Permalänk

Vilken olja till mopeden?

Hej, har en Barton Fighter Eco 50cc moppe 2020 årsmodell (samma som en Romet WS50).
Enligt säljaren så ska det vara mineralolja 20W-50 som jag bytt till men enligt instruktionerna för moppen ska det vara SAE 10W40 som gäller. Var på en serviceverkstad för mopeder o de sa att halvsyntetisk olja SAE 10W-40 gäller.
Ska jag byta olja till den halvsyntetisk - vad tror ni moppe ägare?

Permalänk
Medlem

Tillverkaren vet väl ändå bäst (i de flesta fall), vilken olja du bör använda.

Permalänk
Medlem

Varför litar du mer på forumfolk och säljare än manualen och serviceverkstaden?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Om verkstaden och manualen säger SAE 10W40 så kör på det. Halvsyntetisk är dyrare better safe than sorry. I slutändan tror jag inte det gör nån superskillnad men du bör ha rätt viskositet iaf.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Mopeder brukar inte vara jättekinkiga med olja. viktigt är att byta tillräckligt ofta och köra på rätt klassning av olja men för en moped kan du köra på valfri 10W40 olja precis som manualen säger.

varför frågar du här när du redan fått 2 svar varav ett är av tillverkaren till produkten via manualen?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Manne Saint:

Hej, har en Barton Fighter Eco 50cc moppe 2020 årsmodell (samma som en Romet WS50).
Enligt säljaren så ska det vara mineralolja 20W-50 som jag bytt till men enligt instruktionerna för moppen ska det vara SAE 10W40 som gäller. Var på en serviceverkstad för mopeder o de sa att halvsyntetisk olja SAE 10W-40 gäller.
Ska jag byta olja till den halvsyntetisk - vad tror ni moppe ägare?

Skulle något hända är det bättre att kunna säga att du har följt instruktionerna från tillverkaren.

Permalänk

Jag frågar för jag har påpekat för företaget (säljaren) jag köpt den av att i deras svenska servicebok så står det en annan olja än i orginalserviceboken på annat språk (som också medföljer). De vidhåller att den olja (mineral) gäller!
Tack ändå för era input...

Permalänk
Medlem

Första siffran i 10w/40 och 20w/50 är hur pass bra den är vid kyla dvs lägre nummer bättre/mer lättflytande vid kyla och därmed klarar mer kyla, andra nummret är för hur mycket värme oljan klarar av utan att koksa/blir för tunn/etc och dessa nummer är viskositet nummer.
Går man över till delsyntet/hel syntet så hjälper det kall egenskaperna något även fast det är samma första nummer (10 heller 20 i detta fall) handlar dock inte om några större skillnader.

Rent generellt så spelar det ingen som helst roll om det är gamla dinosaurier/delsyntet/syntet man kör med.
Först när det börjar bli äldre och/heller slitna motorer börjar det spela större roll.
1, Syntet kan ofta lösa upp gamla fastbrända rester av olja/skit i en motor (delsyntet med men inte lika mycket) så inget att rekommendera i tex en gammal halv sleten cheva 350 från 1965 som gått med mineralolja i 50+år.
Dvs finns stor risk att skit/etc löses upp och kan ganska fort sätta igen oljefilter/oljekanaler med motorras som följd.

2, Syntet är tunnare och en halv sleten motor har betydligt större chans att börja läcka med syntet än mineral, dels pga tunnare men även för att den kan lösa upp skit/etc.

Sen till frågan om olja i moped/etc.
Titta lite snabbt och verkar som Barton Fighter Eco har en 4vxl manuell motor och såg även detta.
""med den trygga fyrtaktsmotorn en gång i tiden skapad av Honda."" Gissar därmed på att det är en kina klon på en Honda motor=troligen inte alls lika hållbar men troligen ok jämfört med annat kina skräp.

Är det en manuell motor (heller i vissa väldigt sällsynta fall i moppe/mc världen automat) som har våt koppling/våt slirkoppling dvs koppling i oljebad så bör man INTE använda vanlig motor olja.
För vanlig motor olja innehåller tillsatser som inte är nyttigt för kopplingar, finns stor risk för att kopplingen börjar slira med vanlig olja.
Det finns olja utan tillsatser och sen finns det även olja med friktions tillsatser avsedda för våt koppling, båda kan fungera.
MEN som sagt vanlig motor olja BÖR UNDVIKAS och detta är BETYDLIGT VIKTIGARE än valet mellan mineral/del/syntet och viskositets numerärerna.

Så kan därmed rek att handla olja i moppe/mc affärer då risken att få olja ej avsedd för olje koppling minskar markant då.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk

Fint, tack för svaret - då är jag trygg med oljan jag handlat hos mc verkstad och tack för att du tog dig tid.

Permalänk

Har en Barton Fighter Eco 50cc moppe 2020 årsmodell. Förra året var jag hos en mc service firma som bytte förgasare (köpt av leverentören av moppen) och lite annat för att den skulle gå bättre 😉. Idag när jag kollade oljan på stickan såg jag att oljan var tunn som vatten, knappt någon färg och stank av bensin.
Vad kan ha gått fel och vad behöver jag göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manne Saint:

Har en Barton Fighter Eco 50cc moppe 2020 årsmodell. Förra året var jag hos en mc service firma som bytte förgasare (köpt av leverentören av moppen) och lite annat för att den skulle gå bättre 😉. Idag när jag kollade oljan på stickan såg jag att oljan var tunn som vatten, knappt någon färg och stank av bensin.
Vad kan ha gått fel och vad behöver jag göra?

Nålventilen som stängs med flottören i förgasaren håller inte tätt. Men du stänger väl bensinkranen när du stannar?

Bara att byta olja.

Mopeder är överlag inte särskilt kinkiga på olja. Det är avsaknad av olja som är problemet.

Permalänk

Tack för ditt svar och nej jag har aldrig stängt av bensin kranen! Så om jag byter olja och stänger bensinkranen så borde den klara sig?

Permalänk
Inaktiv

Som forumsryttare så säger jag -kör i sirap och testa hur långt du kommer med moppeskrället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manne Saint:

Tack för ditt svar och nej jag har aldrig stängt av bensin kranen! Så om jag byter olja och stänger bensinkranen så borde den klara sig?

Det är förstås att föredra att åtgärda förgasaren om det är så att den inte håller tätt, även om det alltid är bra att stänga bensinkranen för att undvika problemet.

Jag vet inte om du vet hur det fungerar, men i princip är det som en vanlig toalett. I förgasaren finns en liten "tank" som töms när man kör mopeden (spolar). Då sjunker en flottör som är förbunden med en tilloppsventil, vilket då öppnar anslutningen mot bensintanken (vattenledningen) och släpper in mer bensin (vatten). När nivån stiger så flyter flottören upp och tillflödet av bensin (vatten) ska upphöra tills nivån sjunker igen. Det som med ganska hög sannolikhet hänt är motsvarigheten att toaletten hängt sig eller läcker och det står och rinner vatten ned i skålen hela tiden, eftersom tanken befinner sig ovanför förgasaren med självfall (dvs ingen bensinpump som stannar när man slår av). Då kan bensinen rinna in i motorn och ned i oljan, delvis lite beroende på var motorn står, i och med att förgasaren även sitter ovanför cylindern etc.

Att det hänt kan vara en tillfällighet, eller så "rinner" förgasaren mer konsekvent.

Byta olja ska du förstås göra oavsett om det är så mycket bensin i den att den är tunn och luktar påtagligt. Även att motorn går alldeles för fett kan ge en del bensin lukt, men det låter på beskrivningen som att det är väsentligt värre än så. Men du kan ju alltid se på stiftet om blandningen är helt åt pipan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon25463:

Som forumsryttare så säger jag -kör i sirap och testa hur långt du kommer med moppeskrället

Det går nog att anta att succén med sirap inte blir större...

Permalänk

Frågan är väl om du ska köra mopeden året runt eller bara under den varmare årstiden. SAE 10W40 är väl en året-runt-olja medans SAE 20W50 mest är avsedd för att köras under den varmare årstiden. Mineral, halvsyntet eller helsyntet får nog din ekonomi avgöra. Är den fabriksny kan ju helsyntet vara en god idé.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av elektronikfreak:

Frågan är väl om du ska köra mopeden året runt eller bara under den varmare årstiden. SAE 10W40 är väl en året-runt-olja medans SAE 20W50 mest är avsedd för att köras under den varmare årstiden. Mineral, halvsyntet eller helsyntet får nog din ekonomi avgöra. Är den fabriksny kan ju helsyntet vara en god idé.

Observera att det är ett trådlyft från trådsstartaren, där den nuvarande frågan inte är den som finns i trådstarten. Men visst, ofta kan det finnas en specifikation av vilken viskositet man ska använda inom olika temperaturintervall. Man kan inte göra generella rekommendationer, eftersom det egentligen beror på motorn. En del moderna bilmotorer har ju rent knäppa viskositeter jämfört med vad som har varit typiskt, om än delvis för att minska förbrukningen, även om en mopedmotor inte lär vara av just sådan typ.

Permalänk
Skrivet av ztenlund:

Observera att det är ett trådlyft från trådsstartaren, där den nuvarande frågan inte är den som finns i trådstarten. Men visst, ofta kan det finnas en specifikation av vilken viskositet man ska använda inom olika temperaturintervall. Man kan inte göra generella rekommendationer, eftersom det egentligen beror på motorn. En del moderna bilmotorer har ju rent knäppa viskositeter jämfört med vad som har varit typiskt, om än delvis för att minska förbrukningen, även om en mopedmotor inte lär vara av just sådan typ.

Det du nämner har väl vi som kört SAAB 9-5 2.0T/2.3T fått bittert erfara då tillverkaren enbart rekommenderat Mobil 1 "top of the line" SAE 0W40 för att inte riskera "totalt motorhaveri".

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av ztenlund:

Det är förstås att föredra att åtgärda förgasaren om det är så att den inte håller tätt, även om det alltid är bra att stänga bensinkranen för att undvika problemet.

Jag vet inte om du vet hur det fungerar, men i princip är det som en vanlig toalett. I förgasaren finns en liten "tank" som töms när man kör mopeden (spolar). Då sjunker en flottör som är förbunden med en tilloppsventil, vilket då öppnar anslutningen mot bensintanken (vattenledningen) och släpper in mer bensin (vatten). När nivån stiger så flyter flottören upp och tillflödet av bensin (vatten) ska upphöra tills nivån sjunker igen. Det som med ganska hög sannolikhet hänt är motsvarigheten att toaletten hängt sig eller läcker och det står och rinner vatten ned i skålen hela tiden, eftersom tanken befinner sig ovanför förgasaren med självfall (dvs ingen bensinpump som stannar när man slår av). Då kan bensinen rinna in i motorn och ned i oljan, delvis lite beroende på var motorn står, i och med att förgasaren även sitter ovanför cylindern etc.

Att det hänt kan vara en tillfällighet, eller så "rinner" förgasaren mer konsekvent.

Byta olja ska du förstås göra oavsett om det är så mycket bensin i den att den är tunn och luktar påtagligt. Även att motorn går alldeles för fett kan ge en del bensin lukt, men det låter på beskrivningen som att det är väsentligt värre än så. Men du kan ju alltid se på stiftet om blandningen är helt åt pipan.

Tack för hjälpen och en bra beskrivning - det är helt fantastiskt vad det finns hjälpsamma människor.
Jag och min dotter älskar att köra på äventyr med mopeden. Nästan varje helg är vi på turer på runt 20 mil med tangrakök och frystorkat.
En kopp kaffe och ut med oljan.

Permalänk

Tömde oljan och fyllde på med ny. Upptäckte att jag haft bensinkranen inställd på reserv tanken hela tiden. Kanske därför bensin kommit ner i oljan?
Vid 500 mil om ca 150 är det en stor service - då behöver jag lämna in den till en verkstad, kanske den klarar sig till dess. Kört nu ett par mil med dottern till lekplats (hon är 6) och den gick väldigt fint.

Permalänk
Medlem

Nej, bensinen rinner inte ner i oljan för att bensinkranen står på reserv.

Har bensin runnit ner i oljan är det fel på förgasaren.

Sen hjälper det ju lite om du kör mopeden längre sträckor så den blir ordentligt varm för att ev bensinrester ska dunsta från oljan.
Kör du alltid korta sträckor och motorn aldrig få bli varm är det ju större risk att bensin börjar samlas i oljan, motorn får lite extra soppa när den är kall, men det är inga stora mängder, hursomhelst ska en motor varmköras regelbundet för att må väl.

Men är oljan förorenad med mycket bensin bör du givetvis inte köra mopeden en enda meter innan du byter olja.

Olja + bensin är inget bra smörjmedel.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Skrivet av Manne Saint:

Tömde oljan och fyllde på med ny. Upptäckte att jag haft bensinkranen inställd på reserv tanken hela tiden. Kanske därför bensin kommit ner i oljan?
Vid 500 mil om ca 150 är det en stor service - då behöver jag lämna in den till en verkstad, kanske den klarar sig till dess. Kört nu ett par mil med dottern till lekplats (hon är 6) och den gick väldigt fint.

det ska inte ha någon betydelse sålänge flotören fungerar i förgasaren.

Flotören är typ en inbyggd "kran" i förgasaren som ska stänga när förgasarskålen blir full (innan det rinner över in i insuget.) och öppnar när nivån sjunker i förgasarskålen.

visserligen kan ju fotören sitta fast så det rinner över in i cylindern men borde isf vara ganska svårstartad kall och ryka en del om insuget är fullt med bensin.

men ha som vana att stänga av är ett tips. flottörer kan gå sönder så de inte längre flyter.

angående oljan så är det inte supernoga då de brukar generellt vara i princip samma plasksystem som på en gräsklippare dvs ingen pump utan förlitar sig på att vevaxeln blaskar runt oljan i motorn.

men vill du ha kvar ev garanti så följ tillverkarens rekomendationer.

själv kör jag mekonomen 10-30W eller om dunken var 15-30W minns inte riktigt i min moppe å har gått med det sen ja köpte den typ 2011 utan problem och ett oljebyte en gång om året billig bra olja och brukar säljas på "rea imellanåt på 4l dunk för typ 299-399:-.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manne Saint:

Tack för ditt svar och nej jag har aldrig stängt av bensin kranen! Så om jag byter olja och stänger bensinkranen så borde den klara sig?

Ja, det är ett väldigt vanligt problem att nålventilen inte håller helt tätt. Nästan alla nålventiler läcker litet (egentligen bara helt nya som inte läcker), därför är det bra att stänga kranen. På förgasarbilar så löses detta genom att förgasaren sitter högre än tanken och att pumpen inte går när motorn står stilla.

Om man använder fordonet dagligen så märks det kanske inte ens att det läcker litet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

det ska inte ha någon betydelse sålänge flotören fungerar i förgasaren.

Flotören är typ en inbyggd "kran" i förgasaren som ska stänga när förgasarskålen blir full (innan det rinner över in i insuget.) och öppnar när nivån sjunker i förgasarskålen.

visserligen kan ju fotören sitta fast så det rinner över in i cylindern men borde isf vara ganska svårstartad kall och ryka en del om insuget är fullt med bensin.

men ha som vana att stänga av är ett tips. flottörer kan gå sönder så de inte längre flyter.

angående oljan så är det inte supernoga då de brukar generellt vara i princip samma plasksystem som på en gräsklippare dvs ingen pump utan förlitar sig på att vevaxeln blaskar runt oljan i motorn.

men vill du ha kvar ev garanti så följ tillverkarens rekomendationer.

själv kör jag mekonomen 10-30W eller om dunken var 15-30W minns inte riktigt i min moppe å har gått med det sen ja köpte den typ 2011 utan problem och ett oljebyte en gång om året billig bra olja och brukar säljas på "rea imellanåt på 4l dunk för typ 299-399:-.

Tänk på att en motor med våtkoppling kanske inte uppskattar alla typer av olja.

Olja idag är betydligt mer än bara rätt viskositet.

Leta olja till en modern bil med DPF så får du se, då får man läsa det finstilta.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Skrivet av Karaff:

Tänk på att en motor med våtkoppling kanske inte uppskattar alla typer av olja.

Olja idag är betydligt mer än bara rätt viskositet.

Leta olja till en modern bil med DPF så får du se, då får man läsa det finstilta.

tänkte mer på automat eller variator drivlina.

ja har du våtkoppling så kan givetvis oljan vara mer kinkig om den använder samma bad.

dock osäker på hur manuella 4t motorerna har sin koppling om det är som på gammla 2t där kopplingen ligger i oljebad ihop med växellådan eller om de kör torrkoppling.

ska inte säga att jag är expert på mopedmotorer har mest skruvat med gamla 70-80tal mopeder, gräsklippare å motorsågar.

4t är jag relativt grön på när det kommer till mopeder mer än det jag behövt skruvat på min egen men min har variator så då har motoroljan ingen betydelse för växellåda osv viste inte äns att det såldes manuella 4t mopeder...

och ja ja vet att bilmotorolja har massa tillsatsämnen men tveksamt att de för nån större skillnad i en moped mer än att de oftast går lite varmare än bilar.

min har än sålänge iaf skött sig bra på vanliga mekonomen mineral motorolja för bil de 5000mil jag kört på min genom åren.
som jag sa tidigare oftast är mopeder ett betydligt mindre komplext och slappt oljesystem än på bilar sålänge oljan tar sig överallt i motorn kam, kedja lager, kugghjul osv och inte är för blaskig är det good enough inga trånga oljekanaler så som en bil har.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Första siffran i 10w/40 och 20w/50 är hur pass bra den är vid kyla dvs lägre nummer bättre/mer lättflytande vid kyla och därmed klarar mer kyla, andra nummret är för hur mycket värme oljan klarar av utan att koksa/blir för tunn/etc och dessa nummer är viskositet nummer.
Går man över till delsyntet/hel syntet så hjälper det kall egenskaperna något även fast det är samma första nummer (10 heller 20 i detta fall) handlar dock inte om några större skillnader.

Rent generellt så spelar det ingen som helst roll om det är gamla dinosaurier/delsyntet/syntet man kör med.
Först när det börjar bli äldre och/heller slitna motorer börjar det spela större roll.
1, Syntet kan ofta lösa upp gamla fastbrända rester av olja/skit i en motor (delsyntet med men inte lika mycket) så inget att rekommendera i tex en gammal halv sleten cheva 350 från 1965 som gått med mineralolja i 50+år.
Dvs finns stor risk att skit/etc löses upp och kan ganska fort sätta igen oljefilter/oljekanaler med motorras som följd.

2, Syntet är tunnare och en halv sleten motor har betydligt större chans att börja läcka med syntet än mineral, dels pga tunnare men även för att den kan lösa upp skit/etc.

Sen till frågan om olja i moped/etc.
Titta lite snabbt och verkar som Barton Fighter Eco har en 4vxl manuell motor och såg även detta.
""med den trygga fyrtaktsmotorn en gång i tiden skapad av Honda."" Gissar därmed på att det är en kina klon på en Honda motor=troligen inte alls lika hållbar men troligen ok jämfört med annat kina skräp.

Är det en manuell motor (heller i vissa väldigt sällsynta fall i moppe/mc världen automat) som har våt koppling/våt slirkoppling dvs koppling i oljebad så bör man INTE använda vanlig motor olja.
För vanlig motor olja innehåller tillsatser som inte är nyttigt för kopplingar, finns stor risk för att kopplingen börjar slira med vanlig olja.
Det finns olja utan tillsatser och sen finns det även olja med friktions tillsatser avsedda för våt koppling, båda kan fungera.
MEN som sagt vanlig motor olja BÖR UNDVIKAS och detta är BETYDLIGT VIKTIGARE än valet mellan mineral/del/syntet och viskositets numerärerna.

Så kan därmed rek att handla olja i moppe/mc affärer då risken att få olja ej avsedd för olje koppling minskar markant då.

Fantastiskt inlägg!!! Är helt ointresserad av mopeder å oljor men detta var rentav trollbindande! Fanimej det bästa som finns när folk vet vad de snackar om. Tack

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av grizzly666:

1, Syntet kan ofta lösa upp gamla fastbrända rester av olja/skit i en motor (delsyntet med men inte lika mycket) så inget att rekommendera i tex en gammal halv sleten cheva 350 från 1965 som gått med mineralolja i 50+år.
Dvs finns stor risk att skit/etc löses upp och kan ganska fort sätta igen oljefilter/oljekanaler med motorras som följd.

Bra inlägg. Kruxet idag är att det inte finns några motoroljor att köpa som inte har "tvättande" effekt - som började införas i slutet av 70-talet med API SE. Hittar man ett gammalt lik att renovera bör man ha detta i åtanke så att inte kokset som släpper sätter igen oljekanalerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Fantastiskt inlägg!!! Är helt ointresserad av mopeder å oljor men detta var rentav trollbindande! Fanimej det bästa som finns när folk vet vad de snackar om. Tack

Oh boy, då kommer du älska det här:

https://www.sporthoj.com/forum/threads/allt-du-inte-trodde-at...
https://www.sporthoj.com/forum/threads/allt-du-inte-trodde-at...

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Första siffran i 10w/40 och 20w/50 är hur pass bra den är vid kyla dvs lägre nummer bättre/mer lättflytande vid kyla och därmed klarar mer kyla, andra nummret är för hur mycket värme oljan klarar av utan att koksa/blir för tunn/etc och dessa nummer är viskositet nummer.
Går man över till delsyntet/hel syntet så hjälper det kall egenskaperna något även fast det är samma första nummer (10 heller 20 i detta fall) handlar dock inte om några större skillnader.

Rent generellt så spelar det ingen som helst roll om det är gamla dinosaurier/delsyntet/syntet man kör med.
Först när det börjar bli äldre och/heller slitna motorer börjar det spela större roll.
1, Syntet kan ofta lösa upp gamla fastbrända rester av olja/skit i en motor (delsyntet med men inte lika mycket) så inget att rekommendera i tex en gammal halv sleten cheva 350 från 1965 som gått med mineralolja i 50+år.
Dvs finns stor risk att skit/etc löses upp och kan ganska fort sätta igen oljefilter/oljekanaler med motorras som följd.

2, Syntet är tunnare och en halv sleten motor har betydligt större chans att börja läcka med syntet än mineral, dels pga tunnare men även för att den kan lösa upp skit/etc.

Sen till frågan om olja i moped/etc.
Titta lite snabbt och verkar som Barton Fighter Eco har en 4vxl manuell motor och såg även detta.
""med den trygga fyrtaktsmotorn en gång i tiden skapad av Honda."" Gissar därmed på att det är en kina klon på en Honda motor=troligen inte alls lika hållbar men troligen ok jämfört med annat kina skräp.

Är det en manuell motor (heller i vissa väldigt sällsynta fall i moppe/mc världen automat) som har våt koppling/våt slirkoppling dvs koppling i oljebad så bör man INTE använda vanlig motor olja.
För vanlig motor olja innehåller tillsatser som inte är nyttigt för kopplingar, finns stor risk för att kopplingen börjar slira med vanlig olja.
Det finns olja utan tillsatser och sen finns det även olja med friktions tillsatser avsedda för våt koppling, båda kan fungera.
MEN som sagt vanlig motor olja BÖR UNDVIKAS och detta är BETYDLIGT VIKTIGARE än valet mellan mineral/del/syntet och viskositets numerärerna.

Så kan därmed rek att handla olja i moppe/mc affärer då risken att få olja ej avsedd för olje koppling minskar markant då.

Här återger du flera gamla myter som inte stämmer.

För det första, viskositetsklassning enligt SAE J300 säger enbart vilken viskositet en olja har. En SAE 30 olja måste ha en kinematisk viskositet mellan 5,6 och 9,3 cSt (centistoke) vid 100 grader, och en 40 olja 9,3-12,5 cSt för att ta ett par exempel. För "Winter grades", ex. 10W så är kraven max 7000 cP (centipoise) vid -25 och pumpbar till -30 grader, och med 0W så är kraven max 6200 cP vid -35 och pumpbar ned till -40 grader.

För att klara en 5W eller 0W klassning behöver i regel en "syntetolja" användas. Sedan kan det vara lite luddigt vad "syntetolja" faktiskt innebär, men i regel så säljs oljor innehållande huvudsakligen API Group III, IV och V som syntetoljor. Sedan kan man förvisso också få bättre egenskaper vid låga temperaturer genom att tillsätta tillsatser som sänker den lägsta flytpunkten; dessa tillsatser motverkar att vaxkristaller bildas vid låga temperaturer.

Att syntetolja skulle vara tunnare än mineralolja är fel, viskositeten hos oljan är i enlighet med klassningen. En syntetolja har dock i regel högre viskositetsindex vilket innebär att viskositeten inte förändras lika mycket pga. temperaturen. Ett högre VI innebär i princip att syntetoljan är (relativt sett) tunnare då den är kall men tjockare då den är varm. En sämre mineralolja kan således verka tjockare än en syntetolja när man fyller på den kall, men den blir tunnare än syntetoljan vid hög temperatur (har de samma viskositetsklassning så är alltså viskositeten lika vid 100 grader). Detta är kort sagt något man inte önskar sig, och det finns också tillsatser, så kallade VI-förbättrare, som kan tillsättas i en olja för att göra den tjockare vid hög temperatur. Nackdelen är dock att dessa tillsatser kan brytas ned och då blir oljan tunnare vid hög temperatur, så en olja med naturligt hög VI är att föredra.

Att syntetoljor skulle rensa en massa skit som sedan skulle sätta igen motorn är också en myt. I själva verket så är det två typer av tillsatser; dispergenter och detergenter som hanterar oljans rengörande funktioner. Dispergenter ser till att smuts som finns i oljan, ex. sotpartiklar, inte klumpar ihop sig utan hålles i lösning, medans detergenter löser upp beläggningar ungefär likt tvål. Alla motoroljor utom sådana som är avsedda för förbränning, ex. tvåtaktsoljor innehåller dessa additiv, och de brukar också fungera neutraliserande för syror.

Moderna motoroljor kan innehålla friktionsmodifierare vilka kan påverka funktionen hos våta kopplingar. Har man en våt koppling så väljer man lämpligen en motorolja avsedd för motorcyklar.