Blandade VR-nyheter

Skrivet av Nattlorden:

Tycker de flesta produktartiklar är väldigt undanflyende med information för glasögonbärare, tycker det borde vara en hög prioritet att få med oss med glasögon på banan - frågan är om vi inte snudd på är i majoritet av potentiella kunder...

Osäker på om jag förstår kommentaren fullt ut, men se t ex: https://vroptician.com/ https://widmovr.com/ https://vr-lens-lab.com/

Skrivet av Halldin:

Osäker på om jag förstår kommentaren fullt ut, men se t ex: https://vroptician.com/ https://widmovr.com/ https://vr-lens-lab.com/

Ja, det kan väl vara en idé för de som är ensamma på ett headset, men en familj med tre olika glasögonbärare och en utan - definitivt inte...

Finns bara två vettiga lösningar - antingen gör man dem så de fixar att folk har glasögon, eller så fixar man så att de kan justera för ögonfel med inställda profiler. Det senare vore kanske det bästa - och svåraste.

Skrivet av Nattlorden:

Ja, det kan väl vara en idé för de som är ensamma på ett headset, men en familj med tre olika glasögonbärare och en utan - definitivt inte...

Finns bara två vettiga lösningar - antingen gör man dem så de fixar att folk har glasögon, eller så fixar man så att de kan justera för ögonfel med inställda profiler. Det senare vore kanske det bästa - och svåraste.

Vilket headset kan man inte ha glasögon?

Skrivet av Molotov:

Vilket headset kan man inte ha glasögon?

Jag hoppas att du har rätt, men de få ggr jag stött på det på hemmabiomässor och sådant så har det inte gått. Och jag har inga över normalstorlek heller.

Skrivet av Nattlorden:

Jag hoppas att du har rätt, men de få ggr jag stött på det på hemmabiomässor och sådant så har det inte gått. Och jag har inga över normalstorlek heller.

Till exempelvis Quest skickas det med en distans för glasögon. Det inverkar väl lite på FOV eftersom du kommer lite längre ifrån linserna, men det är i övrigt inga problem för nån annan att ha på sig.

Skrivet av Halldin:

Till exempelvis Quest skickas det med en distans för glasögon. Det inverkar väl lite på FOV eftersom du kommer lite längre ifrån linserna, men det är i övrigt inga problem för nån annan att ha på sig.

Låter som feldesign med efterhandsfix då.... något så ogenomtänkt vill man ju inte lägga pengar på.

Skrivet av Nattlorden:

Låter som feldesign med efterhandsfix då.... något så ogenomtänkt vill man ju inte lägga pengar på.

Nja nu är du lite hård.
Jag kunde ha glasögonen utan distansen.
Men jag måste ha distansen oavsett.
Behöver inte använda glasögon i headsetet men mitt näsben tar i kanten av linserna.
För stor näsa och tätt mellan ögonen helt enkelt
Vi är inte alla perfekt skapade.

Skrivet av Nattlorden:

Låter som feldesign med efterhandsfix då.... något så ogenomtänkt vill man ju inte lägga pengar på.

Det är väl snarare så att vi alla är skapta olika och i det här fallet är det en låda som ska sättas fast på ditt huvud. Precis som med ett par glasögon, en hjälm eller ett par skor så är egenskaperna väldigt personliga. Distansen skickas med för den som vill/behöver använda den. Finns headset som man kan ställa in i djupled (Rift S, Index) men risken man tar med det är att glasögonen repar linserna om man kommer för nära. Antar att det är hårda bud om man vill dela produkten mellan fyra familjemedlemmar och alla har olika synfel och man samtidigt inte vill acceptera att använda en distans (dock värt att testa om man måste ha glasögonen i VR, ser man hyfsat på typ 2 meter kanske det inte behövs).

Nästa generation förväntas få "varifocal"-linser, jag vet inte om det skulle kunna användas för att korrigera för synfel: https://www.youtube.com/watch?v=P3jaetxAslc#t=2m

An Update on the Evolution of the Oculus Platform

https://www.oculus.com/blog/an-update-on-the-evolution-of-the...

Kortfattat så slutar Oculus att sälja Oculus Go i år, nästa år kommer utvecklare kunna distribuera appar utan att godkännas i Oculus Store först (antar att det minskar den nyttan med SideQuest).

Facebook Researchers Show The Most Compact VR Optics Yet

https://uploadvr.com/facebook-holographic-vr-glasses/

Facebook Develops AI Supersampling to Boost Rendering Performance for High-resolution VR Headsets
https://www.roadtovr.com/facebook-develops-ai-supersampling-b...

Citat:

“To reduce the rendering cost for high-resolution displays, our method works from an input image that has 16 times fewer pixels than the desired output. For example, if the target display has a resolution of 3840×2160, then our network starts with a 960×540 input image rendered by game engines, and upsamples it to the target display resolution as a post-process in real-time.”
If all of this sounds familiar, that’s because it’s a similar concept to Nvidia’s Deep Learning Super Sampling (DLSS), which is currently only available on its RTX GPUs.

Facebook researchers say that methods like DLSS however either introduces “obvious visual artifacts into the upsampled images, especially at upsampling ratios higher than 2 × 2, or rely on proprietary technologies and/or hardware that may be unavailable on all platforms.”

Facebook’s Prototype Photoreal Avatars Now Have Realistic Eyes
https://uploadvr.com/frl-codec-avatars-new-eyes/