Permalänk
Medlem

Om räntan är 5% skulle väl jag hamna på 32.5k/mån för ränta+amortering+brf avgift, lägg på typ 1.5k för el, försäkring och annat så 34k/mån, detta är efter ränteavdrag. Föreningen har bra ekonomi så på sin höjd skulle det väl bli tal om en tusenlapp extra i avgift. Förmodligen hade jag väl amorterat mindre vid det läget så utgiften hade gått ner lite.

Bor på ca 100 kvadrat (räknar vi golvyta så lite mer) i Stockholms innerstad.

EDIT: Den stora frågan är om ränteavdraget kan behållas vid så höga räntor, det blir ju rätt mycket pengar som staten tappar i skatteintäkter så frågan är om det enkelt kan behållas med 5% i ränta och de priser som rådit senaste åren.

Permalänk
Medlem

Ränteavdraget är ett ofog som borde avskaffats långt innan amorteringskravet var på förslag. Tyvärr är politikerna för veka för att våga argumentera för något opopulärt utan följer bara vinden här...

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

När mina föräldrar bytte bostad på 90-talet fick de ta över BUNDNA lån på 14%. Då hade man nog varit glad för 9%...

De kunde också vara glada för att huspriserna inte låg i närheten av dagens nivåer. Det är ju helt åt h-e vilka priser det är idag.

Nu har man ju turen att vara skuldfri. Annars skulle jag känna mig lite obekväm i dagens läge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Det är ju sk*t att man inte har några lån på sitt hus så att man kan få vara med och räkna lite, verkar ju ganska roligt

Sitter i samma sits.

Permalänk
Skrivet av Felix:

Är ju intressant att veta hur och var folk bor för jämförelse.

Bostadsrätt 58 kvm, Lidingö utanför Stockholm.
Lån + amortering + brf-avgift ~15'800:- /mån (+6200:- /mån när räntan går från 1.5% till 5%)
Driftskostnad är nästan försumbar, någon hundring i el då det är en bostadsrätt.

vänta nu. Så du kommer behöva betala cirka 22 000kr/mån för 58Kvm eller räknar jag fel?

Visa signatur

| 7800X3D | RTX 3090 Ti | Custom Loop |

Permalänk
Medlem

Känns ganska lugnt. Är inte högt belånad.

Nu

5%

Avgift

3 800

3 800

Ränta

804

2 979

Drift

300

300

Summa

4 904

7 079

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

Vi har nu räntekostnad på 1300 kr/mån, den skulle gå upp till 4300 kr/mån med 5% ränta.

Planerar visserligen att flytta så fort det dyker upp något intressant objekt, så jag räknar med att nästa hus blir ca 15000 kr/mån efter ränteavdrag vid 5% ränta. Om räntan nånsin går så högt kommer en betydande del av sparandet bli amortering. Tänker oavsett amortera ner ca halva lånet på 10 år, lite beroende på hur räntorna utvecklas.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Har idag en räntekostnad på 800kr/månad.
Lånet är låst i ungefär ett år till, så med de i tankarna bör räntekostnaden vid 5% ränta ligga på runt 2200kr/månad.

Villa i mellersta Skåne, med belåningsgrad på runt 20-25%.
Ser fram emot den dag vi inte har några lån kvar, förhoppningsvis inte alltför många år dit.

När vi köpte huset runt 2014-2015 beklagade sig min far över att vi missat åren med de låga räntorna, eftersom att "nu kommer räntehöjningarna!". Är både lite förfärad och samtidigt glad över att han hade fel
Med facit i hand så ångrar jag ändå inte att vi amorterat så mycket som vi förhållandevis gjort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Det är ju sk*t att man inte har några lån på sitt hus så att man kan få vara med och räkna lite, verkar ju ganska roligt

borde väl gå att lösa, får väl ta lån och lägga pengar i madrassen eller nått annat smart!

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Avstängd

Mina räntekostnader skulle gå upp drygt 10 000kr/mån.
Betalar idag ca 5 000kr och skulle få betala drygt 16 000kr i ränta om den gick upp till 5%.
Sen tror jag aldrig vi kommer få se några 5%:iga räntor för då har vi en bostadskrasch som heter duga. Redan nu skrivs det om familjer som inte skulle klara av några tusen extra i ränteutgifter och då har man problem i min värld.
Våra politiker har satt sig i en jä..la rävsax då de sänkt bostadsskatten, räntorna är låga, bankerna kastar ut pengar till alla som behöver, ränteavdraget finns kvar och ingen törs röra det och mycket mera. Hade vi haft bostadsskatten kvar som den var så hade vi inte heller sett priserna skena som de gör nu.
Som ex. så köpte jag mitt hus för 4,5 år sen och enligt Booli (Man kan inte lita helt på deras värdering) så har mitt hus gått upp med mellan 1,4 - 2,6 milj under denna tid. Inte helt normalt skulle jag säga. Värderade huset ett år efter köp och då sa mäklare att det gått upp ca 500 000kr. Är nu inne på att bygga till och renovera så tänkte värdera efter när detta är färdigt om ca 1,5 år.

Jag skulle klara av höjningen men skulle få spara lite mindre helt enkelt.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Ränteavdraget är ett ofog som borde avskaffats långt innan amorteringskravet var på förslag. Tyvärr är politikerna för veka för att våga argumentera för något opopulärt utan följer bara vinden här...

Ja det hjälper ju till att elda på bostadspriserna när alla får rabatt på räntan. Däremot ser jag det som att jag får iaf lite tillbaka för all skatt jag betalar och varje möjlighet att betala mindre för det lilla man får är bra.

Men ju högre räntorna blir desto galnare belopp blir det som staten inte längre får in.

Permalänk
Medlem

Bromma, BRF, 75 m2.

Idag:
Avgift - 3700
Drift & försäkring - 1500
Ränta - 3255
Amortering - 5000
Summa - 13455

Om 5%
Avgift - 4900 (ca)
Drift & försäkring - 1500
Ränta - 11125
Amortering - 0
Summa - 17525

Vi har egentligen amorteringsfritt eftersom vi har belåning på under 50% men amorterar ändå. Skulle räntan gå upp skulle vi förmodligen inte sluta amortera, men möjligheten finns och det är så vi räknat. Vi kör inte med ränteavdrag. Förtydligande: Vi kör inte med jämkning av bolånet.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av moreempty:

borde väl gå att lösa, får väl ta lån och lägga pengar i madrassen eller nått annat smart!

Eller så lägger du pengarna i en fond och tjänar lite pengar på det
Jag har själv belånat mitt hus till 30% bara för att kunna investera pengarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Nu har man ju turen att vara skuldfri. Annars skulle jag känna mig lite obekväm i dagens läge.

Hur menar du med "i dagens läge"? Tror du att räntan är på väg upp?

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Avstängd

Folk här verkar lite verklighetsfrånvända när det gäller räntan. 5% är historiskt sett inte särskilt högt och det är sannolikt att vi hamnar där igen, även om det inte kommer att ske inom tre år och troligtvis inte inom fem heller. En del hade förstås fått problem i så fall, men då har de ju lånat för mycket pengar helt enkelt. För oss andra så hade det varit bra om det på sikt bromsade eller till och med vände de befängda prisökningarna på bomarknaden.

Är man redan inne så kan jag förstå känslan att man vill att pyramidspelet ska fortsätta, att lägenheten som man betalade fem miljoner för ska gå upp till tio liksom, men priset går ju upp i samma utsträckning på den bostad man köper också så i realiteten har man ju inte mer pengar tillgängligt för det. Om man inte gör den omvända bostadskarriären och flyttar från ägt boende till hyrt förstås. Annars är ju de enda som gynnas av bostadspriserna bankerna och byggföretagen.

Skrivet av Aktsu:

Ja det hjälper ju till att elda på bostadspriserna när alla får rabatt på räntan. Däremot ser jag det som att jag får iaf lite tillbaka för all skatt jag betalar och varje möjlighet att betala mindre för det lilla man får är bra.

Men ju högre räntorna blir desto galnare belopp blir det som staten inte längre får in.

Frågan är om du betalar så mycket mer skatt än exempelvis mig? För jag bor i hyresrätt och får inget ränteavdrag, och för den delen inget rotavdrag. Mina boendekostnader går upp varje år och min (kommunala) hyresvärd gör stora vinstutdelningar för att finansiera offentlig verksamhet, istället för att underhålla de hus de har och bygga nya rimligt prissatta bostäder.

Det är ju egentligen ett ganska perfekt läge att avskaffa ränteavdraget nu när räntorna är så låga att det ändå knappt ger något.

Permalänk
Medlem

I alla fall kan man börja en nedtrappning. Säg att man sänker ränteavdraget med två procentenheter per år tills man är nere på noll.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnilssonn:

vänta nu. Så du kommer behöva betala cirka 22 000kr/mån för 58Kvm eller räknar jag fel?

Oj, nej, jag var otydlig kanske. 15'800 om räntan går upp till 5%. Nu betalar jag ca 9600.

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Vi kör inte med ränteavdrag.

...det är inget man "kör med", banken rapporterar in årligen vilken ränta du betalt och det blir ett kapitalinkomstavdrag på 30% i deklarationen. Så helt automatiskt "kör" även du med ränteavdrag...

...och de som tycker att ränteavdraget är ett ofog, kan jag hålla med om OM man samtidigt tar bort kapitalinkomstbestkattning, om mina pengar genererar inkomst och det ska beskattas så ska även förluster (t.ex. ränteutgift) kunna dras av. Så tycker nog att det blev bra när det blev 30% på bägge sidor om strecket. Var däremot vansinne när man fick 100% avdrag en gång i tiden, få betalt för att låna...

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

...det är inget man "kör med", banken rapporterar in årligen vilken ränta du betalt och det blir ett kapitalinkomstavdrag på 30% i deklarationen. Så helt automatiskt "kör" även du med ränteavdrag...

...och de som tycker att ränteavdraget är ett ofog, kan jag hålla med om OM man samtidigt tar bort kapitalinkomstbestkattning, om mina pengar genererar inkomst och det ska beskattas så ska även förluster (t.ex. ränteutgift) kunna dras av. Så tycker nog att det blev bra när det blev 30% på bägge sidor om strecket. Var däremot vansinne när man fick 100% avdrag en gång i tiden, få betalt för att låna...

Problemet med ränteavdrag är ju att det inte finns för alla, om man nu ska ha det kvar. Det är främst de som redan har en bättre ekonomisk situation som kan utnyttja det. Ingen som hyr sitt boende kan utnyttja ränteavdraget där. Så det blir i princip motsatt fördelningseffekt jämfört med andra avdrag och bidrag som syftar till att minska klyftor och stötta de som har det sämre.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Frågan är om du betalar så mycket mer skatt än exempelvis mig? För jag bor i hyresrätt och får inget ränteavdrag, och för den delen inget rotavdrag. Mina boendekostnader går upp varje år och min (kommunala) hyresvärd gör stora vinstutdelningar för att finansiera offentlig verksamhet, istället för att underhålla de hus de har och bygga nya rimligt prissatta bostäder.

Det är ju egentligen ett ganska perfekt läge att avskaffa ränteavdraget nu när räntorna är så låga att det ändå knappt ger något.

Ja det vet man ju aldrig, beror ju på lön och massa annat.

Håller med om att läget just nu är bra för att avtrappa/avskaffa det, men jag ser det som sagt som en skattehöjning så om de inte samtidigt sänker skatten på arbete lär jag inte rösta för det. Det fanns en tid när jag hade gjort det "för landets bästa" men det var innan det visade sig att jag varken får tillgång till vettig sjukvård eller utnyttja den allmänna sjukförsäkringen när jag verkligen behöver det (trots att det var det jag skulle få för mina skattepengar). Jag vet inte vem som får utnyttja det men med tanke på kostnaden verkar det vara någon iaf. Så hädanefter kommer jag rösta enkom för att minimera min egna skattebörda vilket i fallet ränteavdrag innebär att jag vill ha det kvar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aktsu:

Ja det vet man ju aldrig, beror ju på lön och massa annat.

Håller med om att läget just nu är bra för att avtrappa/avskaffa det, men jag ser det som sagt som en skattehöjning så om de inte samtidigt sänker skatten på arbete lär jag inte rösta för det. Det fanns en tid när jag hade gjort det "för landets bästa" men det var innan det visade sig att jag varken får tillgång till vettig sjukvård eller utnyttja den allmänna sjukförsäkringen när jag verkligen behöver det (trots att det var det jag skulle få för mina skattepengar). Jag vet inte vem som får utnyttja det men med tanke på kostnaden verkar det vara någon iaf. Så hädanefter kommer jag rösta enkom för att minimera min egna skattebörda vilket i fallet ränteavdrag innebär att jag vill ha det kvar.

Det är väl så det funkar, man röstar på det som ger en själv mest i vinst.
Just nu så känns det som att Sverige är på väg åt fel håll då man verkligen inte kan lita på varken vården, pensionen, säkerheten eller något annat.
Ränteavdraget skulle absolut ha kunnat börja trappats ner för 5 år sen men det finns ingen politiker som vill nämna det då det vet att det finns folk som skulle behöva flytta då och på det sättet skulle de få färre röster. Se bara på pensionärerna som blev lovade x antal kronor extra och när jag sen pratade med min mamma så hade hon fått x kronor mer men då hade de bostadsbidraget gått ner så i rena pengar så blev det 11 kr mer i plånboken. Mamma kan nu köpa en extra liter mjölk varje månad.
Jag säger som Leif Östling, VAD FAN FÅR JAG FÖR SKATTEPENGARNA?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Mina utgifter skulle gå från ca 8.5k till 15.5k. Drygt som fan men överkomligt eftersom vi är två som delar på det. Skulle absolut inte sluta amortera även om amorteringskravet försvann. Har jag inte råd att amortera så bor jag i en för dyr bostad! Problemet är väl förstås att om jag köpt en dyr bostad och räntan går upp så kommer jag inte kunna sälja och få tillbaka mina pengar för att köpa en billigare...

Har bott hyresrätt länge, bara BRF sedan 2 år men vill ändå fortfarande att ränteavdraget ska fasas ut ASAP medans räntan är låg och folk kan överleva det ekonomiskt. Förslaget tidigare i tråden om att fasa ut ett par procent om året är klockrent tycker jag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Problemet med ränteavdrag är ju att det inte finns för alla, om man nu ska ha det kvar. Det är främst de som redan har en bättre ekonomisk situation som kan utnyttja det. Ingen som hyr sitt boende kan utnyttja ränteavdraget där. Så det blir i princip motsatt fördelningseffekt jämfört med andra avdrag och bidrag som syftar till att minska klyftor och stötta de som har det sämre.

OT: finns t.ex. bostadsbidrag som de med den bättre ekonomiska situationen inte kan nyttja också o.s.v. F.ö. äger den som hyr ut boendet fastigheten och gör antagligen ränteavdrag som om de försvann skulle kompenseras av hyresgästerna genom höjd hyra.

Avdrag för kapitalförluster och skatt för kapitalvinster finns där för att balansera så att man faktiskt bara skattar på den totala vinsten man har gjort under ett år och därmed är ränteavdraget logiskt då det är en kapitalförlust för att finansiera en investering. (som man sedan skattar för i slutändan på den faktiska vinsten man eventuellt gör).

...så kyrkan får sitt tionde (bondesamhället) (fast det nuförtiden är sin 3/10-del då och staten istället)

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Jag säger som Leif Östling, VAD FAN FÅR JAG FÖR SKATTEPENGARNA?

Världens mest omfattande värderingspolitiska experiment.

OT: för mig handlar det om korrelationen mellan förväntad avkastning på kapital och kostnaden för upplåning. Kort sagt: när det blir dyrare att låna än att investera, räknat defensivt, så försvinner incitamenten att ha kvar några lån.

Dessförinnan är amortering under 50% belåningsgrad rent matematiskt som att skita sig själv i handen; det känns kanske varmt och skönt precis i början, men relativt snabbt kommer man börja ångra sig bittert.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av EagiZ:

Orimligt att räkna med amortering om räntan når 5% enligt mig, ser inte vi kan hamna i ett sådant scenario. Amorteringskravet ryker troligen vid 3% reporänta, om inte tidigare än så. Ska man räkna på 5% ränta så borde man istället räkna utan amortering + höjd avgift från föreningen. Jag kan dock hantera även amortering i det läget men det är som sagt en orimlig kalkyl.

Med 5% ränta (per mån):
Ränta = 6 700 kr
BRF-avgift = 4 400 kr*
Totalt: 11 100 kr
Total ökning = 4600 + 700 = 5300 kr.

* Har räknat på en ökning om 20%, då våra (föreningens) räntekostnader idag är 300k (och blir runt 1.2 miljoner/år med 5% ränta) och inkomster från avgifter är 5 miljoner. Troligen skulle man inte höja 20% dock men om man inte ska dra ned på något annat så är det 3700kr -> 4400kr som gäller.

Jag tycker inte det är orimligt att räkna med amortering på 5% ränta.
Tvärt om faktiskt! Då blir det verkligen en relevant faktor att ta med!
Det är säkert som du säger så att amorteringskravet ryker om räntan går upp.

Men samtidigt blir det långt mycket viktigare för låntagarens ekonomi att amortera med så höga räntor.
Med höga räntor kan man inte sitta och låta inflationen beta av bolånet. Inte heller värdeökningen på boendet motsvar räntekostnaden.
Med höga räntor förlorar man istället pengar av att sitta på stora lån.
Dessutom får man följdeffekten att boendepriserna pressas nedåt av högre räntor. Lägre värderade boenden med höga lån som kostar mycket varje månad är en dålig kalkyl.
Så jag vill påstå att pressen att själv ta hand om amorteringarna kommer accelerera om vi ser räntor uppåt 5% igen.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av videopac:

Det är ju sk*t att man inte har några lån på sitt hus så att man kan få vara med och räkna lite, verkar ju ganska roligt

Förstår inte alls varför man vill vara skuldfri, speciellt nu när man kan få lån till 1.15% ränta.

Själv ökade jag nyligen mina lån men sänkte kostnaden.

skulle betala ca 5000 i månaden om vi fick 5% på banken, inga problem.

+ 1000 för amortering
+ 2000 för lägenheten om man antar att hyran går upp också

Permalänk
Medlem

Idag:
Avgift - 2976
Drift & försäkring - 900
Ränta - 630 (bundet 3 år, 1.29%)
Amortering - 0
Summa - 4506

Om 5%
Avgift - 4700 (om föreningens ränta ökar till 5%, många som glömmer att avgiften också kan gå upp med ökad ränta....)
Drift & försäkring - 900
Ränta - 2552
Amortering - 0
Summa - 8152

Bor i en 2a på 55m2. 50% belåningsgrad därav 0 i amortering.
Sambon och jag sparar istället i värdepapper, cirka 30 tusen i månaden vilket hittills har gett mycket mer avkastning än att amortera ner lånet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Stefflo:

Mina räntekostnader skulle gå upp drygt 10 000kr/mån.
Betalar idag ca 5 000kr och skulle få betala drygt 16 000kr i ränta om den gick upp till 5%.
Sen tror jag aldrig vi kommer få se några 5%:iga räntor för då har vi en bostadskrasch som heter duga. Redan nu skrivs det om familjer som inte skulle klara av några tusen extra i ränteutgifter och då har man problem i min värld.
Våra politiker har satt sig i en jä..la rävsax då de sänkt bostadsskatten, räntorna är låga, bankerna kastar ut pengar till alla som behöver, ränteavdraget finns kvar och ingen törs röra det och mycket mera. Hade vi haft bostadsskatten kvar som den var så hade vi inte heller sett priserna skena som de gör nu.
Som ex. så köpte jag mitt hus för 4,5 år sen och enligt Booli (Man kan inte lita helt på deras värdering) så har mitt hus gått upp med mellan 1,4 - 2,6 milj under denna tid. Inte helt normalt skulle jag säga. Värderade huset ett år efter köp och då sa mäklare att det gått upp ca 500 000kr. Är nu inne på att bygga till och renovera så tänkte värdera efter när detta är färdigt om ca 1,5 år.

Jag skulle klara av höjningen men skulle få spara lite mindre helt enkelt.

Jag håller med hela vägen! Det är en rävsax alltså! Och resultatet är inge vidare.

Jag skulle emellertid inte utesluta högre räntor än vi tror på idag ändå. Politiker och riksbank kommer antagligen inte medvetet söka så höga räntor (ens indirekt med reformer som ger dessa bieffekter). Däremot kan det hända grejer på vägen som måste hanteras. Det var inte så länge sedan vi hade 500% reporänta ett kort tag ;). Det var också olhållbart såklart, men det gick tydligen ändå att höja så högt. I den vevan på 90talet fick vi ett stålbad på boendemarknaden. Många förlorade pengar. En del har idag kvar lån från den vändan utan att ha en bostad.
Jag skulle nog inte helt stänga dörren för den typen av utfall som vi idag ser som orimliga. För några år sedan var tanken på minusräntor också orimligt ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Irregular Programming:

Förstår inte alls varför man vill vara skuldfri, speciellt nu när man kan få lån till 1.15% ränta.

Själv ökade jag nyligen mina lån men sänkte kostnaden.

skulle betala ca 5000 i månaden om vi fick 5% på banken, inga problem.

+ 1000 för amortering
+ 2000 för lägenheten om man antar att hyran går upp också

Anledningen är att man säkrar upp sig mot tvära kast.
Du kanske inte var med då, men 1992 fick vi lite ekonomiska problem här i landet. Reporäntan gick upp till 500%. Nej, den gick inte upp med 500%. Reporäntan var under ett kort tag femhudra procent.
Ingen hade förutsett den typen av utveckling. Många fick helt enkelt sälja vad de hade. Jag har folk i min bekantskapskrets som köpt hus ett tag innan det där inträffade och inte längre hade råd med ränta och amortering så de fick sälja huset med förlust - eftersom bostadsmarknaden störtdök av det här.

Men visst. Samtidigt har det under de senaste 20 åren varit högst lönsamt att ta lån för boende. Och det har under just denna period varit mer lönsamt att investera pengar på annat håll än att amortera. Antare man att de senaste 20 åren är facit framöver så ser det ju givet ut
Men det är alltså inte riskfritt. Och man är inte fri om man står i skuld till någon annan.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Irregular Programming:

Förstår inte alls varför man vill vara skuldfri, speciellt nu när man kan få lån till 1.15% ränta.

Om man nu inte är intresserad av börsen och kapitalinvesteringar så vet jag inte riktigt, kan väl lika gärna låta bli att vådalåna pengar?

Vi får väl se, hittar man något kul att köpa så får man väl belåna huset lite så man får vara med i klubben