Permalänk
Medlem

Ny grafik till grabben

Grabben fyller år snart och det står en ny skärm på önskelistan men jag funderar på om det inte är vettigare att byta grafikkortet först.

Förutsättningar:
i7-6700
16GB ram
GTX 970
EVGA 500W
Samsung 27" 1440p 144Hz
Samsung 24" 1080p 60Hz

Spelar

  • CS

  • ARK

  • Overwatch

  • Fortnite

  • GTA V

...och säkert nått mer som jag glömt bort.

Han vill byta ut 24-tummaren mot en till 27".

Grafikkortet har en del år på nacken och gör nog inte skärmen rättvis även om spelen inte är så grafiktunga.

Tänkte lägga 3' men funderar på om man inte ska dra in på tårtan och slanta upp 4' för Asus RX5700XT Rog Strix OC 8GB

Låter det vettigt eller duger inte PSU eller gör det inte tillräcklig nytta i spelen, bättre att kliva ner till ett 1660 Super?
Sambons kommentar på föreslaget grafikkort var "jag tror jag svimmar och dör", så behöver isf argument för att hålla henne vid liv också

formateringsmiss
Permalänk
Medlem
Skrivet av breakman:

Grabben fyller år snart och det står en ny skärm på önskelistan men jag funderar på om det inte är vettigare att byta grafikkortet först.

Förutsättningar:
i7-6700
16GB ram
GTX 970
EVGA 500W
Samsung 27" 1440p 144Hz
Samsung 24" 1080p 60Hz

Spelar

  • CS

  • ARK

  • Overwatch

  • Fortnite

  • GTA V

...och säkert nått mer som jag glömt bort.

Han vill byta ut 24-tummaren mot en till 27".

Grafikkortet har en del år på nacken och gör nog inte skärmen rättvis även om spelen inte är så grafiktunga.

Tänkte lägga 3' men funderar på om man inte ska dra in på tårtan och slanta upp 4' för Asus RX5700XT Rog Strix OC 8GB

Låter det vettigt eller duger inte PSU eller gör det inte tillräcklig nytta i spelen, bättre att kliva ner till ett 1660 Super?
Sambons kommentar på föreslaget grafikkort var "jag tror jag svimmar och dör", så behöver isf argument för att hålla henne vid liv också

Se upp för den där asus varianten av RX 5700 XT, mitt ligger just nu hos komplett som RMA ärende.. dom går otroligt varmt och hade fram tills februari/mars fel på kylaren vilket gjorde att allt inte hade bra kontakt med kylaren och mitt kort var ett av dom, frågan är vad elgiganten har i lager... är det gamla kort kommer det inte bli kul.

Annars är det ett grymt grafikkort men såhär i efterhand så skulle jag köpt ett sådant kort från sapphire eller powercolor istället som vet hur man bygger kylare för AMD kort

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Ja alltså att det ska investeras i grafikkort istället för en onödig skärm är ju självklart och ska du får en bra upplevelse i 1440p så är det ju 5700 xt som gäller.

Permalänk
Avstängd

@breakman: Ingen tvekan att det blir trevligare spelande med 5700xt än mediokra 1660 super. 4000kr är inte dyrt för ett så pass kraftigt grafikkort. Däremot bör du kolla på detta problem som kan dyka upp men går lätt att åtgärda:

Citat:

Med just Asus rog 5700 xt verkar det bara vara 2st skruvar som har för korta gängor "är skruvar som är gängade en bit bara och sen blir det som en distans" så det inte drar ihop kylaren sista millimetern vid vrm.
Jag löste detta med att sätta dit likadana skruvar fast med monterade fjädrar som jag hade över från något annat grafikkort.

Riktigt nöjd med kortet som knappt hörs även vid hög belastning
4990kr hos Netonnet

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1574743-rog-strix-rade...

Visa signatur

Nu är sommaren här, svettig och dammig och slö och tvär.
Torteras jag av sol. Jag pustar och flåsar med stort besvär. Huden är rödbränd och svider. Svedan är värst bak på ryggen. När solen gått bort kommer myggen. Blekfeta kärringar på var strand. Är gnälliga och sura. Ungar som bråkar och kastar sand, spiller saft och glass.

Permalänk
Medlem

Tack för synpunkter! Är sugen på att beställa, känns lite orimligt att EG ska kränga kort som tillverkaren skulle fixat i Jan-Feb.

Permalänk
Medlem

När fyller han?
Jag hade väntat om du kan.

https://www.sweclockers.com/nyhet/28311-nvidia-ampere-och-gef...

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem
Skrivet av breakman:

Tack för synpunkter! Är sugen på att beställa, känns lite orimligt att EG ska kränga kort som tillverkaren skulle fixat i Jan-Feb.

Svaret borde kunna komma vilken dag som helst då många beställde detta kort redan i slutet på förra veckan. Jag tycker också att det vore märkligt, dessutom har jag förstått det som att det var skruvarna i kortet det var fel på och att man kan få nya skruvar hemskickade om man har problem.

Annars kan du få ett Saphire RX 5700 XT som har varit en hyllad modell av RX 5700 XT i Netonnets fyndhörna för 4190:- https://www.netonnet.se/art/fyndvaror/fyndvaror-datorkomponen... jag köpte själv mitt i deras fyndhörna och fick ett kort i oöppnad förpackning, oklart varför det var en fyndvara.

Ett nytt grafikkort är självklart att föredra framför en till större skärm eftersom hans 1440p-skärm redan idag inte kommer till någon som helst nytta med hans gtx 970 som i ärlighetens namn är ett ganska trött kort i dagens läge.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The_St1g:

Rätt snart, om en vecka Känns även som att nylanserade kort tenderar att ha en högre prislapp, jag har en önskan att hålla mig till 3' men kan nog sträcka mig till 4'

Skrivet av JohanFlodqvist:

Svaret borde kunna komma vilken dag som helst då många beställde detta kort redan i slutet på förra veckan. Jag tycker också att det vore märkligt, dessutom har jag förstått det som att det var skruvarna i kortet det var fel på och att man kan få nya skruvar hemskickade om man har problem.

Annars kan du få ett Saphire RX 5700 XT som har varit en hyllad modell av RX 5700 XT i Netonnets fyndhörna för 4190:- https://www.netonnet.se/art/fyndvaror/fyndvaror-datorkomponen... jag köpte själv mitt i deras fyndhörna och fick ett kort i oöppnad förpackning, oklart varför det var en fyndvara.

Ett nytt grafikkort är självklart att föredra framför en till större skärm eftersom hans 1440p-skärm redan idag inte kommer till någon som helst nytta med hans gtx 970 som i ärlighetens namn är ett ganska trött kort i dagens läge.

Verkar ju vara skruvar som är för långa och att man kan få nya skickade till sig om det skulle vara ett kort som är äldre. Läst nått om dålig kylning av VRM:er också, är det fortfarande ett problem på Asus-kortet?
Har ju som sagt en önskan att hålla mig närmare 3' men innan det är färdigt har man tänjt den gränsen till 4,5'

felskrivning
Permalänk
Medlem
Skrivet av breakman:

Grabben fyller år snart och det står en ny skärm på önskelistan men jag funderar på om det inte är vettigare att byta grafikkortet först.

Förutsättningar:
i7-6700
16GB ram
GTX 970
EVGA 500W
Samsung 27" 1440p 144Hz
Samsung 24" 1080p 60Hz

Spelar

  • CS

  • ARK

  • Overwatch

  • Fortnite

  • GTA V

...och säkert nått mer som jag glömt bort.

Han vill byta ut 24-tummaren mot en till 27".

Grafikkortet har en del år på nacken och gör nog inte skärmen rättvis även om spelen inte är så grafiktunga.

Tänkte lägga 3' men funderar på om man inte ska dra in på tårtan och slanta upp 4' för Asus RX5700XT Rog Strix OC 8GB

Låter det vettigt eller duger inte PSU eller gör det inte tillräcklig nytta i spelen, bättre att kliva ner till ett 1660 Super?
Sambons kommentar på föreslaget grafikkort var "jag tror jag svimmar och dör", så behöver isf argument för att hålla henne vid liv också

Är grabben kräsen med att kortet måste vara nytt?

Jag hade kollat ett beg. 1080 ti som går för en slant under värdet för 5700xt men har 11% högre prestanda i snitt (kolla hardware unboxed video där han jämför 5700xt, 1080 ti och 2070 super i 35 spel)

Permalänk
Medlem

1660 Super är ett helt okej kort, men kom ihåg att det presterar nästan identiskt med ett 1070.

Så du betalar 3000 för ett hopp som inte är så stort. Försök hitta ett vettigt 5700 XT istället från Sapphire eller Powercolor som tidigare nämnt, mycket mer värt. Där kommer du känna mycket större skillnad.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreamyBanana:

Är grabben kräsen med att kortet måste vara nytt?

Jag hade kollat ett beg. 1080 ti som går för en slant under värdet för 5700xt men har 11% högre prestanda i snitt (kolla hardware unboxed video där han jämför 5700xt, 1080 ti och 2070 super i 35 spel)

Nix, inte kräsen. Nuvarande 970 köptes begagnat. Lite kort om tid att hitta och få hem ett kort...

Skrivet av Keffmode:

1660 Super är ett helt okej kort, men kom ihåg att det presterar nästan identiskt med ett 1070.

Så du betalar 3000 för ett hopp som inte är så stort. Försök hitta ett vettigt 5700 XT istället från Sapphire eller Powercolor som tidigare nämnt, mycket mer värt. Där kommer du känna mycket större skillnad.

Låter som det kan vara värt att lägga lite mer på ett mycket bättre kort.

Permalänk
Medlem

Såg att Elgiganten plockat bort kortet från sin sida nu. Något annat förslag på kort för max 4000 men gärna under?
Skulle ett 2060 vara en lämplig uppgradering?

Permalänk
Medlem

Kan du klämma in en femhundring till så kan du få detta:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/13856022

Annars så kan du köra på detta, då kanske du kan lösa en beggad skärm också eller ge pengar dedikerat till en beggad skärm, borde kunna få en shysst om han säljer sin gamla också. Men ett 1660 Super är ju tyvärr för klent för gaming i 1440p i de flesta fall:

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem

5600XT är inte helt fel heller, eller 5700. 5700 skiljer bara 15% ungefär så det borde klara 1440p ganska hyfsat

Permalänk
Medlem

Blundade och klickade, vips så var ett Powercolor Radeon RX5700 XT beställt.

Tack för alla synpunkter!

Permalänk
Medlem
Skrivet av breakman:

Blundade och klickade, vips så var ett Powercolor Radeon RX5700 XT beställt.

Tack för alla synpunkter!

Inte ett dåligt val, han kommer gilla det bättre än en skärm om han spelar mycket, helt säkert!

Permalänk
Medlem
Skrivet av breakman:

Blundade och klickade, vips så var ett Powercolor Radeon RX5700 XT beställt.

Tack för alla synpunkter!

Haha, snyggt! Han kommer bli supernöjd, blir ju en heeelt annan spelupplevelse att kunna köra i 1440p på höga inställningar istället för låga/medel i 1080p som jag antar att han gör idag!

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av breakman:

Blundade och klickade, vips så var ett Powercolor Radeon RX5700 XT beställt.

Tack för alla synpunkter!

Powercolor är att föredra mitt Asus RX 5700 XT är efter 3 vändor hos komplett påväg tillbaka som ny ersättningsprodukt nu, de testade att byta skruvarna först men problemet med överhettning och dålig vrm kylning kvarstod, feldesignad kylare från grunden helt enkelt.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.