Asus Geforce RTX 3080 Ti ROG Strix fångad på bild

Permalänk
Medlem

Bådar gott om det i praktiken är samma kylare som till 2080 Ti Strix, då den är ruskigt bra. Den här är subjektivt sett fulare, men det spelar ju nära nog noll roll.

Min förhandsfavorit, men kommer självklart vara skitdyr.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SectionX2:

Tar Sweclockers alla sina rykten från wcctech? För denna är photoshoppad

Wcctech har ju nästan inget eget förutom tester. Denna nyheten hämtade wcctech från videocardz.

Visa signatur

Nu är sommaren här, svettig och dammig och slö och tvär.
Torteras jag av sol. Jag pustar och flåsar med stort besvär. Huden är rödbränd och svider. Svedan är värst bak på ryggen. När solen gått bort kommer myggen. Blekfeta kärringar på var strand. Är gnälliga och sura. Ungar som bråkar och kastar sand, spiller saft och glass.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag vet inte men googlade och det verkar vara en hemsida som heter så. Aldrig hört talas om den förut.
"ResetEra is the internet's premier video gaming forum destination. A savory assortment of enthusiasts, journalists, & developers"

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jag vet inte men googlade och det verkar vara en hemsida som heter så. Aldrig hört talas om den förut.
"ResetEra is the internet's premier video gaming forum destination. A savory assortment of enthusiasts, journalists, & developers"

Så om jag förstår det rätt har någon/några på ett forum för gaming-millennials dömt ut bilden som fake? Tror vi kan gå vidare då...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Så om jag förstår det rätt har någon/några på ett forum för gaming-millennials dömt ut bilden som fake? Tror vi kan gå vidare då...

Jag har inte sett inläggen som han hänvisar till (om det nu ens är det forumet) googlade bara lite snabbt.

Inte för jag bryr mig om bilden är äkta eller ej antar att de flesta 3080ti korten kommer se ut något åt det hållet i alla fall.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av Dalton Sleeper:

12GB är rätt snålt i dessa tider, speciellt om man tänkt ha kortet ett tag.

Instämmer helt. Det handlar också om pris, köper man något väldigt billigt så accepterar man mindre minne.
Men förhoppningsvis släpper de också ett titankort med 24GB till proffsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Sweclockers tar ofta från wccftech dock.

Resetera har sagt att bilden är fake.

Videocardz säger;
Update: We have been told that the screenshot comes from internal design proofing, thus we are quite confident it is real. It may however not represent the final design, but one of many concepts.

Dessutom är det oftast enkelt att se om en sådan här bild är fake, eftersom det är "en ny ROG design". En fake skulle i princip alltid återanvända befintliga modeller eller konceptbilder. Om kylardesignen inte finns på marknaden är det mer som talar för att det är äkta.

Permalänk
Medlem

Jag är redo!

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markusas:

Jag är redo!

Jag med - på recensioner innan jag har åsikter om denna serie!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Min kropp är redo! AMD eller Nvidia, den som presterar bäst får mina pengar, men lutar åt Nvidia och RTX¨.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN | Z790 Gaming X AX | SF750 | O11 Mini

Permalänk
Medlem

Tycker alltid Strix korten är bland dem snyggaste o detta är väl inget undantag. Ber till gudarna bara för en vettig prislapp.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem

Jag är just nu mest oroad över ryktena att alla gamingkort (även 3080Ti) bygger på Samsung 8nm och inte TSMC 7nm. Någon på Reddit kommenterade det så här:

Citat:

Samsung 8nm is a 10nm+ process and sucks compared to TSMC 7nm.
It would mean the node gains would be underwhelming but that would explain the 350w rumors : Nvidia is stuck with a shit process

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Ja precis, 1080Ti var för billig. 3080Ti lär inte hamna under 15000kr har jag en känsla av. 20 000? Inte omöjligt, i värsta fallet kan de sänka priset.

Samtidigt verkar företaget inte tagit lärdom av 2000-serien, hade de sänkt priset något hade försäljningen kanske ökat.

Tycker inte alls det var för billigt. GTX 1080 Ti låg precis i linje med vad tidigare Ti kort kostat inkl marginell höjning.

Exempel på tidigare ca. startpriser:

Geforce GTX 680: ~5.500 kr

Geforce GTX 690: ~9.300 kr

Geforce GTX Titan: ~9.100 kr

Geforce GTX 780: ~6.000 kr

Geforce GTX 780Ti: ~6.200 kr

Geforce GTX 980: ~5.300 kr

Asus Geforce GTX 980 20th Anniversary Gold Edition: ~8.000 kr

Geforce GTX Titan Z: ~25.000 kr

Geforce GTX Titan X (Maxwell): ~11.000 kr

Geforce GTX 980Ti: ~7.500 kr

EVGA GTX 980Ti FTW: ~8.500 kr

Nvidia Titan X (Pascal): ~13.000 kr

Geforce GTX 1080: ~7.700 kr

EVGA GTX 1080 FTW: ~7.500 kr

EVGA GTX 1080 FTW2 ICX: ~8.100 kr

EVGA GTX 1080 TI FTW3: ~9.200 kr

EVGA RTX 2080 XC: ~10.091 kr

EVGA RTX 2080 Ti FTW3: ~15.500 kr (!!!!!!)

En av orsakerna till den skeva prissättningen tror jag bl.a berodde på bitcoin-eran det året, vilket ledde till brist på grafikkort för ändamålet som i sin tur förmodligen påverkade att man kunde sätta en saftigare prislapp, t.o.m GTX 1080 Ti steg i pris med tiden p.g.a. grafikkortsbristen, minns att GTX 1080 Ti var och nallade på 11.000-12.000 kronors strecket innan det var dags för RTX2080Ti att lanseras. jag betalade €849.99 för mitt GTX1080TI FTW3 direkt från EVGA vilket jag anser vara ett ganska rimligt pris för ett sådant kort.

Tycker snarare RTX 2080 Ti var helt käpprätt prissatt där man höjde priset med 70%, SJUTTIO PROCENT!! från ett år till ett annat, det är fan skevt, mellan 15-30% hade varit en mer rimligare höjning. Det sjuka är att folk ändå är villiga att acceptera detta och köper dessa kort för den saftigare prislappen. Jag brukade byta kort när det kom en ny Ti modell men jag vägrade RTX2080Ti man kan inte ha tyckt att det var ett speciellt prisvärt kort med tanke på problemhistoriken de fått dras med.

Jag hoppas på att AMD presenterar något som får Nvidia att svettas lite så att RTX3080Ti faller tillbaka till en rimlig och vänligare prissättning

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Medlem

@Blackie: Ett stort problem för oss i Sverige var kombinationen av att RTX-korten med RT-kärnor innebar större kretsyta = dyrare krets och en försvagad krona. Två faktorer som slår hårt mot oss konsumenter.

Man glömmer också lätt att med en större krets så ökar inte inte priset linjärt. Det blir exponentiellt dyrare. Lättaste sättet att tänka på det är om en hel wafer hade varit en enda krets. Då räcker det med ett litet fel för den ska ge 0 fungerande kretsar.

Det är på ett sätt inte rättvist att jämföra de gamla grafikkorten med de nya då de gamla saknade RT-kärnorna. Men och andra sidan hade majoriteten antagligen velat skippa dem om det inneburit kraftigt reducerat pris.

Nu rör sig ju tillverkningstekniken neråt, men samtidigt ska mer få plats i 3000-serien så priset lär väl inte gå neråt utan i bästa fall ligga ungefär där den ligger nu. Förmodligen blir det prisökning istället.

En annan effekt som är värd att spekulera över är den psykologiska delen. Vad man förväntar sig att grafikkort kostar och bilden av det. Det går att normalisera nya högre priser som den nya nivån och det är nog dit vi rör oss (rört oss). Många har mer pengar över idag och fler äldre (med jobb) är intresserade av datorer idag än förr (gissning). Det gör att det finns en marknad att lansera premiumprodukter som kostar mycket mer än förr. De första Titan-korten tillverkades väl i begränsad upplaga och mer som en skrytfaktor? Idag känns det mer som det är rimliga premiumalternativ.

Nya tider råder utan tvekan i alla fall.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Blackie:

Tycker inte alls det var för billigt. GTX 1080 Ti låg precis i linje med vad tidigare Ti kort kostat inkl marginell höjning.

Exempel på tidigare ca. startpriser:

Geforce GTX 680: ~5.500 kr

Geforce GTX 690: ~9.300 kr

Geforce GTX Titan: ~9.100 kr

Geforce GTX 780: ~6.000 kr

Geforce GTX 780Ti: ~6.200 kr

Geforce GTX 980: ~5.300 kr

Asus Geforce GTX 980 20th Anniversary Gold Edition: ~8.000 kr

Geforce GTX Titan Z: ~25.000 kr

Geforce GTX Titan X (Maxwell): ~11.000 kr

Geforce GTX 980Ti: ~7.500 kr

EVGA GTX 980Ti FTW: ~8.500 kr

Nvidia Titan X (Pascal): ~13.000 kr

Geforce GTX 1080: ~7.700 kr

EVGA GTX 1080 FTW: ~7.500 kr

EVGA GTX 1080 FTW2 ICX: ~8.100 kr

EVGA GTX 1080 TI FTW3: ~9.200 kr

EVGA RTX 2080 XC: ~10.091 kr

EVGA RTX 2080 Ti FTW3: ~15.500 kr (!!!!!!)

En av orsakerna till den skeva prissättningen tror jag bl.a berodde på bitcoin-eran det året, vilket ledde till brist på grafikkort för ändamålet som i sin tur förmodligen påverkade att man kunde sätta en saftigare prislapp, t.o.m GTX 1080 Ti steg i pris med tiden p.g.a. grafikkortsbristen, minns att GTX 1080 Ti var och nallade på 11.000-12.000 kronors strecket innan det var dags för RTX2080Ti att lanseras. jag betalade €849.99 för mitt GTX1080TI FTW3 direkt från EVGA vilket jag anser vara ett ganska rimligt pris för ett sådant kort.

Tycker snarare RTX 2080 Ti var helt käpprätt prissatt där man höjde priset med 70%, SJUTTIO PROCENT!! från ett år till ett annat, det är fan skevt, mellan 15-30% hade varit en mer rimligare höjning. Det sjuka är att folk ändå är villiga att acceptera detta och köper dessa kort för den saftigare prislappen. Jag brukade byta kort när det kom en ny Ti modell men jag vägrade RTX2080Ti man kan inte ha tyckt att det var ett speciellt prisvärt kort med tanke på problemhistoriken de fått dras med.

Jag hoppas på att AMD presenterar något som får Nvidia att svettas lite så att RTX3080Ti faller tillbaka till en rimlig och vänligare prissättning

Håller i det stora hela med dig.
För mig var Pascal, 1070 först, sen ett till och tillsist 1080Ti mina första Nvidia-kort sedan en kortare period med ett GTX 670 och innan dess GTX 260 (SLI).
Jag blickar nog mer framåt med priserna, från just 1080Ti där 2080Ti inte kunde motivera sig varken med pris eller prestanda.

För mig blir det framöver just Ti kort om det är Nvidia. Ska vara om RDNA ändrar om reglerna helt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Ja precis, 1080Ti var för billig. 3080Ti lär inte hamna under 15000kr har jag en känsla av. 20 000? Inte omöjligt, i värsta fallet kan de sänka priset.

Samtidigt verkar företaget inte tagit lärdom av 2000-serien, hade de sänkt priset något hade försäljningen kanske ökat.

Jag kommer att fortsätta vara optimistisk och tänka att nVidia inte kommer att känna att de har monopol längre och därför inte trissa upp priserna till sådana nivåer som ännu färre har råd med, även om prestandahoppet nu skulle vara stort än tidigare generation

Angående prissänkningen, nVidia sänker ju bara priserna om de har konkurrens eller om ny generation släppts och de behöver tömma lager. Eftersom varken eller hänt än borde det förklara varför priserna inte rört på sig.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Jag kommer att fortsätta vara optimistisk och tänka att nVidia inte kommer att känna att de har monopol längre och därför inte trissa upp priserna till sådana nivåer som ännu färre har råd med, även om prestandahoppet nu skulle vara stort än tidigare generation

Angående prissänkningen, nVidia sänker ju bara priserna om de har konkurrens eller om ny generation släppts och de behöver tömma lager. Eftersom varken eller hänt än borde det förklara varför priserna inte rört på sig.

Den här gången verkar AMD ha lite mer att komma med, vilket kan påverka Nvidias priser. Tittar vi på nästa generations konsoler verkar AMD fått ordning på strömförbrukning/energieffektivitet och rykten menar på att de kan få bra prestanda i strålspårning. Även om de inte lär ta prestandatronen så kanske AMD ändå lyckas med riktigt bra kort till mer sansade priser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Den här gången verkar AMD ha lite mer att komma med, vilket kan påverka Nvidias priser. Tittar vi på nästa generations konsoler verkar AMD fått ordning på strömförbrukning/energieffektivitet och rykten menar på att de kan få bra prestanda i strålspårning. Även om de inte lär ta prestandatronen så kanske AMD ändå lyckas med riktigt bra kort till mer sansade priser.

Eller också är dom väldigt bra och Nvidia har klantat till sig en skräpnod, då blir AMD väldigt dyra istället.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Eller också är dom väldigt bra och Nvidia har klantat till sig en skräpnod, då blir AMD väldigt dyra istället.

Neje! säg inte så.. Vi hoppas på att korten presterar likartat, så kan vi konsumenter luta oss tillbaka och invänta ett välbehövligt priskrig.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x / Fractal Design celsius s24 / asus rog crosshair 7 hero wifi / 32gb g.skill 3600mhz cl16 trident Z neo C / MSI Radeon RX5700XT Gaming X / samsung 970 EVO Plus 500gb nvme / Western Digital blue 500gb ssd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Eller också är dom väldigt bra och Nvidia har klantat till sig en skräpnod, då blir AMD väldigt dyra istället.

Eller bara bättre och billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ureet:

Jag är just nu mest oroad över ryktena att alla gamingkort (även 3080Ti) bygger på Samsung 8nm och inte TSMC 7nm. Någon på Reddit kommenterade det så här:

Ja, kopite7kimi säger att alla nya RTX-kort görs på Samsung 8nm. Användaren har haft rätt om vissa saker tidigare.
https://twitter.com/kopite7kimi

Wccftechs nyhet baserat på kopite7kimi tweets.
https://wccftech.com/nvidias-rtx-3090-ampere-gpu-series-is-ba...

Om det är någon fördel med Samsung 8nm är det väl priset som Wccftech skriver. Är de gjorda på den noden förväntar jag mig lägre pris, skulle vara girigt av Nvidia att hålla priserna uppe om de använder Samsung.

Permalänk

Inte säkert att 7nm skulle vara bättre än 8nm med samma arkitektur.
Vi kan spekulera allt vi vill men i slutändan får vi se hur de presterar, samma med Radeon.
Oklart om jag kommer uppgradera från 2080 Ti, kommer nog vänta lite iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Om det är någon fördel med Samsung 8nm är det väl priset som Wccftech skriver. Är de gjorda på den noden förväntar jag mig lägre pris, skulle vara girigt av Nvidia att hålla priserna uppe om de använder Samsung.

Misstänker att nVidia fortsatt kommer att hålla så högt pris det bara går. 20xx korten visade med tydlighet att konsumenter är beredda att betala (i mina ögon) barocka summor för grafikkort, 8nm är sannolikt ett steg för nVidia att maximera vinsten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

Misstänker att nVidia fortsatt kommer att hålla så högt pris det bara går. 20xx korten visade med tydlighet att konsumenter är beredda att betala (i mina ögon) barocka summor för grafikkort, 8nm är sannolikt ett steg för nVidia att maximera vinsten.

Ja, tyvärr. Titan var ett lyxfälle experiment som föll väl ut, sen provade dom samma koncept på 2080Ti(ett steg ner). Risken är att dom har fått blodad tand. Det är samma strategi som Apple, folk betalar galet mycket för varumärket och inte för produktens prestanda.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Äntligen en värdig ersättare till 1080Ti! Men lite snålt med 12GB VRAM dock.

Ser fram emot när de testas, och framförallt går att köpa. Hoppas också att prestandan motiverar priset denna gång.

Inte kan dom ju ge ut all VRAM genast, måste ju mjölka massorna på deras sekiner.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Ja, tyvärr. Titan var ett lyxfälle experiment som föll väl ut, sen provade dom samma koncept på 2080Ti(ett steg ner). Risken är att dom har fått blodad tand. Det är samma strategi som Apple, folk betalar galet mycket för varumärket och inte för produktens prestanda.

Det är ju också så att det bara finns två företag i den branchen.. Nvidia/AMD(ATi).
Då underlättar det att sätta priserna lite som man vill, speciellt om konkurenten ligger lite efter.
Får väl se om Intel vill vara med och leka på grafikkorts marknaden.

Permalänk
Medlem

Hade varit fantastiskt om AMD kommer med något riktigt bra kort, sen priskrig så man kan få ett värstingkort för 10k. Sitter fortfarande på 1080 ti och funkar fint änsålänge. Men siktar på att byta upp mig från 4k till 8k tv så 1080ti lär inte hålla länge till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

@Blackie: Ett stort problem för oss i Sverige var kombinationen av att RTX-korten med RT-kärnor innebar större kretsyta = dyrare krets och en försvagad krona. Två faktorer som slår hårt mot oss konsumenter.

Man glömmer också lätt att med en större krets så ökar inte inte priset linjärt. Det blir exponentiellt dyrare. Lättaste sättet att tänka på det är om en hel wafer hade varit en enda krets. Då räcker det med ett litet fel för den ska ge 0 fungerande kretsar.

Det är på ett sätt inte rättvist att jämföra de gamla grafikkorten med de nya då de gamla saknade RT-kärnorna. Men och andra sidan hade majoriteten antagligen velat skippa dem om det inneburit kraftigt reducerat pris.

Nu rör sig ju tillverkningstekniken neråt, men samtidigt ska mer få plats i 3000-serien så priset lär väl inte gå neråt utan i bästa fall ligga ungefär där den ligger nu. Förmodligen blir det prisökning istället.

En annan effekt som är värd att spekulera över är den psykologiska delen. Vad man förväntar sig att grafikkort kostar och bilden av det. Det går att normalisera nya högre priser som den nya nivån och det är nog dit vi rör oss (rört oss). Många har mer pengar över idag och fler äldre (med jobb) är intresserade av datorer idag än förr (gissning). Det gör att det finns en marknad att lansera premiumprodukter som kostar mycket mer än förr. De första Titan-korten tillverkades väl i begränsad upplaga och mer som en skrytfaktor? Idag känns det mer som det är rimliga premiumalternativ.

Nya tider råder utan tvekan i alla fall.

@FredrikMH: Bump...

Vilken tur att inte verkar bli som du förutspådde

Nu är förvisso inte priserna spikade ännu men vi vet någorlunda vart det verkar landa...

Nya tider eller ej så blir teknik billigare med åren inte dyrare (Experience curve effects). Att man tar fram en ny arkitektur kan absolut ge höjd prislapp till en viss del men jag tror mer på att Nvidia blev giriga och såg sin chans att tjäna en lite extra hacka då marknadsläget såg ut som det gjorde då, utbud och efterfrågan helt enkelt. Bortsett från detta så har världen hamnat i en annorlunda situation som Nvidia inte har råd att blunda för och måste anpassa prislappen därefter.

Om man får se det "positiva" i det hela så kan vi förhoppningsvis köpa grafikkort för en vettig prislapp inom snar framtid, eller vad säger du? 🙂

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackie:

@FredrikMH: Bump...

Vilken tur att inte verkar bli som du förutspådde

Nu är förvisso inte priserna spikade ännu men vi vet någorlunda vart det verkar landa...

Nya tider eller ej så blir teknik billigare med åren inte dyrare (Experience curve effects). Att man tar fram en ny arkitektur kan absolut ge höjd prislapp till en viss del men jag tror mer på att Nvidia blev giriga och såg sin chans att tjäna en lite extra hacka då marknadsläget såg ut som det gjorde då, utbud och efterfrågan helt enkelt. Bortsett från detta så har världen hamnat i en annorlunda situation som Nvidia inte har råd att blunda för och måste anpassa prislappen därefter.

Om man får se det "positiva" i det hela så kan vi förhoppningsvis köpa grafikkort för en vettig prislapp inom snar framtid, eller vad säger du? 🙂

Tycker tyvärr mitt estimat verkar gälla fortfarande baserat på de prisuppgifter som fluktuerat. Eller har det kommit några andra uppgifter? 3090 (ersättare till 2080 Ti) har väl ryktats om $1400?

Förutsatt att 2080 Ti inte sålt dåligt på grund av för högt pris så är det osannolikt att en mer avancerad krets skulle bli billigare. Det är orimligt att förvänta sig att 2080 Ti skulle kunna kosta i klass med gamla high-end-kort eftersom de var billigare att tillverka. De använde mindre kisel av en wafer och tillverkningstekniken var billigare att ta fram.

Det går helt enkelt inte att titta på GTX 680 och sen tycka att 2080 Ti rimligen borde kosta samma baserat på att båda är high-end-kort i sina generationer. Det är som att jämföra priset på två lägenheter vars storlek och standard är helt olika.

Däremot kan vi denna gång förvänta oss bättre prestanda/krona då ingen ny teknik (som RT-kärnorna förra gången) ska införas på bekostnad av andra beräkningsenheter. Men det återstår väl och se exakt hur de disponerar kiselytan. Ser ju dock lovande ut där.

Vissa verkar ju tycka att grafikkort till vettig prislapp innebär att de absolut bästa grafikkortet ska kosta som tidigare generations toppkort. Vilket ditt tidigare inlägg med alla grafikkort tydde på. Det finns alltså aldrig något rum att införa kraftfullare grafikkort med det tänket även om där finns en efterfrågan på det. Men det är exakt det som hänt.

Kretsytan på några kort historiskt och deras priser enligt det du skrev tidigare:
GTX 680 - 294 mm² - ~5.500 kr
GTX 1080 Ti - 471 mm² - ~9.200 kr
RTX 2080 Ti - 775 mm² - ~15.500 kr

Ju större krets du tillverkar ju färre antal får du in på en wafer. Om kretsen var så stor att du endast fick plats med en per wafer så krävs det endast 1 fel för att hela wafer:n ska bli misslyckad. Skulle du istället få plats med 1000 kretsar på en wafer och du har 5 fel på hela wafern så har du minst 995 felfria kretsar att sälja. Så en större krets blir exponentiellt dyrare av den anledning. Det skalar inte linjärt.

Ny tillverkningsteknik gör att du får in fler transistorer per yta men bör också generera fler fel per wafer. Det förbättras över tid när tekniken mognar men för high-end-produkter som grafikkort är det viktigare att hoppa till ny tillverkningsteknik tidigt snarare än att vänta tills det är mest prisvärt. Detta betalar folk för.

Sen att vi har annat läge i år stämmer såklart. Men det är liten del av befolkningen i helhet som påverkas negativt ekonomiskt till den grad att Nvidia ska ändra sin prissättning. I Sverige ser vi ökade priser på bostäder och en kraftig ökning av e-handel. Folk lägger pengarna på prylar istället för på resor/upplevelser. Baserat på det kan de säkert öka sina priser om de skulle vilja. Tror dock inte det är något de tar hänsyn till i sin lansering alls.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Tycker tyvärr mitt estimat verkar gälla fortfarande baserat på de prisuppgifter som fluktuerat. Eller har det kommit några andra uppgifter? 3090 (ersättare till 2080 Ti) har väl ryktats om $1400?

Förutsatt att 2080 Ti inte sålt dåligt på grund av för högt pris så är det osannolikt att en mer avancerad krets skulle bli billigare. Det är orimligt att förvänta sig att 2080 Ti skulle kunna kosta i klass med gamla high-end-kort eftersom de var billigare att tillverka. De använde mindre kisel av en wafer och tillverkningstekniken var billigare att ta fram.

Det går helt enkelt inte att titta på GTX 680 och sen tycka att 2080 Ti rimligen borde kosta samma baserat på att båda är high-end-kort i sina generationer. Det är som att jämföra priset på två lägenheter vars storlek och standard är helt olika.

Däremot kan vi denna gång förvänta oss bättre prestanda/krona då ingen ny teknik (som RT-kärnorna förra gången) ska införas på bekostnad av andra beräkningsenheter. Men det återstår väl och se exakt hur de disponerar kiselytan. Ser ju dock lovande ut där.

Vissa verkar ju tycka att grafikkort till vettig prislapp innebär att de absolut bästa grafikkortet ska kosta som tidigare generations toppkort. Vilket ditt tidigare inlägg med alla grafikkort tydde på. Det finns alltså aldrig något rum att införa kraftfullare grafikkort med det tänket även om där finns en efterfrågan på det. Men det är exakt det som hänt.

Kretsytan på några kort historiskt och deras priser enligt det du skrev tidigare:
GTX 680 - 294 mm² - ~5.500 kr
GTX 1080 Ti - 471 mm² - ~9.200 kr
RTX 2080 Ti - 775 mm² - ~15.500 kr

Ju större krets du tillverkar ju färre antal får du in på en wafer. Om kretsen var så stor att du endast fick plats med en per wafer så krävs det endast 1 fel för att hela wafer:n ska bli misslyckad. Skulle du istället få plats med 1000 kretsar på en wafer och du har 5 fel på hela wafern så har du minst 995 felfria kretsar att sälja. Så en större krets blir exponentiellt dyrare av den anledning. Det skalar inte linjärt.

Ny tillverkningsteknik gör att du får in fler transistorer per yta men bör också generera fler fel per wafer. Det förbättras över tid när tekniken mognar men för high-end-produkter som grafikkort är det viktigare att hoppa till ny tillverkningsteknik tidigt snarare än att vänta tills det är mest prisvärt. Detta betalar folk för.

Sen att vi har annat läge i år stämmer såklart. Men det är liten del av befolkningen i helhet som påverkas negativt ekonomiskt till den grad att Nvidia ska ändra sin prissättning. I Sverige ser vi ökade priser på bostäder och en kraftig ökning av e-handel. Folk lägger pengarna på prylar istället för på resor/upplevelser. Baserat på det kan de säkert öka sina priser om de skulle vilja. Tror dock inte det är något de tar hänsyn till i sin lansering alls.

Fast nu ser det ut som att 3090 Ti kommer att blir en ett nytt toppkort i deras lineup och/eller eventuellt ersätta Titan om man tittar minnesmängden 3090 får och helheten i övrigt 2060 -> 3060, 2070 -> 3070, 2080 -> 3080 och Titan? -> 3090. Dessutom att ett 24 GB kort landar på närmare $1400 verkar mer rimligt än prissättningen som sattes på RTX2080Ti

Sen vet jag inte varför du drar in bostadspriserna i det hela då det inte alls kan jämföras med att köpa datorkomponenter som är ett stort slöseri i jämförelse, Äpplen och Päron 🙂

Att folk köper bostäder handlar mer om en investering, "säkra" sina pengar...
När pandemin slog till i ~mars så sjönk priserna för att man inte visste vart det var på väg d.v.s. ekonomisk stress men när det väl lugnat ned sig så såg folk köpläge till en lite lägre prissatt bostadsmarknad vilket ökade efterfrågan och priset därefter. Tillägga så var det framförallt villapriserna som steg vilket verkar logiskt då det passar in med den "isolering" folk söker just nu, lättare att hålla avstånd till sina grannar i en villa än i ett lägenhetskomplex.

Jag skrev inte i mitt tidigare inlägg att att ett toppkort som 2080 skulle kosta som ett GTX680 utan att en höjning på 70% från ett år till ett annat var ren bullshit och om vissa kände att det är det är värt det så beklagar jag, en höjning på 15-30% hade varit mer rimligt. Tror inte 2080Ti sålde dåligt men förmodligen inte i den volym Nvidia hade hoppas på oavsett så finns en smärtgräns över vad majoriteten av marknaden är beredd att betala det är trots allt marknaden som styr priset. Nvidia kommer förhoppningsvis nu att satsa på en långsiktig vinst genom att sätta en "rimligare" prislapp så att fler köper deras nya topp kort vilket gynnar både marknaden och Nvidias plånbok 🙂

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch