Permalänk
Skrivet av Bowman99:

Låter ju rimligt såklart.
Men vad skall man akta sig för?
Jag vet att det finns en del guider osv. som jag givet vis skall läsa på.
Men med enkla punkter i stort tänker jag?

Antistatsik arbetsplats, handledskydd?
Rätt verktyg?
Moment vid fast sättning av nån pryl?
Osv?

Tror Jonas här på SweClockers lagt ut några videos när han bygger och byter chassi, bör ligga I nyhetsflödet!

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bowman99:

Säkert för att just dessa blev över till ett bra pris, för att sätta i hop en burk med mest vinst på.
Samt att de flesta inte kan lista ut det du skrev, så det finns inget att förlora på det.

Jag är rätt teknisk jämförelsevis, men alla komponenter och variationer och kompatibilitetskopplingar är inte helt lätt att veta utan tidigare erfarenhet.
Men om nåt är värt att göra så är det värt att göra ordentligt

Jag kommer läsa på, fråga och lära mig bygga när det blir dags att skrota sonens nuvarande burk inom kort.
Tack för dina inputs!

Det har du rätt i. Majoriteten av människor är ju inte så intresserade av komponenterna i sig, utan mest att det funkar och funkar bra.
Vi på Sweclockers är väl inte direkt majoriteten hehe.

Nu har jag inte riktigt följt tråden hela tiden, men vad är satt för budget och vad spelar din grabb?
Det nämndes att 1660 TI är några generationer gammalt, men det man får lägga in i värderingen är att
om man ska gå upp på senaste modellerna så blir priserna helt andra. Jag har själv valt att köpa ett MSI 1660 Super Gaming X till min nya burk och för det jag gör så är även det overkill så det skriker om det (jag spelar alltså ingenting).
Men ska man gå upp på t.ex. RTX så drar ju priset iväg rätt fort och rätt mycket. Ett 1660 är ändå skapligt kompetent kort och man kan lira ganska mycket med det.
Personligen tycker jag det är galna priser på dagens grafikkort. Inga problem att kasta ut lika mycket på ett grafikkort som jag betalar för hela datorn om man ska ha det senaste och värsta.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

säkert nämts, men du kan ju välja delar efter önskemål , sen be inet bygga ihop kalaset.

https://www.inet.se/produkt/9990387/byggnation-och-test-av-da...

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Det har du rätt i. Majoriteten av människor är ju inte så intresserade av komponenterna i sig, utan mest att det funkar och funkar bra.
Vi på Sweclockers är väl inte direkt majoriteten hehe.

Nu har jag inte riktigt följt tråden hela tiden, men vad är satt för budget och vad spelar din grabb?
Det nämndes att 1660 TI är några generationer gammalt, men det man får lägga in i värderingen är att
om man ska gå upp på senaste modellerna så blir priserna helt andra. Jag har själv valt att köpa ett MSI 1660 Super Gaming X till min nya burk och för det jag gör så är även det overkill så det skriker om det (jag spelar alltså ingenting).
Men ska man gå upp på t.ex. RTX så drar ju priset iväg rätt fort och rätt mycket. Ett 1660 är ändå skapligt kompetent kort och man kan lira ganska mycket med det.
Personligen tycker jag det är galna priser på dagens grafikkort. Inga problem att kasta ut lika mycket på ett grafikkort som jag betalar för hela datorn om man ska ha det senaste och värsta.

Grejen är den att grabben bara är 5år men eftersom han storebror på 9år lirar minecraft och roblox och fortnite osv. så lär den lilla sig sjukt mycket och hänger med på det mesta, och min gamla uppskrämda laptopVAIO med 8gb och i5 och SSD funkar hyfsat men skriker med sin fläkt efter kylning, så bedömer jag att den inte orkar mer snart.

Således vill jag uppdatera även 5åringens dator till en stationär för runt 10kkr plus minus skärm.
vet att det är overklill, men tycker också dom skall ha bra grejer när det är ett så stort intresse och ger så himla mycket.

Så där är jag egentligen i processen.
Så nåt med den budgeten, och möjlighet att uppgradera nån gång innan den behöver skrotas om några år igen typ.

Skrivet av Toivo83:

säkert nämts, men du kan ju välja delar efter önskemål , sen be inet bygga ihop kalaset.

https://www.inet.se/produkt/9990387/byggnation-och-test-av-da...

Yes det känner jag till, men jag bygger nog hellre själv då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bowman99:

Låter ju rimligt såklart.
Men vad skall man akta sig för?
Jag vet att det finns en del guider osv. som jag givetvis skall läsa på.
Men med enkla punkter i stort tänker jag?

Antistatsik arbetsplats, handledskydd?
Rätt verktyg?
Moment vid fast sättning av nån pryl?
Osv?

Det är lättare att göra rätt om man har bra med arbetsyta, både i och utanför chassit.
Att köpa ett chassi som är enkelt att montera i (läs större) kan jag tycka är en fördel.

Var någorlunda försiktig när du hanterar komponenter och kontaktytor även om de flesta prylar inte är så känsliga som vissa vill påvisa.
Jag kör alltid magnetiska mejslar/bits för att slippa riskera att man tappar skruvar i bygget.
Skruva till det sitter, inget väger direkt mkt (ev cpu-kylare) så det behöver inte dras hårt.
Undvik att bygga på heltäckningsmattor

Montera cpu, minne och kylare innan du sätter moderkortet i chassit.
Se till att distanserna och bakplåten (I/O shield) är på plats när du ska sätta i moderkortet.
Kolla att allt passar i chassit, främst grafikkort.

Det är eg det, idag är allt färgkodat och inga jumprar eller byglar utan lite som lego, passar fyrkant i fyrkantigt hål så är det rätt

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Det är lättare att göra rätt om man har bra med arbetsyta, både i och utanför chassit.
Att köpa ett chassi som är enkelt att montera i (läs större) kan jag tycka är en fördel.

Var någorlunda försiktig när du hanterar komponenter och kontaktytor även om de flesta prylar inte är så känsliga som vissa vill påvisa.
Jag kör alltid magnetiska mejslar/bits för att slippa riskera att man tappar skruvar i bygget.
Skruva till det sitter, inget väger direkt mkt (ev cpu-kylare) så det behöver inte dras hårt.
Undvik att bygga på heltäckningsmattor

Montera cpu, minne och kylare innan du sätter moderkortet i chassit.
Se till att distanserna och bakplåten (I/O shield) är på plats när du ska sätta i moderkortet.
Kolla att allt passar i chassit, främst grafikkort.

Det är eg det, idag är allt färgkodat och inga jumprar eller byglar utan lite som lego, passar fyrkant i fyrkantigt hål så är det rätt


Låter bra och ingen raketforskning, tack!
Sen har jag ju detta eminenta forum om jag fastnar någonstans!

Permalänk
Medlem

Ganska roligt när jag kollar tillbaka i denna tråden, ingenstans lyfts det stora "svårigheterna" med att köpa nåt över huvudet taget.

"Inte kompatibelt", "Men den har ju bara två portar XXXW, "nää ta denna nätdelen istället."
"NEJNEJ, det moderkortet funkar inte i västra götaland på vintern".. osv osvb..

Trodde aldrig att problemet skulle vara att få ihop en varukorg man vågar köpa...
Senaste inflikande var med Inet själva, dom sa "det ser ok men ta detta moderkortet istället", bytte, och vart det inte kompatibelt längre..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bowman99:

Men är det att bygga själv?

Du frågar fel forum, du kommer få exakt samma svar av samtliga.

Skrivet av Bowman99:

Jag tycker jag läser så mycket här om att moderkort gnäller över nåt, blåskärmar, grafikkortstrul, knepiga uppdateringar av komponenter osv osv.

Ja fast det är så oerhört många som bygger själv och inte har något strul, och av naturliga skäl inga trådar om att deras dator fungerar felfritt.

En sak jag skulle rekommendera är att köpa alla komponenter från samma butik. Det kan bli några hundringar dyrare men har man köpt ett komplett system som man bygger själv, men från samma pålitliga butik, är min erfarenhet att de har lättare för att hantera ett problem. Vissa här säger att det inte spelar någon som helst roll men min erfarenhet är detta och det är något jag definitivt skulle rekommendera någon som bygger ihop en dator för första gången.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

Du frågar fel forum, du kommer få exakt samma svar av samtliga.

Ja fast det är så oerhört många som bygger själv och inte har något strul, och av naturliga skäl inga trådar om att deras dator fungerar felfritt.

En sak jag skulle rekommendera är att köpa alla komponenter från samma butik. Det kan bli några hundringar dyrare men har man köpt ett komplett system som man bygger själv, men från samma pålitliga butik, är min erfarenhet att de har lättare för att hantera ett problem. Vissa här säger att det inte spelar någon som helst roll men min erfarenhet är detta och det är något jag definitivt skulle rekommendera någon som bygger ihop en dator för första gången.

Tack för tipsen, anledningen till att jag väckte tråden är också inlägget innan dig nu

Permalänk
Inaktiv

Däremot tycker jag att tex Komplett kan bygga ihop rätt bra färdiga byggen...

https://www.komplett.se/category/83212/dator-surfplatta/kompl...

https://www.komplett.se/category/83212/dator-surfplatta/kompl...

Visst, de är dyrare än om du bygger själv men du får Windows, garanti och bygget gjort istället. jag skulle helst köpa där om jag köpte en färdig, inte på Netonet, elgiganten etc. Men de använder iallafall generellt bra grejor i sina byggen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76576:

Däremot tycker jag att tex Komplett kan bygga ihop rätt bra färdiga byggen...

https://www.komplett.se/category/83212/dator-surfplatta/kompl...

https://www.komplett.se/category/83212/dator-surfplatta/kompl...

Visst, de är dyrare än om du bygger själv men du får Windows, garanti och bygget gjort istället. jag skulle helst köpa där om jag köpte en färdig, inte på Netonet, elgiganten etc. Men de använder iallafall generellt bra grejor i sina byggen.

Ser helt ok ut ifall man inte vill bygga helt själv.
Fortfarande vill jag hitta en vettig medelväg.
Och dom 2ish tusenlapparna för win10 och byggkostnaden hade jag hoppats få in i mer kompetenta delar istället.

Jag har nånstans fastnat i att lyckas på ihop en burk för under 7kkr med.
i3 (eller liknade, minst)
16gb ram
Vettigt gpu eller bra integrerat.
500gb ssd (minst)
Lite rgb här och där.
Eller i alla fall på chassit.

Men jag har haft det svårt.
Senaste bygget:
https://www.inet.se/datorbygge/b1214770/grabben-10
Men då är gpu beställningsvara, och det kan ju vara lite hårigt nu så här i coronatider och att grabben skall hinna få burken i julklapp.