Tar lång tid eller går inte alls att koppla min laptops till WiFi

Permalänk

Tar lång tid eller går inte alls att koppla min laptops till WiFi

Jag har ett WiFi som två av mina laptops knappt kan koppla upp sig mot, för det mesta så säger datorn bara att det inte går att koppla upp sig och när det går så tar det jättelång tid och sedan här kopplingen svajig och kan kopplas ur närsom.

Däremot så kan jag utan problem koppla upp mig mot telefonen så nu sitter jag här med en hotspot som jag kopplar mot mitt wifi som funkar 100% men vad tusan är problemet?

Wifit är ensamnt på kanal 48.

hjälp!

Rubrik förtydligad från "Hjälp mig fixa mitt WiFi, jag fattar noll" /Vzano, Mod
Permalänk
Medlem

vad är det för router, vad har du för signalstyrka, hur långt bort är routern, vad är det för laptops osv?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Skrivet av Haptic:

vad är det för router, vad har du för signalstyrka, hur långt bort är routern, vad är det för laptops osv?

Router AC750 dual band Asus -65dbm typ 2 meter bort.
Datorerna är en IBM Latitude och en Webhallen config (clevo) dator.

Permalänk
Medlem

ligger både 2,4 och 5 ghz på samma ssid? om inte, fungerar 2,4ghz bandet bättre?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Prova olika kanaler på wifit. Uppdatera firmware i routern om du inte gjort det

Permalänk
Skrivet av Haptic:

ligger både 2,4 och 5 ghz på samma ssid? om inte, fungerar 2,4ghz bandet bättre?

Olika SSID och 2,4 bandet är mycket sämre. Men den ligger också bland ett antal andra nät på samma kanal så kanske inte så konstigt.

Skrivet av jocke92:

Prova olika kanaler på wifit. Uppdatera firmware i routern om du inte gjort det

Provat ett antal kanaler, nu ligger den som sagt själv på 48, ska inte vara något annat som stör om inte någon kör en micro utan dörr någonstans.

får det här felet när jag ska uppdatera?

edit
Även om det står 750 på den så verkar routern vara en RT-AC52U_B1, men jag hittar inga drivrutiner till den på asus hemsida hittade men kan fortfarande inte installera den då routern inte hittar asus hemsida

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irregular Programming:

Olika SSID och 2,4 bandet är mycket sämre. Men den ligger också bland ett antal andra nät på samma kanal så kanske inte så konstigt.

Provat ett antal kanaler, nu ligger den som sagt själv på 48, ska inte vara något annat som stör om inte någon kör en micro utan dörr någonstans.

får det här felet när jag ska uppdatera?
https://i.imgur.com/VIxX0yR.png

edit
Även om det står 750 på den så verkar routern vara en RT-AC52U_B1, men jag hittar inga drivrutiner till den på asus hemsida hittade men kan fortfarande inte installera den då routern inte hittar asus hemsida

Du kan prova att resetta routern eller prova det här.
https://www.asus.com/support/faq/1030651

Permalänk
Medlem

@Irregular Programming: Jag hade med stora problem förrut med en (ädre) Asus Router. Det var långsamt, konstig anslutning och andra problem. Kopplade in en Ubifi Access Punkt och alla problem är som bortblåsta.

Permalänk
Medlem

Tjejens laptop kunde inte hitta mitt wifi tidigare i veckan. Men grannens wifi syntes. Uppdaterade wifi drivisarna och efter det funkade det klockrent.
Kanske kan hjälpa dig också med signalstyrkan!

Mvh

Visa signatur

En laptop atm för lättare spel/arbete/surfande

Permalänk
Skrivet av wasted:

Tjejens laptop kunde inte hitta mitt wifi tidigare i veckan. Men grannens wifi syntes. Uppdaterade wifi drivisarna och efter det funkade det klockrent.
Kanske kan hjälpa dig också med signalstyrkan!

Mvh

Skumt, båda laptops har inget problem att se nätet, men när jag försöker koppla upp dem det inte funkar. Jag ska testa lite mer när jag kommer hem i dag.