Domslut fastslår att Telia måste blockera fildelningssajter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awsmkiid:

En fråga.. Vem fan använde PB eller laddar ner nåt nu för tiden? Finns tillräckligt bra med streaming sidor och spel kostar pisspengar i dagens läge så why even bother?

Spel köper jag men streaming sidor vägrar jag p.g.a. den skitdåliga kvalitén, dåliga utbudet och faktumet att man måste ha så många för att få ett utbud man blir nöjd över. Använder dock inte The Pirate Bay.

Edit: Avsaknaden av engelsk undertext är också en stor anledning till att jag inte gillar streaming sidor.

Fixade grammatiska fel.
Permalänk
Medlem

Jag förväntar mig att Transportstyrelsen åläggs att stänga av vägarna fram till alla dömda kriminellas adresser också.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Tycker lobbyverksamhet i stort sett bara är legaliserad korruption. Har man nog mycket pengar kan man få någon att rösta hur som helst.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG B650E-F | Deepcool LT720 | Gainward Phantom RTX 4090 | 64 GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB DDR5-6000 | WD Black SN850X | Lian Li Lancool 216 | Corsair RM1000x SHIFT | LG Oled LX3 (Flex) 42" | Roccat Kone Pro Air | Logitech G915 TKL Brown | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Blockerar de inte redan sånt? Libgen/sci-hub ger t.ex name res error om man använder Telias DNS servrar.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awsmkiid:

En fråga.. Vem fan använde PB eller laddar ner nåt nu för tiden? Finns tillräckligt bra med streaming sidor och spel kostar pisspengar i dagens läge så why even bother?

Kanske för att det är smidigt och kostnadsfritt?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Cyberz:

Inga pengar i droger och människohandel? Öhh va?

Ja det är väl jävligt självklart att det finns pengar i droger och människohandel. Om du läst inlägget jag citerade så hade du kanske förstått vad jag menade med mitt inlägg utifrån den kontexten.

Det jag menade var att anledningen man (hypotetiskt) inte lägger ner lika mycket energi på att stoppa droger och människohandel är att det kanske inte finns lika mycket pengar att tjäna där som att stänga ner fildelningssajter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av w3tt3x:

Vem i h-e använder de sidorna 2020 när det finns streamingtjänster som faktiskt levererar nuförtiden?
Bara tanken på att vela med att hitta undertexter som inte är skrivna av en blind näsapa ger mig migrän. Nepp, allt var inte bättre förr.

Dock ska Telia ha en lavett för att de lägger sig platt och visar strupen utan att visa någon som helst kämpaglöd. Och ska vi vara ärliga så vet vi att utfallet av domen är lika verkningslöst som att skälla på katten för att fel låt vann i Melodifestivalen.

... och betala 321478324 kronor (överdrift, men en saftig summa) varje månad för att betala för varje jävla streaming-tjänst som är relevant för en själv. Netflix, Amazon video, YouTube Premium, Hulu, Via play, Comhem play osv osv. Och trots det så får du med största sannolikhet inte tillgång till allt som du skulle vilja och får lägga till ännu en streaming-tjänst för ~150 kronor per månad om man vill ha 4K och kunna se på olika enheter.

Och förutsatt att man det är engelska/svenska filmer man kollar på så predikar jag för att man inte ska ha någon undertext. Att sitta och läsa den blir bara störande, när man ändå förstår vad som sägs. Jag njuter mycket mer utan undertext iaf då jag anser den som störande.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Innebär det att argumentet att ett mord som genomförs med en Volvo åligger Volvo att krävas på vite för deltagandet i mordet, faktiskt håller?

Risken är väl att detta är början till något värre..

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Detta är så snett och vint. I princip alla verktyg som används vid brott borde kunna falla på verktygstillverkaren att blockera/sluta producera då eller?

Detta kommer också göra OTROLIGT lite. Om vi HELT bortser ifrån det faktum att forskning visar att piratkopiering HJÄLPER försäljningen så är det så att ett sådant här beslut inte påverkar de som verkligen vill komma åt dessa siter. De kommer göra det via VPN osv. Vad är nästa steg då? Inte tillåta VPN anslutningar?

Folk som faktiskt är insatta i tekniken borde få vara med och besluta/rådgöra om tekniken.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av iguanodon:

Precis fått mitt Telia abonnemang bortkopplat från lägenheten idag.
Ska även byta från Telia på mobilen.
Föräldrarna ska ansluta fiber till huset snart, dom har 2 olika fiberleverantörer att välja mellan... men nu blev valet så mycket enklare..
Hejdå Telia

Telia kämpade emot så långt som lagen medger för att slippa censurera bara så att ingen missuppfattat läget. Att de dessutom blir tvingade att betala hela rättegångskostnadeden för motståndarsidan har motiverat dem att försöka vinna så dom har inte lagt sig vind för våg..

Däremot får man ju givetvis byta för att slippa censurerat internet nu. Jag har själv inte Telia även om deras peering skulle vara värd några extra kr..

Permalänk
Medlem
Skrivet av w3tt3x:

Då faller jag till föga och backar ett steg. Detta var min generella uppfattning då man [läs: jag] i sort sett bara läst om 'The Rebellious Adventures of Bahnhof' i media medan Telia har framstått som mjäkiga och lama ja-sägare som delvis ägs av staten.
Men men, där ser man! Skam på torra land osv osv..

Lyckad marknadsföring av Bahnhof...

I verkligheten så är det Telia som inte ger sig direkt, medans Bahnhof väljer att lägga sig ner och sprattla med armarna och benen i luften när de blir hotade med domstol...

Bahnhof tvingas blockera fildelningssajter för vetenskapliga artiklar

Citat:

Filmbranschen är dock inte ensam om att ha problem med "piratsajter". Ett annat exempel är holländska Elsevier, som hanterar och publicerar texter inom medicin och naturvetenskap. De kräver nu att fildelningssajter där materialet finns tillgängligt ska blockeras av sju svenska operatörer. Bland dessa finns Bahnhof, som på sin webbplats meddelar att de följer kravet från Elsevier.

Internetleverantören väljer att följa instruktionerna från förlaget då de inte ser några möjligheter att vinna tvisten i en domstol, där förloraren sedan får stå för notan för båda parters rättegångskostnader. De bolag som inte följer Elseviers begäran ska därtill betala ett återkommande vite om 500 000 kronor.

Sen blev det barnsligt:

Citat:

Bahnhof valde därutöver att blockera Elseviers officiella webbplats.

...

Citat:

Och ja, jag har Telia själv sedan 2001 och kunde inte varit nöjdare. ^^)

Också mycket nöjd med Telia.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pettson88:

Jag kan förstå din poäng, men att rättighetsinnehavare ska få bestämma över rättssystemet (se ovan gällande att dessa direkt anmäler till Telia vilka domäner de ska blockera, ex.) är ju helt befängt. Att de (genom företrädande juristfirmor) redan satt i system att utkräva absurda skadestånd i förhållande till faktisk skada som de lidit är illa nog. Att de dessutom har förmåga att göra detta parallellt till så gott som allt vad rättssystem och dess processer heter (genom att själva begära ut uppgifter och sedan på eget bevåg agera på dessa) gör det ännu värre.

Det ska i mina ögon vara upp till ett opartiskt (i den största mån möjligt) rättssystem att avgöra saker som skuld och påföljd i brottmål.
Så även vid brott mot upphovsrättslagstiftning.

Det här är ett riktigt bra och tänkvärt resonemang, som jag håller med om till fullo.
Väldigt bra skrivet, och förklarat.
Fem tummar upp!

Visa signatur

ASUS Prime B350 Plus, AMD Ryzen 5 1600X, Sapphire R9 390 8GB, 16GB Gskill Flare X 3200
Används för korsord online, och harpan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Kanske för att det är smidigt och kostnadsfritt?

Lol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lofen:

Jo, typ så. Det höll ungefär så länge det inte prövats rättsligt.

Det är nog därför vi får det som en särskild skatt istället numera. Då går det inte att förhandla/diskutera längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Det är nog därför vi får det som en särskild skatt istället numera. Då går det inte att förhandla/diskutera längre.

Jag har inte läst så noga men det finns utredningar om att göra det samma med privatkopieringsersättningen förmodligen på liknande grunder. Det har såvitt jag förstår redan gjorts i andra länder.

Permalänk
Medlem

Tragiskt att det finns/funnits folk som använder dessa trackers...

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Det var någon som drog parallellen med att blockera vissa gator. Typ som att sätta upp bägspärrar in till områden och bakgator där det säljs knark.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ducedo:

Första 31 sidorna är den nya domen från Patent- och marknadsöverdomstolen. Efter det kommer bilaga A som består av den tidigare (2019-12-09) domen från Patent- och marknadsdomstolen. Det är den domen som sida 83 är kopplad till. Telia har alltså överklagat hela vägen upp till högsta instans och nu får de inte överklaga längre. Detta i motsats till påståendet om att Telia bara skulle ha lagt sig på rygg och gillat läget.

Ah make sense. Tack!

Permalänk
Medlem

I min mening är det bra att dom blockerar piratebay så länge dom lägger ut t.ex filmer och spel där folk får deras utgåvor gratis istället för att bidra till filmindustrin eller spelutvecklingen.

Sen att filmindustrin och spelbrancen har blivit sämre med åren är iofs en sak. Men ett demo eller trailer av en film eller spel borde räcka för att få en uppfattning innan man köper något istället för att ladda ner.

Det är väl inte rätt att en del människor måste betala för något och andra inte?

Visa signatur

Citera så får du svar :)

Permalänk
Medlem

Sysslar folk med illegal fildelning fortfarande?

Permalänk
Medlem

Censureringen ökar för varje dag som går. Den lättillgängliga informationen filtreras alltmer och den stora massan får äta anpassad "föda" och skolas in i ett visst tänkande för att kunna välkomna "världsräddaren" som ska föröda världen och försätta oss i ett aldrig liknande slaveri.

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem

Detta "huvudsakliga syfte" känns lite som "särskilt ägnad" från Privatkopierings-cirkusen...

Visa signatur

Gammal sliten MSI GT70-0ND.
Raspberry Pi 3 (OSMC).

Permalänk
Medlem

Har inte använt någon sådan sida på många många år, men tycker att det är polisens jobb att jaga dem som gör något brottsligt efter de har gjort det, så fungerar ju resten av samhället....

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laars:

I min mening är det bra att dom blockerar piratebay så länge dom lägger ut t.ex filmer och spel där folk får deras utgåvor gratis istället för att bidra till filmindustrin eller spelutvecklingen.

Sen att filmindustrin och spelbrancen har blivit sämre med åren är iofs en sak. Men ett demo eller trailer av en film eller spel borde räcka för att få en uppfattning innan man köper något istället för att ladda ner.

Det är väl inte rätt att en del människor måste betala för något och andra inte?

Om nu filmindustrin åtminstone kunde göra sina filmer tillgängliga för alla samtidigt så skulle en del av "behovet" försvinna. Är litet trist när man ser diskussioner om något som trendar i USA som inte kommer hit förrän ett halvår senare och kanske inte ens kommer på BluRay.

Så jag ser att till viss del har filmindustrin skapat en svart marknad för detta. Litet som alkoholförbudet under förbudstiden i USA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Om nu filmindustrin åtminstone kunde göra sina filmer tillgängliga för alla samtidigt så skulle en del av "behovet" försvinna. Är litet trist när man ser diskussioner om något som trendar i USA som inte kommer hit förrän ett halvår senare och kanske inte ens kommer på BluRay.

Så jag ser att till viss del har filmindustrin skapat en svart marknad för detta. Litet som alkoholförbudet under förbudstiden i USA.

Eh. Nej. Att något tar längre tid att komma hit går inte att jämföra med ett förbud. Och de flesta filmer har numera lansering över hela världen på samma dag, det är tom så att vissa släpps här innan de släpps i USA, detta pga att i Sverige brukar onsdag vara dagen när nya filmer släpps medans det är fredag som gäller i USA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Eh. Nej. Att något tar längre tid att komma hit går inte att jämföra med ett förbud. Och de flesta filmer har numera lansering över hela världen på samma dag, det är tom så att vissa släpps här innan de släpps i USA, detta pga att i Sverige brukar onsdag vara dagen när nya filmer släpps medans det är fredag som gäller i USA.

Ja precis så som the Mandalorian, varje avsnitt släpps här, ptja några dagar tidigare än i USA fast ett år efter. Jag förstår att det har att göra med tidigare skrivna avtal. Vi konsumenter skiter i deras avtal. Dom gräver ner sig djupare och djupare i girighet medans vi konsumenter inte bryr oss om vad eller vem vi vill bara se det vi finner underhållande.

För varje steg av krångel dom lägger mellan oss och underhållningen ju fler skiter i krångel och gör det lätt för sig istället dessutom gratis.. Jämför med Spotify och dess konkurrenter, jag skaffade Spotify så fort jag hörde om hur smidig tillgången till musik kunde vara. Nu betalar jag nästan 1200 kr / år, så ca 12 000 hittills. Jämfört med tidigare då jag lyssnade på radio och köpte typ 4 album, totalt i mitt liv. Om Spotify däremot inte skulle tillgodose mina önskemål skulle jag givetvis sluta betala och återgå till radio igen.

Permalänk
Medlem

1. Kommer inte påverka nedladdning på något sätt.

2. Öppnar dörren för att lobbybolag börjar ansöka om nedstängningar helt omotiverat på random siter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lofen:

Ja precis så som the Mandalorian, varje avsnitt släpps här, ptja några dagar tidigare än i USA fast ett år efter. Jag förstår att det har att göra med tidigare skrivna avtal. Vi konsumenter skiter i deras avtal. Dom gräver ner sig djupare och djupare i girighet medans vi konsumenter inte bryr oss om vad eller vem vi vill bara se det vi finner underhållande.

För varje steg av krångel dom lägger mellan oss och underhållningen ju fler skiter i krångel och gör det lätt för sig istället dessutom gratis.. Jämför med Spotify och dess konkurrenter, jag skaffade Spotify så fort jag hörde om hur smidig tillgången till musik kunde vara. Nu betalar jag nästan 1200 kr / år, så ca 12 000 hittills. Jämfört med tidigare då jag lyssnade på radio och köpte typ 4 album, totalt i mitt liv. Om Spotify däremot inte skulle tillgodose mina önskemål skulle jag givetvis sluta betala och återgå till radio igen.

Det finns alltid undantag. Mandalorian handlade mer om andra saker, ny tjänst som lanseras, avtal för annat material, etc.

Spotify? Enda skälet till att Spotify fanns här från början är för att det är svenskt, tog ju nästan tre år innan det lanserades i USA. Och tex tre år innan det lanserades i Danmark.

Film och tv är klart dyrare att producera än musik, vilket också gör det någon mer problematiskt (inte ekonomiskt genomförbart) att lansera en tjänst liknande Spotify. Och de flesta som vill ha en "Spotify-tjänst" för film och tv vill egentligen inte ha något annat än material från USA, kanske Storbritannien och Sverige... Så egentligen inte en "Spotify-tjänst" utan vad de egentligen vill är att alla stora bolag i USA skall gå samman och erbjuda en tjänst åt hela världen... Netflix har gigantiska skulder, men på något sätt så skulle det fungera bättre om det fanns en enda stor tjänst...

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Det finns alltid undantag. Mandalorian handlade mer om andra saker, ny tjänst som lanseras, avtal för annat material, etc.

Spotify? Enda skälet till att Spotify fanns här från början är för att det är svenskt, tog ju nästan tre år innan det lanserades i USA. Och tex tre år innan det lanserades i Danmark.

Film och tv är klart dyrare att producera än musik, vilket också gör det någon mer problematiskt (inte ekonomiskt genomförbart) att lansera en tjänst liknande Spotify. Och de flesta som vill ha en "Spotify-tjänst" för film och tv vill egentligen inte ha något annat än material från USA, kanske Storbritannien och Sverige... Så egentligen inte en "Spotify-tjänst" utan vad de egentligen vill är att alla stora bolag i USA skall gå samman och erbjuda en tjänst åt hela världen... Netflix har gigantiska skulder, men på något sätt så skulle det fungera bättre om det fanns en enda stor tjänst...

Jag minst exakt samma ursäkter vad gäller en nästintill allomfattande musiktjänst... Med ursäkter istället för helhjärtade försök kommer man ingenstans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Och förutsatt att man det är engelska/svenska filmer man kollar på så predikar jag för att man inte ska ha någon undertext. Att sitta och läsa den blir bara störande, när man ändå förstår vad som sägs. Jag njuter mycket mer utan undertext iaf då jag anser den som störande.

Jag är lite tvärtom. Jag skulle kunna kolla på filmer utan undertext, de flesta skulle nog gå bra, men flera ord skulle jag ha svårt att höra p.g.a. uttal eller ljudeffekter och att inte höra vad som sades stör mig ganska mycket då jag inte vet om det var något viktigt eller inte. Andra filmer är svårare då uttal är dåligt eller dålig volymbalansering och där måste jag absolut ha undertext annars hänger jag inte med hälften av filmen och måste koncentrera mig så mycket på vad de säger att jag inte uppfattar meningen i det som sägs. Jag är dock så van vid undertext att jag inte ens märker av att de är där, jag läser dem liksom per automatik medan jag har fokuset på andra delar, i princip skannar dem till skillnad från exempelvis Anime där jag verkligen måste koncentrera mig på undertexten eftersom att jag inte kan Japanska och inte gillar dubs.

Rent generellt upplever jag stand-up och live-innehåll som lättare att hänga med än filmer, vet inte varför. Lyssnar på Engelska i princip hela tiden på exempelvis Twitch on Youtube och inga problem alls, men så fort det är filmer så blir det så mycket svårare att höra vad de säger, är det kanske volymbalanseringen där rösterna inte får tillräckligt hög ljudvolym för att alla ljudeffekter måste låta 10x högre än verkligheten? (Överdrift men fortfarande ärrad efter konservburken i sista Resident Evil filmen då jag såg den på bio, ljudet vid det tillfället var dock också extremt högt, måste varit något fel med bion eller filmen.)