernate, sleep etc för servertjänster jag har som jag vill ska vara responsiva. Stänger definitivt av all core boost /mce och liknande.
49 år, tycker 30 är en väldig låg tröskel för "old".

Permalänk
Medlem

41 år. Överklockar ingenting längre, snarare undervoltar om det behövs... Nu vill jag bara att grejerna ska funka och vara tysta. Spelar en del men har ingen ambition att krama ur eventuella sista fps ur grejerna bara för att man kan.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem

55 år, överklockar inte längre.
Det var roligare när man drog upp en 166MHz MMX till 250MHz👍

Permalänk
Medlem

47 bast, överklockning känns inte så nödvändigt längre tycker jag, blir väl i för sig också lätt så att man kör äldre spel när man blir äldre och då behövs det ju inte liksom.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Tillhör den äldre skaran men har slutat att överklocka processor efter byte till AMD. Nu är det mer inriktat på stabilitet och tysta datorer. Gillar att bygga åt mig själv och andra.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Halogen:

41 år. Överklockar ingenting längre, snarare undervoltar om det behövs... Nu vill jag bara att grejerna ska funka och vara tysta. Spelar en del men har ingen ambition att krama ur eventuella sista fps ur grejerna bara för att man kan.

Förutom att jag är under 30 kunde ovanstående lika gärna ha varit skrivet av mig.

Har en 3700X och ett 2060 Super med Noctua-fläktar i ett Ghost S1 för referens. Spelar bara CS:GO.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

30+ här, har inga behov av att klocka längre. Datorn kör det mesta jag slänger på den utan bekymmer. Runt 2000 där nånstans så satt man ju med budgetgrejer och ville kräma ur maximal prestanda, men nu köper jag mig ur problemen.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

45.
Orkar inte med oc längre. Förr så kramade jag ur sista fpsen men nu köper jag nytt och snabbare om spelet inte hänger med.

Visa signatur

"NO! I dont wanna die. There are still too many things I don't own..."
I7 13700K | Asus Prime z690-a | 32GB DDR5 | Asus 3080ti | Samsung 970 m.2 250 + 2000 + några 1tb 870s | 3 x Asus 27´ 1440p 165hz
NAS Synology DiskStation DS920+ 4x12TB WDred / Ender 3 PRO / Ender 3 S1

Permalänk
Medlem

Närmar mig 50, och klockar inte mycket nuförtiden. Minnet brukar jag pressa lite, men både CPU & GPU klockar sig själva såpass bra idag att det inte är någon direkt mening.

Dessutom är min #1 prio att det ska vara tyst. Krävande audiofil och allmänt grinig vad gäller oljud!

Den senaste plattformen jag lekte mycket med var nog min 6700K på en Z170-bräda från Asus. Det var roligt, fick upp den till 4.7 när jag skrämde den med alldeles för hög spänning. Inget guldexemplar direkt. Burken efter var en 8700K med Z370 från Gigabyte, och den landade också på 4.7 med väldigt bra spänning, bara 1.2V. Kör felfritt fortfarande.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk

30 år gammal och har slutat maximera prestandan på komponenterna, föredrar en kompakt och tyst dator istället. Har dock krämat ut det yttersta ur mina minnen, då jag kände att det gav en stor boost för mitt Ryzen-system. Näst på tur är att underklocka grafikkortet när jag får tid över...

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Vi som är runt 40, krämar vi ur den sista FPS:en eller nöjer man sig som det är eller bara en liten höjning av CPU?

Jag känner att man numera inte har tid att kräma ur den sista FPS:en och man ofta nöjer sig med stock eller möjligen några steg upp på CPU. Vore kul att veta hur andra gör och om ens ålder påverkar hur entusiastisk man är.

Så är du hardcore gamer / speltorsk eller bara använder du datorn i bland?

Skulle vara intressant att se medelålder på medlemmarna här. Har en magkänsla och en flickgissning på att den är högre än man tror när man läser resultatet av omröstningen

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

"30 år eller äldre men bara överklockar en del"

Det landade min röst på.

Jag skulle säkert kunna överklocka CPU mer genom delid eller liknande, men så desperat är jag inte efter några procents ökning av prestanda. Jag testade förra sommaren när det var som varmast att köra i 4,2-4,4 GHz på alla kärnor i CPU:n och märkte inte någon större skillnad i faktiska spel och applikationer, utan det var i diverse benchmarks man kunde se lite sänkt prestanda. Men temperaturen för CPU:n som sjönk rejält lockade mer.

Det börjar nog bli dags att göra något liknande nu i år igen då jag redan uppmätt över 30 C (!!!) i min mindre tvåa (verifierat med två oberoende temperaturmätare).

Klicka för mer information

Dessutom ligger min hyreslägenhet enbart i direkt solsken någon timme varje förmiddag. Byggt 2011-2012 så det är inte vad jag skulle klassa som en gammal fastighet heller.

Lite off-topic, men finns det någon gräns för vad man som hyresgäst ska få stå ut med i temperatur-väg? Det enda värmegenererande jag har på är datorn i signaturen som drar runt 110-135 W mätt från eluttaget plus min datorskärm. Ingen TV på osv som genererad mer värme.

Visa mer
Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk

Kör en stadig 5GHz sedan 2012, tur nog så kom denna med 5GHz.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Avstängd

40+ alltid klockat ny setup. Drar ner inställningarna lite för långt liv. Prioriterar tystnad så stora radiatorer.

Visa signatur

There is more stupidity than hydrogen in the universe, and it has a longer shelf life. /Frank Zappa

Permalänk
Medlem

Med åren har jag blivit MYCKET mer kräsen när det gäller ljudnivå, så om jag överklockar gör jag det bara om det blir utan extra oväsen. Nu kör jag tex med en fet tvåtornskylare låst på 600rpm, och den klarar min 4770k@4.4ghz utan problem.

Visa signatur

Burk: 4770k, 970, 16GB, BenQ BL2411PT
Ljud: O2/ODAC, DT 150, Fidelio X1, DT 770, Sony XB1000/700/500, Koss Porta Pro
Gamla Bettan [RIP]: XP2500+ @ ~2.0Ghz • FIC Radeon 9600 Pro • Abit AN7 • 1GB OCZ

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av OldComputer:

Vad kul att ni svarar, Kommer i håg den tiden man behövde ändra massa dip-switchar och sätta brytare på moderkortet och hårddiskar för olika val. Ungdomar ni vet inte hur lätt ni har det idag.

Amen.

Dagens sanning, dessutom så finns det så otroligt mycket snygga produkter idag också. Förr i tiden var chassina beiga och PCB:n grön. Att ha en fönstersida var lika med tung moddning.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk

Numera klockas det i princip aldrig på main riggen, var roligare förr med jumpers

Permalänk

Under 30. Brukar väl leka lite med att överklocka grejerna när jag köper något nytt. Jag försöker nå en sweet spot mellan prestanda och effektåtgång istället för att jaga högsta möjliga frekvens som är möjligt. För mig är det ganska viktigt att datorn är tyst.

Permalänk
Medlem

Är 36 och överklockar f.n. inte. Handlar väl mest om att jag inte riktigt har tid eller lust att sitta och pilla med sådant, utan är mer intresserad av att bara använda datorn som den är och att "allt ska fungera". Självklart kan ett överklockat system också "bara fungera" när man väl hittat de bästa inställningarna för spänning, frekvens o.s.v., men jag har helt enkelt inte intresse av att jaga benchmarkresultat för något jag inte märker av vid vanligt användande i de spel och program jag kör. Har inte ens installerat några benchmark-program för tillfället, kör dem bara i felsökningssyfte om något inte verkar flyta på som det borde. Sedan får man som redan nämnts ut mindre med överklockning idag än förr. Dagens processorer kör ganska nära maxgränsen även utan överklockning, med Boost-funktioner o.s.v. och de håller sig aktuella längre. Förut höll en dator inte längre än 2-3 år innan den var helt oanvändbar för nya spel om man inte överklockade ihjäl CPU och GPU.

Däremot ser jag alltid till att datorn fungerar optimalt med alltifrån att hålla OS rent från onödiga bakgrundsprocesser till att ratta in optimala minnestimings och fläktkurvor.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Överklockar bara om det går och om det är värt det. Mitt fabriksöverklockade RX480 som jag har nu går knappt att överklocka alls (minnet har jag inte testat dock). Mitt HD5850 kunde jag dock klocka 20 % på både GPU och minne så jag körde så hela tiden. Min Ryzen 3600 kör jag med den medföljande kylaren så den går knappt att klocka alls. Men jag är för lat för att byta kylare och jag har redan all CPU-prestanda jag behöver nu så behovet finns inte. Däremot har jag testat lite olika minnestimings och försökt hitta så bra BIOS-inställningar som möjligt. Det är inte alltid prestanda som är mitt mål heller. Vill också ha ett stabilt och tyst system också. T ex min gamla Phenom 9850 körde jag undervoltad och något underklockad en stor del av tiden (ibland överklockad dock). Även då försökte jag hitta så bra minnesinställningar som möjligt. Över 30 år nu.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

30+, överklockar sporadiskt vid byte av dator/delar bara för att testa. Kör oftast allt i stock i slutändan.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 9 3900X | MB: ASUS TUF GAMING X570-PLUS | RAM: Corsair 32GB 3200MHz | GPU: ASUS ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sw_V:

30+, överklockar sporadiskt vid byte av dator/delar bara för att testa. Kör oftast allt i stock i slutändan.

samma!

Permalänk
Medlem

35 plus, varit medlem här ett tag. Jag bygger vad jag brukar kalla "ångmaskiner". Fram till 2007 byggde jag burkar med splitternya delar, även som fattig student. Men när priser för särskilt grafikkort stack iväg så började jag köpa delar på andrahandsmarknaden. Och nuförtiden köper jag aldrig nya delar utan lever helt på andrahandsmarknaden, CPUer köper jag ca 3-4 år gamla (ibland äldre), ett exempel på detta är när jag kom över en Dell T3500 så köpte jag en Intel Xeon W3690 samt ett begagnat Nvidia Geforce 1060, höll mig flytandes ett bra tag.

Sista maskinen jag köpte med nya delar 2007 var följande:
Gigabyte-moderkort, modell ?
Intel Core 2 Duo E8400 @ 3 Ghz
4 GB DDR2
2 x AMD Radeon HD4850 1 Gb
500 Gb Samsung SATA HDD

Med skärm kostade detta ca 13k för ett komplett system med dubbla grafikkort, svårare att göra idag.

Dagens burk helt beggad är:
Gigabyte X79 UD4 Rev 1.1
Intel Core i7 4960X 3.6 Ghz
32 Gb DDR3 1866 Mhz
Nvidia Geforce GTX 1080
1024 GB NVME Intel 660p

Beggat ca 8k för ett år sedan, ingen skärm i priset

Visa signatur

"People who invent random theories which only defend the vendor must have
been beaten as children. Beaten with sticks."
- Theo de Raadt

Permalänk
Medlem

Minns Pentium och Celeron-tiden... en överklockning av cpu:n på den tiden gjorde en "enorm" skillnad som var tydligt märkbar.

Idag märker man ingen stor skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Skulle vara intressant att se medelålder på medlemmarna här. Har en magkänsla och en flickgissning på att den är högre än man tror när man läser resultatet av omröstningen

Den har nog gått upp varje år sen SweC grundades.

Permalänk
Medlem

Trettiosjuochetthalvt och har överklockat allt så mycket det går (med hänsyn till kylning m.m). Jag vill ha ut så mycket som möjligt från hårdvaran jag betalat dyrt för.