Permalänk

Datorn laggar - vad bör jag uppgradera?

Hej! Jag har en stationär dator med delar som är inköpta lite här och var under flera års tid. På senare tid har jag börja lagga i spel som inte varit några problem med tidigare, med värst lagg i pubg där jag freezar helt i 0,5-3 sekunder med ojämna mellanrum. Jag får även lagg i andra spel som smite och rocket league. Jag bytte nyligen hårddisk då den jag hade tidigare var i princip full och väldigt gammal så jag hoppades att de var delvis den som gjorde att jag hade problem, men ingenting har ändrats egentligen. Så nu har jag gjort en userbenchmark och tänkte fråga om hjälp med att tolka denna. Vad borde jag byta ut? Varför får min hårddisk så dålig score? Är det så enkelt att mitt grafikkort behöver uppdateras? Väldigt tacksam för all hjälp jag kan få!

https://www.userbenchmark.com/UserRun/30152311
(denna är gjord direkt efter omstart, med bara chrome uppe)

Permalänk
Medlem

Ditt grafikkort är ju inte det nyaste. Men det första du ska göra, som alltid i situationer som dessa, är en nyinstallation av Windows. Kan göra underverk. Formatera disken som Windows ligger på och in med nytt o fräscht!

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk

Verkar som att du har något som tar upp mycket CPU tid. Testet klagar ju på att CPUn använder 61% till bakgundsprocesser. Detta kan mycket väl vara anledningen till lagg och frysningar.

Permalänk
Medlem

Om jag inte minns fel så hade 970 lite såna problem pga nvidias fusk med minnet på det kortet.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem

Din HDD identifieras som ett USB-minne - stämmer detta?

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 120GB Intel 530 | 2*500GB HDD | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

En fresh installation av windows (på din ssd) och ett nytt grafikkort så kommer den där burken nog klara det mesta med helt okej fps

https://www.inet.se/kundvagn/visa/13856022

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem

Just PUBG har extrema problem med 4c/4t CPUer. Detta började efter nyår någon gång och del flesta som har sådana CPUer har oerhörda problem med stuttering

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk

Tack för alla svar!
Jag har nu i samband med inköpet av ny hårddisk installerat en ny version av windows 10 och har inte hunnit göra mycket mer än att installera några spel. Så jag vet inte varför min CPU är så upptagen. Någon som vet vad det kan vara? Kan de helt enkelt vara att den är trött och behöver bytas? Borde jag vara bekymrad över min hårddisks dåliga score?

Permalänk
Viking
Skrivet av MackeSwag:

Tack för alla svar!
Jag har nu i samband med inköpet av ny hårddisk installerat en ny version av windows 10 och har inte hunnit göra mycket mer än att installera några spel. Så jag vet inte varför min CPU är så upptagen. Någon som vet vad det kan vara? Kan de helt enkelt vara att den är trött och behöver bytas? Borde jag vara bekymrad över min hårddisks dåliga score?

Du kan ju titta i aktivitetshanteraren om vad som ger dig hög CPU-användning.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av MackeSwag:

Tack för alla svar!
Jag har nu i samband med inköpet av ny hårddisk installerat en ny version av windows 10 och har inte hunnit göra mycket mer än att installera några spel. Så jag vet inte varför min CPU är så upptagen. Någon som vet vad det kan vara? Kan de helt enkelt vara att den är trött och behöver bytas? Borde jag vara bekymrad över min hårddisks dåliga score?

Har du kontrollerat så cpu-fläkt/fläns samt grafikkorts-fläkt-fläns inte är fulla med damm?
Använd inte dammsugare till att städa på kretskort. Till kretskort använder du lämpligen tryckluft (på burk).

Kontrollera även att du installerat samtliga drivrutiner.

I enhetshanteraren bör du se varningsflaggor om det är något som inte är installerat som det skall.